[VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 00:39

Spannend ik volg ook! Ben benieuwd naar de pulletjes als ze uit het ei komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:05

Hoe gaat het Ts?

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:35

oe ja...ik ben ook heel benieuwd!

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 19:04

Voor zover ik kan zien helemaal prima! Temperatuur is constant, eitjes worden 2x per dag gedraaid.
Nog een dag of 9 à 10. Wel spannend! Ik ben zo benieuwd of het gelukt is en of ik ze kan houden. :o

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:10

Aaaaaaah wat leuk! Ze zijn zo leuk he.
Een collega heeft loopeenden en die eieren heeft De kip uitgebroed.
Nog makkelijker :')
Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:16

<3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34675
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:16

O wat een droppies!

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 06:51

Hoop dat alles nog goed gaat!

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 11:57

Ja, volgens mij wel... Ik draai ze nu niet meer, omdat ik begrepen het dat de laatste week niet gedraaid moet worden... Ga van de week de boel zo in orde maken dat ze bij mij zouden kunnen blijven, maar ik twijfel nog wel of ik ze ga houden.

Granoek
Blogger

Berichten: 10479
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:10

Ik kom volgen :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:43

Agossie schreef:
Ja, volgens mij wel... Ik draai ze nu niet meer, omdat ik begrepen het dat de laatste week niet gedraaid moet worden... Ga van de week de boel zo in orde maken dat ze bij mij zouden kunnen blijven, maar ik twijfel nog wel of ik ze ga houden.


Laatste 2-3 dagen niet meer draaien. Maar zelfs draaien tot aanpikken kan geen kwaad. Bij aanpikken wel direct stoppen. Te vroeg stoppen met draaien doet meer kwaad dan te laat.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:49

Fijn de Molenhoek dat je tips weet!
Wat is het gene waardoor je twijfelt om te houden?

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 12:56

DeMolenhoek schreef:
Agossie schreef:
Ja, volgens mij wel... Ik draai ze nu niet meer, omdat ik begrepen het dat de laatste week niet gedraaid moet worden... Ga van de week de boel zo in orde maken dat ze bij mij zouden kunnen blijven, maar ik twijfel nog wel of ik ze ga houden.


Laatste 2-3 dagen niet meer draaien. Maar zelfs draaien tot aanpikken kan geen kwaad. Bij aanpikken wel direct stoppen. Te vroeg stoppen met draaien doet meer kwaad dan te laat.

Dank je! Ik heb meteen even gedraaid. Ik ga heel erg duimen dat er gezonde (vrouwtjes-)eenden uitkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:33

dito schreef:
Fijn de Molenhoek dat je tips weet!
Wat is het gene waardoor je twijfelt om te houden?


Grootste voordeel van bokt vind ik zelf. Veel kennis waar iedereen wel wat van kan leren :j

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 14:19

dito schreef:
Fijn de Molenhoek dat je tips weet!
Wat is het gene waardoor je twijfelt om te houden?

mijn twijfel zit voornamelijk in het feit dat ik regelmatig een dag weg ben voor mijn opleiding en dan een 'oppas' nodig heb. Ik kan die kleine ukken niet alleen in huis laten, ook al krijgen ze wel een mooi fijn hok met water en eten en voorlopig een warmte lamp voor als ik even niet thuis ben en 's nachts. Maar om ze daar hele dagen in te laten, dat vind ik niet oké. Ze moeten wel bezig kunnen zijn overdag.

Rivendell

Berichten: 6825
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:20

Ik weet 't niet meer, maar zijn dit wilde eenden? Want om die te mogen houden, moeten ze officieel geringd zijn.

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 14:23

Nee, dit zijn geen wilde eenden.

Anoniem

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:46

Ben ik toch mooi op tijd om mee te volgen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:53

In eerdere posts geef je aan dat het wel degelijk wilde eenden zijn.
Ik vond je idee om ze na het uitbroeden naar de opvang te brengen juist heel mooi, daar zitten genoeg moeder eenden die ze zo aannemen waardoor ze een goede kans maken en terug de natuur in kunnen. Zelf houden zou ik oprecht jammer vinden, naast dat het strafbaar is horen ze in de natuur, niet in een achtertuin.

Anoniem

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:56

Er is een verschil tussen gedomesticeerde ‘wilde eenden’ en de echte wilde eenden. Ik gok dat Ts bedoeld dat de moeder een gedomesticeerd ras is maar ‘wild’ rondloopt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:57

DeMolenhoek schreef:
Er is een verschil tussen gedomesticeerde ‘wilde eenden’ en de echte wilde eenden. Ik gok dat Ts bedoeld dat de moeder een gedomesticeerd ras is maar ‘wild’ rondloopt :)


Dan zou de opvang niet zeggen dat ze ze graag willen hebben omdat het aantal wilde eenden zo hard achteruit gaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:02

Dan kan de broedtijd zelfs oplopen tot 32 dagen en in uitzonderlijke gevallen zelfs 35 dagen.

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 11:32

Het zou bijna tijd moeten zijn voor de eitjes om uit te komen en ik weet nog steeds niet zeker wat ik ga doen.

In het verleden hebben wij al eens een eendje gehad (een achtergelaten eitje in een nest uitgebroed) en deze eend is uitstekend terecht gekomen. Is mooi 'wild' gebleven en heeft 12 jaar in vrijheid geleefd. Elk jaar had ze een nestje en elke morgen, het hele jaar door, kwam ze 'ontbijten'. Pullen gingen dan mee naar binnen om mee te genieten van het ontbijt en manlief bleef dan buiten wachten.

Daarom weet ik dat het wel kan, maar de vraag is... heb ik er wel tijd voor? Ik ben momenteel zonder werk, dus ja, dat zou ik wel hebben, maar ik heb ook veel dagen dat ik opleiding heb.
Het vergt enorm veel zorg en opletten. Ze zullen met z'n tweeën zijn, dus gelukkig niet alleen, maar dan nog... Ik heb wel goed 'watervogel-opfokvoer' gevonden, dus met voer zal het ook goed gaan. Ik heb een voortuin en achtertuin, dus piertjes wippen en insectjes zoeken zal ook goed gaan. Ik zou ze dus niet als volwassen eenden aanhouden. Ze zouden, als ze volwassen zijn, naar een plek gaan waar ze redelijk beschermd, maar wel vrij, kunnen leven.

Ik moet er dus even heel goed over nadenken en als ik er voor ga, dan moet ik zorgen voor goede opvang voor als ik er niet ben.

Rivendell schreef:
Ik weet 't niet meer, maar zijn dit wilde eenden? Want om die te mogen houden, moeten ze officieel geringd zijn.

Ehm… ze zitten nog in het ei. Dan is het wat moeilijk om ze te ringen... :D
Maar dan nog, zoals ik hierboven al zei, ik wil ze niet hun leven lang hier bij me houden. Ze zouden naar een mooie plek gaan waar ze mooi beschermd maar vrij verder zouden leven.

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 13:11

Ik ben helaas bang dat het niet meer gaat lukken. :n

Ik heb net de eitjes tóch nog even geschouwd, om zeker te zijn dat ze helemaal vol zijn, maar dat is niet het geval. Ik zie ook geen adertjes meer lopen. De 'luchtbel' die onderop zou moeten zitten, zit er wel, maar daarboven zie je ook nog licht doorschijnen, wat nu niet meer zou mogen. De eitjes zijn dus niet 'gevuld' en ergens onderweg is het dus niet gelukt.

Ik ga straks heel veel moeite hebben om de eitjes straks weg te doen... :(

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:14

Agossie schreef:
Ik ben helaas bang dat het niet meer gaat lukken. :n

Ik heb net de eitjes tóch nog even geschouwd, om zeker te zijn dat ze helemaal vol zijn, maar dat is niet het geval. Ik zie ook geen adertjes meer lopen. De 'luchtbel' die onderop zou moeten zitten, zit er wel, maar daarboven zie je ook nog licht doorschijnen, wat nu niet meer zou mogen. De eitjes zijn dus niet 'gevuld' en ergens onderweg is het dus niet gelukt.
Ik ga straks heel veel moeite hebben om de eitjes straks weg te doen... :(
Je zou ze wel nog kunnen openen om te kijken hoever ze nog gekomen zijn/wanneer het is misgegaan.