Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:46

KimD schreef:
Een nestje met nog geen twee vind ik persoonlijk erg jong.


Ja, zo dacht ik inderdaad ook! In elk geval fijn dat jullie er dan net zo over denken :j

@Van
Spannend! Is dat heel veel werk en geregel? Of valt dat nog mee?

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:59

mirjamalvaro schreef:
En ook de reueigenaar stemt er mee in, dus nu wachten op haar loopsheid! :):)

Spannend!!

Drico dan zou ik wachten tot 2024. Zodat je een nestje hebt met mooi weer. vind ik persoonlijk veeleer fijner.
Zou het zeker uitstellen tot 2,5 jaar als dat kan.

Is dat veel geregel Van? Moeten ze dan ook tot 15 weken blijven? Of langer?

Esplendido
Berichten: 3140
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 18:25

Ik zou ook wachten tot 2024. Wij wachten ook tot onze teven minstens drie jaar zijn voor ze een nest krijgen. Mijn ervaring is dat onze honden tussen de twee en drie echt nog wel een stuk volwassener worden zowel fysiek als geestelijk.
Onze teef van net twee lijkt de ene dag al heel volwassen om de volgende dag zich weer te gedragen als een pup/puber van 40 kilo.
Maar wellicht is het ene ras sneller volwassen dan het andere ras.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:58

Ik zou hiervoor echt naar de teef kijken. Ik doe het eerste nest rond de 2 jaar meestal. Mijn teven zijn meestal mentaal dan ook echt volwassen en teven van een jaar oud spelen al moedertje als ik een nest heb en echt bekwaam. Dus hangt echt van teef af. 1 teef is nu al 2 en ging komende loopsheid gedekt worden. Maar ik denk dat ik haar uitstel. Ze woont in gastgezin en ik heb haar zus bij mij. Die bij mij is al een jaar mentaal echt volwassen (iedereen die lexa in het echt hier kent zal dat beamen) haar zus ben ik niet 100% zeker op het moment of ze mentaal volwassen al is. Ik wacht nog even af en als ik tegen loopsheid nog twijfel stel ik gewoon een half jaar oud.

Met een winter nest heb ik dan helemaal geen probleem.

Van

Berichten: 6527
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:05

Mijn jongste van 2,5 begint nu pas echt een beetje volwassenen te worden. Voor eventuele ziektes vind ik het ook fijner om wat langer te wachten.

Het regel valt in principe mee. Ik maak gebruik van een transport bedrijf die regelen het boeken van de vluchten etc. Maar alsnog is het een gedoe vooral met 3 verschillende eigenaren, steeds alles weer door moeten sturen enzo. Morgen naar de da voor een gezondheid verklaring en dan zijn ze klaar om te vliegen.

Pups mogen met 8 weken Amerika in maar met 10 weken het vliegtuig in. Helaas hebben alle Nederlandse luchtvaartmaatschappijen hun minimum leeftijd verhoogd naar 15 weken maar gelukkig zijn er meer wegen naar Rome(Amerika :D). Alleen een directe vlucht is zowat onmogelijk geworden. Dus vliegen ze eerst naar London, daar blijven ze een nachtje en de volgende dag vliegen ze verder. Maar wel met 10 weken dus :j

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:13

Oh das heel interessant!
Maar dus nog best een gedoe haha.

Van

Berichten: 6527
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:19

Yup regels in Amerika zijn sinds covid ook flink verscherpt. Ze moeten nu bijvoorbeeld een broker hebben om ze door de douane te krijgen(kost ook weer zo'n 300 :$) maar dat regelen ze zelf maar :Y)

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:23

Pff jeetje zeg :=
Ben blij dat mijn pupkoper hierheen kwam om hem te halen (canada).

Hier met 2.5 laten dekken en Fenna ook 2.5 of 3 jaar. :)

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:19

Hier zijn ze minimum 2 jaar voor ze gedekt worden. Vorig nest is geboren 3 Januari. Hoopte nu op een nest in september maar die is mislukt en ze zou +- december (al twijfel ik :P ) terug loops worden. Dus ik denk dat ik iets heb met winter nesten :+

ChefsSpecial

Berichten: 2695
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Brabant

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 08:02

Bij ons net als bij Zoe, we kijken het aan per teef.
Idealiter wil ik ze graag minimaal 2 hebben maar Cookie werd elke 11 maanden loops en was 22 maanden toen ze voor het eerst gedekt werd.
Sushi wordt komende loopsheid in mei (ze wordt 2 in februari) gedekt.
Met Lollie (in april 2 jaar) wachten we sowieso nog een jaar, die is er echt niet klaar voor en Happy was ook ruim 3 toen ze voor het eerst gedekt werd. Die is ook vrij lang "pup" gebleven.
Sushi en Cookie waren (zijn) al jong volwassen, dus zelfs per ras onderling zit er verschil in.

Hennos

Berichten: 501
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 08:15

Sommige teefjes worden nooit volwassen hoor :+
Rapunzel was 3 jaar met haar eerste nest in Juli, en daar heeft ze zich echt volwassen getoond. Maar nu ze weer helemaal in conditie is en zonder puppen, is ze weer een grote terror puber 8)7
Zelfs mijn reu moet eraan geloven bij haar nu, met loslopen vliegt ze ook alleen maar heen en weer. Maarja dan roep je hier en dan staat ze wel naast je. dus ik laat haar maar heen en weer rennen.

Ik ben dan wel weer benieuwd naar winternesten. Rapunzel is netjes elk halfjaar loops maar van het voorjaar weer terug laten dekken vind ik denk ik toch te vroeg, liever laat ik er 1,5 jaar tussen zitten en dan zouden wij een winternest hebben.
Nu hebben wij de puppen lekker veel buiten gehad en daardoor waren ze ook heel snel zindelijk, benieuwt hoe jullie dat doen met de winter.
Laten jullie er ook liever meer tijd tussen of precies die 12 maanden die minimaal verplicht is?

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 08:39

Hier het liefst 1,5 jr ertussen. Maar wel net hoe t qua planning en hond uitkomt.

Een winternest vind ik minder fijn omdat ze dan geen hele dagen buiten kunnen lopen. Voor het zindelijk maken in een winternest gebruik ik zo’n indoor pet toilet.

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:28

Werkt zo'n toilet? Je moet ze er dan steeds zelf opzetten of zoeken de pups zelf het toilet op.

Hier 2 loopsheden achter elkaar dekken, dan minstens 2 jaar niet.

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:38

Hier zoeken ze t zelf op. Ik Maak een kleine ren voor de nacht, net genoeg ruimte om allemaal te slapen en de bak voor de nachten. Zo houden ze de slaapplek schoon en plassen en poepen ze op die bak. Ze hebben t vaak heel snel door. En dan lopen ze er vaak ook overdag heen.
Heb er dan nog puppypads voor omdat ze t lang niet altijd allemaal halen natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 11-11-22 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Van

Berichten: 6527
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:39

Na een eerste nest wacht ik sowieso 2 jaar voor een volgend nest. Ik wil eerst zien hoe de eerste pups uitgroeien. Bij een eventueel derde nest hangt het van de teef af, hoe snel is ze hersteld, hoe oud is ze ondertussen etc.
Ik weet nog niet of ik een 3e nest doe met Roek maar dat zou dan sowieso eind 2023/begin 2024 moeten zijn.

Ik heb ook liever een lente/zomer nest maar ik heb tot nu toe heel erg geluk gehad met het weer nu, pups zijn lekker hele dagen buiten(scheelt ook wel dat ze een goede vacht hebben).

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 10:52

Wij hadden ook een winternest, ze worden morgen alweer 1 jaar jongens!!! :oo En heb het niet als een obstakel ervaren maar wij hadden ook geluk met het weer waardoor ze relatief veel buiten hebben gelopen. Wij hebben ze zindelijk gemaakt op een lekbak van de wasmachine, werkte ook goed maar ik overweeg zeker zo'n indoor pet toilet. Ze waren overigens zo zindelijk, echt ideaal. Uiteraard gebeurde er wel eens ongelukjes of mikte ze een beetje scheef maar over het algemeen ging het echt heel goed. :j

Dana laat een jaar tussen de loopsheden, ook heel vervelend want dat wilt zeggen dat je je niet veel kunt bedenken over een 2e of 3e nest.

Als ik Dana nog eens zou laten dekken, dan heb ik volgend jaar twee nesten. Weet niet of ik dat nou zo'n goed idee vind. :')

Ik ben voor nu nog steeds aan het wachten op dr loopsheid van Maze. _O-

Van

Berichten: 6527
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:06

Dat probleem heb ik ook met Vos. Tot nu toe is ze 2x loops geweest en zat er 8 maand tussen maar die 8 maand zijn we nu al voorbij. Wordt volgend jaar dus weer een herfst/winter nest ben ik bang. En als ze laat is wordt het dus geen 3e nest met Roek want ik wil ook geen 2 nesten tegelijk.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 11:08

Van schreef:
Dat probleem heb ik ook met Vos. Tot nu toe is ze 2x loops geweest en zat er 8 maand tussen maar die 8 maand zijn we nu al voorbij. Wordt volgend jaar dus weer een herfst/winter nest ben ik bang. En als ze laat is wordt het dus geen 3e nest met Roek want ik wil ook geen 2 nesten tegelijk.


Met de honden die jij fokt en de nestgrootte snap ik dat. _O-

Van

Berichten: 6527
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 11:33

Als ze allebei een stuk of 5 hebben zou het niet zo'n punt zijn maar zul je net zien dat ze dan allebei een stuk of 9 krijgen :=
En dan heb ik nog het probleem dat Vos niks wil weten van Roek haar pups dus dan zou ik alles gescheiden moeten houden, zoveel ruimte heb ik niet in huis en wat een gedoe :x

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 13:27

Daarom wordt Fenna misschien ook een jaar uitgesteld, wil ook geen 2 nesten tegelijk. Laatste keer had Beike er 11. 2x11 nee dank je.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:10

Vandaag heeft de europese kynologie een grote naam verloren :’(
Maar voor mij een vriend en zijn vrouw een van mijn mentors en zeer goede vriendin.
De president van de Hongaarse kennel club Andras Korozs is vannacht overleden :’(

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:20


kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:57


KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 17:48

kiwiwitje schreef:


Ik moet wel bekennen dat dit echt een (veel) betere kwaliteit is dan de namaak varianten, ik heb ze mogen aanschouwen in gebruik bij andere fokkers en deze pikte je er echt zo tussenuit. Een fokker had zowel deze als een 'namaak' variant en had spijt van de namaak. :=

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 17:53

Ok pet loo verkopen ze ook hier in zweden. Zie meerdere varianten, eens kijken. :)