Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 11:45

In ons ras is dat ook nog niet (veel) van toepassing, in NL / BE / DE is het wel iets hoger dan de Scandinavische eilanden, maar niet noemenswaardig. Op 4 generaties is het 0,8% & op 6 generaties is het 1,3%.

Er zijn rassen waar ze al blij zijn om rond de 7% te blijven op 4 generaties. :=

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 11:58

Inteelt reu is 1.56%, dus val mee hoor hier. :))

kiwiwitje

Berichten: 20129
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:00

Wij kunnen als laagste aantal generaties pas op 8 generaties berekenen. Maar mag daarin niet klagen met wat we nu aan honden hebben :D

Van

Berichten: 6527
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:02

Maar de COI op 4 generaties zegt niet zoveel.
Wij mogen niet boven de 10% komen op 25 generaties. Persoonlijk probeer ik zeker beneden de 5% te blijven. En het plan is om te testen bij Embark, die testen ook de genetische COI(wat in veel gevallen toch iets hoger uitvalt dan op papier)
Roek heeft 0% op papier en ook 0% volgens Embark :) De combinatie die ik gepland heb is ook 0% op papier

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 12:07

Van schreef:
Maar de COI op 4 generaties zegt niet zoveel.
Wij mogen niet boven de 10% komen op 25 generaties. Persoonlijk probeer ik zeker beneden de 5% te blijven. En het plan is om te testen bij Embark, die testen ook de genetische COI(wat in veel gevallen toch iets hoger uitvalt dan op papier)
Roek heeft 0% op papier en ook 0% volgens Embark :) De combinatie die ik gepland heb is ook 0% op papier


Is er überhaupt een lijn in het ras waarvan 25 generaties volledig bekend zijn?

0% is heel netjes, veel beter dan dat word het niet. :+

Van

Berichten: 6527
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:15

Ja die zijn er wel maar er zijn inderdaad ook genoeg met gaten, daarom zie ik ze ook het liefst getest :j

Dat is het voordeel van een open stamboek :Y)

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 12:18

Van schreef:
Ja die zijn er wel maar er zijn inderdaad ook genoeg met gaten, daarom zie ik ze ook het liefst getest :j

Dat is het voordeel van een open stamboek :Y)


Het lijkt me een voordeel, maar gelijk ook de valkuil voor onverantwoorde mensen.

Had jij met Roek nou nog iets gepland staan? Ik vind de naam nog steeds zo cool. :Y)

kiwiwitje

Berichten: 20129
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:20

Hoe zit het bij jullie rasverenigingen icm het KR van de RvB?
Want bij ons zijn ze volop bezig in het VFR om andere regels te hanteren dan het KR..
Als voorbeeld:
KR zegt bijv 16 maanden op zn vroegst om te dekken; rasvereniging 20 maanden

KR zegt een teef waaruit niet eerder pups zijn geboren mag niet worden gedekt na de dag waarop zij de leeftijd van 72 maanden heeft bereikt ; rasvereniging zegt bijv 60 maanden

KR zegt een teef mag niet meer worden gedekt na de dag waarop haar vijfde nest is geboren ; rasvereniging zegt 4 nesten
etc etc etc.

Nu even in t midden laten of we voor het KR qua leeftijden zijn of voor de rasvereniging. Maar ik vind t een beetje dubbel aangezien er wel een verwijzing staat naar het KR
En ik vraag me een beetje af waarom je de regels die er zijn wil aanpassen..
Aangezien ik daar bij t fokkersoverleg geen duidelijke uitleg over kreeg vanaf t bestuur ben ik stiekem wel benieuwd hoe jullie daar over denken :o

Van

Berichten: 6527
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 12:22

Een hond word ook echt niet zomaar goedgekeurd hoor. Heb nou 3 keer een outcross aangedragen alleen de laatste keer was het geen drama :')

Ja we wachten op de loopsheid die maar niet wil komen >;)

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 13:08

kiwiwitje schreef:
Hoe zit het bij jullie rasverenigingen icm het KR van de RvB?
Want bij ons zijn ze volop bezig in het VFR om andere regels te hanteren dan het KR..
Als voorbeeld:
KR zegt bijv 16 maanden op zn vroegst om te dekken; rasvereniging 20 maanden

KR zegt een teef waaruit niet eerder pups zijn geboren mag niet worden gedekt na de dag waarop zij de leeftijd van 72 maanden heeft bereikt ; rasvereniging zegt bijv 60 maanden

KR zegt een teef mag niet meer worden gedekt na de dag waarop haar vijfde nest is geboren ; rasvereniging zegt 4 nesten
etc etc etc.

Nu even in t midden laten of we voor het KR qua leeftijden zijn of voor de rasvereniging. Maar ik vind t een beetje dubbel aangezien er wel een verwijzing staat naar het KR
En ik vraag me een beetje af waarom je de regels die er zijn wil aanpassen..
Aangezien ik daar bij t fokkersoverleg geen duidelijke uitleg over kreeg vanaf t bestuur ben ik stiekem wel benieuwd hoe jullie daar over denken :o


Ik zou het moeten opzoeken om te kijken wat de daadwerkelijke verschillen zijn. Maar RvB is sowieso lijdend. Tijdens het nest van Harvey had die fokker tegelijkertijd nog een ander nest liggen.

Zij was de loopsheid ervoor niet drachtig geworden, en de fokker heeft de loopsheid daarna laten dekken. De teef is enkele dagen nadat ze 8 is geworden bevallen, en daar volgde een prachtige brief van de RvB van. De fokker moest zich melden bij de commissie, en moest daar 'voorkomen', kreeg een boete en kon weer vertrekken. Al met al 20 minuten binnen geweest, maar wel véél tijd en energie gekost. :=

De fokker had het totaal niet door, en de teef is ook kerngezond en loopt nog topsport, maar de RvB regels stellen anders en dus kreeg ze een boete.

Ik snap de regels en dat is ook uit zorg voor de niet verantwoorde fokkers, maar toch, soms is het zo krom.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:26

Mijn moeder fokt Engelse Cocker Spaniels. Volgens de regels van de RvB en VLECS (één van de rasverenigingen) en daarnaast zijn gezondheid en karakter eerste prioriteit. Ze heeft op dit moment nog twee ‘actieve’ teefjes -volle zusjes maar uit een ander nest- en één reu (welke de vader is van beide teefjes).

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 15:36

Waarom fok je niet meer met je reu ? (Ravi dacht ik?) vond die zo mooi :D

kiwiwitje

Berichten: 20129
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:17

KimD schreef:
kiwiwitje schreef:
Hoe zit het bij jullie rasverenigingen icm het KR van de RvB?
Want bij ons zijn ze volop bezig in het VFR om andere regels te hanteren dan het KR..
Als voorbeeld:
KR zegt bijv 16 maanden op zn vroegst om te dekken; rasvereniging 20 maanden

KR zegt een teef waaruit niet eerder pups zijn geboren mag niet worden gedekt na de dag waarop zij de leeftijd van 72 maanden heeft bereikt ; rasvereniging zegt bijv 60 maanden

KR zegt een teef mag niet meer worden gedekt na de dag waarop haar vijfde nest is geboren ; rasvereniging zegt 4 nesten
etc etc etc.

Nu even in t midden laten of we voor het KR qua leeftijden zijn of voor de rasvereniging. Maar ik vind t een beetje dubbel aangezien er wel een verwijzing staat naar het KR
En ik vraag me een beetje af waarom je de regels die er zijn wil aanpassen..
Aangezien ik daar bij t fokkersoverleg geen duidelijke uitleg over kreeg vanaf t bestuur ben ik stiekem wel benieuwd hoe jullie daar over denken :o


Ik zou het moeten opzoeken om te kijken wat de daadwerkelijke verschillen zijn. Maar RvB is sowieso lijdend. Tijdens het nest van Harvey had die fokker tegelijkertijd nog een ander nest liggen.

Zij was de loopsheid ervoor niet drachtig geworden, en de fokker heeft de loopsheid daarna laten dekken. De teef is enkele dagen nadat ze 8 is geworden bevallen, en daar volgde een prachtige brief van de RvB van. De fokker moest zich melden bij de commissie, en moest daar 'voorkomen', kreeg een boete en kon weer vertrekken. Al met al 20 minuten binnen geweest, maar wel véél tijd en energie gekost. :=

De fokker had het totaal niet door, en de teef is ook kerngezond en loopt nog topsport, maar de RvB regels stellen anders en dus kreeg ze een boete.

Ik snap de regels en dat is ook uit zorg voor de niet verantwoorde fokkers, maar toch, soms is het zo krom.

Tuurlijk is RvB hierin de hoofdzaak maar, de rasvereniging past dus leeftijden aan. Dus stel (nadruk stel.. ) ik wil een teef op 18 maanden dekken. dan mag dit van de RvB maar niet van de rasvereniging. En dat is een beetje mn punt..
Zo ook met de andere leeftijden.
En in het fokkersoverleg heb ik duidelijk aangegeven dat ik er tegen ben om het KR in je eigen VFR aan te passen. Maar ben wel benieuwd wat andere rasverenigingen doen.

Van

Berichten: 6527
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:24

Ravi heeft 5 nesten gehad. Zijn bloedlijn is genoeg vertegenwoordigt in het ras.
Daarnaast is ons teefje Roek zijn dochter en hij was als open reu niet te houden bij dekrijpe loopse teven. We hebben al eens een oeps nestje van hem gehad en om te voorkomen dat hij zijn eigen dochter zou dekken hebben we hem gecastreerd toen zij in huis kwam.
Ook is hij ruim een jaar na zijn laatste nest ziek geworden en sindsdien heeft hij EPI. Nou lijkt het om een niet erfelijke variant te gaan maar als hij nog dekreu was geweest dan hadden we hem om die reden wel uit de fok gehaald.

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:40

Dat soort cijfertjes moet ik nog allemaal achteraan. :')
Wel gelezen dat fokkerscursus verplicht is, maar dat is 2 uur enkele reis, gehele zaterdagen en €150,- . :\

Voor de show nagevraagd bij organisatie wat ze aanraden als tijd, 2 uur van te voren aanwezig. :D

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:26

Nou Sepke had dit keer een ZG. Dus de shows zijn gedaan.
Nu nog inventarisatie en HD-foto's :D

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:28

Gefeliciteerd!

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:31

Vond het wel wat jammer dat de keurmeester (en baasjes) kreupele honden gewoon mee liet lopen. :o
En dat angstige honden bovenaan gezet werden, zeker met de rassen waar in het verleden nogal wat angst agressie in voor kwam.
Maar goed, heb niet zoveel met die shows dus blij dat ik er weer ff vanaf ben :')

XxDiandraxX

Berichten: 4000
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:44

Agh, je hebt nu gelukkig de benodigde punten binnen. Wij mogen morgen, elin net helemaal klaar gemaakt. Wit is ook weer wit.. :')

Afbeelding
(In de schuur.. :o )

kiwiwitje

Berichten: 20129
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:47

Gefeliciteerd!

Succes morgen!

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:52

Succes!!!

En inderdaad ik heb waar ik voor ging. Dus blij. :))

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 17:59

Proficiat.

Wij ook morgen weer :D als Cooper zijn klas kan winnen heeft hij zijn laatste puntje en mag hij waarschijnlijk op pensioen :D

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 18:50

XxDiandraxX schreef:
Agh, je hebt nu gelukkig de benodigde punten binnen. Wij mogen morgen, elin net helemaal klaar gemaakt. Wit is ook weer wit.. :')

[ [url=m/QTCXiB.jpg]Afbeelding[/url] ]
(In de schuur.. :o )


Wat wit is moet wit blijven! Of zoiets! :')

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat! Voor de mensen die morgen nog moeten, succes!

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 18:58

Nog wat foto's O:)

Afbeelding
Afbeelding
Zijn fokker met moeder was er ook! Hij herkende en vond het super leuk. :):)
Afbeelding

XxDiandraxX

Berichten: 4000
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:14

KimD schreef:
XxDiandraxX schreef:
Agh, je hebt nu gelukkig de benodigde punten binnen. Wij mogen morgen, elin net helemaal klaar gemaakt. Wit is ook weer wit.. :')

[ [url=m/QTCXiB.jpg]Afbeelding[/url] ]
(In de schuur.. :o )


Wat wit is moet wit blijven! Of zoiets! :')

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat! Voor de mensen die morgen nog moeten, succes!

Alleen vanavond en morgen, daarna mag ze van mijn weer zwarte piet spelen hoor.. :o