Katten fokkers topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:57

Afbeelding
Eerste net geboren.
Afbeelding
Afbeelding
Tweede net geboren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu kunnen ze nog goed verstoppen onder moeders. <3

Oranje is kater: 27-04 geboorte gewicht 109 gram
28-04: 112 gram - 111 gram
29-04: 117 gram - 121 gram
30-04: 133 gram

Rood is poesje 27-04 geboorte gewicht 111 gram
28-04: 106 gram - 113 gram
29-04: 117 gram - 124 gram
30-04: 135 gram

Weeg 2x per dag en duurt nog geen minuut voor beide.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 12:57

Ze doen het goed. Ik doe het ook hoor en als er 1 achterblijft wel vaker per dag.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:01

Eigenlijk ook alleen bij 2de even neus en mond schoon gemaakt, want moeders was te druk met nageboorte/navelstreng. Voor de rest dus eigenlijk niks gedaan dan er te zijn voor de moeder. <3

Tot nu toe blijf niks achter en gaan ze als een speer. *\o/*

Lag trouwens eerste dag nog in een breuk wegens Blue. Maira roep hoort kom Blue het vrolijk aan huppelen. Maira loop weg even bij haar kittens terwijl Blue in de buurt staat. Beginnen ze natuurlijk hard te piepen reactie Blue die rent direct hard weg en Maira was binnen een tel weer op het nest. _O-

Daar ging mijn idee oppas tante Blue. Voor nu houd ze het bij kijken op afstand en zo ver mogelijk weg slapen. :')

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:31

Gefeliciteerd. Al even niet bijgelezen.......

Fijn dat het goed gaat. Ik weeg de (ongeveer) eerste week altijd 2 maal per dag. Als alles dan goed blijft groeien ga ik over naar 1 keer per dag en nog wat later weeg ik 2 keer per week.

Hier zijn de kleintjes inmiddels naar beneden verhuisd. Helaas hebben we het kleinste poesje in moeten laten slapen. Niet geheel duidelijk wat er aan de hand was maar het was wel duidelijk dat er iets niet goed was (in aanleg). Mijn andere poes is ook drachtig dus ik verwacht rond 10 juni weer kitten.....nu echt het laatste nest :D

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:17

Afbeelding
<3

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 21:48

Hoi, ik wil me hier ook graag even melden en ervaringen te delen. Wij zijn een beginnende cattery met maine coons. Vorig jaar na zorgvuldig zoeken onze 1ste poes aangeschaft en dit jaar is de 2de erbij gekomen, beide aangeschaft om ook mee te fokken.
De 1ste poes is nu bijna een jaar en ik hoop haar in het najaar te kunnen gaan dekken. Ik heb nu net haar dna resultaten binnen gekregen via VHLgenetics en het vreemde is dat ze nu aangeven bloedgroep b/b terwijl dit onmogelijk zou moeten zijn omdat moederpoes N/N heeft dus bloedgroep a. Iemand ervaring met deze test? Ik heb het via wangslijmvlies laten doen. Uiteraard ga ik nu bloed inzenden naar een ander laboratorium. Ik baal enorm van deze uitslag en zou betekenen dat ze eigenlijk voor de fok niet geschikt is daar er bij maine coons bijna geen dekkaters zijn met bloedgroep b.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 22:01

Dat hoeft toch geen probleem te zijn maar b/b kan inderdaad niet als haar moeder N/n is. Wat is de bloedgroep van de vader?

Maar je kunt toch ook een a kater gebruiken. Als jij de anti a titer van moeder weet dan kan dat gewoon. Tenzij die op 64 of 128 zit kun je haar gewoon laten dekken door een a kater. Het anti a titer begint bijvoorbeeld bij 8. Als je haar dekt met een a kater zal ze daarna een anti a titer van 16 hebben. Daarna 32. En dat kan allemaal nog. Fokker die ik ken fokt al veel langer met b poezen en a katers.

Nishi bij mij is N/n (ook getest via wangslijm bij combibreed. Nishi is gedekt door een N/b kater. Lanah heeft ook N/b. Dus ze is a maar draagt ook b.

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:10

Ik kom ook even met een vraagje binnenvallen. Mijn ouders hebben op de boerderij een jong kitten met een heel aparte kleur gekregen. Ik was wel benieuwd of de kenners hier een idee kunnen geven van wat zijn kleur gaat worden. Ik heb dit nog nooit eerder gezien namelijk. Moeder is zwart/wit, en de vader cypers of rood/wit. (I know gewoon boerderijkatten, niet hoe ik het zou doen)

Afbeelding

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:19

Ik denk bij dit kitten aan een fevercoat. Dat trekt weg.

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:19

xoranlover schreef:
Dat hoeft toch geen probleem te zijn maar b/b kan inderdaad niet als haar moeder N/n is. Wat is de bloedgroep van de vader?

Maar je kunt toch ook een a kater gebruiken. Als jij de anti a titer van moeder weet dan kan dat gewoon. Tenzij die op 64 of 128 zit kun je haar gewoon laten dekken door een a kater. Het anti a titer begint bijvoorbeeld bij 8. Als je haar dekt met een a kater zal ze daarna een anti a titer van 16 hebben. Daarna 32. En dat kan allemaal nog. Fokker die ik ken fokt al veel langer met b poezen en a katers.

Nishi bij mij is N/n (ook getest via wangslijm bij combibreed. Nishi is gedekt door een N/b kater. Lanah heeft ook N/b. Dus ze is a maar draagt ook b.



De fokker d8 dat hij ook A was maar kon ook A/b zijn dat wist ze niet zeker meer. Ik ga toch maar testen nog een keer en dan met bloed.
Nog niet eerder gehoord van anti a titer, ik ga eens opzoeken hoe dat zit.
Bij maine coons schijnt minder dan 5% B te zijn, andere fokkers zeiden al dat een B poes een probleem is.

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:27

Serologisch geeft toch altijd meer zekerheid vwb bloedgroep.
Ik heb geen ervaring met bloedgroepen nestjes. Bij de ragdoll komt het nauwelijks voor. Mocht je poes toch echt b zijn is het dan een optie om een b kater te zoeken?

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 22:44

DMHorses schreef:
xoranlover schreef:
Dat hoeft toch geen probleem te zijn maar b/b kan inderdaad niet als haar moeder N/n is. Wat is de bloedgroep van de vader?

Maar je kunt toch ook een a kater gebruiken. Als jij de anti a titer van moeder weet dan kan dat gewoon. Tenzij die op 64 of 128 zit kun je haar gewoon laten dekken door een a kater. Het anti a titer begint bijvoorbeeld bij 8. Als je haar dekt met een a kater zal ze daarna een anti a titer van 16 hebben. Daarna 32. En dat kan allemaal nog. Fokker die ik ken fokt al veel langer met b poezen en a katers.

Nishi bij mij is N/n (ook getest via wangslijm bij combibreed. Nishi is gedekt door een N/b kater. Lanah heeft ook N/b. Dus ze is a maar draagt ook b.



De fokker d8 dat hij ook A was maar kon ook A/b zijn dat wist ze niet zeker meer. Ik ga toch maar testen nog een keer en dan met bloed.
Nog niet eerder gehoord van anti a titer, ik ga eens opzoeken hoe dat zit.
Bij maine coons schijnt minder dan 5% B te zijn, andere fokkers zeiden al dat een B poes een probleem is.


Als hij al N/b is kan poes hooguit N/b zijn en geen b/b. Ik heb er een heel artikel over ergens zal het eens opzoeken.

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:45

robeer schreef:
Serologisch geeft toch altijd meer zekerheid vwb bloedgroep.
Ik heb geen ervaring met bloedgroepen nestjes. Bij de ragdoll komt het nauwelijks voor. Mocht je poes toch echt b zijn is het dan een optie om een b kater te zoeken?


Ja ik ben al aan het rond kijken voor b katers, maar die worden echt heel weinig aangeboden helaas.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 22:51

Heb jij geen testen van de vader meegekregen? Daar staat het toch gewoon op? Ik heb het van de katers die ik gebruikt heb thuis liggen en alle kittenkopers hebben een kopie van alle testen meegekregen. Van mijn poes heb ik ook alles meegekregen.

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:54

Nee heb ik niet gekregen, achteraf wel stom dat ik daar niet naar gevraagd heb. Helaas is het een beetje rommelig verlopen omdat de fokker in een privesituatie zat dus vertrouwde haar op der woord

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 22:57

DMHorses schreef:
Nee heb ik niet gekregen, achteraf wel stom dat ik daar niet naar gevraagd heb. Helaas is het een beetje rommelig verlopen omdat de fokker in een privesituatie zat dus vertrouwde haar op der woord



Kun je die niet alsnog vragen? Weet ze dat jij ermee gaat fokken?
Dan kun je dat toch voor de volledigheid vragen?

Maar goed hoe dan ook als je de testresultaten van de moeder hebt en daar staat N/n op dan kan een kind van haar nooit b/b zijn.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:19

DMHorses schreef:
Hoi, ik wil me hier ook graag even melden en ervaringen te delen. Wij zijn een beginnende cattery met maine coons. Vorig jaar na zorgvuldig zoeken onze 1ste poes aangeschaft en dit jaar is de 2de erbij gekomen, beide aangeschaft om ook mee te fokken.
De 1ste poes is nu bijna een jaar en ik hoop haar in het najaar te kunnen gaan dekken. Ik heb nu net haar dna resultaten binnen gekregen via VHLgenetics en het vreemde is dat ze nu aangeven bloedgroep b/b terwijl dit onmogelijk zou moeten zijn omdat moederpoes N/N heeft dus bloedgroep a. Iemand ervaring met deze test? Ik heb het via wangslijmvlies laten doen. Uiteraard ga ik nu bloed inzenden naar een ander laboratorium. Ik baal enorm van deze uitslag en zou betekenen dat ze eigenlijk voor de fok niet geschikt is daar er bij maine coons bijna geen dekkaters zijn met bloedgroep b.


Ik zou met een b/b niet willen fokken, zeker niet als eerste nest. Een eerste nest is al spannend genoeg zonder dat je nog eens de zorg van het flessen erbij hebt.

Wat zegt de fokker er nu van, ik neem aan dat je de testresultaten hebt opgevraagd?
Dit is precies de reden dat ik al mijn kittens die de fok in gaan nog laat testen op bloedgroep voordat ze verhuizen. Gewoon een snel test om dubbel zeker te zijn dat het inderdaad bloedgroep A is, of dat nou N/n is of N/b, dat maakt mij niet uit.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 14:41

Bij de somali abessijnen wordt wel gewoon gefokt met een b/b kater of poes. We hebben niet zo veel keuze. En als je anti a titter onder de 64 zit kunnen de kittens gewoon drinken zonder problemen (is de ervaring). Ik zou dus gewoon durven fokken ermee. Maar ik snap dat een beginnende fokker dat niet zou doen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:51

Flessen is een kunst, het is niet zo makkelijk als het lijkt. Hoe dan ook als de anti A titer boven de 50 is, zou ik sowieso erbij flessen om de moedermelk te verdunnen. Ik kies er dus heel bewust voor om geen bloedgroep nesten te doen, kittens hebben de biest kei hard nodig voor een goed immuunsysteem en de biest is juist in die “gevaarlijke eerste uren” bij een bloedgroep nest op z’n sterkst. Logisch ook want met de antistoffen tegen bloedgroep A komen ook alle overige antistoffen die ze wel hard nodig hebben mee.

Vooraf kun je niet inschatten hoe hoog de anti titer zal zijn. Ik zou het risico niet lopen bij mezelf en al helemaal niet adviseren aan een beginnend fokker.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 17:21

Weet wel dat ik toen een keer een kitten geflest heb dat ik het iedere keer doodeng vond. Moest in het begin zelfs ook dwangvoeren. Zo snel mogelijk geleerd om zelf te drinken uit kommetje.

Dit ging om een 4 weken oud gedumpt kitten die toen op de stal gebracht werd waar ik toen stond.

Heb ook nu geleerd zelfs mensen van een cattery kan je niet vertrouwen. Met Maira wordt niet meer verder gefokt en zo snel mogelijk gesteriliseerd. Nu alleen het laatste welke van de 2 poesjes ga ik mee verder.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:51

Cattery zegt niets over of de persoon betrouwbaar is, ze zijn alleen geregistreerd bij een vereniging.

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:33

Ik heb nu bloed opgestuurd voor een nieuwe test, hopen op een klein wonder en ze toch geen b/b is. De fokker zegt dat moederpoes n/n is en meer zegt ze eigenlijk niet, m'n vertrouwen in haar is ook een beetje weg eigenlijk want er is wel meer niet helemaal goed gegaan.
Als er weer b/b uitkomt dan ga ik niet met haar fokker, zeker voor een eerste nest heb ik geen zin om met een probleem te beginnen. Ik denk dat we dan op zoek gaan naar een ander poesje voor erbij en zij als castraat blijft.

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:52

oliebol ook bloed geeft bloedgroep b aan, wat een ontzettende domper zeg, denk je alles voor elkaar te hebben |( . Voel me behoorlijk opgelicht door de fokker....

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:01

Balen helaas.

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:11

Misschien een stomme vraag.

Dus als een poes bloedgroep A heeft. En de kater heeft bloedgroep AB. Is het dan slim om toch de kitten waarmee je wil fokken ook te testen?

Of is de kitten zoiezo A?

Mijn dierenarts snapte niet zo goed dat ik van mijn poes wilde weten of ze AA of AB is. Dus ik weet van haar alleen dat ze A is.