[VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 23:08

dito schreef:
Staat er niets op marktplaats bij je in de buurt?


Nee, daar heb ik ook gekeken. Ook de bij mij bekende dierenwinkels hadden niets te huur.

Ik ben er bijna van overtuigd dat de thermometer beïnvloed werd door het licht. (hij is zwart). Ik heb hem nu in de 'schaduw' gelegd en hij geeft nu vrij constant 34°C aan, maar bij de eitjes voelt het iets warmer, maar niet te warm. Ik laat het zo... Ik doe mijn best. Ik hoop dat het niet te warm is, maar ook niet te koud. Het mag 37°C à 38°C zijn

Bingelding

Berichten: 2935
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Oostzaan

Re: Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 23:53

Wat goed dat je dit doet! Ik volg mee! Hopelijk zijn ze ook bevrucht

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 00:03

Ik ben helaas bang dat het experiment mislukt is... Ik kreeg die temperatuur niet goed en volgens mij waren ze veel te warm. :n
Het is heel moeilijk om die lamp goed te hangen. De thermometer lijkt ook niet helemaal te werken zoals ik hoopte. Als ik hem onder de lamp leg, is hij warm (40°C) en als ik hem uit het licht, maar op dezelfde plek leg, wordt hij 34°C. Die is dus niet betrouwbaar...

Ik heb nu de lamp maar weer hoger gehangen, in de hoop dat hij dan minder warm wordt...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 00:05

Er zijn goedkope broedmachines te koop. Lijken op eierkokers. Een beetje warmte extra kunnen ze wel hebben.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 00:15

De goedkoopste die ik kon vinden was iets van € 55,-. Ik ben overigens bang dat het al te laat is. Dat ze te warm geworden zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 04:35

Ik zou niet meteen opgeven. Eitjes kunnen vaak meer hebben als je denkt.

Een paar jaar geleden heb ik net gelegde eitjes van mijn valkparkieten uit het nest moeten halen omdat er te veel in lagen. Die had ik apart gelegd en mijn man zou ze weggooien maar was het vergeten.
Drie keer raden wat 2.5 week later lag te piepen in een klein bakje :+ En ze waren niet eens bebroed maar vanwege de buitentemperatuur was dat blijkbaar ook niet nodig geweest.
Snel onder een broedende valk gelegd en het zijn kerngezonde vogels geworden.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 06:54

Wij hebben dit ook gedaan vorig jaar, op een land naast die van ons was een nest gevonden welke geroofd was er lagen echter nog twee eieren in. Omdat wij elk jaar meerdere eieren uitbreiden heeft m'n man ze meegenomen en bij de kippeneieren in de broedmachine gedaan.
Wij wisten niet of het eenden, ganzen of wat voor eieren dan ook waren dus het was een leuke verassing toen er eem gewone eend werd geboren. We hebben d'r met kippen oplaten groeien en met het ruien heeft ze twee eende vriendjes gekregen om mee te zwemmen etc.
Ze hebben hier nog een jaar in de vijver geleefd en zijn toen voor de winter vertrokken. Elk jaar zit er weer een eendendame in onze vijver voor een paar dagen.
Blijft bijzonder.

Ik zou echt de eieren in een broedmachine doen of ze aar iemand brengen die dat kan doen. Zelf een goede temperatuur bepalen is vrijwel onmogelijk.

Anoniem

Re: Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 07:14

Ik zou ze door iemand met een broedmachine laten uitbroeden. Watervogels uitbroeden komt een stuk nauwkeuriger dan kippen. Ik denk dat het op jouw manier gaat mislukken. De temperatuur moet echt precies kloppen en nog moeilijker, het vochtpercentage moet precies goed zijn.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 08:22

De temperatuur is vannacht een constante 37-38°C gebleven! Ik heb de eitjes vanmorgen gedraaid en ze voelden behaaglijk warm. De thermometer ligt nu echt tussen de eitjes en die zei gisterenavond 38 en vanmorgen 38. Ook het waterbakje dat ik erbij gezet heb lijkt zijn werk te doen, er zat wat vocht op het 'dak' van de nestbak, wat dus betekend dat de luchtvochtigheid binnen iets verhoogd is. (Wat moet voor eendeneieren, begreep ik).

_lauraaa_ als ik iemand wist met een broedmachine, zou ik die zeker gevraagd hebben. En volgens mij valt het bij eenden best mee. Moeders is de enige die broed en die verlaat het nest minimaal 1x per dag waardoor de temperatuur van de eitjes flink daalt.

Cayenne, jij geeft mij hoop! :D

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:02

Hoe lang duurt het voor de eieren uitkomen....of heb ik daar overheen gelezen :x

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 09:40

28 tot 30 dagen, maar over 5 a 6 dagen kan ik 'schouwen'. Ik kan dan kijken of de eitjes levensvatbaar zijn of leeg. Als ze leeg zijn, moet ik ze weggooien, als ze levensvatbaar zijn, hebben we een kans! Over 5 dagen weten we dus meer!


Afbeelding

Even een impressie. De temperatuur is nog steeds tegen de 38°! Heel mooi constant dus. Ik begin weer hoop te krijgen!

Dat papiertje leg ik er overheen om het niet te warm te maken. Zoals het nu is, is het perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:46

Eerst en vooral moet je de soort eend bepalen. Een gedomesticeerde broed 28. Een wilde eend al gemakkelijk 35 dagen. De temperatuur behoort 37.5 te zijn en de luchtvochtigheid een 45. Ze horen minstens 2 x per dag gekeerd te zijn. Indien ze in een bakje zitten (broedmachine etc) hoor je te luchten. Dit kan op meerdere manieren. Week 2 10 minuten, week 3 15 minuten, week 4 tot aanpikken 20 minuten /dag. Of vanaf dag 10 elke luchten naar het aantal dagen dat ze oud zijn. Dus op dag 18 bv 18 minuten.

Eenmaal ze zijn uitgekomen kunnen ze nog zeker een dag zonder eten en drinken, want ze nemen de dooier nog op. Zolang ze niet volledig in de veren zitten hebben ze warmte nodig (plaat/lamp) Reken op een 6 weken ongeveer.

Bij uitkomst stoppen met keren. Temperatuur naar 37.2 en luchtvochtigheid naar 60-65. Anders blijft de schaal aan hun kleven.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 09:55

Mooie tips, DeMolenhoek! Dank je! De temperatuur is nu goed en constant. Keren doe ik inderdaad 2x per dag. Ik heb een "N" op de 'nachtkant' gezet. :D

Ze zitten niet in een broedmachine, maar in een redelijk grote 'accubak'/aquarium (zie hierboven). Er komt dus frisse lucht bij, maar er ligt wel iets (losjes) overheen en er staat een bakje water bij om de luchtvochtigheid in orde te houden.

Bij 'uitkomst' is als ze uit het ei lijken te komen, toch? Ik zal dan inderdaad niet meer keren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:57


Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 10:01

Ik denk dat die inderdaad zuiniger is dan wat ik nu heb, karuna! :D
Maar voor nu lijkt het helemaal perfect te zijn, dus ik laat het even zo. Misschien als ik merk dat het levensvatbare eieren zijn, dat ik deze nog aanschaf, maar voor nu moet de lamp het doen.

Oh, edit: Moeder is een heel donderbruine eend die mensen uit de weg gaat. Ik weet niet of ze dus wild of gedomesticeerd is.
Laatst bijgewerkt door Agossie op 18-04-19 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

druppeltje

Berichten: 1924
Geregistreerd: 04-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:03

Even als Advocaat van de Duivel, maar waarom zou je eieren uitbroeden als je ze toch maar naar de opvang brengt? Ik denk dat je er niemand een plezier mee doet, alleen plaatsen in de opvang bezet houdt die wellicht voor andere eendjes/vogels veel belangrijker zijn.

Omdat ik niet helemaal zuur wil overkomen, heb ik eventueel wel een idee. Ik heb zelf een broedse kip op het moment en ik woon aan een sloot, dus je mag de eieren ook eventueel bij mij brengen. Dan haal ik er nog een bevrucht kippenei bij, zodat ze zich aan elkaar op kunnen trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:04

Het moment dat ze de schaal aanpikken inderdaad :) Normaal stop je enkele dagen op voorhand hiermee, maar omdat eenden per soort verschillen broedtijd kun je hier wat langer mee door gaan. Als er genoeg verse lucht bij kan moet je inderdaad niet luchten. Eendeneieren in een broedmachine die niet worden gelucht verstikken hunzelf als het ware. Hoe kleiner de machine en hoe meer eieren hoe belangrijker het luchten. Maar bij jou zal dit inderdaad niet nodig zijn!

Ik heb er nu 16 in een broedmachine die normaal maandag moeten uitkomen :D Altijd spannend!

Paint_Girl
Berichten: 104
Geregistreerd: 16-03-18

Re: Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:06

Wat goed dat je dit wil doen! Ik ga je volgen! Ben heel benieuwd :)

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 10:11

druppeltje schreef:
Even als Advocaat van de Duivel, maar waarom zou je eieren uitbroeden als je ze toch maar naar de opvang brengt? Ik denk dat je er niemand een plezier mee doet, alleen plaatsen in de opvang bezet houdt die wellicht voor andere eendjes/vogels veel belangrijker zijn.

Omdat ik niet helemaal zuur wil overkomen, heb ik eventueel wel een idee. Ik heb zelf een broedse kip op het moment en ik woon aan een sloot, dus je mag de eieren ook eventueel bij mij brengen. Dan haal ik er nog een bevrucht kippenei bij, zodat ze zich aan elkaar op kunnen trekken.


Héél goed dat je dit aan de orde brengt, hoor! Ik heb hier met de Vogelopvang over gesproken en ze zouden de eentjes juist graag willen hebben zodra ze uitgebroed zijn. Het aantal eenden neemt af, dus elk uitgebroed nest is zeer welkom.

Je idee is goed en wordt zeker gewaardeerd, maar ik houd ze nu even hier. Het nest ligt, temperatuur is goed, luchtvochtigheid is ook mooi en het nest heeft nu rust. Om ze nu weer te 'verhuizen' lijkt me niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van de eieren.

DeMolenhoek schreef:
Het moment dat ze de schaal aanpikken inderdaad :) Normaal stop je enkele dagen op voorhand hiermee, maar omdat eenden per soort verschillen broedtijd kun je hier wat langer mee door gaan. Als er genoeg verse lucht bij kan moet je inderdaad niet luchten. Eendeneieren in een broedmachine die niet worden gelucht verstikken hunzelf als het ware. Hoe kleiner de machine en hoe meer eieren hoe belangrijker het luchten. Maar bij jou zal dit inderdaad niet nodig zijn!

Ik heb er nu 16 in een broedmachine die normaal maandag moeten uitkomen :D Altijd spannend!


Oh, wat spannend! Laat je een fotootje zien hier als ze uit het ei komen?

Ik doe elke keer de afdek eraf om ze te draaien, dus dan komt er ook frisse lucht bij. Dat scheelt ook.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 11:40

Jeetje wat een hogere wiskunde zeg :wow: ik sta er echt versteld van, wat is de natuur toch knap!

Ik volg: vind het een mooi initiatief en als de vogelopvang al zegt zelf niet uit te mogen broeden dan is dit eigenlijk de enige kans voor deze Tweety’s <3
Ik hoop zo voor je dat er over een paar dagen goed nieuws is met het schouwen.

druppeltje

Berichten: 1924
Geregistreerd: 04-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:00

Succes ermee! Ik zie de foto's graag van het kleine grut!

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 23:52

Eitjes weer gedraaid. Temperatuur is nog steeds prima! Juiste hoogte dus gevonden.
Ook het waterbakje lijkt een goede zet te zijn, het verdampt heel langzaam en er is duidelijk een mooie luchtvochtigheid.

Bingelding

Berichten: 2935
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Oostzaan

Re: Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 07:21

Goed om te horen! Hopelijk zijn ze ook bevrucht!

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 09:51

Bevrucht zijn ze wel, maar ik weet niet of we te laat waren of dat ze in het begin te warm zijn geworden...
Dinsdag kan ik gaan schouwen. Ik vind het gewoon spannend! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 09:25

Hoe gaat het Ts? Hier zijn de eerste 2 aangepikt en hoor ik veel gepiep en gekraak :D