Honden aan papegaai wennen, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
idylle
Berichten: 5793
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 21:11

Hallo,

Sinds gisteren hebben wij een goffini kaketoe. Hij heet nu nog Angel, maar we willen hem anders gaan noemen. Mocht je een idee hebben, roep maar :j

Goed, nu het 'probleem' wij hebben ook 4 honden. 1 kruising welsh corgi x teckel van 12, 1 kruising york/boomer/malteser van 4 1 dwergpincher van 5 en een kruising dwergpincher x chihuahua van 3.

Ze vinden de vogel mega intressant, waar ze de eerste paar uur bang voor hem waren, is dat nu niet meer gelukkig. Maar als hij gaat vliegen, willen ze hem uit de lucht pakken en gaan ze fixeren. Ook als hij beweegt en dat hebben ze in de gaten gaan ze fixeren.

Vanavond is hij voor de 2e x los geweest. En nu hadden we 2 honden in dezelfde kamer en 2 andere met wat lekkers in de bench. We moeten de 2 in de kamer continue in de gaten houden en vooral als ie gaat vliegen, zijn ze echt mega snel! Als de vogel uit de kooi mag is hij stil, maar als hij er te lang in zit gaat hij schreeuwen. Ons doel is dat de vogel gewoon los kan en dat de honden dan ontspannen zijn.

Wie kan ons tips geven dit te bereiken?

Anoniem

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 21:13

Omdat BB-HK meer voor langlopende kletstopics is, verplaats ik je topic van BB-HK naar BB :)

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 21:33

Hier komen de honden niet bij de vogels als die los zijn. De kans dat ze een keertje happen, al is het in een reflex is mij te groot. Daarbij kunnen papagaaien echte hufters zijn naar honden toe bv bijten om een reactie uit te lokken. Ook hierdoor komen de honden niet in dezelfde ruimte als de vogels los zijn. 1 hap is meer dan genoeg om je vogel stuk te krijgen. Al is de kans 1%, die kans moet je na mijn mening gewoon niet nemen.

Zoolgangster

Berichten: 9571
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 21:52

Benfan schreef:
Hier komen de honden niet bij de vogels als die los zijn. De kans dat ze een keertje happen, al is het in een reflex is mij te groot. Daarbij kunnen papagaaien echte hufters zijn naar honden toe bv bijten om een reactie uit te lokken. Ook hierdoor komen de honden niet in dezelfde ruimte als de vogels los zijn. 1 hap is meer dan genoeg om je vogel stuk te krijgen. Al is de kans 1%, die kans moet je na mijn mening gewoon niet nemen.



Gelijk heb je, vergelijk dit: https://www.vkmag.com/magazine/teckels_trekken_slang_even_aan_gort zo snel en zo fel kunnen honden zijn...

Papegaaien zijn, eenmaal gewend vaak brutale beesten, het zijn idd "hufters" en nogal wat honden vinden papegaaien best eng, maar blijkbaar fixeren de honden van TS nu al op de papegaai en dat voorspelt een soortgelijk einde voor de papegaai als de slang uit het filmpje... beter hond en vogel gescheiden houden dus.

idylle
Berichten: 5793
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 22:01

Hoe verdelen jullie je tijd tussen hond en vogel? Tot nu toe mochten de honden altijd bij ons zijn, mits we weg zijn, dan gaan ze de bench in. Zodra we thuis zijn mogen ze in de woonkamer. Hoe gaan we ze aanwennen in de bench te zijn en in een afgesloten gang te zitten als wij thuis zijn? Want ook dat vinden ze totaal niet leuk en janken,piepen en blaffen dan wat af... ja i know, ze zijn zo niet opgevoed -O-

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:07

Hoe reageren je honden op de vogel als hij gewoon in zijn kooi zit? Wij hebben vroeger ook een teckel gehad en pas toen ze 5-6 jaar was kwamen er vogels bij. Dit ging ook niet altijd goed, maar ik moet zeggen dat het met ouder worden wel beter werd. Vogels konden los vliegen in dezelfde kamer, ze fixeerde er niet meer op. Vogels zaten gewoon het grootste deel van de dag los met de hond in dezelfde kamer. Ze keek er niet eens meer naar.

Dus ik zou zeggen; laat de vogel voorlopig nog niet los vliegen waar de honden bij zijn. Of haal de vogel uit de kooi in een kleinere ruimte waar hij niet rond kan vliegen, zodat dit geen reactie opwekt bij de honden.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:12

Ik durf het zelf niet aan eerlijk gezegd... Wij hebben 4 honden en 3 grijsrood papegaaien. De papegaaien zitten in een grote kamervoliere en als ze beetje druk doen blijven de Jack Russel en de Spaniel in de buurt van de kooi loeren. Ik heb zelfs de onderkant van de voliere dicht gemaakt met plexiglas zodat ze niet bij elkaar kunnen.
Vogels zijn kwetsbaar en een 'hapje' van een hond overleven ze niet..

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:12

Hmm pas op met Goffini's… Die zijn heel erg bijdehand. Wij hebben een klant die zijn Goffini laat vrij vliegen en die komt em af en toe laten opknappen, heeft ie weer eens actief ruzie gezocht met een straatkat :') Ze kunnen af en toe andere dieren enorm sarren en een hond die het zat is die pakt hem dan gewoon.

NOOIT samen los zonder supervisie. Kaketoe's zijn zowieso al een soort die van kl00tvi0len een kunst hebben gemaakt, Goffini's gaven de cursus.
En eerlijk, vaak ben je te laat, want ook als je er bij bent is een hap en schudden vaak genoeg.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:14

Hoppit schreef:
Ze kunnen af en toe andere dieren enorm sarren en een hond die het zat is die pakt hem dan gewoon.

Hier dagen de vogels de honden ook echt uit inderdaad.. :j

idylle
Berichten: 5793
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 22:17

Maar hoe verdelen jullie je tijd dan aan hond en vogel? We hebben hier ruimte genoeg om de honden in de gang en bijkeuken te laten en in de gang staat hun bench ook. Maar hoelang laat je je honden daar en hoelang mag je vogel uit zn kooi?

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:53

Wij lieten onze vogels eerst gewoon los en dat ging prima met de hond die is er echt aan gewend, de hond moet eerder bang zijn voor de vogels dan andersom haha. sinds kort hebben we er een hond bij en die vind het allemaal wel erg intressant dus ik durf ze niet te laten vliegen. Hier gaan de vogels nu dus uit de kooi wanneer de honden er niet zijn, op werkdagen zitten ze overdag de hele dag los want dan zijn de honden mee.
Op vrije dagen gaan ze los tijdens het uitlaten van de honden, dat is ook wel een aantal uur per dag, omdat ze ook mee naar stal gaan zijn de honden vrij lang weg waardoor de vogels toch een aantal uur uit de kooi kunnen.

Als ik ze een dagje wat minder uitlaat doe ik de honden vaak even uit de woonkamer zodat ze dan nog even los kunnen, ze krijgen dan bijv een bot in de gang of in de tuin.
Of als ik ga koken neem ik ze mee naar de keuken.

De vogels willen ook wel aandacht natuurlijk dus soms ga ik even in de kamer terwijl de honden buiten de woonkamer zijn, dat vinden ze niet altijd leuk maar daar wennen ze maar aan.

Zolang de vogels niet vliegen gaat het inmiddels met de nieuwe hond ook prima, maar zodra het gaat fladderen is het wel heel erg leuk.

In de zomer gaan de papegaaien bij ons naar buiten in een ruime volière waardoor dit probleem sowieso niet speelt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 09:23

Wat ik sommige mensen weleens zie doen is een aparte slaapkamer omtoveren tot klimverblijf voor hun papegaai.
Dan gaat de papegaai even in die kamer wanneer de honden aandacht krijgen of wanneer de baasjes van huis zijn en is hij toch veilig los.
Natuurlijk niet de hele dag want papegaaien zijn erg sociaal en hebben behoefte aan veel contact.

En idd niet samen loslaten met honden.

idylle
Berichten: 5793
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 09:50

bcd94 schreef:
Wij lieten onze vogels eerst gewoon los en dat ging prima met de hond die is er echt aan gewend, de hond moet eerder bang zijn voor de vogels dan andersom haha. sinds kort hebben we er een hond bij en die vind het allemaal wel erg intressant dus ik durf ze niet te laten vliegen. Hier gaan de vogels nu dus uit de kooi wanneer de honden er niet zijn, op werkdagen zitten ze overdag de hele dag los want dan zijn de honden mee.
Op vrije dagen gaan ze los tijdens het uitlaten van de honden, dat is ook wel een aantal uur per dag, omdat ze ook mee naar stal gaan zijn de honden vrij lang weg waardoor de vogels toch een aantal uur uit de kooi kunnen.

Als ik ze een dagje wat minder uitlaat doe ik de honden vaak even uit de woonkamer zodat ze dan nog even los kunnen, ze krijgen dan bijv een bot in de gang of in de tuin.
Of als ik ga koken neem ik ze mee naar de keuken.

De vogels willen ook wel aandacht natuurlijk dus soms ga ik even in de kamer terwijl de honden buiten de woonkamer zijn, dat vinden ze niet altijd leuk maar daar wennen ze maar aan.

Zolang de vogels niet vliegen gaat het inmiddels met de nieuwe hond ook prima, maar zodra het gaat fladderen is het wel heel erg leuk.

In de zomer gaan de papegaaien bij ons naar buiten in een ruime volière waardoor dit probleem sowieso niet speelt.


Laten jullie de papegaaien zonder toezicht los? Is dat dan in je woonkamer of een speciale kamer? Niet bang dat de papegaai een draad stroom van iets doorbijt of de plinten sloopt ofzo?

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 09:57

Als gescheiden los laten niet mogelijk is, zou ik in ieder geval alle honden muilkorven wanneer de vogel los vliegt.

Wel echte korven, dus dit https://www.medpets.nl/baskerville-clas ... -muilkorf/ , geen snuitjes.

Zowel papillons als toypoedels beginnen bij 3kg. Dus ik verwacht dat de kleinste maten ook bij jouw honden wel passen.

En verder aan alle honden lijnen (niet per se vasthouden, maar is gemakkelijker ingrijpen) en clickeren op goed gedrag. Bij happend gedrag schuif je de hond direct voor 15-30 seconden de gang op.

7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:02

Cayenne schreef:
Wat ik sommige mensen weleens zie doen is een aparte slaapkamer omtoveren tot klimverblijf voor hun papegaai.
Dan gaat de papegaai even in die kamer wanneer de honden aandacht krijgen of wanneer de baasjes van huis zijn en is hij toch veilig los.
Natuurlijk niet de hele dag want papegaaien zijn erg sociaal en hebben behoefte aan veel contact.

En idd niet samen loslaten met honden.


Dit heb ik inderdaad gedaan, bij 3 papegaaien en 4 katten.
En in plaats van een gewone deur om de kamer af te sluiten zat er een hordeur.
Die zowel door de katten als de papegaaien met rust gelaten werd, maar op die manier hadden de vogels wel een idee wat er allemaal in huis gebeurden, en ik kon zonder gedoe de vogels in de gaten houden.
Heel langzaam ben ik de katten gaan introduceren aan de vogels en alhoewel de katten ook absoluut op de bomen/ takken van de vogels klommen was dat nooit een probleem.
Inderdaad waren de katten bang van de papegaaien.......en terecht.

Maar ik sluit me bij de rest aan, doe dit nooit zonder toezicht!!
Het blijven dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:03

Ik vrees dat je lastige rassen hebt om snel en veilig op te voeden. Hoe groot is het jachtinstinct bij jou honden? Bij een groot jachtinstinct wat jij niet direct vanaf een afstand kan onderbreken (honden vinden een spoor/ zien een beest en gaan het volgen, jij krijgt ze niet direct met jou stem uit die volgmodus) zou ik het hele gebeuren los laten en een veilige middenweg vinden. Krijg je ze wel direct uit die instinct modus dan zou je het kunnen proberen, desnoods met 1 hond per keer. Het kan namelijk wel goed gaan samen, maar ik heb enkel ervaring met katten en vogels, en herdershonden (en een poedel) en vogels. Zowel de herders als de poedel hebben/ hadden 0% jachtinstinct, en staan direct, ook op afstand, onder appèl.

Op dit moment hebben we een kleine papegaai die de hele dag, ook als er niemand thuis is, los zit in de woonkamer. Zowel de poezen als de poedel kunnen er gewoon bij, maar ze hebben geen van allen interesse in de vogel, ook niet als hij vliegt, en de vogel is zo honkvast (zit enkel op zn kooi) dat ik dit ook aandurf.

idylle
Berichten: 5793
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 10:55

Mizora schreef:
Als gescheiden los laten niet mogelijk is, zou ik in ieder geval alle honden muilkorven wanneer de vogel los vliegt.

Wel echte korven, dus dit https://www.medpets.nl/baskerville-clas ... -muilkorf/ , geen snuitjes.

Zowel papillons als toypoedels beginnen bij 3kg. Dus ik verwacht dat de kleinste maten ook bij jouw honden wel passen.

En verder aan alle honden lijnen (niet per se vasthouden, maar is gemakkelijker ingrijpen) en clickeren op goed gedrag. Bij happend gedrag schuif je de hond direct voor 15-30 seconden de gang op.


Goeie tip!
Ik ga zeker kijken voor muilkorfjes.

Laten jullie je papegaai zonder toezicht vrij rondvliegen in je woonkamer? Als je zelf niet thuis bent? Niet bang dat er wat mis gaat met een stroomdraadje of een bank die opgevreten wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:53

Onze papegaai is zo honkvast (blijft alleen op zn kooi zitten) dat ik niet bang ben voor een horror-huis als ik thuis kom. Ik laat hem dus inderdaad wel zonder toezicht los. Als ik hem opsluit gaat hij zo lopen stressen dat hij geen rust vind en ook erg veel lawaai maakt, zet ik zn kooi open is hij lekker relaxed/ gaat slapen en hoor ik hem vrijwel niet (soort staat als zeer stil bekend).

Met mijn vorige vogeltjes deed ik dat trouwens niet, dat waren valkparkietjes die dus wel de boel op stelten zouden zetten :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 15:05

Hier absoluut niet. Het blijven dieren en Mango vindt een snoertje of een stukje kast soms heel interessant om eens leuk aan te gaan hangen en zijn snavel in te zetten.
Of wie weet schrikt hij ergens van en knalt tegen de muur op terwijl ik niet thuis ben.
Maar ik moet zeggen dat Mango ook niet moeilijk doet in zijn kooi. Dan gaat hij rustig eten of spelen. Hij weet dat hij er weer uit mag zodra ik terug ben.
En stel dat je even weg bent, hij is los en iemand anders komt thuis en weet niet dat de vogel los is. Wie weet doet die dan de achterdeur open en :evaw: papegaai.

idylle
Berichten: 5793
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 16:49

Cayenne schreef:
Hier absoluut niet. Het blijven dieren en Mango vindt een snoertje of een stukje kast soms heel interessant om eens leuk aan te gaan hangen en zijn snavel in te zetten.
Of wie weet schrikt hij ergens van en knalt tegen de muur op terwijl ik niet thuis ben.
Maar ik moet zeggen dat Mango ook niet moeilijk doet in zijn kooi. Dan gaat hij rustig eten of spelen. Hij weet dat hij er weer uit mag zodra ik terug ben.
En stel dat je even weg bent, hij is los en iemand anders komt thuis en weet niet dat de vogel los is. Wie weet doet die dan de achterdeur open en :evaw: papegaai.


Dat lijkt mij ook ja... Denk niet dat ik het aan zou druven. Voor nu is het afwisselend, honden los en vogel los. Heb muilkorfjes gehaald, maar vind ik ook wel weer erg zielig... dan maar af en toe de bench in, dus denk dat ze ongebruikt blijven.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 16:59

Heb je je wel ingelezen? Hoe zag je dit voor je dan?

Muilkorven voor langere tijd vind ik echt niet kunnen. Of ze in de bench houden.

Waarom neem je twee diersoorten die ontzettend veel tijd nodig hebben?

Sorry mss is het een opvangertje of zo maar ik vind het erg ondoordacht klinken.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 17:01

poes schreef:
Heb je je wel ingelezen? Hoe zag je dit voor je dan?

Muilkorven voor langere tijd vind ik echt niet kunnen. Of ze in de bench houden.

Waarom neem je twee diersoorten die ontzettend veel tijd nodig hebben?

Sorry mss is het een opvangertje of zo maar ik vind het erg ondoordacht klinken.

Ik wou het eerst niet zeggen maar dit dacht ik ook voordat ik reageerde. :+

Op zich had je dit gewoon al op voorhand aan kunnen zien komen, had je er al informatie over kunnen opzoeken voordat de vogel er was. Maarja, daar heeft TS nu niet veel meer aan...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 17:12

En ook gewoon op 1 advies op internet muilkorven halen. ‘Niet goed opgevoede’ honden. Ts: neem je het wel serieus?

idylle
Berichten: 5793
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Honden aan papegaai wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 17:23

Als ik het niet serieus zou nemen , had ik de adviezen niet geprobeerd. Hij is absoluut op stel en sprong gekomen, omdat de situatie zich voordeed. Neemt niet weg dat ik het niet serieus neem. Achteraf was het slimmer om het anders aan te pakken, maar kan het niet meer terug draaien dus het is wat het is. Dit is trouwens mijn enige post waar ik op de verwijten inga, want dat was mn vraag namelijk niet :+

Voor nu gaan de honden met wat lekkers de bench in als Goofy uit zn kooi is en dat gaat prima. Als Goofy in zn kooi zit, slapen de honden in de kamer en dat gaat goed. Wie weet kunnen ze ooit samen en anders gaat het zoals het nu gaat.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 23:46

idylle schreef:
bcd94 schreef:
Wij lieten onze vogels eerst gewoon los en dat ging prima met de hond die is er echt aan gewend, de hond moet eerder bang zijn voor de vogels dan andersom haha. sinds kort hebben we er een hond bij en die vind het allemaal wel erg intressant dus ik durf ze niet te laten vliegen. Hier gaan de vogels nu dus uit de kooi wanneer de honden er niet zijn, op werkdagen zitten ze overdag de hele dag los want dan zijn de honden mee.
Op vrije dagen gaan ze los tijdens het uitlaten van de honden, dat is ook wel een aantal uur per dag, omdat ze ook mee naar stal gaan zijn de honden vrij lang weg waardoor de vogels toch een aantal uur uit de kooi kunnen.

Als ik ze een dagje wat minder uitlaat doe ik de honden vaak even uit de woonkamer zodat ze dan nog even los kunnen, ze krijgen dan bijv een bot in de gang of in de tuin.
Of als ik ga koken neem ik ze mee naar de keuken.

De vogels willen ook wel aandacht natuurlijk dus soms ga ik even in de kamer terwijl de honden buiten de woonkamer zijn, dat vinden ze niet altijd leuk maar daar wennen ze maar aan.

Zolang de vogels niet vliegen gaat het inmiddels met de nieuwe hond ook prima, maar zodra het gaat fladderen is het wel heel erg leuk.

In de zomer gaan de papegaaien bij ons naar buiten in een ruime volière waardoor dit probleem sowieso niet speelt.


Laten jullie de papegaaien zonder toezicht los? Is dat dan in je woonkamer of een speciale kamer? Niet bang dat de papegaai een draad stroom van iets doorbijt of de plinten sloopt ofzo?


Ze zitten los in de woonkamer, stroomdraden zijn eigenlijk allemaal weggewerkt, de plinten en meubels blijven ze af. Ze zitten ook vooral veel op de kooi, in hun kooi krijgen ze dagelijk materiaal wat gesloopt mag worden dat scheelt misschien ook dat ze andere dingen met rust laten.
Het gaat al tijden prima zo