Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Bioactief terrarium in de maak

 
Profiel   

Excuses als dit verkeerd staat, het is een DIY project, maar voor een huisdier... vandaar.

Dus... Al een paar jaar heb ik de wens een reptiel aan te schaffen en nu ik dan eindelijk echt het huis uit ben en samenwoon met mijn vriend kan dat! Na veel zoeken en inlezen hebben we besloten een OSB terrarium aan te schaffen. Dat terrarium hebben we gisteren opgehaald.

Het is mijn bedoeling om alles helemaal zelf te maken (op de ombouw van het terrarium na dus), ik ga een achtergrond maken en zelf de zijwanden bekleden. Dit ga ik doen met onder andere bootlak, siliconenkit voor aquaria, purschuim, kurkschors, plantjes, kokosvezels en nog een hoop andere spullen.

Wat is bioactief?
Een bioactief terrarium is een terrarium met min of meer een eigen ecosysteem. Zoveel mogelijk dingen die je in je terra hebt staan zijn natuurlijk, er wordt ook aangemoedigd decoratie bijvoorbeeld zelf te verzamelen in het bos. Je voegt aan je terrarium dan ook beestjes toe die de grond gezond houden en die de uitwerpselen en vervellingen van de huisdier opruimen, denk aan pissebedden, springstaartjes, dubia's en meelwormen. Het enige dat je er in principe zelf aan hoeft te doen als alles goed functioneert is je beest eten geven.

Waarom bioactief?

Omdat ik het zelf gewoon super interessant vind en ik me kan voorstellen dat mijn aanstaande reptiel zich er ook veel beter in voelt dan op houtsnippers of een krant bijvoorbeeld. Het is ook gewoon echt een hobby ding, reptiel is er nog niet en is zelfs nog niet gereserveerd, de lol voor mij bestaat uit het hele traject. Van het maken van de wanden tot het introduceren van de clean up crew (de kleine beestjes) en dan zien dat alles werkt. Ik wil mijn reptiel pas toevoegen als alle temperaturen en luchtvochtigheid goed zijn en als de clean up crew goed gedeiën.

Het leek me leuk om hier een volgtopic van te maken, voor de geïnteresseerden en voor mezelf!

Genoeg gekletst voor nu, hierbij de eerste foto's!

Deze foto's zijn op dit moment mijn grote inspiratiebronnen, om jullie een idee te geven van waar ik naartoe wil:
[ img ]


[ img ]


[ img ]


Een terrarium van 100x50x50cm ophalen in een kleine auto bleek nog best een opgaaf.
[ img ]

Eindelijk thuis! Even een totaal indruk, de zwarte dingen bovenop zijn kabels die naar twee keramische fittingen lopen die binnen hangen. Deze zijn voor de warmtelamp en de UV-B lamp.
[ img ]

Vandaag gelijk aan het wer gegaan. Ik wou een deel van de binnenkant en de hele buitenkant graag lakken, alleen moest deze lak waterbestendig zijn natuurlijk. Epoxy vond ik ietwat duur worden, dus gekozen voor bootlak, in dit geval volstaat dat.
Ik heb niet de volledige binnenkant gelakt, omdat vanaf tot 10cm hoogte de ondergrond voor het reptiel komt ongeveer. Vanaf die 10cm ga ik straks met purschuim een mooie wand maken. Het leek me dus niet handig dat eerst te lakken.

Alleen de bodem gelakt
[ img ]

En ook de buitenkant af!
[ img ]

Nu is het wachten tot de lak goed droog is en dan kan ik purren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-19 15:16 



 
Profiel   

Heel gaaf en waarschijnlijk veel werk! Ik volg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 06:31 



 
Profiel   

Ik volg mee, wat een ontzettend leuk idee om te gaan doen.
Ben heel benieuwd hoe het verder gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 06:42 



 
Profiel   

Leuk om te doen, wij hebben vorig jaar een woestijn terrarium gebouwd voor een baardagaam.

Weet je al voor wat voor reptiel je het terrarium gaat bouwen? De behoeftes verschillen per soort en voor je begint met bouwen is het wel belangrijk te weten in welke behoeftes je gaat voorzien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 06:48 



 
Profiel   

De inspiratiefoto’s schieten qua klimaat wel alle kanten op haha.
Wat komt erin?

Ik ben ook bezig met 2 bioactieve bakken voor twee communal groepen spinnen.


Laatst bijgewerkt door sanso op 16-05-19 06:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 06:52 



 
Profiel   

Leuk topic!
Heb je bewust voor een OSB terra gekozen, en niet voor betonplex?

Ik heb zelf een soort van bio actief terrarium. Hier in zitten een paar reuze slakken, boel rozenkevers (overschot, dus als je nodig hebt kun je me altijd een berichtje sturen), miljoenpoten en pissebedden.

Zelfde vraag als hierboven, welk reptiel gaat er uiteindelijk in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 06:53 



 
Profiel   

Super vet!

Ik ga volgen, lijkt me fantastisch om dit te doen als ik ooit mijn eigen vaste plek heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 07:06 



 
Profiel   

Heel gaaf! Ik volg ook! :D
Ik vind woestijn terra's vaak vrij saai, maar die uit je voorbeeld is wel heel mooi! Wat voor dier komt er uiteindelijk? Wordt je bak tropisch of woestijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 08:16 



 

Dan open je een topic, lees je de openingspost en denk je: 'wat gaaf! Wat zou ze ervan gemaakt hebben?!' Scroll je naar beneden... En kom je er achter dat het topic vandaag geopend is en er dus nog niet updates zijn :P

Ik ben nieuwschierig hoe het word en volg mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 09:47 



 
Profiel   

Wat een reacties, dat had ik niet verwacht!

De inspiratieplaatjes lopen inderdaad nogal uit elkaar haha. Het gaat ook voornamelijk om hoe ik zou kunnen inrichten en wat ik met de wanden kan doen.
Het is de bedoeling dat er uiteindelijk een haakneusslang in komt. Redelijk lage luchtvochtigheid dus en een relatief lage temperatuur.

Dit is ook de reden voor de vrij diepe bodem die ik wil maken, haakneusjes graven namelijk graag!

Ik heb voor OSB gekozen omdat het licht is en makkelijk te bewerken. Het kan onbewerkt tot 80% lichtvochtigheid hebben, dus zolang je geen tropisch regenwoud maakt zit je in principe wel goed. Maar ik heb hem toch voor de zekerheid gelakt dus. Ook vind ik de look van OSB gewoon erg leuk!

Ik heb het terrarium momenteel op ons balkon staan in verband met veel te nieuwsgierige katten en nog drogende lak. Daarnaast kan de geur dan mooi vervliegen. Hij was nog niet helemaal droog vanochtend, maar hij is dik gelakt, dus ik hoop vanavond of morgen te kunnen beginnen met de aankleding!

Ik heb nu plantenpotjes, kurkschors en kokosvezel, maar ik ben ook nog op zoek naar dik touw en misschien potscherven ofzo voor de wanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 10:31 



 
Profiel   

Haakneusjes zijn leuk! Al heel wat gehad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 11:13 



 
Profiel   

Omdat BB volgtopics op de Beestenboel Huiskamer horen verplaats ik dit topic daarheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 17:37 



 
Profiel   

Kleine update!

Ik ben vandaag begonnen met purren, had ik eigenlijk gisteren willen doen, maar mijn dag bleek toch veel voller dan ik had gehoopt.

In de achterwant heb ik behalve pur natuurlijk ook decoratie verwerkt. In dit geval:
- kurk schors (kleine stukjes, gekocht)
- dennenappels (zelf geraapt)
- tak van een eikenboom (ook zelf gevonden)
- eiken en berkenschors (ook gevonden)
- twee plantenpotjes

Dit is een deel van mijn verzameling decoratie. Niet alles is gebruikt nu.
[ img ]

Ik dacht joh, laat ik de hobby pur gebruiken... Er zijn namelijk echt 1000 verschillende types. Bleek dat die super inefficiënt is. Ik had de helft nog niet gedaan en het was op :x Maar de zin zat er goed in, dus twee bussen gehaald die wat meer heavy duty waren en dat blijkt nu!!

Kwart zo'n beetje af.
[ img ]

Hele achterwant klaar!
[ img ]

Twee kleine details
[ img ]
[ img ]

Het plan is nu dit te laten drogen en als het goed is ingedroogd, wil ik proberen de twee zijwanden ook te doen. Als alle pur gedroogd en uitgehard is, ga ik de glimmende bovenkant overal afsnijden. Dat is een klus waar ik echt HEEL ERG tegenop zie :7 Vervolgens is het de bedoeling dat ik alles insmeer met siliconenkit, waar dan de ''bekleding'' op kan.

De touwtjes zijn voor het ophouden van de dingen die ik wat meer de diepte in willen hebben, dus de eikentak en de schors hier. Om dit op z'n plek te houden gebruikte ik de gewichten van mijn vriend, maar daar stootte ik tegenaan en toen lag een van de gewichten in de pur. Gelukkig was dat de hobbypur, die snel droogt blijkbaar, dus de schade viel mee.

Ik vind het er zo kaal uitzien met alleen het schuim, maar ik weet dat als het af is, het echt heel erg vet wordt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 15:44 



 
Profiel   

Ik vind het heel erg leuk en volg met interesse mee!
Heb zelf een Rattenslang in een tamelijk saai terrarium. Voor de slang een prima plek en genoeg te doen voor het beestje, maar ik vind het een beetje saai om naar te kijken.
Je inspiratie platen zien er prachtig uit, ik ben erg benieuwd naar je eindresultaat en de weg er naar toe!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 15:51 



 
Profiel   

Eindelijk is het purren af! Inmiddels ook gesneden en hij staat nu zoals hij hoort te staan en ik ben er stiekum al best heel erg blij mee *\o/*


[ img ]


Even in een videootje, dan is hij beter te zien


Ik wil van de week speelzand halen en kokosvezelf om de achterwand af te maken. Als die af is kan de substrate er in en wil ik de CUC introduceren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 20:38 



 

Dat begint er al mooi uit te zien zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-19 22:12 



 
Profiel   

Eerste stap van de bekleding!!


Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 16:47 



 
Profiel   

Ik volg ook! Het ziet er enorm gaaf uit. Hebben haakneuzen wel tropische planten of alleen van die woestijn gevallen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 17:24 



 
Profiel   

Nachtlampje schreef
Ik volg ook! Het ziet er enorm gaaf uit. Hebben haakneuzen wel tropische planten of alleen van die woestijn gevallen?

Leuk, dank je wel :D

Haakneuzen hebben een redelijk lage luchtvochtigheid, een varen zal het dus niet overleven in zo'n terrarium. Veel mensen gebruiken enkel en alleen vetplantjes of stekelloze Cactussen. Maar je kan ook bijvoorbeeld een olifantsvoet gebruiken, of pothos doet het daar geloof ik ook wel in. Dat is een kwestie van onderzoeken en dan trial & error. Ik ben nu ook bezig met uitzoeken welke planten ik zou kunnen gebruiken.

Het hangt overigens ook nog af van waar in je terra je ze plaatst. Als je een plant recht onder je warmtelamp plaatst wordt het daar natuurlijk droger en warmer dan aan de andere kant. Dus zelfs daar zit varriatie in mbt. wat je kan gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 17:30 



 
Profiel   

Ik zit net naar een van mijn aquariums te kijken en eigenlijk werken die ook zo toch??
Zit een bodem in , planten in,hout,vissen,bodemdiertjes.
Licht er in, wel voeg ik eens per week wat plantenvoeding toe
Maar dat is ook een systeem op zich.

Vind het heel gaaf wat je aan het maken bent.wat een werk ook :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 17:48 



 
Profiel   

Ja klopt, aquarium werkt net zo! Als je eens kijkt bij SerpaDesign op youtube, die heeft ook aquarium ontwerpen en dergelijke. Met dingen die je dus ook allemaal zelf kan doen.

Het werk op zich valt mee, er gaat vooral heel veel tijd in zitten. Vooral het wachten tot alles droog is :+ En je moet het wel leuk vinden, want een schoon werkje is het ook niet :Y) Die siliconenkit, man, man, man wat een gore chemische lucht komt daar vanaf... Daarvan wordt ook aangeraden ten minste een week te wachten na het drogen tot je er een dier in stopt. Nou komt het mooi uit dat ik nog lang zo ver niet ben en alles lekker op mijn gemak doe. Dat dier komt pas als alles af is, dit is echt de helft van alle lol die ik om het houden van dat beest heb!

Hier een klein verlanglijstje met plantjes die ik wil gaan gebruiken:
Sansevieria
Epipremnum aureum (Pothos)
Graslelie
Agave geminiflora
Aloe

Over de graslelie twijfel ik, ik denk dat die het toch te droog gaat vinden. Gelukkig heb ik er daar 100 van staan (die elk jaar nog eens voor 300 nakomelingen zorgen :o ), bij wijze van spreken wel hoor haha. Dus daar kan ik er wel 1 of 2 van verliezen. Alle andere planten, daar heb ik wel goede hoop voor. De planten die in de substraat komen te staan doe ik wel in een potje, haakneuzen graven graag en ik zou het zonde vinden als ik elke ochtend mijnt plantjes weer rechtop moet zetten en moet toedekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-19 18:00 



 
Profiel   

Update!

De muren zijn af *\o/*

Maar dat muisje had nog wel een staartje :')

Omdat dit de eerste keer was dat ik dit deed, heb ik niet heel dure spullen gebruikt (onder het mom van trial & error). De siliconenkit die ik had bijvoorbeeld kostte wel €1.99 :Y) Maar ja, zoals met alles, gold ook hiervoor: goedkoop is duurkoop.

Dit was het resultaat
[ img ]

Op z'n zachtst gezegd teleurstellend dus. Nou kostte die spuit bijna niks en het principe werkte wel gelukkig. Dus naar de bouwmarkt gefietst en twee spuiten zwarte POLY MAX kit van Bison gehaald. Als dat niet blijft zitten, dan weet ik het ook niet meer.

Waarom zwart? Omdat ik dan beter kan zien of de hele schuimondergrond goed is ingesmeerd en of ik geen stukken mis.

Waarom polymax? Omdat dat spul is dat gewoon nooit meer loslaat, het is universeel (en daarmee veel beter bruikbaar voor dit soort klussen dan gewone siliconen) en Bison is gewoon goed spul, daar heb ik eerder mee gewerkt.
Dat het nietmeer loslaat hebben mijn armen ook ondervonden overigens, die lijken nu een beetje op zebra pootjes }:0

Ook heb het zand en de kokos in de oven gedaan om het nog wat verder te laten drogen, ik liet niks meer aan het toeval (*kuchmijnongeduldkuch*) over.

En het resultaat mag er wezen!!


[ img ]

[ img ]

[ img ]


Ik ben er zo blij mee! Zoals je kan zien is het hier en daar nog wat donker, daar moet de kokos nog iets meer indrogen, uiteindelijk zal alles dezelfde kleur bruin worden.

Ik ben er achter gekomen dat achter het grote stuk eikenschors dat tegen de achterwand zit, nog een grote ruimte open is. Ik heb dus al een lijstje met plantjes die ik wil gaan gebruiken, maar nu denk ik erover om daar luchtplanten in te leggen. Of misschien steek ik die ook wel vol met grond en doe ik er een hangplantje in bijvoorbeeld.

Al met al zijn we dus al een heel eind!

We hebben al een mooie plek voor het ding en nadat de plantjes zijn gedaan wil ik hem ivm. het gewicht eerst op zijn definitieve plek zetten. Daar staat nu de computer van vriendlief, dus dat wordt nog even passen en meter. Waarschijnlijk komt er gewoon een nieuw bureau bij.

Ik denk overigens wel dat ik met een krabmesje nog even de zwarte kit hier en daar ga proberen weg te halen. Op oa. die tak die in de achterwand zit vind ik het toch een beetje storend (al is dat in het echt minder dan op de foto).

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 14:44 



 
Profiel   

Wauw,dat word mooi!
:D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 18:05 



 
Profiel   

ellepel schreef
Wauw,dat word mooi!
:D


Dank j wel *\o/* Ben er zelf ook wel blij mee! Vind het nu alleen jammer dat ik niet midden in de achterwant een plantenpotje heb gemaakt. Maar wellicht los ik dat nog op.

Voor nu heb ik vier plantjes in de wand gezet, ik ben er wel blij mee. :j
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 14:58 



 
Profiel   

Aah ik ga ook volgen!
M'n vriend en ik willen ook zoiets in de toekomst, maar dan voor een baardagaam :D.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-19 15:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen