Hondensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 16:02

Ik zit wel een beetje aan een limiet qua afstand als het wekelijkse lessen zijn ivm brandstof alsook mijn eigen energie :D
Voor af en toe maakt het minder uit. Ik denk dat jullie dan ook met meerdere honden trainen of niet?
We hebben vanavond weer clubles en ze hebben de groep opgesplitst met elk een oefening en dan rouleren, dan hoeven we tenminste minder lang te wachten. Ben benieuwd!

fannetje

Berichten: 3552
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:03

KimD, ik moest zo lachen om jouw opmerking, toen het mis ging bij jouw vriend dat laatste rondje, het kwam zo uit je tenen.

Wat betreft training voor agility, ik loop nog met 1 hond ik, maar ik rij ook 1 x 40-45 minuten ( naar Zeewolde, beetje afhankelijk van de drukte op de weg) en 1 x 35-40 naar Ermelo en dan 1 x een beetje recreatief hier in Ede, voor de gezelligheid ( is mijn oorspronkelijke club, maar dat is niet voldoende om wedstrijd te lopen).
Als die kleine straks groter is, mag zij ook agility gaan doen, maar voor nu alleen nog een beetje basis met haar 14 weken. Wel 15 april onze 1e workshop staan, maar daar mogen we 1 3/4 uur voor rijden, even naar de DIT hal op en neer ( in juni nog een keer) en dan hopelijk na de zomer foundation gaan starten in Zeewolde of Putten, afhankelijk waar plek is.

Ik weet ook niet zo snel wat in het noorden. Niet echt mijn regio :+

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:22

Ik snap dat Agility geen sport is om mee aan te kloten!
Maar voor mij is het toch alleen haalbaar op ooit wellicht recreanten niveau, hoog niveau gaat hem niet worden, daar ben ikzelf lichamelijk niet in goede gezondheid voor :+

We doen ook al Hoopers! Dus het zou ook meer zijn om eens te kijken of Sebbie het kan en ook leuk zou vinden, maar dan is een proefles oid ook zeker een optie.

@beauty1love, wij wonen in Veenendaal :)

Volgend blok gaan we sowieso door met Hoopers, daarna ga ik een pauze inlassen omdat we in oktober het VZH examen gepland hebben staan (dus even wat meer focussen op gehoorzaamheid).

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:33

fannetje schreef:
KimD, ik moest zo lachen om jouw opmerking, toen het mis ging bij jouw vriend dat laatste rondje, het kwam zo uit je tenen.

Wat betreft training voor agility, ik loop nog met 1 hond ik, maar ik rij ook 1 x 40-45 minuten ( naar Zeewolde, beetje afhankelijk van de drukte op de weg) en 1 x 35-40 naar Ermelo en dan 1 x een beetje recreatief hier in Ede, voor de gezelligheid ( is mijn oorspronkelijke club, maar dat is niet voldoende om wedstrijd te lopen).
Als die kleine straks groter is, mag zij ook agility gaan doen, maar voor nu alleen nog een beetje basis met haar 14 weken. Wel 15 april onze 1e workshop staan, maar daar mogen we 1 3/4 uur voor rijden, even naar de DIT hal op en neer ( in juni nog een keer) en dan hopelijk na de zomer foundation gaan starten in Zeewolde of Putten, afhankelijk waar plek is.

Ik weet ook niet zo snel wat in het noorden. Niet echt mijn regio :+


Het allerlaatste rondje? Het JP van Semkat? Of het JP op zaterdag? Want dat was zo verschrikkelijk dom van hem. Ik kan me er nu nog over ergeren, die had de ezel met twee vingers in de neus kunnen uitlopen.

---

Ik train momenteel drie honden, waarvan twee honden meer. Puk & Maze train ik wekelijks meerdere uren, Dana train ik niet wekelijks, dan verliest ze echt haar interesse, dus die pak ik een keer op de drie weken en in de winter bijna niet. Is te koud voor de prinses natuurlijk. :Y)

Kay traint er twee, Harvey & Vixem, Harvey iets meer dan Vixem. Dat hij met Vixem traint ontkend hij heel hard als je ernaar vraagt. :+ Voor hem wordt er hopelijk dit jaar een pup geboren bij ons.

Als Kay niet mee op wedstrijd kan dan loop ik wedstrijd met Harvey en dan train ik ook met hem. :j

XxDiandraxX

Berichten: 3998
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 21:49

Ik train nu sinds kort ook met macey (op haar leeftijd aangepast) maar daarvoor altijd alleen met elin getraind 2x per week.

Wat ik altijd een dooddoener vind (en dat bedoel ik op niemand persoonlijk!!) dat er vaak gezegd word dat het niet zo professioneel hoeft want ze doen het maar voor de lol/recreatief. Maar ook dan moet het op een goede manier gedaan worden maar vooral ook veilig zijn! Toevallig stond ik laatst bij zo een recreanten groep te kijken en daar ging mijn nekharen echt van overeind staan want het was voor de honden gewoon niet veilig..

Machie

Berichten: 16013
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 09:24

Ik train echt maar heel weinig.
Om de week rij ik naar Brabant om te trainen. En daarnaast met Blekz nog af en toe waar ik les geef wat runnings.
Ik vind het niet nodig zo veel te trainen :) ik pak heel veel dingen gewoon tijdens de wandelingen mee.

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 10:30

Ik geef zelf behendigheid maar vind het wel fijn om zelf ook les te krijgen net even de puntjes op de i en elke hond is anders. Mila kan ik al veel self laten doen terwijl Emma nog wat bevestiging zoekt en ik haar meer moet sturen

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 11:25

candalisa schreef:
Ik geef zelf behendigheid maar vind het wel fijn om zelf ook les te krijgen net even de puntjes op de i en elke hond is anders. Mila kan ik al veel self laten doen terwijl Emma nog wat bevestiging zoekt en ik haar meer moet sturen


Je geeft zelf behendigheid en hebt in April pas je eerste wedstrijd?

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 11:32

Ja Mila is net 4 en heeft tussendoor pups gehad zelf ben ik bijna een jaar ziek geweest dus nu pas weer fit genoeg om te starten.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 11:36

Hoelang doe je dan agility actief?

JesdaJinn

Berichten: 10456
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 14:03

Laatste week zijn we rustig aan het afbouwen met de channel wires.
Gister eerst paar keer de insteek en laatste paaltje cw er op gehad en later alles er af. Zie hem gaan. Zo trots op Jaxx.
Zijn ook al bezig met andere insteken maar toevallig dit gefilmd.


candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 14:08

Netjes hoor!

Nu bij elkaar een jaar ong. Ik heb geen haast en doe alleen wedstrijden in de buurt mee. Dus Ewijk Nijmegen en Arnhem.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 14:14

candalisa schreef:
Nu bij elkaar een jaar ong. Ik heb geen haast en doe alleen wedstrijden in de buurt mee. Dus Ewijk Nijmegen en Arnhem.


Sinds wanneer geef je les?
Want met zelf een jaartje trainen en dan al les geven, vind ik gedurfd.

Ik loop dit jaar 8 jaar agility en zelfs ik waag mij niet aan het lesgeven.

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 15:02

Ik geef al ruim 13 jaar les. Ik verkies liever puppy en basis spel maar door een tekort aan instructeurs ook behendigheid erbij. Ik geef veel liever les dan dat ik het zelf loop. Ik train nu een jaartje met Mila voor de Corona gestart toen ze 2 was en weer opgepakt toen ze weer herstelt was van de dracht.
Vroeger wel trials in Australië gelopen maar hier over te gegaan naar flyball toen ik hierheen verhuisde. Alleen gestopt toen ik mijn rottweiler kreeg die was niet echt geschikt voor agility. Mila vind het gewoon erg leuk dat staat voor mij op nummer 1 je kan zelf wel zo graag willen lopen maar als je hond het niet leuk vind heb je er niks te zoeken jammer genoeg zie ik er genoeg die het wel doen.

fannetje

Berichten: 3552
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 20:01

KimD, het laatste rondje zaterdag. En idd het was zeer duidelijk dat jij dat vond :D

JJ netjes hoor!

Machie

Berichten: 16013
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 21:05

Nicky91 schreef:
candalisa schreef:
Nu bij elkaar een jaar ong. Ik heb geen haast en doe alleen wedstrijden in de buurt mee. Dus Ewijk Nijmegen en Arnhem.


Ik loop dit jaar 8 jaar agility en zelfs ik waag mij niet aan het lesgeven.


Ik doe nu ook zo’n 8 jaar agility en geef al heel wat jaren les.
Denk dat het ook niet perse hogere school is…

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:18

Nee, het is geen hogere wiskunde maar het moet ook niet zeker onderschat worden. Het is niet een kwestie van toestellen aanleren en gaan met die banaan natuurlijk, er komt veel meer kijken en die kennis had ik zeker niet na één jaar, of drie jaar.

Optimale looplijnen bepalen voor de hond, bekijken wat de hond, wanneer ziet en hoe daarop gereageerd worden en waarom. De positie van de handler en waarom die belangrijk is en waarom het fout gaat. Veilige vloeiende parcoursen bouwen om te trainen en vooral veilige, fatsoenlijke toestellen.

Persoonlijk ben ik de laatste 2,5 jaar pas véél wijzer geworden, ik heb de afgelopen 2,5 jaar meer geleerd dan in de 9 jaar daarvoor. Dat merk ik zeker terug nu met de andere honden en bij de volgende agility hond doe ik weer tien dingen anders.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:58

KimD schreef:
Nee, het is geen hogere wiskunde maar het moet ook niet zeker onderschat worden. Het is niet een kwestie van toestellen aanleren en gaan met die banaan natuurlijk, er komt veel meer kijken en die kennis had ik zeker niet na één jaar, of drie jaar.

Optimale looplijnen bepalen voor de hond, bekijken wat de hond, wanneer ziet en hoe daarop gereageerd worden en waarom. De positie van de handler en waarom die belangrijk is en waarom het fout gaat. Veilige vloeiende parcoursen bouwen om te trainen en vooral veilige, fatsoenlijke toestellen.

Persoonlijk ben ik de laatste 2,5 jaar pas véél wijzer geworden, ik heb de afgelopen 2,5 jaar meer geleerd dan in de 9 jaar daarvoor. Dat merk ik zeker terug nu met de andere honden en bij de volgende agility hond doe ik weer tien dingen anders.


Als beginner vind ik het dus heel lastig te bepalen wat een goede instructeur is. Veiligheid is volgens mij bij ons wel goed, stevige toestellen en bij regen wordt het programma aangepast en bij vorst afgelast. Verder gaat het heel vriendelijk voor de honden. Wel vind ik dat het aanleren vrij snel gaat waardoor het voor mijn gevoel nog niet voldoende bevestigd is. Ik heb dat ook aangekaart en daar wordt ook wel naar geluisterd. Ik zit bij een echte recreatieve club, heel gezellig maar als ik serieus wedstrijden wil gaan lopen moet ik denk ik verder zoeken. Het lopen van de juiste lijnen en je positie zijn we overigens wel mee bezig, daar heeft de trainer wel veel verstand van voor mijn idee maar mijn hond plakt nog steeds heel erg aan mij en daar word ik niet echt mee geholpen. Tips zijn nog steeds welkom :D

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 11:11

Ja maar ik weet nog steeds niet waar je maar een jaar kennis van haalt? Ik loop een jaar nu met Mila en als je al jaren loopt wil niet zeggen dat je les kan geven en als je jaren les geeft wil niet zeggen dat je wedstrijden MOET lopen. Elke combinatie is anders daar moet je op anticiperen. Het is ook de wisselwerking tussen hond en baas wat mee speelt. Nogmaals ik doe het al 13 jaar en al bij verschillende scholen meegedraaid ik weet hoe ik iemand veilig een parcours door kan sturen. Een hond naar de adm gekregen. Ik kies ervoor ook gewoon te lessen want je bent nooit te goed om te leren .

Bij regen laat ik de les niet doorgaan ivm het glad worden van het veld dan is de kans op blessure groter.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 11:53

candalisa schreef:
Ja maar ik weet nog steeds niet waar je maar een jaar kennis van haalt? Ik loop een jaar nu met Mila en als je al jaren loopt wil niet zeggen dat je les kan geven en als je jaren les geeft wil niet zeggen dat je wedstrijden MOET lopen. Elke combinatie is anders daar moet je op anticiperen. Het is ook de wisselwerking tussen hond en baas wat mee speelt. Nogmaals ik doe het al 13 jaar en al bij verschillende scholen meegedraaid ik weet hoe ik iemand veilig een parcours door kan sturen. Een hond naar de adm gekregen. Ik kies ervoor ook gewoon te lessen want je bent nooit te goed om te leren .

Bij regen laat ik de les niet doorgaan ivm het glad worden van het veld dan is de kans op blessure groter.


Ik vind wedstrijden lopen wel echt een vereiste als je les geeft eerlijk gezegd. := Maar zeker ook trainingen, workshops seminars lopen bij gerespecteerde en bewezen agilitytrainers/lopers. Ik ben ook ontzettend blij dan agility NL steeds meer internationale km uitnodigen om wedstrijden te keuren, dan pas worden NL met de neus op de feiten gedrukt hoe de kwaliteit is en waar eraan schort en vooral wat & hoe getraind moet worden. Ik betaal dan ook met alle liefde veel geld per wedstrijd om twee of drie DK's te lopen maar de ervaring en "Wat te trainen" is dan zeker meer waard. Ipv veel geld voor rondjes waar het je warm van wegloopt.

Ik heb al aangegeven waar en hoe ik train, lijkt me antwoord genoeg.

Heb je dan filmpjes van jezelf waar je parcoursen loopt? Want nu ben ik wel heel benieuwd eigenlijk.

Het voorbeeld van Anna79 vind ik persoonlijk dus een voorbeeld van hoe het niet moet, want dan zit de basis dus niet goed. Iets afleren is veel moeilijker dan iets (goed) aanleren, dat het plakken dus een probleem is waar niet of weinig aandacht aan wordt besteed is dan erg jammer want je blijft er, zeker als je ambities hebt, problemen mee houden. En dat is niet boos bedoeld richting jou Anna79.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 19:31

KimD snap ik hoor, daarom kijk ik dus ook om me heen. Als je nog tips heb hoe ik dit kan trainen zijn die zeer welkom. Ik heb je eerdere tip van een speeltje na de sprong opgevolgd, dat doet ze prima, maar dan? Hoe bouw ik dat uit? Als ik het speeltje op les in mijn zak heb wil ze daar telkens naartoe. Misschien zit het probleem bij mij er ook wel in dat ik iets te leuk ben geworden voor mijn hond. Ik heb eerder veel problemen met haar gehad doordat ze altijd overal achteraan vloog, heel prikkelgevoelige hond en jachtinstinct (poedel). Ik heb dus heel veel op de recall getraind en dat is nu echt goed. Ik speur ook elke dag met haar speeltje, die verstop ik dan in het bos en zij speurt het dan op. Ik vraag mij dus af of doordat ik dit wellicht wat overtraind heb ze nu zo plakkerig aan mij geworden is. Ik ben een soort van middelpunt van haar universum geworden :D
Ze leert wel ontzettend snel, ze doet de paaltjes bijvoorbeeld al zelfstandig als ik de inzet samen doe, de rest van de groep is daar nog lang niet.
De vorige les heb ik zonder speeltje gedaan maar met hele lekkere voertjes, dat ging wel beter. Ze is eigenlijk heel makkelijk te motiveren maar slaat snel door in hysterie.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 20:29

Jammer genoeg is het hier weer stil :(
Ik zou heel graag antwoord krijgen op bovenstaande vraag, hier zitten mensen met veel kennis, wil iemand mij hiermee helpen? Pb mag ook! Alvast bedankt!

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 21:23

Anna79 schreef:
Jammer genoeg is het hier weer stil :(
Ik zou heel graag antwoord krijgen op bovenstaande vraag, hier zitten mensen met veel kennis, wil iemand mij hiermee helpen? Pb mag ook! Alvast bedankt!

Het lastige is dat het maatwerk is. Wat voor de ene hond werkt hoeft niet voor de andere te werken.
Ik zou kijken naar verschillende workshops

Machie

Berichten: 16013
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Hondensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 21:35

Ik kan daar zo ook echt geen antwoord op geven. Zoiets moet ik in het echt zien om het goed te kunnen beoordelen.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 21:59

Machie schreef:
Ik kan daar zo ook echt geen antwoord op geven. Zoiets moet ik in het echt zien om het goed te kunnen beoordelen.


Ik heb wel filmpjes, hoe kan ik die per pb versturen?