[VOLG] Marley and me

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

[VOLG] Marley and me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 13:41

Hoi Bokkers,

Naast paarden heb ik een grote voorliefde voor vogels als huisdier.
Ik ben daarom al trots eigenaar van 2 grasparkieten en 2 valkparkieten.

Rio, grasparkiet mannetje (geb. mrt 2018).
Afbeelding

Ivy, grasparkiet popje (geb. juli 2018).
Afbeelding

Bowie, valkparkiet mannetje (geb. 28 mrt 2019).
Afbeelding

Bibi, valkparkiet popje (geb. 16 april 2019).
Afbeelding

(Allemaal jong gekocht bij kwekers)

Deze vogels delen samen een giga kamervoliere welke 24/7 open staat. Ze leven vredig met elkaar samen, maar daarom heb ik dit topic niet persé geopend.

Bij mij in de buurt is een zeer ouderwetse dierenwinkel met een groot assortiment aan dieren. Als ik langs ga loop ik altijd even langs de kooien en zo zag ik laatst een nieuwsgierige pyrrhura tegen het gaas hangen. Een nieuwe vogel, eigenlijk niet de bedoeling, maar ik kreeg hem niet uit mijn hoofd.

Twee weken later ging vriendlief mee en zat de vogel er nog steeds en hebben we meer informatie gevraagd.

8 maanden oud, geslacht onbekend, tamheid onbekend. Naar de dierenwinkel gebracht samen met een dwergpapegaai en grasparkiet omdat eigenaar er niet meer voor kon zorgen....

Na een nachtje slapen en goed inlezen over de soort waren we er uit, hij mocht mee naar huis. We noemen hem Marley.

Dag 1
Marley mag voorlopig om te wennen en tijdens de beginselen van het tam maken in de kleine kooi wonen. We brengen omstebeurt wat tijd door voor de kooi en praten tegen hem. Marley eet ook wat van de trosgierst die we hem voorhouden.

Ik heb ook opgezocht welke specifieke ondersport Marley is: een Pyrrhura Molinae Hypoxantha
Afbeelding

Dag 2
We zetten Marley naast ons aan tafel tijdens het eten en brengen weer tijd door voor de kooi terwijl we tegen hem praten. We merken dat Marley nu al weet dat wij trosgierst komen brengen, dit eet hij als je het hem aanreikt. Marley heeft deze dag ook 2 keer per ongeluk met zijn pootjes mijn vinger aangeraakt en onderzoekt mijn nagels voorzichtig met zijn snavel.

Afbeelding

Afbeelding

Dag 3
Marley heeft weer aan tafel gezeten tijdens het eten. Ik heb de trosgierst in kleine stukjes geknipt om hem uit te dagen dichtbij te komen en eten aan te pakken uit mijn hand. We leggen de hand ook zonder voer in zijn kooi. Hij heeft deze nu nog meer onderzocht met zijn snavel. Mijn vriend kon hem zelfs zachtjes aaien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt me leuk om in dit topic de vorderingen van Marley bij te houden. Ik ben benieuwd hoe tam ik hem ga krijgen. Al mijn andere vogels heb ik namelijk jong en al hamdtam gekocht. Dan is dit natuurlijk een andere uitdaging.

Vragen staan vrij, maar houdt het netjes natuurlijk :j

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 20:29

Dag 4

Marley hebben we weer op verschillende manieren uit de hand gevoerd en onze hand laten onderzoeken. Mijn vriend kreeg al 1 pootje op zijn vinger. Verder niet echt vorderingen ten opzichte van gisteren.

Afbeelding

Afbeelding

LiannePuthzy

Berichten: 6994
Geregistreerd: 10-05-13

Re: [VOLG] Marley and me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 20:39

Leuk! Wij hebben thuis 2 phyrrhura’s, deze zijn beide wel vrij eenkennig en verdedigen “hun” territorium erg goed -O- (als ze losvliegen in huis worden mijn broertje en ik aangevallen)
Afbeelding

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 23:05

LiannePuthzy schreef:
Leuk! Wij hebben thuis 2 phyrrhura’s, deze zijn beide wel vrij eenkennig en verdedigen “hun” territorium erg goed -O- (als ze losvliegen in huis worden mijn broertje en ik aangevallen)
[ [url=m/nvptXv.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk dat je volgt! Ik ben niet van plan een 2e pyr te nemen, dat versterkt dat territorium gedrag vaak helaas.
Zijn die van jou wel tam?

LiannePuthzy

Berichten: 6994
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:56

stitchlover schreef:
LiannePuthzy schreef:
Leuk! Wij hebben thuis 2 phyrrhura’s, deze zijn beide wel vrij eenkennig en verdedigen “hun” territorium erg goed -O- (als ze losvliegen in huis worden mijn broertje en ik aangevallen)
[ [url=m/nvptXv.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk dat je volgt! Ik ben niet van plan een 2e pyr te nemen, dat versterkt dat territorium gedrag vaak helaas.
Zijn die van jou wel tam?


Ja, mijn moeder en vader kunnen ze gewoon oppakken en de vogels komen ook naar hun toe als ze los mogen, ze eten ook gewoon uit iedereens hand
En inderdaad, toen we alleen nog kees hadden (degene met de donkere kop) konden mijn broertje en ik ook gewoon de huiskamer in als hij los was, sinds cozy (of gewoon coos) erbij is gaat dit niet meer

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 23:05

LiannePuthzy schreef:
Ja, mijn moeder en vader kunnen ze gewoon oppakken en de vogels komen ook naar hun toe als ze los mogen, ze eten ook gewoon uit iedereens hand
En inderdaad, toen we alleen nog kees hadden (degene met de donkere kop) konden mijn broertje en ik ook gewoon de huiskamer in als hij los was, sinds cozy (of gewoon coos) erbij is gaat dit niet meer


Pfoe dat is wel een gedoe dan! Hebben jullie de vogels net uit het nest of op latere leeftijd gekregen?

Dag 5
Marley begint me uit te testen qua bijten. Ik zeg duidelijk au als hij dat doet. Verder kan ik met mijn hand vrij dichtbij komen. Marley is een slimmerik en ik heb niet echt het idee dat hij bang van mijn hand is. We oefenen door, hij zal binnenkort toch een keer moeten opstappen!

Afbeelding

LiannePuthzy

Berichten: 6994
Geregistreerd: 10-05-13

Re: [VOLG] Marley and me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 23:10

Kees hebben we genomen toen ie al iets ouder was, cozy hebben we wel bij een kweker vandaan vanaf het moment dat hij het nest uit mocht

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 11:45

LiannePuthzy schreef:
Kees hebben we genomen toen ie al iets ouder was, cozy hebben we wel bij een kweker vandaan vanaf het moment dat hij het nest uit mocht


Ah oke, en was Kees toen al tam toen jullie hem 'adopteerden'?
Excuus voor de vele vragen, maar gezien de situatie met Marley ben ik benieuwd wat ik een beetje kan verwachten haha.

LiannePuthzy

Berichten: 6994
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:07

stitchlover schreef:
LiannePuthzy schreef:
Kees hebben we genomen toen ie al iets ouder was, cozy hebben we wel bij een kweker vandaan vanaf het moment dat hij het nest uit mocht


Ah oke, en was Kees toen al tam toen jullie hem 'adopteerden'?
Excuus voor de vele vragen, maar gezien de situatie met Marley ben ik benieuwd wat ik een beetje kan verwachten haha.


Ja

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 23:51

dag 6

Marley probeert me echt uit, elke keer als ik verwacht dat hij gaat opstappen bijt hij in mijn vinger. Ik hou voet bij stuk en zeg au op dat moment, waarna hij toch maar wegloopt. Misschien is hij om deze reden afgestaan aan de dierenwinkel?

Hij lijkt me niet bang, en ik merk vooral in de avond dat hij zich wat meer openstelt. We oefenen verder...

Au....
Afbeelding

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 01:30

Wat een project! Ik ken bijna niets van vogels maar deze ziet er leuk uit! Ik volg je met veel plezier en hoop dat het je lukt om hem lekker tam te krijgen!

(Sorry... alleen ervaring met katten... maar mams krijgt zelfs de allergrootste zwervers tam dus ik heb goede hoop dat het met een vogel ook kan lukken :o )

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 13:39

Poekkie schreef:
Wat een project! Ik ken bijna niets van vogels maar deze ziet er leuk uit! Ik volg je met veel plezier en hoop dat het je lukt om hem lekker tam te krijgen!

(Sorry... alleen ervaring met katten... maar mams krijgt zelfs de allergrootste zwervers tam dus ik heb goede hoop dat het met een vogel ook kan lukken :o )


Het is een echte uitdaging ja. Mensen zeggen vaak dat ik 'goed ben met dieren' heb ook veel geduld met ze en kan goed rustig blijven. Ik heb alleen nog niet zo'n vogel meegemaakt, het is een hele uitdaging. Het is een heel verschil met vogels die je als jong al van de kweker haalt, die had ik binnen een dag al op de vinger zitten zonder dat de vleugels gewiekt waren trouwens.

Leuk dat je volgt! Ik zal proberen dagelijks te updaten!

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 13:41

Een kleine 2 weken later

Marley leek niet zo goed te kunnen wennen. Hij was onrustig en maakte veel lawaai. Gezien de momenten wanneer hij dit deed waarschijnlijk uit verveling, een schreeuw om aandacht. Ik durfde hem niet buiten de kooi te laten zo lang hij niet 'handtam' was uit angst hem in geval van nood niet goed te kunnen pakken.

Ik overwoog om een nieuw baasje voor hem te zoeken, het tam maken leek ook niet meer te vorderen dan eten uit de hand en hard bijten zodra een vinger te dichtbij kwam. Als 'laatste poging' heb ik hem maandagavond laat in het schemerlicht uit de kooi gelaten. Marley is geknipt (niet door mij) en viel zo op de grond zodra hij probeerde van de kooi af te komen. Toen ik hem vervolgens op mijn hand wilde scheppen om hem terug op zijn kooi te zetten heeft hij nog een paar keer gebeten.

Ik bleef oefenen met het opscheppen op de hand de afgelopen avonden en warempel, Marley ziet in dat die handen wel héél handig zijn om van A naar B te komen. Status nu: hij stapt zonder al te veel morren op mijn hand en is véél rustiger en minder lawaaierig nu hij dagelijks wat tijd uit de kooi mag doorbrengen.

We oefenen dus dapper door. Ik hoop dat zijn vrijheid ervoor zorgt dat hij minder gefrustreerd is en makkelijker hanteerbaar, wat ook best een logische wisselwerking is natuurlijk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 14:31

Oeh wat issie knap! <3

En wat hebben jullie een engelen geduld zeg. Ik hoop dat jullie moeite word beloond met een blije en tamme vogel. Heb je ook een foto van het paleisje van de andere vogels?

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 15:11

Dankjewel! Vogels tam maken en houden vraagt inderdaad echt om engelengeduld
Rio (mijn oudste grasje) is de enige die zonder gericht aandacht geven super tam blijft. De rest moet ik echt bewust het opstappen e.d. blijven herhalen.

Kanttekening is wel dat al mijn vogels kunnen vliegen en ik gewoon een fulltime baan en een paard heb. Ik hobbel dus niet de hele dag thuis rond om met ze te kletsen.

Hierbij een foto van de kooi! Hierin ga ik een verdieping afsluiten zodat Marley daarin kan wonen. Een stapje dichterbij de rest, meer ruimte en mooi alle vogels in 1 hoek van de kamer. :j


Afbeelding

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:33

Mooi hoor. Heerlijk ook dat ze bij jou ook lekker hun vleugels kunnen strekken.
Grappig ook dat je zo druk bezig moet blijven met het tam houden van de vogels hier had ik echt geen idee van. Weer wat geleerd. :D

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 09:07

Wispeltuur schreef:
Mooi hoor. Heerlijk ook dat ze bij jou ook lekker hun vleugels kunnen strekken.
Grappig ook dat je zo druk bezig moet blijven met het tam houden van de vogels hier had ik echt geen idee van. Weer wat geleerd. :D


Ja de kooi staat hier ook 24/7 open, ze gebruiken hem dan ook alleen als eet- en slaapplek :j
Vogels staan nog wat dichter bij de natuur dan honden en katten natuurlijk. Daarnaast zijn het prooidieren bij uitstek uiteraard, wat voor extra uitdaging zorgt in het winnen van vertrouwen!

Afbeelding

Afbeelding

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 09:35

3 weken later

Marley voelt zich steeds meer thuis. Hij heeft niet meer gebeten en hij slaapt graag onder mijn haar in de avond. Hij zit nu 24/7 los met de andere vogels en dat gaat erg goed! Van de week liet hij zich (in slaperige toestand) voor het eerst koppiekrauwen. Ik ben benieuwd naar de vorderingen die nog komen gaan!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] Marley and me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:52

Wat leuk!

Offtopic: jullie hebben dezelfde lamp als wij haha ;)

AnnickT

Berichten: 1466
Geregistreerd: 14-07-15

Re: [VOLG] Marley and me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 13:31

Wat fijn dat er vooruitgang in zit *\o/*

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 19:24

Poekkie schreef:
Wat leuk!

Offtopic: jullie hebben dezelfde lamp als wij haha ;)


Die staande lamp? Toevallig :D

Dankjulliewel!!

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 10:20

7 weken later

Marley is al redelijk ingeburgerd hier. Hij gaat goed samen met de andere vogels en de andere vogels met hem. Hij zit nu dan ook 24/7 los net als de rest en deelt de grote kooi met de rest.

2 weken geleden met het mooie weer hebben we voor het eerst zijn tuigje aangedaan. Het aan prutsen vond hij niet zo tof en hij heeft toen een paar keer (begrijpelijk) gebeten. Hij moest ook erg aan het tuigje wennen. Eenmaal buiten vond hij het wel leuk leek het. Zodra het i het weekend weer een keer mooi weer is wagen we nog een poging. Ik wil direct naar buiten kunnen zodra het tuigje aan is, zodat hij het associeert met naar buiten gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:30

Wauw wat een vorderingen! Wat goed dus dat jullie hebben doorgezet :D

Wat heb jij mooi haar trouwens :))

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Re: [VOLG] Marley and me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:27

Wat doet hij het goed! En wat guitig zeg een vogel met een tuigje. Moet ook wel echt heel leuk zijn voor ze om lekker buiten op onderzoek uit te gaan.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 16:00

Judass schreef:
Wauw wat een vorderingen! Wat goed dus dat jullie hebben doorgezet :D

Wat heb jij mooi haar trouwens :))


Dankjewel voor je complimenten! *\o/*


Wispeltuur schreef:
Wat doet hij het goed! En wat guitig zeg een vogel met een tuigje. Moet ook wel echt heel leuk zijn voor ze om lekker buiten op onderzoek uit te gaan.

Ja, naar buiten gaan is ook erg goed voor de conditie van de veren. Dus ik hoop dat ik het hem goed aan kan leren en dat hij het aantrekken en dragen van het tuigje steeds beter accepteert. :j