[Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:40

ivy_power89 schreef:
Maar even he?

Jullie hebben een fok bedrijf, en fokken zonder stamboom. Maar broodfokkers (leven van de ontvangsten van pups) zijn jullie niet.
Waarom wordt dit nest dan gefokt? (Of zowieso gefokt ook met de andere honden) want ik mijn ogen is hier niets anders aan de hand dan vermeerderen ipv verbeteren. Want hé, het aanvragen van stambomen kost immers ook geld...
Wellicht omdat ze van mening zijn dat een stamboom nou niet perse een soort van heilige graal is? Waar ik me, deels, in kan vinden.

Anoniem

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:45

Ik vind het spijtig dat deze discussie hier wordt gevoerd. Ik zou zeggen: Open een apart topic. Dan kunnen diegene die willen gewoon het verloop van ts haar hond en pups zien :D

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16173
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 14:47


Lestrange01

Berichten: 2809
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 15:21

Avalanche81 schreef:
Cayenne schreef:
Hebben Franse Bulldogs dan ook problemen met dekken en bevallen?
Ik wist niet dat dit ook bij dit ras voor kwam.

Kunnen niet zelf dekken, teven moeten geinsemineerd worden, en bevalling gaat eigenlijk altijd met een keizersnede.



Onze kunnen wel zelf dekken, maar idd vooral keizersnede. We hopen dat ons teefje het natuurlijk kan, maar we gaan er niet van uit.
Ailill schreef:
ivy_power89 schreef:
Maar even he?

Jullie hebben een fok bedrijf, en fokken zonder stamboom. Maar broodfokkers (leven van de ontvangsten van pups) zijn jullie niet.
Waarom wordt dit nest dan gefokt? (Of zowieso gefokt ook met de andere honden) want ik mijn ogen is hier niets anders aan de hand dan vermeerderen ipv verbeteren. Want hé, het aanvragen van stambomen kost immers ook geld...
Wellicht omdat ze van mening zijn dat een stamboom nou niet perse een soort van heilige graal is? Waar ik me, deels, in kan vinden.


Ons fok bedrijf is voornamelijk gericht (eigenlijk geheel gericht) op het fokken van old english bulldogs. Die hebben allemaal een stamboom. Geen officieel stamboom omdat het geen erkend ras is. Alleen onze twee fransjes hebben geen stamboom.


ivy_power89 schreef:
Maar even he?

Jullie hebben een fok bedrijf, en fokken zonder stamboom. Maar broodfokkers (leven van de ontvangsten van pups) zijn jullie niet.
Waarom wordt dit nest dan gefokt? (Of zowieso gefokt ook met de andere honden) want ik mijn ogen is hier niets anders aan de hand dan vermeerderen ipv verbeteren. Want hé, het aanvragen van stambomen kost immers ook geld...


Zoals al eerder aangegeven, we zijn erover aan het nadenken om verder te gaan met fransjes en willen misschien vanuit deze lijn verder gaan. We zijn ook van plan een pup aan te houden, Al is dit nog niet 100% zeker. Ons fokbedrijf is voor de old english bulldogs (zal ik nog maar een keer benoemen voordat er weer overheen gelezen wordt...) die wél een stamboom hebben.



Ik ben op mijn werk dus kan niet verder reageren, of er meer op in gaan, maar ik heb liever sowieso niet dat dit een discussie topic wordt. Of waar met onware aannames gegooid wordt. Als je een vraag hebt kan die prima gesteld worden, maar lees ook even de rest van het topic door want veel van de dingen die ik gezegd heb worden genegeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 15:39

Boras schreef:
Ik begrijp oprecht niet dat je de hond waarvan je zoveel houdt moedwillig een operatie aandoet, omdat jij zo nodig moet.


Ik vind dit eigenlijk nog het ergste van het hele verhaal. Dat gaat niet over fokken in het algemeen of de (on)gezondheid van een ras, maar het feit dat je weet dat je hond vrijwel geen enkele kans heeft om een bevalling zelfstandig te overleven, maar er toch gewoon puppies in te blijven pompen en er dan steeds via een keizersnede uit te halen.
Ik snap dat je dat doet omdat je als eigenaar je hond waardeert, maar dit is in mijn ogen geen liefde meer voor dat ene hondje, alleen voor the bigger picture, het ras of wat zij als moederdier in termen van geld en nieuwe lijnen kan betekenen.
Als je echt honden wilt fokken als bedrijf, waarom dan niet een ras nemen dat in staat is om zelfstandig een dekking te overleven?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:05

TS: Puur omdat ik er niets vanaf weet: Kan ze na een eerste keizersnee nog een tweede nest krijgen? Of is het na een keizersnede geen goed idee om opnieuw te laten dekken?

Lestrange01

Berichten: 2809
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 16:25

Cayenne schreef:
TS: Puur omdat ik er niets vanaf weet: Kan ze na een eerste keizersnee nog een tweede nest krijgen? Of is het na een keizersnede geen goed idee om opnieuw te laten dekken?


Ja na een keizersnede kunnen ze prima opnieuw gedekt worden. Wel is het dan zo dat je dan weer voor een keizersnede moet gaan (Ik weet niet precies waarom, maar dat is mij ooit verteld).

Wel leuk om te vertellen is dat Engelse bulldogen eigenlijk standaard een keizersnede moeten, maar dat al onze old english teven natuurlijk bevallen zijn! We hebben weleens een tijdje Engelse gehad (niet om zelf mee te fokken, maar op uitzet) en dan merk je wel zo erg het verschil qua gezondheid. Dan vraag ik me bij die honden ook af "waarom zou je dat willen".

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:26

Cayenne schreef:
TS: Puur omdat ik er niets vanaf weet: Kan ze na een eerste keizersnee nog een tweede nest krijgen? Of is het na een keizersnede geen goed idee om opnieuw te laten dekken?

Uit het VFR van de rasvereniging.
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:27

Bedankt voor de antwoorden!
Interessant dat het maximaal 3 keer mag (ook goed!), maar wie controleert dat?

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 16:36

Ik heb 2 teven die ooit een keizersnede gehad hebben, en die zijn beide van de nesten daarna zonder enig probleem vaginaal bevallen.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 17:18

Cayenne schreef:
Bedankt voor de antwoorden!
Interessant dat het maximaal 3 keer mag (ook goed!), maar wie controleert dat?

De raad van Beheer controleert dat. In mijn ras mag t zelfs maar 2x.
Gelukkig komt t bij ons minder vaak voor.

Hoe ze t dan controleren weet ik niet. Mijn teefje is bij de nestcontrole niet eens bekeken :')

Lestrange01

Berichten: 2809
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 14:22

Billy schreef:
Ik heb 2 teven die ooit een keizersnede gehad hebben, en die zijn beide van de nesten daarna zonder enig probleem vaginaal bevallen.


Zou best kunnen hoor, als ik het me goed herinner hebben wij ook een teef gehad die een keizersnede moest (misvormd pupje, die was helemaal groen en opgezwollen en het paste gewoon niet), maar de keer daarna is ze natuurlijk bevallen. Volgens mij is het wel zo dat de kans op een keizersnede groter wordt.

Wij zijn inmiddels begonnen met temperaturen, ze zou vanaf morgen "kunnen" bevallen, maar daar gaan we niet vanuit. We denken dit weekend. Maar omdat ze nu al af en toe hijgt (meer omdat met minimaal zes pups alles nogal in de weg zit := ) zijn we al begonnen. Ze staat op 37.5, wat volgens mijn moeder ietsjes lager dan normaal is, maar het kan altijd zijn dat haar lichaamstemperatuur van zichzelf wat lager is. We hebben de werpkist nog niet klaar staan dus ze mag toch nog niet beginnen :+

Jis_

Berichten: 11636
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:22

Cayenne schreef:
Bedankt voor de antwoorden!
Interessant dat het maximaal 3 keer mag (ook goed!), maar wie controleert dat?


Niemand controleert dat als je zonder stamboom fokt. Als je stamboom aan gaat vragen voor de pups wordt er als het goed is gecheckt naar nr hoeveel dit nest is voor dat teefje.

En ook fokkers met stamboom sjoemelen, pik de echt goede fokker er maar uit, niet onmogelijk maar wel lastig.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:38

Lestrange01 schreef:
Misschien moet je even leren lezen voordat je aannames maakt? We hebben een hondenfok bedrijf, wil jij mij even uitleggen hoe je een bedrijf dat puur gefocust is op het fokken van honden als je maar 1 nest per jaar doet? We hebben gemiddeld 3 nesten per jaar, en soms 4 keer per jaar maar dat zijn vaak van teven die wij niet zelf hebben, maar die een nestje in ons huis hebben en waar wij een vergoeding voor krijgen om ze op te vangen.

Ik wist overigens wel van het gevoelig zijn voor hernia's, maar niet voor allergieën. Nu heeft geen van de pups uit de vorige franse bulldog problemen gehad (al houd niet elke klant nog contact met ons, maar de mensen die dat wel doen hebben allemaal gezonde hondjes).


Klopt je bent idd geen broodfokker, je vermeerderd alleen en bent ook nog niet op de hoogte van ziektes bij dit ras. Jammer dat je zoveel informatie aan je laars lapt puur omdat die nestjes zo leuk zijn.
Misschien heb je hier wat aan.
https://www.rashondenwijzer.nl/rashonde ... dEQAvD_BwE

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:41

Gillbo schreef:
Lestrange01 schreef:
Misschien moet je even leren lezen voordat je aannames maakt? We hebben een hondenfok bedrijf, wil jij mij even uitleggen hoe je een bedrijf dat puur gefocust is op het fokken van honden als je maar 1 nest per jaar doet? We hebben gemiddeld 3 nesten per jaar, en soms 4 keer per jaar maar dat zijn vaak van teven die wij niet zelf hebben, maar die een nestje in ons huis hebben en waar wij een vergoeding voor krijgen om ze op te vangen.

Ik wist overigens wel van het gevoelig zijn voor hernia's, maar niet voor allergieën. Nu heeft geen van de pups uit de vorige franse bulldog problemen gehad (al houd niet elke klant nog contact met ons, maar de mensen die dat wel doen hebben allemaal gezonde hondjes).


Klopt je bent idd geen broodfokker, je vermeerderd alleen en bent ook nog niet op de hoogte van ziektes bij dit ras. Jammer dat je zoveel informatie aan je laars lapt puur omdat die nestjes zo leuk zijn.
Misschien heb je hier wat aan.
https://www.rashondenwijzer.nl/rashonde ... dEQAvD_BwE
Misschien moet je eens het gehele topic doorlezen, wat ontzettend vermoeiend al die berichten.

Jis_

Berichten: 11636
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:42

ivy_power89 schreef:
Maar even he?

Jullie hebben een fok bedrijf, en fokken zonder stamboom. Maar broodfokkers (leven van de ontvangsten van pups) zijn jullie niet.
Waarom wordt dit nest dan gefokt? (Of zowieso gefokt ook met de andere honden) want ik mijn ogen is hier niets anders aan de hand dan vermeerderen ipv verbeteren. Want hé, het aanvragen van stambomen kost immers ook geld...


Ik ken een fokker (ander ras) die echt alles volgens de regels doet, alle mogelijke testen worden gedaan, altijd bezig met goede combi's maken, honden leven als een god in Frankrijk, en ja zij verdient er een beetje geld aan, dit noem ik geen broodfok.
Geen goede verzorging, honden zitten in schuren, krijgen niet de medische hulp die ze nodig hebben, gesjoemel met paspoorten (import) of aantal nesten per teef, geen tot alleen de verplichte testen (voor stamboom) doen enz. Zo min mogelijk uitgeven en zoveel mogelijk geld innen, dat is broodfok in mijn ogen.

Jis_

Berichten: 11636
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:47

Lestrange01 schreef:
Billy schreef:
Ik heb 2 teven die ooit een keizersnede gehad hebben, en die zijn beide van de nesten daarna zonder enig probleem vaginaal bevallen.


Zou best kunnen hoor, als ik het me goed herinner hebben wij ook een teef gehad die een keizersnede moest (misvormd pupje, die was helemaal groen en opgezwollen en het paste gewoon niet), maar de keer daarna is ze natuurlijk bevallen. Volgens mij is het wel zo dat de kans op een keizersnede groter wordt.

Wij zijn inmiddels begonnen met temperaturen, ze zou vanaf morgen "kunnen" bevallen, maar daar gaan we niet vanuit. We denken dit weekend. Maar omdat ze nu al af en toe hijgt (meer omdat met minimaal zes pups alles nogal in de weg zit := ) zijn we al begonnen. Ze staat op 37.5, wat volgens mijn moeder ietsjes lager dan normaal is, maar het kan altijd zijn dat haar lichaamstemperatuur van zichzelf wat lager is. We hebben de werpkist nog niet klaar staan dus ze mag toch nog niet beginnen :+


Fijn voor haar dat de temperatuur buiten weer wat zakt. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:48

Maar de naam zegt het al: Geld verdienen om je brood te betalen, dus broodfok.
Dat er een stigma aan het woord zit is een ander verhaal.

Lestrange01

Berichten: 2809
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 17:54

Jis_ schreef:
Fijn voor haar dat de temperatuur buiten weer wat zakt. :)


Ja zeker! Al heeft ze de afgelopen dagen wel lekker liggen zonnen in onze tuin. We hebben laatst onze tuin helemaal verbouwd voor de honden en er een bank in gezet en een soort trap gebouwd van pellets, dus dan liggen ze daar op in de zon te genieten :D


Cayenne schreef:
Maar de naam zegt het al: Geld verdienen om je brood te betalen, dus broodfok.
Dat er een stigma aan het woord zit is een ander verhaal.


Zoals ik al eerder aan heb gegeven, mijn moeder staat ingeschreven als hondenfokker/honden uitlaat service bij de kamer van koophandel. Niet als broodfokker. Dus is het wel zo respectvol om het gewoon bij de officiële naam te houden.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:55

Maar er is inmiddels meermaals verzocht dit onderwerp te laten rusten.

Sannens
Berichten: 1413
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:01

Cayenne schreef:
Maar de naam zegt het al: Geld verdienen om je brood te betalen, dus broodfok.
Dat er een stigma aan het woord zit is een ander verhaal.


Ik volg dit topic al een tijdje en eigenlijk puur voor de pups, verder heb ik geen verstand van fokken dus had ik daar ook niet echt iets over te zeggen.

Maar ik wil wel even inhaken op deze discussie over broodfokkers. Want er wordt hier gesproken over een stigma bij die naam, terwijl dat gewoon niet waar is. De definitie van het woord broodfok is “Een broodfokker is een honden-, katten- of paardenfokker die dieren fokt met als voornaamste doel geld te verdienen, en het welzijn van de dieren ondergeschikt stelt aan de economische belangen. Een dergelijke fokker let daarom niet zo op de gezondheid en het karakter van het dier.”

Dat vind ik totaal niet in lijn van TS en haar moeder. Misschien doet ze niet alles zoals jullie zouden willen doen, maar ik krijg van TS totaal niet de indruk dat ze de gezondheid en het karakter ondergeschikt stelt of er niet zo op let.

Oké, on-topic: TS, is het normaal dat die hondjes zulke grote nesten krijgen? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je 6-7 pups verwacht?

Lestrange01

Berichten: 2809
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 18:10

Sannens schreef:
Cayenne schreef:
Maar de naam zegt het al: Geld verdienen om je brood te betalen, dus broodfok.
Dat er een stigma aan het woord zit is een ander verhaal.


Ik volg dit topic al een tijdje en eigenlijk puur voor de pups, verder heb ik geen verstand van fokken dus had ik daar ook niet echt iets over te zeggen.

Maar ik wil wel even inhaken op deze discussie over broodfokkers. Want er wordt hier gesproken over een stigma bij die naam, terwijl dat gewoon niet waar is. De definitie van het woord broodfok is “Een broodfokker is een honden-, katten- of paardenfokker die dieren fokt met als voornaamste doel geld te verdienen, en het welzijn van de dieren ondergeschikt stelt aan de economische belangen. Een dergelijke fokker let daarom niet zo op de gezondheid en het karakter van het dier.”

Dat vind ik totaal niet in lijn van TS en haar moeder. Misschien doet ze niet alles zoals jullie zouden willen doen, maar ik krijg van TS totaal niet de indruk dat ze de gezondheid en het karakter ondergeschikt stelt of er niet zo op let.

Oké, on-topic: TS, is het normaal dat die hondjes zulke grote nesten krijgen? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je 6-7 pups verwacht?


Van wat ik tot nu toe heb gezien is een stuk of 5 à 6 normaal. We hebben de afgelopen 4 jaar twee Franse bulldog nestjes gehad en de eerste keer hadden we er volgens mij 8, en 1 dood geboren, dus 7 en de tweede keer ook 7. Dit hangt ook af van de reu (sommige reuen geven meer pups dan anderen) en van de bouw van het teefje. Maar ook bij de Fokker van de reu hadden de teefjes zo 5 à 6 pups.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: [Volg] Franse bulldogs pupjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:12

Aantal pups wordt bepaald door de teef... Niet door de reu. Het is maar net hoeveel eitjes ze heeft...

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:20

Billy schreef:
Aantal pups wordt bepaald door de teef... Niet door de reu. Het is maar net hoeveel eitjes ze heeft...
Kun je ook iets anders dan enkel je, in mijn optiek, niet geheel positieve mening verkondigen?

Lestrange01

Berichten: 2809
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 18:23

Billy schreef:
Aantal pups wordt bepaald door de teef... Niet door de reu. Het is maar net hoeveel eitjes ze heeft...


In onze ervaring is het zo dat bepaalde reuen standaard weinig pups geven. Ook bij teven die "normaal" grote nesten hebben. Misschien gevalletje zwemmertjes die enkel hun a-diploma hebben gehaald bij sommige reuen ;)