[VOLG]Mommies little helper, psychiatrische hulphond traject

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 21:16

Nathalie__ schreef:
Ik volg ook nog steeds! Wat een goede en leuke stappen maak je! En dalen mogen, daardoor kunnen er ook weer hoogtepunten ontstaan.

Ah super leuk en dankjewel! Dat is zeker zo, al blijven ze moeilijk..

Anoniem

Re: [VOLG]Mommies little helper, psychiatrische hulphond traject

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:57

Heb niet altijd even veel te zeggen, maar ik lees ook nog steeds mee ;).

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 23:00

Humpiedumpie schreef:
Heb niet altijd even veel te zeggen, maar ik lees ook nog steeds mee ;).

Haha geeft niet hoeft ook niet ;)

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:11

Lees ook graag mee! :) Ten eerste om de prachtige pup (hoewel met het nieuwe tuig.. ineens een stuk volwassener :+ ) en ten tweede interessant hoe zo’n traject loopt! Wat fijn dat je al zoveel steun aan haar hebt. En de Action en Kruidvat alleen in.. Dat zijn nu niet bepaald de makkelijkste winkels kan ik me voorstellen qua prikkels en zo :')

gerlindie

Berichten: 4645
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG]Mommies little helper, psychiatrische hulphond traject

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 08:15

Ik heb je topic gisteren een vandaag helemaal gelezen, wat een prachtig stel zijn jullie samen <3

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10444
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [VOLG]Mommies little helper, psychiatrische hulphond traject

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 08:58

Ook ik volg jullie nog :)

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Mommies little helper, psychiatrische hulphond traject

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:07

Ik volg ook nog steeds. Vind het erg leuk (en interessant en leerzaam) om jullie vorderingen te lezen :j

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: [VOLG]Mommies little helper, psychiatrische hulphond traject

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 10:35

Leuk om te lezen dat we nog volgers hebben :D En tuurlijk hoeven jullie niet persee te reageren, blijf jullie gewoon op de hoogte houden!

dasalijn

Berichten: 198
Geregistreerd: 01-05-08
Woonplaats: Retie

Re: [VOLG]Mommies little helper, psychiatrische hulphond traject

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 13:01

Ik volg jullie ook en geniet van de updates. :D

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 15:59

Het is weer tijd voor een update :D

Afgelopen woensdag hadden we weer les, deze stond in het teken van haar bijna paniekerige gedrag wanneer ik met mijn ouders ergens ben.

Kleine uitleg.. Als ik met Noah en mama weg ga is het helemaal gefixeerd op haar, ze wil continu comtact en wanneer we uit mekaar gaan bijv. in een winkel is het paniek. Ze ziet niks meer en is alleen nog maar opzoek naar haar, dit maakt een hele hoop bij mij los en wilde hier nu al mee aan de slag gaan.

Sommige wonden helen, andere worden een littekens en spelen weer op als het aan de orde is.. Met mijn reu, Rasja, heb ik een hele zware en pijnlijke weg af gelegd. Ik was altijd het kleine meisje met de grote hond, het meisje wat straks niet meer met de hond kan lopen omdat hij te sterk is. De manier waarop ik hem moest trainen paste niet bij mij, niet bij hem maar ik wilde hem niet kwijt dus liet iedereen over me heen walsen met hoe het moest. Maar na bijna 2jaar was ik dit zat, ik wilde gaan trainen wat bij ons paste. Toen het plaatje van Noah kwam wist ik zeker dat ik het gelijk anders zou doen, wat goed voelt voor mij en voor haar!

De manier van de opleiding past perfect, alles op gevoel en nadenken waarom de hond bijvoorbeeld niet wik gaan zitten. Dat de hond een oefening uitvoerd voor jou en niet voor de oh zo lekkere snoepjes in je zak. Dir werkt perfect, maar niet voor waar we nu tegen aanlopen.

Naast het voelen en evalueren van momenten gaan we het stukje gehoorzaamheid er wat meer bijpakken in de zin van zit is zit, wachten is wachten. Voor vele zal dit normaal klinken maar wij zijn zo bezig geweest met alles op gevoel dat dit weer even herpakken is :P Ze kent het, maar nu is het op sommige momemten niet meer kan ze gaan zitten? Nee ze moet nu zitten. Weet niet of het duidelijk overkomt haha, probeer het zo uit te leggen dat het niet overkomt alsof ze niet is opgevoed.. Dit alles is om haar uit de paniek te halen, die er eigenlijk alleen maar is als we met andere zijn. Met enkel mij gaat alles top, dit is op dit moment ook het enige waar we tegen aan lopen haha

Vandaag even langs de apotheek, ondanks de wind die haar dan wat drukker maakt was ze bij de apotheek een engeltje! Netjes tussen mijn benen wachten en na het ophalen ook super relaxt gewacht tot ik weer klaar was om naar huis te gaan <3

Zo.. dat was het weer haha! Iedereen heeft zo zijn eigen manier van trainem en werken met de hond, ik hoef hier verder ook geen commemtaar op. Heb super begeleiding ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DideH
Berichten: 7004
Geregistreerd: 21-03-13

Re: [VOLG]Mommies little helper, psychiatrische hulphond traject

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 16:56

Wat een gaaf tuig heeft ze! En jullie zijn goed bezig! +:)+

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [VOLG]Mommies little helper, psychiatrische hulphond traject

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 17:52

Wij hebben een pup van 4 maand en wat je schrijft Mbt gehoorzaamheid is herkenbaar hoor! Zodra mevrouw een trucje kent wordt het saai en doet ze het niet meer >;) Wij zijn ook wat strenger geworden en dat werkt heel goed! Net als bij paarden, zo zacht als kan maar zo hard (duidelijk..) als moet

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 21:03

DideH schreef:
Wat een gaaf tuig heeft ze! En jullie zijn goed bezig! +:)+

Jaah ben er zo blij mee, vind hem zo stoer :D Dankjewel!

troi schreef:
Wij hebben een pup van 4 maand en wat je schrijft Mbt gehoorzaamheid is herkenbaar hoor! Zodra mevrouw een trucje kent wordt het saai en doet ze het niet meer >;) Wij zijn ook wat strenger geworden en dat werkt heel goed! Net als bij paarden, zo zacht als kan maar zo hard (duidelijk..) als moet

Hahha oh heerlijk die pups :') Noujah het is eerder dat we hopen dat dit gaat helpen met haar paniek als we met andere zijn, als ik alleen met haar ergens heen ga heb ik hier helemaal geen last van en hoef ik amper wat te vragen. Maar ze is zo gefocusd op mijn moeder, of mijn vader. Hopelijk helpt dit haar die paniek los te laten en te focussen op haar taak :)

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Mommies little helper, psychiatrische hulphond traject

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:20

Zit er niet ook een stukje herdershond wil kudde bij elkaar houden in?

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 21:25

tamary schreef:
Zit er niet ook een stukje herdershond wil kudde bij elkaar houden in?

Jah klopt dat is ook zo, alleen gaat het echt wel ver en wordt het ook langzaam erger. Ze schreeuwt het hele winkelcentrum bij mekaar :') Nou is ze ook wel vocaal maar toch

Ellen_ov

Berichten: 1320
Geregistreerd: 12-01-17

Re: [VOLG]Mommies little helper, psychiatrische hulphond traject

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:46

even tussendoor: wat word ze groot! en prachtig zeg, nog net die lichte bril om haar ogen :)

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: [VOLG]Mommies little helper, psychiatrische hulphond traject

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 10:38

Dankjewel, jah haha ben zo blij dat ze die (tot nu toe) nog heeft :D Deze foto is van denk ik twee weekjes terug
Afbeelding

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10444
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: [VOLG]Mommies little helper, psychiatrische hulphond traject

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:26

Ze is prachtig :j

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 19:45

Hallo allemaal, mini update time :)

Sinds de les zijn we vooral bezig geweest met duidelijke momenten tijdens het lopen, denk aan zitten-liggen-wachten en dan har favoriete tussen mijn benen komen zitten. Met op en af gaat het goed :) Ook oefenen we met het lopen samen met mijn moeder, maar dit is toch echt een dingetje.. we houden vol, ze is al niet meer zo springerig en negeerd ook weer gewoon honden maar heeft er een flinke pas in zitten :')
Afbeelding

Maar we trainen niet alleen, we genieten ook van het weer! Samen bij mijn andere mooie meisje <3
Afbeelding

En vandaag gezellig koffietje doen bij omie, zonnetje wij worden blij van jou!
Afbeelding


Wij willen iedereen een virtuele knuf geven voor komende tijd, pas op mekaar en zorg voor mekaar zoveel het kan :)

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:03

chriske schreef:
troi schreef:
Wij hebben een pup van 4 maand en wat je schrijft Mbt gehoorzaamheid is herkenbaar hoor! Zodra mevrouw een trucje kent wordt het saai en doet ze het niet meer >;) Wij zijn ook wat strenger geworden en dat werkt heel goed! Net als bij paarden, zo zacht als kan maar zo hard (duidelijk..) als moet

Hahha oh heerlijk die pups :') Noujah het is eerder dat we hopen dat dit gaat helpen met haar paniek als we met andere zijn, als ik alleen met haar ergens heen ga heb ik hier helemaal geen last van en hoef ik amper wat te vragen. Maar ze is zo gefocusd op mijn moeder, of mijn vader. Hopelijk helpt dit haar die paniek los te laten en te focussen op haar taak :)


Zomaar een idee hoor, maar kan het zijn dat ze je spiegelt? Dat het eigenlijk jouw gevoel is van veiligheid die je bij je ouders krijgt waar zij op inhaakt?

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 22:18

troi schreef:
Zomaar een idee hoor, maar kan het zijn dat ze je spiegelt? Dat het eigenlijk jouw gevoel is van veiligheid die je bij je ouders krijgt waar zij op inhaakt?

Jah dat kan zeker! We hebben ook gedacht dat ze mijn moeder spiegeld, die zit zelf ook mentaal met problemen en die uit het naar buiten en ik hou het binnen. Snap je het een beetje haha :') ?

Het duidelijk aangeven van zit-lig en wachten helpt goed, enkel de paniek van uit mekaar gaan en het versneld lopen nog maar dat wordt kilometers maken :)

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: [VOLG]Mommies little helper, psychiatrische hulphond traject

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 20:14

Update time!

Maandag zouden we les hebben maar doordat de lesgeven niet helemaal lekker was hebben we het afgezegt, maar dat betekend niet dat er niet wordt geoefend! Naast het zit-lig-wacht van buiten zijn we binnen begonnen met het los volgen en negeren van speeltjes. Dit pakte ze al super snel op, dus ook buiten geprobeerd. Begin deze week vond ze dat nog te veel, maar toch blijven oefenen.

Donderdag middag kwam mijn nieuwe heupriem binnen maar ben s'ochtends met mijn moeder naar het winkelcentrum gelopen. Het gaat al steeds beter, we konde uit mekaar zonder dat ze alles bij mekaar schreeuwde :')
Afbeelding

Vrijdag rustig aan gedaan en s'avonds genoten van het zonnetje bij Floor mijn paard, ook iets wat steeds beter gaat! Hoe eng ze ze ook vond, zoekt ze der nu soms heel voorzichtig op <3
Afbeelding
Afbeelding

En dan vandaag, echt wel een bekroning op het oefenen deze week! Ik wilde der even wegen bij onze boerenbond maar daarvoor even haar der behoefte laten doen bij een pad naast de winkels, een heel mooi pad dus even oefenen. Ze liep al los, riep haar naast en te volgen.. hoppa daar ging ze, netjes naast me rustig en los! Netjes zitten, wachten en weer naast komen.de auto's(die op afstand reden) en blaadjes die over het pad dwarrelde maakte haar niks uit <3 Ook ik de winkel liep ze heerlijk mee, nu wel vast hihi maar zo rustig! Snackies gehaald en weer naar huis :)Afbeelding


Echt even een mooi momentje vandaag, merk ook dat ze nu zelf heel erg bezig is met haar tempo tijdens het lopen. We wisselen af tussen trainen, gewoon lopen en even lekker vrij en gaat ze heerlijk mee naar stal <3

Dat was hem weer, tot volgende keer!

Anoniem

Re: [VOLG]Mommies little helper, psychiatrische hulphond traject

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:19

Leuk om te lezen dat het zo goed gaat. Hoe lang duurt de opleiding eigenlijk? Moet je nog een soort van examen doen?

gerlindie

Berichten: 4645
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG]Mommies little helper, psychiatrische hulphond traject

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:45

<3

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 08:32

safina schreef:
Leuk om te lezen dat het zo goed gaat. Hoe lang duurt de opleiding eigenlijk? Moet je nog een soort van examen doen?

Dankjewel! Uhm ongeveer 2jaar maar sommige zijn wat langer bezig, als er bijvoorbeeld een periode tussen zit dat het niet goed gaat wordt het even "stil gezet" maar wel aangemoedigd tr blijven trainen al is het maar op iets heel kleins.

Yes we hebben straks na ongeveer een jaar, als we er klaar voor zijn, en basis exaen. Te vergelijken met wat je op een hondenschool krijgt. Dan beginnen daarna ook pas de lessen met echte hulphond taken, ook bij deze ma een jaar examen en dat is dan ook het examen wat bepaald of je als officieel team geslaagd bent of nog lessen nodig hebt. Maar doordat je pas echt op examen mag als de trainer wn jijzelf er achter staan zijn de meeste combinaties er ook echt helemaal klaar voor :)