Puppy erbij 2020

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20417
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:08

Kaus schreef:
Nicky91, omdat honden trainen enorm veel tijd kost en niet iedereen zelf die tijd en ervaring heeft. Dan heb ik het voornamelijk over boeren met schapenhonden. Ik weet niet hoe populair dit is bij bijvoorbeeld agility honden.

Hier is een Kelpie verkocht in Australië voor $22,000, hond van twee jaar oud. Omgerekend dus zo'n €14.000.

https://www.abc.net.au/news/rural/2018- ... on/9857018


Voor agilityhonden is het bijna niet van toepassing omdat de hond op de handler afgestemd is, die kun je niet zomaar overnemen en ermee werken.

Wel zijn bepaalde agility lijnen veel meer geld waard, dan betaal je voor een pup met één jaar garantie zo'n €5000,-.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:18

KimD, dat dacht ik inderdaad al. Had er ook nog nooit van gehoord maar kon het niet helemaal uit je bericht halen :Y)

Daarnaast zit er natuurlijk ook wel een verschil tussen een boer in Australië die een stuk of vijf kelpies heeft voor zijn schapen en wij die één of twee (of vijf :+ ) huishouden hebben die je op karakter kiest en echt als maatje.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:41

Kaus schreef:
Nicky91, omdat honden trainen enorm veel tijd kost en niet iedereen zelf die tijd en ervaring heeft. Dan heb ik het voornamelijk over boeren met schapenhonden. Ik weet niet hoe populair dit is bij bijvoorbeeld agility honden.

Hier is een Kelpie verkocht in Australië voor $22,000, hond van twee jaar oud. Omgerekend dus zo'n €14.000.

https://www.abc.net.au/news/rural/2018- ... on/9857018



Woow...

Ja oke dan heb je het echt over werkers die alleen gebruikt worden voor werken.
ik zat nog even in mijn hoofd met agility enzo

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:42

Kaus schreef:
KimD, dat dacht ik inderdaad al. Had er ook nog nooit van gehoord maar kon het niet helemaal uit je bericht halen :Y)

Daarnaast zit er natuurlijk ook wel een verschil tussen een boer in Australië die een stuk of vijf kelpies heeft voor zijn schapen en wij die één of twee (of vijf :+ ) huishouden hebben die je op karakter kiest en echt als maatje.


Ja precies...
Oke dan is t wel duidelijk :Y)

nog steeds een hoop geld, maar voor die mensen essentieel.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:48

Ik heb ook wel eens berekeningen gezien waaruit blijkt dat zo'n hond kopen voor €15.000 en rekenen dat ie zo'n 8 jaar mee gaat (van zn 2,5 tot zn 10,5) stukken goedkoper is op uurtarief dan iemand in loondienst nemen. Het is jammer dat het in Nederland niet zo populair is meer, die werkhonden (al zie ik hier op de heide regelmatig een kudde schapen met kelpies erbij <3 ). Maar als je de aanschaf van zo'n hond een beetje vergelijkt met de aanschaf van een trekker is het misschien logischer. Die koop je ten slotte ook als één geheel en niet in stukjes om vervolgens zelf in elkaar te zetten :Y)

Kuggur kan hier vast meer over vertellen maar die traint zijn honden zelf voor zover ik weet.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:55

Kaus schreef:
Ik heb ook wel eens berekeningen gezien waaruit blijkt dat zo'n hond kopen voor €15.000 en rekenen dat ie zo'n 8 jaar mee gaat (van zn 2,5 tot zn 10,5) stukken goedkoper is op uurtarief dan iemand in loondienst nemen. Het is jammer dat het in Nederland niet zo populair is meer, die werkhonden (al zie ik hier op de heide regelmatig een kudde schapen met kelpies erbij <3 ). Maar als je de aanschaf van zo'n hond een beetje vergelijkt met de aanschaf van een trekker is het misschien logischer. Die koop je ten slotte ook als één geheel en niet in stukjes om vervolgens zelf in elkaar te zetten :Y)

Kuggur kan hier vast meer over vertellen maar die traint zijn honden zelf voor zover ik weet.


Dat ben ik zeker met je eens.

Ik wil met mijn aus ook gaan drijven :D Nog nooit gedaan, wel wezen kijken bij Anneke de Jong in Friesland. Echt zo gaaf.
Ook gevraagd aan haar wanneer ik bij haar kan komen om te kijken wat die doet met drijven, dat is met 16 weken, dus ik zal met 16 weken richting friesland gaan rijden :D :D :o

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:31

Hé, daar drijf ik ook :D Kom ik je vast nog wel eens tegen. Je herkent ons aan ons hypere, veel te blije Kelpie _O- Anneke is wel echt het juiste adres, zeker met een Aus. Wel een stuk onderweg vanaf waar je woont zo te zien?

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:40

Kaus schreef:
Hé, daar drijf ik ook :D Kom ik je vast nog wel eens tegen. Je herkent ons aan ons hypere, veel te blije Kelpie _O- Anneke is wel echt het juiste adres, zeker met een Aus. Wel een stuk onderweg vanaf waar je woont zo te zien?


Ooh leuk!!!
Ik ben daar geweest toen ze de trials hadden van de zomer.

Ik wil in t nieuwe jaar weer een keer richting friesland rijden om te gaan kijken bij trainen of trials.


Ja klopt het is 2.5 uur rijden voor mij :')
Maar goed, dat is het meer dan waard als het goed aangeleerd word. :Y)
Ik denk dat ik zo 1 x in de maand richting Anneke wil gaan en denk dat ik dan 2 dagen achter elkaar doe en dan ergens een overnachting, want om nou 4 x heen en weer rijden :')

CupCakes_

Berichten: 3320
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:14

Oke, ik ga een poging doen om op iedereen te reageren. Maar het gaat echt heel hard haha!

Nicky91 Vanuit Spijkenisse is dat best een eind. Toen wij Jip op gingen halen uit Friesland waren we ook behoorlijk lang onderweg.

DemDeempel Heftig hoor, dat ze zelf de autopsie gedaan hebben. Maar wat een leuke pup krijg je!


Jip komt bij een particuliere fokker uit Friesland vandaan, die fokten wel vaker af en toe een nestje. Voor mij hoeft er niet perse een stamboom aan te hangen, want ik ga toch geen shows met een hond doen. Daar ligt mijn interesse niet. Sommige verklaren mij voor gek wat dat betreft -O-

Mocht er nog een Aussie komen en dat zal vast nog wel komende jaren :Y) Dan zie ik uiteindelijk wel waar ik een pup vandaan haal. Is dat bij een 'erkende' fokker, dan is het prima. Maar is het net zo iemand als waar Jip vandaan komt, dan vind ik dat ook goed. Zolang ze maar helemaal gezond zijn.

Gisterenavond was Jip weer superfijn met de laatste les van de basiscursus. En mochten we ons certificaat ophalen!

Afbeelding

Dit vond Jip er zelf van _O-

Afbeelding

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:27

CupCakes_ schreef:
Nicky91 Vanuit Spijkenisse is dat best een eind. Toen wij Jip op gingen halen uit Friesland waren we ook behoorlijk lang onderweg.



ooh wat is Jip leuk!

Het is inderdaad een eind, maar ik wil t graag op de goede manier aanleren. De aussie way... En dat is lastig als je bijvoorbeeld een trainer hebt die altijd borders getraind heeft(no offense). Maar ze werken natuurlijk allemaal op een andere manier. Ik vind Anneke haar manier van trainen en leren en het lezen van honden heel prettig. Dus dan maar iets verder rijden :Y)

Ik woon tegenwoordig in Hellevoetsluis, dus wellicht leuk om in de toekomst eens samen af te spreken op het strand voor een wandeling? *\o/*

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:03

Of er stamboom bij zit moet je zelf weten. Ik denk dat mensen eerder vallen over het feit dat sommige ouderdieren niet getest zijn. Dat is toch wel stap 1 lijkt me @Cupcakes.

CupCakes_

Berichten: 3320
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:07

Nicky91 schreef:
CupCakes_ schreef:
Nicky91 Vanuit Spijkenisse is dat best een eind. Toen wij Jip op gingen halen uit Friesland waren we ook behoorlijk lang onderweg.



ooh wat is Jip leuk!

Het is inderdaad een eind, maar ik wil t graag op de goede manier aanleren. De aussie way... En dat is lastig als je bijvoorbeeld een trainer hebt die altijd borders getraind heeft(no offense). Maar ze werken natuurlijk allemaal op een andere manier. Ik vind Anneke haar manier van trainen en leren en het lezen van honden heel prettig. Dus dan maar iets verder rijden :Y)

Ik woon tegenwoordig in Hellevoetsluis, dus wellicht leuk om in de toekomst eens samen af te spreken op het strand voor een wandeling? *\o/*



Lijkt me leuk!! *\o/*


Nynkster schreef:
Of er stamboom bij zit moet je zelf weten. Ik denk dat mensen eerder vallen over het feit dat sommige ouderdieren niet getest zijn. Dat is toch wel stap 1 lijkt me @Cupcakes.


Dat is zeker belangrijk, de ouders van Jip waren wel overal op getest en vrij.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 13:21

Nynkster schreef:
Of er stamboom bij zit moet je zelf weten. Ik denk dat mensen eerder vallen over het feit dat sommige ouderdieren niet getest zijn. Dat is toch wel stap 1 lijkt me @Cupcakes.

Een stamboom zegt een paar dingen;
Raszuiver
Lijnen (dus gezondheid en gedrag te checken)

En veel meer zegt t niet eigenlijk. Als er pretnesten of stamboomloos gefokt worden dan vind ik t in iedergeval belangrijk dat er getest is op alles wat er in de vermoedde rassen (of ras) voorkomt. :)

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:27

CupCakes_ schreef:
Lijkt me leuk!! *\o/*


Kunnen we ook al eens eerder doen hoor! Ik kan altijd de hond van mn moeder of tante mee nemen :j :D

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:35

Ik probeer nog steeds mee te lezen en volgen haha.

Wat een geld zeg voor die getrainde honden! Maar idd als je ze echt koopt voor het werk zal het vast alles waard zijn.

Hier vandaag ritje tuincentrum. Daar zit de dierenarts en de poes Arya moest een enting(dinsdag steriliseren). Nu moesten we dat wel even vastleggen met de twee meiden in het tuincentrum haha.
Afbeelding
Arya keek haar ogen uit en Skye kent het daar al langer dus vond het prima de kleinste aanwinst te helpen wennen haha.

CupCakes_

Berichten: 3320
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:35

Nicky91 schreef:
CupCakes_ schreef:
Lijkt me leuk!! *\o/*


Kunnen we ook al eens eerder doen hoor! Ik kan altijd de hond van mn moeder of tante mee nemen :j :D


Dat is ook leuk! Tegenwoordig ben ik veel te vinden in Hellevoet, daar zit die hondenschool waar we naar toe gaan. :D

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:43

kiwiwitje schreef:
Nynkster schreef:
Of er stamboom bij zit moet je zelf weten. Ik denk dat mensen eerder vallen over het feit dat sommige ouderdieren niet getest zijn. Dat is toch wel stap 1 lijkt me @Cupcakes.

Een stamboom zegt een paar dingen;
Raszuiver
Lijnen (dus gezondheid en gedrag te checken)

En veel meer zegt t niet eigenlijk. Als er pretnesten of stamboomloos gefokt worden dan vind ik t in iedergeval belangrijk dat er getest is op alles wat er in de vermoedde rassen (of ras) voorkomt. :)


Vind ik ook! Maar wat ik zelf wel
Voordeel vind van stamboom is dat er steeds meer duidelijk wordt over honden met epilepsie, bij borders in ieder geval. Dan is t wel fijn om te weten wat de familie is

Edit: wat je zegt dus idd kiwi. Dat was voor mij reden om stamboom hond te kiezen. Het is geen garantie natuurlijk

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 13:46

Ja je kan heel veel info halen uit voorouders. En je kan (in mijn ras) bijvoorbeeld ook t inteeltpercentage berekenen via een stamboomtool.
Die zijn er wel meer bij verschillende rassen
En vind dat ook wel heel interessant.
Net als dat zo’n site ook ingestuurde testen checkt en toevoegt.

Lukasje
Berichten: 11257
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:46

Een stamboom voor een huishond vind ik ook niet zo belangrijk maar zeker wel dat de ouders getest zijn !

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:07

CupCakes_ schreef:
Dat is ook leuk! Tegenwoordig ben ik veel te vinden in Hellevoet, daar zit die hondenschool waar we naar toe gaan. :D


Oh leuk!
Welke hondenschool zit je?

Dan moeten we dat maar is even afspreken. ik stuur je een PB :Y)

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:35

Maar die stamboom hoeft ook niet perse van de FCI te zijn
Ik fok in principe kruisingen maar wel getest en met een afstammingspapiertje erbij. Enige verschil is dus dat er geen FCI/RVB stempeltje opstaat :Y)

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 14:40

Van schreef:
Maar die stamboom hoeft ook niet perse van de FCI te zijn
Ik fok in principe kruisingen maar wel getest en met een afstammingspapiertje erbij. Enige verschil is dus dat er geen FCI/RVB stempeltje opstaat :Y)

Heb wel t liefst dat er afstammingscontrole bij zit. Zoals DNA verificatie. :o Vind dat bij kruisingen ook al een goed idee.

Dat vind ik wel lastig met honden uit t buitenland (FCI) want DNA verificatie word eigenlijk alleen in NL en BE gedaan geloof ik.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:43

Dat is verplicht sinds 2014 of 2015 toch? Bij ons al sinds 2006 en wereldwijd :7

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 14:46

Van schreef:
Dat is verplicht sinds 2014 of 2015 toch? Bij ons al sinds 2006 en wereldwijd :7

Ja zoiets geloof ik. Maar helaas alleen binnen NL en BE verplicht..
dus haal je er eentje uit t buitenland weet je in principe nog niks.. Ik bedoel ik denk dat we allemaal wel begrijpen dat niet iedereen op zn mooie blauwe oogjes te vertrouwen is :o :D

cursebreaker

Berichten: 11458
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:47

Van schreef:
Maar die stamboom hoeft ook niet perse van de FCI te zijn
Ik fok in principe kruisingen maar wel getest en met een afstammingspapiertje erbij. Enige verschil is dus dat er geen FCI/RVB stempeltje opstaat :Y)


Hier ook geen FCI stamboom omdat de Oudduitse herder niet erkend wordt door de Raad van Beheer als apart ras. Maar ik heb wel een stamboom van de rasvereniging en dat vind ik ook waardevol. Ik kan met mijn rasvereniging stamboom van Arya, net als honden die wel met FCI stamboom komen uit de gewone Duitse Herder lijnen, ook gewoon terugkijken in de lijnen bij de Oud Duitse herder aangezien er ondertussen toch ook al tientallen jaren gefokt wordt, nadat ze verder zijn gegaan met de langstockhaar Duitse Herder en dit uiteindelijk de ODH werd, en de rasvereniging van de ODH net zo goed regels en eisen erop nahoudt mbt fokken, net als wat een rasvereniging die wel via FCI stamboom krijgt ook doet; ouderdieren die getest worden en fokkers die het ras proberen te verbeteren en goed kijken naar waar ze mee fokken enz. Dat vind ik ook belangrijker allemaal als dat er perse een FCI stempel op staat :) In ons geval is er gewoon geen mogelijkheid om een FCI stempel te krijgen - nog niet. Misschien komt het ooit nog wel, maar ik betwijfel het - dus helaas haha. Maakt mijn hond er niet minder gezond op als een hond die met FCI stamboom komt aangezien ik gewoon terug kan kijken in lijnen, testen bij ouderdieren kan inzien e.d. Er wordt bij 'onze' rasvereniging ook DNA afgenomen bij de pups voor ze het nest verlaten enz.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-12-19 14:50, in het totaal 4 keer bewerkt