Hondensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fannetje

Berichten: 3552
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 00:29

Het eerste wat ze bij ons bij de beginners leren is de sprong zelfstandig opzoeken, dat kun je bijvoorbeeld aanleren met heen en weren, dit doe je met 2 mensen, 1 aan elke kant van de sprong. Waarbij je in het begin de hond helpt met het opzoeken (je lokt hem over de sprong en zet hem aan de andere kant weer netjes voor de sprong met een voertje), maar je steeds meer afstand neemt en daarna, zelfs meerdere sprongen ertussen, waardoor de hond zelf leert nadenken en dus voor je uit wil gaan werken.
Er zijn vast nog veel meer methoden, maar zo heeft die van mij dat geleerd.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:05

fannetje schreef:
Het eerste wat ze bij ons bij de beginners leren is de sprong zelfstandig opzoeken, dat kun je bijvoorbeeld aanleren met heen en weren, dit doe je met 2 mensen, 1 aan elke kant van de sprong. Waarbij je in het begin de hond helpt met het opzoeken (je lokt hem over de sprong en zet hem aan de andere kant weer netjes voor de sprong met een voertje), maar je steeds meer afstand neemt en daarna, zelfs meerdere sprongen ertussen, waardoor de hond zelf leert nadenken en dus voor je uit wil gaan werken.
Er zijn vast nog veel meer methoden, maar zo heeft die van mij dat geleerd.



Dankjewel Fennetje, hier heb ik wat aan. Wij hebben als huiswerk opdracht vooruit sturen gekregen. Dan een emmer neerzetten met voertje erin en de hond daarna toe sturen met commando 'vooruit'. Ik vind dat van jou eigenlijk logischer klinken, ik had zelf ook al aan zoiets gedacht.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:33

XxDiandraxX schreef:
Als je in 6 lessen al alle toestellen doet/aanleert lijkt me dat niet helemaal de juist aanpak. Wat Kim zegt, dat enthousiasme en de snelheid wil je er juist niet uit trainen.

Ymor, leuk dat het naar meer smaakt. Waar loop je in februari?


Ik ga de 19e naar Winschoten

fannetje

Berichten: 3552
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:12

Anna79 schreef:
fannetje schreef:
Het eerste wat ze bij ons bij de beginners leren is de sprong zelfstandig opzoeken, dat kun je bijvoorbeeld aanleren met heen en weren, dit doe je met 2 mensen, 1 aan elke kant van de sprong. Waarbij je in het begin de hond helpt met het opzoeken (je lokt hem over de sprong en zet hem aan de andere kant weer netjes voor de sprong met een voertje), maar je steeds meer afstand neemt en daarna, zelfs meerdere sprongen ertussen, waardoor de hond zelf leert nadenken en dus voor je uit wil gaan werken.
Er zijn vast nog veel meer methoden, maar zo heeft die van mij dat geleerd.



Dankjewel Fennetje, hier heb ik wat aan. Wij hebben als huiswerk opdracht vooruit sturen gekregen. Dan een emmer neerzetten met voertje erin en de hond daarna toe sturen met commando 'vooruit'. Ik vind dat van jou eigenlijk logischer klinken, ik had zelf ook al aan zoiets gedacht.

Op afstand belonen kan ook hoor, maar dan moet de hond niet bij de beloning komen, als hij het fout doet. Dus met een beloningsapparaat zoals de treatand train, kan ook. Maar dan moet de locatie van de beloning ook steeds verder verplaatst worden. En een commando eraan vastplakken, moet je pas doen, als hij de oefening kent.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:38

O ja, dat heb ik op een filmpje gezien. Maar hoe geef je dan aan wat de bedoeling is als je geen commando geeft, alleen met voertje? Ze hameren er bij ons erg op dat de hond geen hindernissen van de verkeerde kant neemt dus niet terugspringen.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:27

Ik zou inderdaad ook niet die ping-pong methode gebruiken om het terugspringen niet in de hand te werken. Dus één sprong altijd van dezelfde kant of werken met twee sprongen.

De eerste lessen zijn wij alleen maar bezig met speeltjes, speeltjes wisselen, jagen, dood speel etc. Als ze een dood speel onder de knie hebben wordt het van je af werken ook makkelijker.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:03

KimD wat houdt dood speel in? Ik heb een speeltje waar ze helemaal geweldig vindt maar dan is ze gelijk wel heel hysterisch :+

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:34

Een speel die ligt te liggen als beloning achter een sprong. Als je het fijn vind wil ik er morgen wel een filmpje van maken. Dan is het misschien duidelijker.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 20:07

KimD schreef:
Een speel die ligt te liggen als beloning achter een sprong. Als je het fijn vind wil ik er morgen wel een filmpje van maken. Dan is het misschien duidelijker.


Heel graag!!!

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:01

Ik werk net als Kim ook vaak met een dood speel. Mooie manier om ze zelfstandig te laten denken ipv alleen maar terugdraaien naar de baas.
Dat heen en weer springen ben ik ook geen voorstander van, ivm terugspringen.

Een oefening die ik in het begin ook gelijk mee begin is het zelf op laten zoeken van een vleugel. Eigenlijk zelfde als deze oefening van one mind dogs: https://youtu.be/MZYP-PdeoD4
Alleen gebruik ik een vleugel ipv een hekje. Uiteindelijk kun je de afstand uit bouwen

XxDiandraxX

Berichten: 3998
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:48

beauty1love schreef:
Ik werk net als Kim ook vaak met een dood speel. Mooie manier om ze zelfstandig te laten denken ipv alleen maar terugdraaien naar de baas.
Dat heen en weer springen ben ik ook geen voorstander van, ivm terugspringen.

Een oefening die ik in het begin ook gelijk mee begin is het zelf op laten zoeken van een vleugel. Eigenlijk zelfde als deze oefening van one mind dogs: https://youtu.be/MZYP-PdeoD4
Alleen gebruik ik een vleugel ipv een hekje. Uiteindelijk kun je de afstand uit bouwen

Methode van dit filmpje gebruik ik ook.

fannetje

Berichten: 3552
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:11

Deze methode kende ik dus nog niet, al lijkt die wel een beetje op de methode die ik kreeg om tik en tak aan te leren.
Wel grappig dat jullie die heen en weer niet gebruiken ivm terugspringen, want dat heeft Roetsj dus nooit gedaan. We zijn ook vrij snel naar 2 of 3 sprongen gegaan en niet meer recht ervoor, maar schuin aan de zijkant. Ik meen dat we daar een les of 4-5 over gedaan hebben, toen zat dat erin. Maar is natuurlijk ook alweer bijna 4 haar geleden ( waar blijft de tijd) en als ik iets heb geleerd is dat die trainingsinzichten zo snel veranderen. Maar hopelijk ga ik het straks allemaal weer opnieuw doorlopen ;)

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:23

Anna79 schreef:
KimD schreef:
Een speel die ligt te liggen als beloning achter een sprong. Als je het fijn vind wil ik er morgen wel een filmpje van maken. Dan is het misschien duidelijker.


Heel graag!!!


Geef je hierbij ook een commando?

Heb de oefening van Beauty1love gisteren gedaan, dat snapte ze snel

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:28

Sorry! Gisteren helemaal geen tijd gehad/genomen hiervoor. Ben vanaf 11 uur zo druk bezig geweest. _O-

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:34

KimD schreef:
Sorry! Gisteren helemaal geen tijd gehad/genomen hiervoor. Ben vanaf 11 uur zo druk bezig geweest. _O-


Geen probleem, ben gewoon enthousiast :):)

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 17:52

Ik moet het je nog even schuldig blijven, een vriendin heeft een hond behoorlijk ziek dus ik heb het merendeel vandaag bij haar gespendeerd.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:50

KimD schreef:
Ik moet het je nog even schuldig blijven, een vriendin heeft een hond behoorlijk ziek dus ik heb het merendeel vandaag bij haar gespendeerd.


Och das minder, niks aan als een beestje zo ziek is...
Ik wacht geduldig :o

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 22:47

Ik blijf er tegenaan lopen dat mijn hond aan mij plakt tijdens behendigheid. Het is sowieso een hond die heel erg gefocust is op mij.
Iemand nog tips? KimD had jij nog een filmpje gemaakt? Ik heb geprobeerd dit te oefenen maar ik weet niet zeker of ik het goed doe.

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 08:58

Ik zou opzoek gaan naar een goede trainer en daar trainen. Het over het parcours lokken van een hond wat de meeste hondenscholen doen gaat nooit resulteren in een zelfstandige hond :)

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:47

Anna79 schreef:
Ik blijf er tegenaan lopen dat mijn hond aan mij plakt tijdens behendigheid. Het is sowieso een hond die heel erg gefocust is op mij.
Iemand nog tips? KimD had jij nog een filmpje gemaakt? Ik heb geprobeerd dit te oefenen maar ik weet niet zeker of ik het goed doe.


Sorry, ik moet het je verschuldigd blijven, ik was 'werkloos' als in ik ben van begin december tot begin januari met een ontslagregeling thuis te komen zitten, eigen keuze. Maar ietwat onverwacht werd ik tweede week aangenomen bij mijn nieuwe baan en zit vanaf 16 januari fulltime in training en heb huiswerk, dat vreet nogal wat tijd. :+

Ik train zelf momenteel maar één keer per week, voor de rest traint Kay met mijn honden. En we hadden een aantal wedstrijden achter elkaar. Twee dubbele weekenden, één losse wedstrijd etc. Hoop vanaf eind maart weer een beetje normaal te kunnen trainen. :')

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:54

Nynkster schreef:
Ik zou opzoek gaan naar een goede trainer en daar trainen. Het over het parcours lokken van een hond wat de meeste hondenscholen doen gaat nooit resulteren in een zelfstandige hond :)


Mijn hond is de enige die dit doet in onze groep. We hebben er juist een paar bij die te zelfstandig het parcours kiezen :+
Heb jij tips voor een trainer omgeving Drachten?

KimD, succes met je nieuwe baan!

JesdaJinn

Berichten: 10456
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:26

Vandaag is bij ons de hooper competitie weer gestart.

Er zijn 3 onderdelen. VP (vergelijkbaar met VP van behendigheid) NH (vergelijkbaar met jumping van behendigheid) en het spel onderdeel.
Bij de hoopers worden VP en NH altijd samen gevoegd en Spel is apart.

Jinn en ik hadden niet echt onze dag. Beide beetje chaotisch en gewoon net niet. Bij VP en NH beide een DK. Spelletje ging wel goed en die heeft ie gewonnen.
Het was weer in de manege en wij trainen normaal nooit op zand en laatste wedstrijd was ook in de manage en had ie super veel last van de ondergrond.
Paar keer ergens op zand wezen trainen en hij liep qua ondergrond dikke prima! Daar was ik blij mee. Jinn loopt A klasse.

Ook is Jinn 3 februari bij de fysio geweest en 15 februari weer. Hij zat een beetje vast in de lage onderrug maar dat is nu weer goed.
In overleg met de fysio mocht ik gewoon starten en ik had zelf al bedacht, als het niet ging dat ik ging stoppen maar fysio verwachtte geen gekke dingen en die waren er ook niet.

Jaxx deed het fantastisch. Die heeft alles gewonnen. Jaxx loopt debutanten.

Afbeelding

XxDiandraxX

Berichten: 3998
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 20:22

Het is hier al een tijdje stil maar ik wil het toch graag delen omdat ik zo trots op Elin ben.

Afgelopen weekend hebben we meegedaan aan de EO selectie agility in laag soeren. Boven mijn niveau maar ik wilde voor de ervaring toch graag mee doen. Elin heeft mijn verwachten zwaar overtroffen! Van de zes rondjes weliswaar maar 1 uitgelopen en de overige 5 werden disken maar we waren echt een fijn team dit weekend.. <3 *\o/* _/-\o_

Rondje van stefanie semkat die we rond kwamen met alleen een lat (en mazzeltje dat ze bij de palen geen weigering gaf). Dit leverde ons zelfs een derde plek op.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 22:35

Knap hoor! Gefeliciteerd!

Machie

Berichten: 16013
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 08:54

Jullie hebben echt super gelopen!
Ik was er ook met 2 honden (eentje in de medium en eentje in de intermediate) en ben met alle 2 geplaatst voor het EO <3