[Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 15:25

tokedri schreef:
Gefeliciteerd met de pups.

Wel zonde van de korte neusjes, ik voorzie ademhalingsproblemen. Sneu


Ik zal wel een baby foto van mezelf laten zien, kijken hoe klein mijn neus daar nog was :'). Over de lengte van de neus valt nog niet super veel te zeggen, natuurlijk kan je wel verschillen zien tussen een pup met een lange en een korte neus, maar de echte lengte wordt pas duidelijk als ze wat ouder zijn.

Bovendien hebben vader en moeder goede ademhaling omdat *haalt diep adem* goede ademhaling heeft heel veel te maken met de grote van de neusGATEN, dus hoeveel lucht erdoorheen past, en de breedte van de luchtpijp, en de grote van de huig. Een hond kan een korte neus hebben maar nog steeds prima ademhalen als de rest gewoon in orde is. Een hond met een langere neus kan dus ook ademhalingsproblemen hebben puur omdat de neusgaten te smal zijn of luchtpijp niet breed genoeg. Mensen fixeren zich heel snel op de lengte van de neus, waarschijnlijk omdat dit makkelijker te zien is, maar er spelen zoveel factoren mee ;)


Bowo schreef:
Wat een knapperds! Dat jonge spul is altijd leuk!

Nu Djeda een keizersnede heeft gehad, nemen jullie dan het besluit om niet meer met haar te fokken? (Want de kans dat ze weer een keizersnede moet, is natuurlijk erg groot)


Waarschijnlijk wel, een keizersnede is voor ons niet zo'n groot probleem, het is duur, maar zeker omdat we positief verrast zijn over hoe mooi de pups zijn is dat het 100% waard.

Bedankt iedereen voor de reacties :D

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 15:27

Mogen ze een onbeperkt aantal kz ondergaan. Bij de mens zijn 3 kz om het veilig te houden de max in verband met groter wordende kans op scheuren van het litteken.

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 15:36

dromertje2 schreef:
Mogen ze een onbeperkt aantal kz ondergaan. Bij de mens zijn 3 kz om het veilig te houden de max in verband met groter wordende kans op scheuren van het litteken.


Iemand heeft in dit topic eerder gepost dat ze volgens het stamboek 3 keizersnedes mogen hebben, wij hebben een max aantal van 4 nestjes per teef afhankelijk van de teef. Wij houden dus wel een maximum aan, het is echter nooit voorgekomen dat een teef bij ons enkel keizersnedes heeft gehad dus ik zou niet weten of we dan ook 3 nestjes aanhouden.

Afbeelding
om even een mooi voorbeeld te geven over het neus-probleem. Dit is onze oudste en eerste teef in haar jongere jaren, zoals je kunt zien heeft ze een behoorlijke neus (we hebben ook bewust geen foto's van de zijkant :') ), toch heeft zij een minder goede ademhaling dan onze andere honden die een veel kortere neus hebben. Wat er aan "de binnenkant" aan de hand is is net zo belangrijk of misschien zelfs belangrijker dan enkel de lengte van de neus. Nu is haar ademhaling niet slecht en kan ze zelfs met haar leeftijd behoorlijk ravotten, maar ze heeft het net wat sneller benauwd etc.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 15:39

Die heeft idd een flinke neus! Maar ze lijkt ook een flinke overbeet te hebben aan haar ondergebit?

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 15:45

Cayenne schreef:
Die heeft idd een flinke neus! Maar ze lijkt ook een flinke overbeet te hebben aan haar ondergebit?


Ja, dat is echt een bulldog dingetje :+, er zijn maar weinig bulldoggen in de wereld die geen overbeet hebben, ze hebben er geen last van hoor. Of misschien enkel in extreme gevallen maar dat zijn wij nooit tegen gekomen. Zij heeft het niet eens zo erg vergeleken met wat ik op show tegengekomen ben :o.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 16:18

Onderbeet. Overbeet is een langere bovenkaak
En tuurlijk speelt er meer mee dan alleen de lengte van de neus, maar om dan maar “schijt” te hebben aan de lengte is natuurlijk wel bijzonder. Je kan ook en-en doen. :)

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 16:23

De reden dat mensen zich druk maken over die korte neus is omdat er evenveel aan materiaal in zo'n korte neus moet passen als in een lange neus, en dat ligt dus allemaal opgevouwen. Dat is de reden voor de ademhalingsproblemen.

De vergelijking met een mensenneus is helemaal niet relevant, omdat een mensenhoofd anders in elkaar zit als een hondenkop.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:08

kiwiwitje schreef:
Onderbeet. Overbeet is een langere bovenkaak
En tuurlijk speelt er meer mee dan alleen de lengte van de neus, maar om dan maar “schijt” te hebben aan de lengte is natuurlijk wel bijzonder. Je kan ook en-en doen. :)


Ah ja, ik haal ze altijd door elkaar :D
Maar er zullen toch ook wel bulldogs zonder onderbeet zijn? En niet zoals TS zegt alleen maar bulldogs met onderbeet?

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 17:16

Avalanche81 schreef:
De reden dat mensen zich druk maken over die korte neus is omdat er evenveel aan materiaal in zo'n korte neus moet passen als in een lange neus, en dat ligt dus allemaal opgevouwen. Dat is de reden voor de ademhalingsproblemen.

De vergelijking met een mensenneus is helemaal niet relevant, omdat een mensenhoofd anders in elkaar zit als een hondenkop.


Ik had het over de vergelijking dat een baby altijd een kleine neus heeft. Dat er niet zoveel over gezegd kan worden tot ze wat ouder zijn.

En beide ouders hebben geen korte snuit naar Franse bulldog maten, dus dat ze nu een hele korte neus lijken te hebben komt vooral omdat ze nog zo klein zijn. Over een paar weken zul je veel beter de lengte kunnen beoordelen en die zal als het goed is niet veel af wijken van de ouders.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:24

Cayenne schreef:
kiwiwitje schreef:
Onderbeet. Overbeet is een langere bovenkaak
En tuurlijk speelt er meer mee dan alleen de lengte van de neus, maar om dan maar “schijt” te hebben aan de lengte is natuurlijk wel bijzonder. Je kan ook en-en doen. :)


Ah ja, ik haal ze altijd door elkaar :D
Maar er zullen toch ook wel bulldogs zonder onderbeet zijn? En niet zoals TS zegt alleen maar bulldogs met onderbeet?

Kleinigheidje :D
Vast wel. Maar t is wel een bullen(algemeen)dingetje

Sanne_zepp

Berichten: 197
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:24

Ohh wat een schatjes!

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:28

Niet bij het stamboek aangesloten, vermeerderen op de gok want de ouder dieren zijn zo leuk, alle problemen van het ras recht praten, 4 nestjes ipv de geadviseerde 3.De hond eerst zelf laten proberen, wat niet lukt dan alsnog een spoedkeizersnee en ws nog wel vaker een nestje waarbij zoals ik het begrijp de hond eerst zelf mag aanmodderen en dan ws alsnog een spoedkeizersnee want de da heeft zelf gezegd dat ze te smal is.
Hoe lief je ook bent voor je hondje en hoe goed je het ook bedoeld, lees bovenstaande eens door en hopelijk begrijp je hoe dat overkomt

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:39

Lestrange01 schreef:
tokedri schreef:
Gefeliciteerd met de pups.

Wel zonde van de korte neusjes, ik voorzie ademhalingsproblemen. Sneu


Ik zal wel een baby foto van mezelf laten zien, kijken hoe klein mijn neus daar nog was :'). Over de lengte van de neus valt nog niet super veel te zeggen, natuurlijk kan je wel verschillen zien tussen een pup met een lange en een korte neus, maar de echte lengte wordt pas duidelijk als ze wat ouder zijn.

Bovendien hebben vader en moeder goede ademhaling omdat *haalt diep adem* goede ademhaling heeft heel veel te maken met de grote van de neusGATEN, dus hoeveel lucht erdoorheen past, en de breedte van de luchtpijp, en de grote van de huig. Een hond kan een korte neus hebben maar nog steeds prima ademhalen als de rest gewoon in orde is. Een hond met een langere neus kan dus ook ademhalingsproblemen hebben puur omdat de neusgaten te smal zijn of luchtpijp niet breed genoeg. Mensen fixeren zich heel snel op de lengte van de neus, waarschijnlijk omdat dit makkelijker te zien is, maar er spelen zoveel factoren mee ;)


[quote="Bowo"]

Het heeft wel degelijk met de lengte van de snuit te maken. En jouw pupjes hebben een zeer korte snuit voor hun leeftijd.
Ik fok sinds 1998 ( een heel ander ras)
Heb vele cursussen gedaan en heb voor een andere fokker ook wat kortsnuitpups ( outcross juist om het ras te verbeteren via de raad van beheer) grootgebracht toen er problemen in het nest waren

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:50

Pagina 1
Lestrange01 schreef:
Ook nog even belangrijk om te vermelden.. Ik weet dat iedereen zich blind staart op de lengte van de snuit, maar een goede ademhaling wordt heel veel bepaald door de grote van de neusgaten en de grote van de luchtpijp. Een hond met een super korte neus zal nog steeds goed adem kunnen halen zolang de neusgaten een goed formaat zijn. (Maar daar hoor je nooit iemand over op een of andere manier := )


Pagina 2
Avalanche81 schreef:
De reden dat mensen zich druk maken over die korte neus is omdat er evenveel aan materiaal in zo'n korte neus moet passen als in een lange neus, en dat ligt dus allemaal opgevouwen. Dat is de reden voor de ademhalingsproblemen.

De vergelijking met een mensenneus is helemaal niet relevant, omdat een mensenhoofd anders in elkaar zit als een hondenkop.


Ik zie het topic nu pas en heb ook niet alle pagina's doorgelezen, maar wilde wel even reageren op de eerste quote, totdat ik gelukkig de bovenstaande reactie heb gelezen.

Het voornaamste probleem met brachiocephale (kortsnuitige) rassen is dus inderdaad de lengte van de zachte gehemelte. Doordat deze in verhouding met de lengte van de snuit veel langer is (en dus niet evenveel is ingekort doorheen de eeuwen), is die erg los en klappert die bij de ademhaling steeds over de epiglottis (strottenklepje), waardoor de ademhaling beperkt wordt. Dit veroorzaakt ook dat snurkende geluid bij zulke rassen.

Het klopt dus was TS zei in de eerste quote; de grootte van de neusgaten speelt een belangrijke rol, maar de lengte van de zachte gehemelte nog veel meer. Brachiocephale honden worden daarom ook vaak geopereerd om de zachte gehemelte in te korten.

Verder meng ik me niet in de discussie, maar wilde toch even duidelijkheid geven op wat het probleem bij kortsnuitige rassen is. Bij mijn studie (diergeneeskunde) worden we gestimuleerd om mensen uitleg te geven over deze problemen.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:58

Pffft, ik heb bewust een hele tijd niet gereageerd maar ik word wel een beetje moe van alle onwaarheden TS. De lengte van de snuit speelt wel een rol. Er zijn speciaal hiervoor strengere regels gesteld, maar gezien jullie hier bewust buiten fokken...

"Zo wordt voor BOAS (Brachycephalic Airway Obstructive Syndrome) de neuslengte (van neusspiegel tot stop) in vergelijking met de schedellengte (van stop tot jachtknobbel) genomen als criterium. De relatieve neusverkorting wordt gemeten door de neuslengte te delen door de schedellengte, welke als goede graadmeter wordt gezien voor de ernst van BOAS in een hond."
" Ook andere lichaamsproporties die in eerder onderzoek zijn gelinkt aan BOAS worden als criteria gebruikt. Zo wordt de relatieve nekdikte (omtrek van de nek gedeeld door de omtrek van de borstkas) berekend. De nek wordt hiervoor gemeten tussen de achterhoofdbeentjes en het punt tussen de craniale hoeken van de schouderbladen. De borstkas wordt gemeten op het diepste punt van de borstholte. Ook de lichamelijke conditie van de hond kan worden meegenomen in de metingen, omdat aangetoond is dat overgewicht het risico op gezondheidsproblemen zoals BOAS kan vergroten. Het expertisecentrum benoemt hiervoor het schaalmodel dat wordt gebruikt door de WSAVA, World Small Animal Veterinary Association."
https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/s ... ortsnuiten

Zelfs dierenartsen raden het af om kortsnuiten te kopen, ik vind het echt onethisch om deze honden nog te fokken, zeker als er niet eens bewust rekening gehouden wordt met een langere neus.

Mogen jullie zo 'vriendelijk' mogelijk willen fokken, maar iemand die oprecht begaan is met de gezondheid van zijn hond gaat imo niet voor een hond met platte snuit (zonder stamboom). En dan heb ik het over pupkopers.
Ook het hebben van een onderbeet is niet 'gezond' of normaal. Dit is een afwijking waar mensen bewust mee fokken omdat het geaccepteerd is, maar het kan zeker een probleem vormen. https://dierenziekenhuizen.nl/honden/he ... j-de-hond/

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 18:05

En nu kappe, het is denk ik duidelijk genoeg geweest dat de discussie niet voortgezet mag worden. Maak er een eigen topic voor aan en leer vooral lezen. Ga de ethiek van het fokken van dieren dáár bespreken en niet hier. Zo heb ik bijvoorbeeld nooit gezegd dat de lengte van de snuit totaal NIET mee speelt. Ik zeg dat het niet het enige is wat meespeelt!

Als jullie je niet in kunnen houden qua discussie dan is het misschien beter om dit topic niet meer te openen? Ik heb me meer dan genoeg keren verdedigt en ben daar nu wel klaar mee.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:09

Zou dat misschien komen omdat er ook een kern van waarheid in zit?

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 18:14

quera schreef:
Zou dat misschien komen omdat er ook een kern van waarheid in zit?


Zou dat misschien komen omdat dit topic niet voor deze discussie bedoelt is en al meerdere keren door een mod is aangegeven dat deze discussie niet voortgezet hoort te worden?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:24

Tja ik denk als het dierenwelzijn betreft je op een forum als deze áltijd discussie krijgt. Het gaat hier niet om een te kort wandelmomentje maar om het bewust vermeerderen van fysiek ongezonde honden.

De liefde voor het ras begrijp ik, waarom dan juist niet bewust verbeteringen fokken?
Zou wel graag antwoord willen als je daar voor open staat
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 05-05-19 18:45, in het totaal 2 keer bewerkt

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:24

Er is gevraagd of het broodfok gebeuren achterwege gelaten kon worden omdat jullie het fokken van hondjes zien als “bedrijf” zijnde...

Je plaatst berichten dat jullie goed bezig zijn maar dat je niks kan doen aan de reu keuze van je moeder dus ergens kan je de reacties ook verwachten... maar als iemand reageert moet en zal je je gelijk halen ... als de reacties je niet aanstaan dan wordt er meteen geroepen kunnen jullie niet lezen enz...

Sorry hoor maar je opent een topic op bokt die toch wel tegen de haren instrijkt bij sommige en verwacht alleen maar coochie coochie COO berichten?

Je fokt enkel en alleen op kleur en buiten de regels om om zo meer te kunnen vragen anders had je wel binnen het ras reglement gefokt en geprobeerd om te verbeteren i.p.v. te vermeerderen ...

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:42

Lestrange01 schreef:
quera schreef:
Zou dat misschien komen omdat er ook een kern van waarheid in zit?


Zou dat misschien komen omdat dit topic niet voor deze discussie bedoelt is en al meerdere keren door een mod is aangegeven dat deze discussie niet voortgezet hoort te worden?

Nee het mocht niet gaan over broodfok....
;)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:55

Sorry TS, maar met je aanvallende reactie nu verlies je echt compleet je geloofwaardigheid. Jij benadrukt het bizar veel dat 'niet enkel de lengte belangrijk' is. Ja, klopt zeker, de lengte EN de neusgaten zijn belangrijk. Maar jij ontkent dus niet dat de neus eigenlijk te kort is?

Ik vind het begrijpelijk dat je je moeder wilt verdedigen, don't get me wrong. Maar ik heb jullie kennel gevonden (ja, ik ben er zeker van dat het de juiste is aangezien de Fransjes er op FB ook tussen staan) en sorry, ik heb nog nooit een Old English Bulldog gezien met zo'n korte neus. En niet enkel de neus is extreem kort, eentje ervan heeft ook neusgaten ter grootte van een platgedrukt rietje. Kan die hond wel ademen dan, want jij benadrukt dat de grootte van de neusgaten zo belangrijk is?
Ik heb het over je speciale reu uit Duitsland, van een 'wereldberoemde' afkomst, ook met bijzondere kleuren. Je weet volgens mij vast wel over welke ik het heb.

Dus nogmaals, alle begrip dat je je moeder in verdediging neemt, ik had eerst ook meer begrip voor jou maar nu ik je andere honden zie vind ik echt dat je erover aan het gaan bent en je enkel je imago nog hoog probeert te houden omdat mensen met terechte commentaar en vragen komen. Verder zal ik hier nu niet meer reageren. Als je er op in wilt gaan, dan mag je altijd een PB sturen.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 05-05-19 18:59, in het totaal 2 keer bewerkt

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:57

Erg schattig maar ook erg pijnlijk dat er nog meer puppy's van zo’n misvormd ras op de wereld worden gezet -O-

En ik snap dat het naar is om te horen, maar misschien moet je de feedback serieus nemen en proberen te zoeken naar een manier om gezonde pups te fokken...

Sannens
Berichten: 1407
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:19

DezeNaam schreef:
Sorry TS, maar met je aanvallende reactie nu verlies je echt compleet je geloofwaardigheid. Jij benadrukt het bizar veel dat 'niet enkel de lengte belangrijk' is. Ja, klopt zeker, de lengte EN de neusgaten zijn belangrijk. Maar jij ontkent dus niet dat de neus eigenlijk te kort is?


Wacht wat? De TS verliest haar geloofwaardigheid omdat ze voor het eerst na 10 pagina's topic vol met aanvallende berichten een keer aanvallend terug reageert? Hoe zou jij reageren als je al 10 pagina's lang wordt afgezeken over de keuze van de reu en het fokken?

Keer op keer heeft de TS geprobeerd om aardig te reageren en haar kant van het verhaal uit te leggen. Of die redenen goed genoeg zijn is aan de TS en haar moeder zelf. Zij zijn de fokkers, zij moeten gezonde honden afleveren en zij zullen uiteindelijk die slechte naam krijgen als de honden inderdaad niet gezond zijn.

Zou de TS bij een volgend nestje misschien meer letten op bepaalde andere kenmerken, zoals lange neuzen? Misschien wel, omdat de enorme stroom aan gemene, denigrerende en beledigende berichten misschien toch iets achter hebben gelaten. Misschien ook niet, omdat ze er misschien niet voor open staat, of omdat de gemene denigrerende berichten alleen nog maar afgunst hebben opgewekt, in plaats van het daadwerkelijk geven van informatie waar TS iets mee kan. Als ik constant tegen iemand zeg: "Alles wat je doet is poedersuiker," levert dat meestal geen enkel resultaat op, omdat die persoon zichzelf wilt gaan beschermen.

Vind ik dat TS geweldige fokkeuzes maakt? Geen idee, mijn kennis over fokken/honden/dit ras is daar niet goed genoeg voor. Dus ik kan geen uitspraak doen over wel of geen goede ademhaling. Ik heb niet zo'n hond, ik zou er waarschijnlijk ook nooit een kopen. Maar ik vind wel dat er eens wat respectvoller met elkaar om mag worden gegaan.

Informeren is mijns inziens totaal iets anders dan afkraken, en hier zie ik voornamelijk afkraken.

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:20

DezeNaam schreef:
Pffft, ik heb bewust een hele tijd niet gereageerd maar ik word wel een beetje moe van alle onwaarheden TS. De lengte van de snuit speelt wel een rol. Er zijn speciaal hiervoor strengere regels gesteld, maar gezien jullie hier bewust buiten fokken...

"Zo wordt voor BOAS (Brachycephalic Airway Obstructive Syndrome) de neuslengte (van neusspiegel tot stop) in vergelijking met de schedellengte (van stop tot jachtknobbel) genomen als criterium. De relatieve neusverkorting wordt gemeten door de neuslengte te delen door de schedellengte, welke als goede graadmeter wordt gezien voor de ernst van BOAS in een hond."
" Ook andere lichaamsproporties die in eerder onderzoek zijn gelinkt aan BOAS worden als criteria gebruikt. Zo wordt de relatieve nekdikte (omtrek van de nek gedeeld door de omtrek van de borstkas) berekend. De nek wordt hiervoor gemeten tussen de achterhoofdbeentjes en het punt tussen de craniale hoeken van de schouderbladen. De borstkas wordt gemeten op het diepste punt van de borstholte. Ook de lichamelijke conditie van de hond kan worden meegenomen in de metingen, omdat aangetoond is dat overgewicht het risico op gezondheidsproblemen zoals BOAS kan vergroten. Het expertisecentrum benoemt hiervoor het schaalmodel dat wordt gebruikt door de WSAVA, World Small Animal Veterinary Association."
https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/s ... ortsnuiten

Zelfs dierenartsen raden het af om kortsnuiten te kopen, ik vind het echt onethisch om deze honden nog te fokken, zeker als er niet eens bewust rekening gehouden wordt met een langere neus.

Mogen jullie zo 'vriendelijk' mogelijk willen fokken, maar iemand die oprecht begaan is met de gezondheid van zijn hond gaat imo niet voor een hond met platte snuit (zonder stamboom). En dan heb ik het over pupkopers.
Ook het hebben van een onderbeet is niet 'gezond' of normaal. Dit is een afwijking waar mensen bewust mee fokken omdat het geaccepteerd is, maar het kan zeker een probleem vormen. https://dierenziekenhuizen.nl/honden/he ... j-de-hond/


Helemaal mee eens