(Oud)Duitse Herder liefhebbers, verzamel jullie!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 19:34

welmoed__ schreef:
Ik heb het gelezen inderdaad. Echt schrikken hoor! Maar denk dat je je niet moet laten lijden door je angst en haar wel weer lekker los laten. Misschien eerst weer een beetje opbouwen, maar niet een te groot ding van maken, dat merkt Arya ook.


Klopt. Nu ik het even heb laten bezinken kan ik ook weer wat helderder denken en ben ik het volledig met je eens ja en ga ik dat ook doen xD

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: (Oud)Duitse Herder liefhebbers, verzamel jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 19:34

Heel goed! Vaak moet je het inderdaad even relativeren. Niet dat ene incident op zich nemen, maar ook nadenken over de momenten die wel goed gingen en die zijn er veeeel meer.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:36

pfff cursebreaker, wat een avonturen met de jonge pup :(:) kan me voorstellen dat de schrik er goed inzit. Wel fijn dat ze een bekend pad heeft gevonden en terug naar de auto is gerend. Zal haar wel een beetje extra in de gaten houden met andere honden (Uit voorzorg misschien de eerste keren wel even een (lange) lijn eraan) mocht er een jolige blaffende hond aankomen dat haar eerste reactie niet is "vorige x waren blaffende honden eng, dus nu ook zo snel mogelijk wegwezen".

En verder kijk eens, je hebt een 4 maand oude pup die je al regelmatig los kan laten lopen, denk dat veel eigenaren nog lang niet zo ver zijn. Wat er gebeurde is een incident, kon je niet weten dat dit gebeurde. En ik snap wel dat als een jonge pup opgedreven wordt dat ze zo snel mogelijk wegrennen. Als ze ouder worden, worden ze vanzelf wat dapperder, en gaan ze dit soort situaties ook minder eng vinden, en dus hopelijk de hersens iets meer gebruiken en naar de baas rennen ipv. weg.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Re: (Oud)Duitse Herder liefhebbers, verzamel jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 11:35

Ja dat was wel even schrikken @Cathalijne. Normaal gezien staat ze al best stevig in d'r schoenen met honden die op haar af komen bv en maak ik me daar op zich niet zo'n zorgen om. Maar in deze situatie zat ze tussen een grote groep honden in die van veraf aan kwamen lopen en een aantal flinke berghonden van 50kg die van de andere kant uit naar die groep honden renden blaffend en tierend en hierdoor dus achter Arya aan gingen omdat die er tussen stond. Dus gewoon echt net op een rotte plek. Voorafgaand liep ze namelijk heel relaxt tussen de roedel berghonden door en vond ze het geweldig met ze. Maar dit was echt een heel ongelukkig toeval. Hierdoor ben ik nu idd wel wat onzeker geworden over hoe het nu gaat als ik d'r weer los laat. Maar ik loop al sinds ze hier is, 2 maanden nu, dagelijks minimaal 2x los met d'r en het ging tot gister gewoon echt altijd super - blijft normaal altijd in de buurt, met oefenen van hier komen enz gaat het heel goed en ze let echt op me - maar nu was het ineens paniek en weg was ze. Is natuurlijk ook wel erg heftig voor d'r geweest en als ik het eerder had gezien had ik d'r bij me geroepen en dan had ze het van naast mij bekeken en was ze er echt niet vandoor gegaan, weet ik zeker. Maar die berghonden renden op die andere groep af en hierdoor automatisch achter Arya aan en dat was gewoon echt even too much voor haar.

En wat je idd zegt. Op zich mag ik echt niet ontevreden zijn met hoe super het gaat en wil ik me eigenlijk ook niet hierdoor laten tegenhouden. Stel ik ga haar vast pakken nu altijd en over maanden pas weer opnieuw los proberen, dan vraag ik me af of ik niet van voor af aan moet gaan beginnen. Ik wil wel kijken of ik kan oefenen dat ze alsnog ook met blinde paniek toch naar mij terugkomt, ook al staan er andere honden tussen haar en mij. Even kijken hoe ik dat moet aanpakken haha. Vandaag regent het dus het zal dadelijk lekker rustig zijn op de heide. Normaal maak ik me ook geen zorgen meer over andere honden, want het gaat eigenlijk heel goed. Maar je hoeft maar net een verkeerd moment, verkeerde plaats te hebben en je ziet het wel. Maar ik heb de lange lijn wel altijd bij me op de heide en mocht ik idd dadelijk toch even twijfelen als we wat tegenkomen, pak ik d'r wel gewoon even aan de lijn.

@welmoed, het is idd 1 momentje op 2 maanden die tot nu toe super gaan met dagelijks minimaal 2x wandelen in losloopgebied. Moet dat idd zien te relativeren ja. Maar dit staat natuurlijk nog wel even op m'n netvlies gebrand haha. Ik ga in ieder geval wel zo'n GPS tracker regelen :P

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:01

Ik snap dat heel goed hoor, relativeren is ook niet mijn beste punt en zie al gauw heel veel beren. Het is makkelijk gezegd tegen een ander, maar er zelf wat aan doen is lastiger. Een GPS tracker is een goed idee!

Hier vanochtend weer lekker stukje gelopen. Floyd loopt hier ook vaak lekker los en luister goed. Blijft ook bij mij/ons in de buurt. Luister over het algemeen goed naar hier.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:03

Die oren van floyd <3

lovelance

Berichten: 2017
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:37

Wat een leuk topic! Ik was nooit bekend met de Oud Duitser, maar sinds ik er 1 heb leren kennen, er erg van gecharmeerd. Zelf heb ik nu een halve Oud Duitse Herder. Gekruist met een American Indian Dog (wolftype). Hij wordt over een week 1 jaar.

Ik herken veel wolfhond dingetjes in hem, maar hij is ook zeker een herder. Graag geniet ik mee van al jullie verhalen.

Dit is Loki:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: (Oud)Duitse Herder liefhebbers, verzamel jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:49

Wat een prachtige hond is Loki zeg !!

Is hij veel ingewikkelder qua karakter dan een gemiddelde herder? American Indian dogs staan namelijk bekend om hun behoorlijk heftig karakter. Tegenwoordig worden ze heel veel gekruisd met andere rassen valt mij op. Ben erg benieuwd hoe die kruisingen uit vallen qua karakters. De uitstraling is geweldig in elk geval

horselover22

Berichten: 651
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: utrecht

Re: (Oud)Duitse Herder liefhebbers, verzamel jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:04

leuk al die mooie herders ben gek op duitse herders mijn tante had er ook een herta een schat van een beest ik kon dr met me 7 jaar al uitlaten en gewoon luisteren naar mij de schat mis dr nog steeds ook al is het zeker 30 jaar geleden

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Re: (Oud)Duitse Herder liefhebbers, verzamel jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 16:05

@welmoed
Wat is Floyd toch een droppie zeg!! En die oortjes die nog zo’n beetje hangen; TE schattig! Vooral die tweede foto vind ik waanzinnig gaaf, hoe hij daar erbij zit en dan met die mooie kleuren van het bos! Prachtig! <3

@lovelance
O, wauw! Wat een prachtige hond is Loki zeg! En die naam - love it haha. Ik vind een Herder op zich wel al een uitdaging soms. Gekruist met een wolfhond lijkt me persoonlijk wel heftig, of valt het wel mee? Omdat je zegt dat je wel veel wolfhond erin herkent. Ik vind ‘m er in ieder geval wel echt geweldig uitzien zeg, wat een plaatje! Je ziet echt duidelijk van beide rassen uiterlijke kenmerken naar voren komen <3

De boefjes hier liggen lekker te chillen. Regent flink hier. Vanmorgen had ik nog geluk, maar ben bang dat ik er zometeen niet onderuit kom bij de volgende ronde haha.

Afbeelding

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 16:07

horselover22 schreef:
leuk al die mooie herders ben gek op duitse herders mijn tante had er ook een herta een schat van een beest ik kon dr met me 7 jaar al uitlaten en gewoon luisteren naar mij de schat mis dr nog steeds ook al is het zeker 30 jaar geleden


Zo'n speciale honden waar je je aan hecht blijven altijd gemist worden idd Y;(
Wel fijn dat je mooie herinneringen hebt om op terug te kijken!

Ik vind het altijd mooi om te zien hoe lief herders ook met 'hun' kinderen kunnen zijn. Als ik zie hoe gefocust en aanhankelijk Arya is naar onze zoon toe. Echt heerlijk om te zien <3 Toen we gingen kijken toen Arya 5 weken was, was ze bij ons alle drie niet weg te slaan, maar vooral bij ons zoontje niet. Zo vertederend.

Foto's uit de 'oude' doos - 2,5 maand geleden haha.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:48

Hallo allemaal! *\o/*
Sinds ik geboren ben hebben wij thuis altijd al Duitse herders gehad. vind het oprecht hele leuke, werkwillige, zorgzame honden.

We hebben altijd 2 honden gehad, maar momenteel hebben we er maar 1. Vorig jaar hebben we namelijk afscheid moeten nemen van Brutus Afbeelding

Momenteel hebben we alleen Luna dus nog, een teefje van 4 jaar. We hebben Luna gekocht toen ze 1 was omdat we zelf geen tijd hadden voor een pup. Al snel kwamen we er achter dat Luna erg bang was. Ze vond het niet prettig om geaaid te worden en was heel erg druk. Bij ons komen de honden de gehele dag buiten, Luna gaat met mij mee naar stal maar ook loopt ze rond om het bedrijf. Nu 3 jaar later is Luna erg lief en alsnog erg schrikkerig., Luna is ook erg lief met kinderen en speelt graag. Knuffelen vind ze erg fijn en ze houdt van alle aandacht die ze krijgt.
Al ga ik met haar naar het bos is ze erg bang voor andere honden, terwijl ze naar mensen erg vrolijk en lief is.
Afbeelding

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 17:38

Welkom @Brittjuh
Zie je vaak, dat honden met een vorm van (angst)agressie naar andere honden bv. wel zo de liefste honden zijn naar mensen toe (spreek uit ervaring met onze vorige hond Rex) en in huis enz. Wat is Luna prachtig ook zeg! En Brutus ook. Wat erg dat jullie afscheid hebben moeten nemen. Ik deel je mening over Herders volledig - denk iedereen wel in dit topic hihi. Het zijn geweldige, werkwillige en zorgzame honden. Niks zo moois als een Herder die van zijn mensen houdt <3

Hier net een rondje in het aangelijnde gebied op de heide gedaan. De rolstoel route - die kwam qua tijd dat ik 'mag' lopen met Arya precies uit als ik haar ook gewoon rustig laat snuffelen en af en toe met andere hondjes laat snuffelen. Die is ook geasfalteerd en loopt ook niet door het gedeelte wat echt heel erg berg op en af is of mul zand ligt. Het ligt wel hoog, dus je kunt op sommige plekjes wel mooi uitkijken over een groot deel van de heide. Leuk rondje om te doen als ik eens wil afwisselen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 06-11-19 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 17:48

Mag ik hier meekletsen ?
Mijn allerbeste maatje is een kruising Duitse herder. Vader onbekend.


Afbeelding

LvA1993

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-02-10

Re: (Oud)Duitse Herder liefhebbers, verzamel jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 18:06

Knappe Micha.. :)
Afbeelding

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 20:42

LvA1993 schreef:
Knappe Micha.. :)
[ [url=m/JZSdI2.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die heeft wel wat weg van onze ganesha waar komt hij vandaan ?

Ik prijs me gelukkig dat ganesha goed gaat met andere honden ,en ook mountainbikers, en ruiters die we onderweg tegenkomen negeert.

Ze is extreem waaks als de kleinkinderen hier zijn dat dan wel

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 21:06

Welkom @Catori
Wat een aparte kruising, heel mooi! Lijkt wel of er iets van Australische kelpie ofzo doorheen zit.

@LvA1993
Mooie hond hoor!

@lukka63
Dat is zeker fijn dat ze sociaal is en mountainbikers en ruiters enz links laat liggen. Mountainbikers komen we op de heide regelmatig tegen en dat is soms wel spannend (want die fietsen echt keihard hier op de heide, remmen niet af ook, terwijl een paar van die Mountain bike routes gewoon door wandel routes lopen welke losloop gebied zijn. Dat is echt heel raar uitgestippeld hier op sommige stukken) en ze is een maandje terug een keer achter een hardloper aangerend toen ze los was. Niks gedaan ofzo hoor, maar dat moet geen gewoonte worden natuurlijk haha. Waaks valt hier nog wel mee maar goed ze is ook nog erg jong. Ze is wel erg jaloers. Als ik andere honden aai, parkeert ze zich echt heel asociaal ertussen en gaat ze vocaal doen alsof ze zegt ‘mijn vrouwtje, wegwezen’. Maar dan duw ik d’r wel even aan de kant en aai ik de andere hond gewoon, want ik wil gaan jaloers gedrag, of in ieder geval niet vergevorderd jaloers gedrag waarin ze straks nog zou gaan uitvallen naar andere honden ofzo.

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 21:23

Catori schreef:
Mag ik hier meekletsen ?
Mijn allerbeste maatje is een kruising Duitse herder. Vader onbekend.


[ [url=m/SKDrip.jpg]Afbeelding[/url] ]


Uggs! zo enorm herkenbaar blijft hij. Hij ziet er fantastisch uit zeg

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Re: (Oud)Duitse Herder liefhebbers, verzamel jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 22:16

@cursebreaker

Hier is dat ook zo dat de paden elkaar kruisen of parallel lopen soms van alle kanten,dan nog eens wat motorcrossers,wandelaars met honden,wat koetsen,ruiters, veel prikkels maar zowel ganesha als paarden zijn niet snel onder de indruk.
Hooguit een overstekende eekhoorn daar moet ik dan wel ff voor fluiten .

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Re: (Oud)Duitse Herder liefhebbers, verzamel jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 11:07

Ja, ik vind dat echt vreemd hoor. Blijft een losloop gebied dus je kunt niet verwachten dat er geen honden lopen op de paden of dat die binnen 2 seconden er vanaf zijn als een mountainbiker aangevlogen komt en niet afremt. Vind het gewoon gevaarlijk, los van de prikkels voor Arya en of ze erop reageert. Ze moet naar net op het verkeerde moment op de verkeerde plek lopen, brr. Arya is altijd mega gefocust op vogels buiten. Eekhoorntjes hebben we nog niet gespot, maar zal me niks verbazen als ze daar achteraan wil. Soms kan ik d'r wel goed 'uit het moment halen' als ze iets ziet, maar heel soms kan ze zichzelf echt niet bedwingen - zoals achter een hardloper aan gaan >;) :=

Voor degene die de herders van pup af aan hebben gehad, hoe ging die wisseling van vacht bij jullie? Arya ziet eruit alsof ik d'r nooit borstel (wat ik wel doe, maar niet uitgebreid omdat ze nog bezig is met wisselen. Ik doe het dus meer om d'r te laten wennen aan het borstelen en gebruik dus ook een zachtere borstel tot nu toe) en heeft op verschillende plekken de haren echt alle kanten uitsteken momenteel en het gaat echt niet in model :'). Ze heeft bovenop de rug al bijna alles 'nieuwe vacht' maar ook niet overal al gelijk even lang dus het ziet eruit alsof iemand met een schaar lukraak erin geknipt heeft :'). Aan de zijkant van de buik heeft ze dan nog puppy wol zitten waardoor je echt een streep ziet tussen waar nieuwe vacht zit en de puppy wol, en ga zo maar door. Ziet niet uit := Wanneer kan ik verwachten dat ze klaar is met het veranderen vd vacht? Ongeveer? :')

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Re: (Oud)Duitse Herder liefhebbers, verzamel jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:11

Eer een langhaar echt mooi in vacht gaat zitten vind ik dat toch meestal pas met 1,5 a 2 jaar. Maar vanaf maand of 6 a 7 is het al wel mooi aan het worden

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 11:16

dierenfan schreef:
Eer een langhaar echt mooi in vacht gaat zitten vind ik dat toch meestal pas met 1,5 a 2 jaar. Maar vanaf maand of 6 a 7 is het al wel mooi aan het worden


Ja, ze is natuurlijk ook 'pas' 4 maanden en het heeft idd z'n tijd nodig. Maar hierdoor ben ik wel aan't twijfelen wat te doen met eventuele sterilisatie/castratie tzt. Daar ga ik dan toch maar sowieso mee wachten tot ze minimaal 2x loops is geweest en dan zal ze denk ik tussen de 1,5 en 2 jaar zijn en dan is de vacht hopelijk idd wel helemaal mooi. En dan even kijken wat we doen met steriliseren, of we het überhaupt dan doen of toch niet. Ik dacht altijd dat ik er 100% voor zou gaan, maar vind het toch lastig nu ik er echt over moet nadenken, omdat er ook idd genoeg nadelen aan zitten, dus even afwegen welke risico's ik zwaarder vind wegen als het gevolg van het wel/niet laten helpen. Zoveel mensen, zoveel meningen ook hierover. Ook onder de dierenartsen en assistentes verschillen de meningen enorm is me opgevallen. Eerste keer dat we een teef hebben.

Dit is de mama van Arya.

Afbeelding
Afbeelding


En dit is de papa van Arya.

Afbeelding
Afbeelding

Als ik naar hun kijk, denk ik dat Arya sowieso wat 'fijner' blijft qua vacht en niet zo heel 'breed' wordt daarin zeg maar, wat je bij veel ODH lijnen ziet (vind ik ook echt prachtig hoor <3 ) Maar er is dus nog best wat verschil in vacht binnen het ras.

punjab

Berichten: 1719
Geregistreerd: 25-07-05
Woonplaats: In het zonnige Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:02

Zou ons dan even voorstellen. Dit is Senna. Een kruising herder met bulldog van nu 16maanden.

Afbeelding


Afbeelding

Zie hier wel stuk voor stuk mooie honden voorbij komen. :)

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Re: (Oud)Duitse Herder liefhebbers, verzamel jullie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:51

@cursebreaker onze andere honden hadden het allemaal niet, die waren naar zowel mensen als andere honden erg lief, maar die hebben we ook allemaal vanaf pup gehad. wij denken zelf dat er wat gebeurd was bij haar vorige eigenaar. al corrigeren we haar al of je verheft even je stem zodat ze wel komt ( na 3x normaal roepen komt ze soms niet als ze ergens zo geconcentreerd mee bezig is) dan duikt ze meteen in elkaar dat is er gelukkig bijna helemaal uit, maar dat deed ze ook met aaien.

En wat heb jij een geweldige omgeving waar je lekker kan wandelen! en wat een knappe hond heb je!

@Catori Welkom!

@LvA1993 Wauw! micha is inda erg knap!

@cursebreaker wij hebben er nooit echt moeite mee gehad, wij plukte soms, en haalde alle losse haren weg. zodra je gaat borstelen haal je alles vaak los waardoor je bezig blijft.
Wij hebben onze honden nooit gecastreerd of gesteriliseerd. wij hadden meestal alleen reuen ( behalve in het begin, maar toen hadden we ook vaak pups). Alleen Brutus hebben we uiteindelijk gecastreerd want mijn moeder wilde geen pups meer.

@punjab wat is Senna leuk!! welkom!

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 13:18

cursebreaker schreef:
Voor degene die de herders van pup af aan hebben gehad, hoe ging die wisseling van vacht bij jullie? Arya ziet eruit alsof ik d'r nooit borstel (wat ik wel doe, maar niet uitgebreid omdat ze nog bezig is met wisselen. Ik doe het dus meer om d'r te laten wennen aan het borstelen en gebruik dus ook een zachtere borstel tot nu toe) en heeft op verschillende plekken de haren echt alle kanten uitsteken momenteel en het gaat echt niet in model :'). Ze heeft bovenop de rug al bijna alles 'nieuwe vacht' maar ook niet overal al gelijk even lang dus het ziet eruit alsof iemand met een schaar lukraak erin geknipt heeft :'). Aan de zijkant van de buik heeft ze dan nog puppy wol zitten waardoor je echt een streep ziet tussen waar nieuwe vacht zit en de puppy wol, en ga zo maar door. Ziet niet uit := Wanneer kan ik verwachten dat ze klaar is met het veranderen vd vacht? Ongeveer? :')


Mijn jongste heeft met 9 maanden nog steeds random patches van puppyvacht :o (zo rond de oren, en de broek, en nog ergens anderhalve pluk op de schouder). Andere honden begonnen met een maand of 4 met het wisselen van de vacht. Normaal eerst bovenaan, en dat breidt zich dan uit over de rug naar beneden. (behalve bij Ari dus, die kreeg gewoon overal plekjes met nieuw haar, geen gezicht :+ )

Ik heb wel het idee dat met sterilisatie de vacht achteruit gaat (onze holly is met 7 maanden gestereliseerd, en die heeft beduidend een slechtere vacht dan Bella. Qua risico op mamma-tumoren vind ik het 50/50. Kleiner risico op mamma tumoren, maar dan moet je eigenlijk al voor de eerste loopsheid steriliseren. Na 4x loops zijn de risico's tot het verkrijgen van mamma tumoren net zo groot als het niet laten steriliseren (schijnt), en de kans op andere tumoren schijnt ook weer toe te nemen. Grootse nadeel van niet steriliseren vind ik het risico op baarmoederontsteking, waar ik nog altijd als de dood voor ben (en dat risico neem alleen maar toe naarmate ze ouder worden, dus dat zou voor mij de hoofdreden zijn om toch voor sterelisatie te kiezen). maarja lastige beslissingen