Katten fokkers topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36788
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:31

Denk dat jezelf moet aanvragen wil je dat nog een keer meemaken,want die kans is groot.

Cattery droom is hier zo goed als volledig weg. Ga er vanuit dat als Alexia gevonden wordt dat het steriliseren gaat worden.

caro29
Berichten: 8047
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:41

Bij een drama bevalling zou ik sluiten maar dat is persoonlijk.
Bevalling van dit nest was ook wat moeilijker dan vorig jaar maar had een stevigere kater. Bij elk kitten schreeuwde zij. Zwaarste was 111 gram. Die is nu al 135 gram
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 02:01

Maris__ schreef:
Is er hier iemand die ervaring heeft met een ‘drama’ bevalling?

Ik twijfel of ik nog een nestje wil met mijn poes, ze heeft vorig jaar haar eerste nest gehad en het was echt niet leuk.
Ze raakte volledig in paniek, ze wilde de baby’s doden wanneer ze geboren werden, ze leek wel een wilde tijger, ook door de pijn denk ik.
Eenmaal kitten eruit was het goed en was ze er lief voor.
Uiteindelijk is ze van 5 kittens bevallen en bij elk kitten was het weer een drama.
Als we er niet bij waren geweest had geen 1 kitten het overleefd.

Eenmaal alles ter wereld ging het heel goed, ze was een enorm lieve mama.
Helaas na een week begon ze met ze te slepen en zaten we met onze handen in het haar, ze wilde nergens meer rustig liggen, verplaatste de kittens naar boven in de krabpaal etc.
Uiteindelijk hebben we een plekje kunnen vinden wat ze oké vond en waar ze zich veilig voelde.

We hebben alle kittens veel mee moeten verzorgen en flesjes etc moeten geven, het heeft echt veel tijd en zorg gekost.
Mijn moeder heeft hierin heel veel geholpen, inmiddels woon ik niet meer thuis dus zal ik alles alleen moeten doen, heb ik daar de tijd voor naast een fulltime baan?

Uiteindelijk was ze een enorm lieve en goeie mama, ze heeft echt fantastisch leuke kittens gebracht en goed groot gebracht.

Ik twijfel of ik haar dit nog een keer aan wil doen, zou het de tweede keer beter gaan omdat ze dan weet wat het is? Of zal het weer een drama worden?

Iemand ervaring met een eerste drama bevalling en of het de tweede keer beter ging?

Mag ook via PB :j


Nee, zoals jij het beschrijft gaat het een 2e keer niet beter worden. Ze hebben helaas nog geen ruggen prik voor katten en dat heeft die van jou nodig.
Ik heb ook een kat gehad die panisch werd van de pijn, dus over op keizersnede, want ze weigerde te persen, ondanks dat de baarmoedermond open stond. Tijdens de keizersnede alles nog even “opgerekt” door de dierenarts voordat ze weer gesloten werd, om een volgende bevalling makkelijker te maken. Ik had ook verwacht dat de 2e keer beter zou gaan, maar zodra de persweeën begonnen schoot ze weer in paniek, dus meteen naar de dierenarts geracet voor weer een keizersnede en sterilisatie deze keer.

Dus als je het weer wil doen, plan een keizersnede en laat die doen zodra je de eerste weeën ziet. Pas met de weeën omdat dat beter helpt de melk gift op gang te brengen en je dan zeker weet dat je niet te vroeg bent.

Wat betreft het slepen, moeders wil is wet en sommige poezen houden niet van de plek die jij uit kiest, dus probeer op de plek die moeder wil het nest te houden of een betere optie te bieden (zoals een grote doos onder de gekozen krabpaal en laat het nest zoveel mogelijk met rust.

Maar als je niet veel ervaring hebt, doe het gewoon niet, zeker niet als je er alleen voor staat. Ik zou alleen een 2e poging overwegen om een lijn te kunnen behouden, maar als je het puur voor de lol doet, dan zou ik het echt niet doen.
Mijn poes van hierboven was eigen gefokt en had in het eerste nestje alleen katers en het 2e nest ook, dus uiteindelijk geen nakomeling van. Nu heb ik sinds kort een kleinkind van haar volle zus, die naar een bevriend fokker gegaan was, dus nu mijn lijn op die manier weer terug.

Maar goed, is het je alle ellende waard om weer een nest te hebben? Als de poes zou mogen kiezen, wat denk je dat zij zou willen?

Marcella

Berichten: 36788
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 06:21

Alexia is weer thuis ze zat 2 huizen verderop binnen op de 4de etage.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 23:17

Maris__ schreef:
Is er hier iemand die ervaring heeft met een ‘drama’ bevalling?

Ik twijfel of ik nog een nestje wil met mijn poes, ze heeft vorig jaar haar eerste nest gehad en het was echt niet leuk.
Ze raakte volledig in paniek, ze wilde de baby’s doden wanneer ze geboren werden, ze leek wel een wilde tijger, ook door de pijn denk ik.
Eenmaal kitten eruit was het goed en was ze er lief voor.
Uiteindelijk is ze van 5 kittens bevallen en bij elk kitten was het weer een drama.
Als we er niet bij waren geweest had geen 1 kitten het overleefd.

Eenmaal alles ter wereld ging het heel goed, ze was een enorm lieve mama.
Helaas na een week begon ze met ze te slepen en zaten we met onze handen in het haar, ze wilde nergens meer rustig liggen, verplaatste de kittens naar boven in de krabpaal etc.
Uiteindelijk hebben we een plekje kunnen vinden wat ze oké vond en waar ze zich veilig voelde.

We hebben alle kittens veel mee moeten verzorgen en flesjes etc moeten geven, het heeft echt veel tijd en zorg gekost.
Mijn moeder heeft hierin heel veel geholpen, inmiddels woon ik niet meer thuis dus zal ik alles alleen moeten doen, heb ik daar de tijd voor naast een fulltime baan?

Uiteindelijk was ze een enorm lieve en goeie mama, ze heeft echt fantastisch leuke kittens gebracht en goed groot gebracht.

Ik twijfel of ik haar dit nog een keer aan wil doen, zou het de tweede keer beter gaan omdat ze dan weet wat het is? Of zal het weer een drama worden?

Iemand ervaring met een eerste drama bevalling en of het de tweede keer beter ging?

Mag ook via PB :j


Ik zou er niet aan beginnen..

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:21

caro29 schreef:
Bij een drama bevalling zou ik sluiten maar dat is persoonlijk.
Bevalling van dit nest was ook wat moeilijker dan vorig jaar maar had een stevigere kater. Bij elk kitten schreeuwde zij. Zwaarste was 111 gram. Die is nu al 135 gram
[ [url=m/9mdD1f.jpg]Afbeelding[/url] ]



Heb je nieuwe foto’s? Alles goed met mama en de kittens?

@Maris__ ik zou het ook niet meer aandurven..


Hier zijn de dames getest op HCM en goedgekeurd! :D

caro29
Berichten: 8047
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:12

Ik heb nog geen echt mooie foto’s. De lichtste heeft de ogen al open. Allemaal groeien ze bijna 20 gram per dag en schieten al ruim de 200 gram over.
Black golden tabby’s en blue golden tabby’s. Als het goed is 2 jongens en 2 meiden. Van elke kleur een jongen/meisje.
Bovenste heeft de ogen sinds gisteren al open.
Afbeelding


Afbeelding

Fijn dat de testen goed zijn. Mijn jongste gaat in het najaar via de brittenclub

caro29
Berichten: 8047
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 04:56

Iemand een idee wat ik kan doen bij een geïrriteerde iets wat gezwollen onderlip bij moederpoes? Ik vermoed dat het door het wassen van de kittens komt

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 07:48

caro29 schreef:
Iemand een idee wat ik kan doen bij een geïrriteerde iets wat gezwollen onderlip bij moederpoes? Ik vermoed dat het door het wassen van de kittens komt


Ik herken het absoluut niet en ik heb wat fanatieke wassers gehad. Denk eerder dat moeders een nagel van een kitten in haar lip heeft gehad en het mogelijk iets ontstoken is.

In de eerste instantie zou ik behandelen met metacam. Pijnstillers en nog belangrijker ontstekingsremmend. Gaat het daarmee niet over of krijgt ze koorts, dan naar de DA voor AB

caro29
Berichten: 8047
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:49

Metacam kan je niet zomaar krijgen toch. Heb wel vetramil honingzalf maar weet niet of dat bij katten mag

Marcella

Berichten: 36788
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:59

Zou even bellen met de DA wat je zou kunnen doen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:19

caro29 schreef:
Metacam kan je niet zomaar krijgen toch. Heb wel vetramil honingzalf maar weet niet of dat bij katten mag


Nee klopt, ik heb eigenlijk altijd voorraad in huis, als een kat metacam voorgeschreven krijgt neem ik de een grote verpakking van 30 of 50 ml. Ik ken mijn DA ook al langer en zij kennen mij goed, dat maakt het ook makkelijker om voorraad mee te krijgen. Doorgaans heb ik ook telefonisch overleg voordat ik zelfstandig medicatie ga geven, maar dan is een goede relatie met je DA wel van belang, want de meeste dierenartsen willen je eerst op consult en de kat zelf beoordelen.
Woensdagmiddag een keizersnede bij één van mijn poezen, ik had vooraf gebeld en de operatietafel stond klaar toen ik 25 minuten later aan kwam, ze controleerde de poes niet eens meer (had al verteld wat de status was en wat ik had waargenomen met opvoelen), meteen narcose middel er in en opereren en nadien krijg ik gewoon de medicatie mee die ik wil. Oxytocine (weeën opwekker) want mijn voorraad thuis was over datum, Matamotyl (tegen misselijkheid, maar ideaal om melkgift te stimuleren), een paar strips Clavubactin (antibiotica) en weer een nieuwe voorraad Metacam.

Ik heb waarschijnlijk niet eens alles nodig, maar heb graag een goed gevulde medicijnkast voor de katten.
Ik ga alleen naar een DA als ik er zelf niet uit kom om iets te beoordelen, voor de rest kun je heel veel oplossen met gezond verstand en telefonisch consult, mits je medicijnkast in basis goed gevuld is.

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:27

caro, heb je een foto?
Ik heb ooit eens een poes gehad met een soort glimmende verdikking op de onderlip.
Volgens mijn da was het een eosinofiel granuloom complex, veel meer dan honingzalf erop smeren kon niet vanwege de kittens die ze had, eigenlijk is het na een poosje ook vanzelf weer weggetrokken.

caro29
Berichten: 8047
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 14:25

Ik zal als ik thuis ben van werk een foto maken. Tegenwoordig is het zo lastig om iets te krijgen via een da en bijna niks is meer zo te koop.
Ik ren niet voor elk wissewasje naar de da.

Sinds een paar dagen speelt zij ook weer met de andere kat misschien daar een tik van gehad.

Vannacht was zij steeds met 1 kitten aan het slepen. De andere liet zij achter. Die waren compleet in paniek. Snap haar gedrag even niet want verder doet zij het top en is zij wel zorgzaam

Marcella

Berichten: 36788
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 14:29

Even in de gaten houden, want misschien is er wat mis met kitten.

caro29
Berichten: 8047
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 14:38

Qua gewicht groeien er 3 20 gram per dag en 1 juist minder. Kitten is superfit.
Vorig jaar heeft zij het ook er paar keer met 1 gedaan. Ook steeds dezelfde. Was ook de zwaarste net als deze.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 16:09

Sommige katten zijn echte slepers, doorgaans heeft het een reden, anders dan dat er iets mis is met een kitten, vaak is er iets mis met de locatie.

- geur/vervuiling in het nest -> kan roofdieren aantrekken, dus regelmatig verschonen is een must
- voeding in het nest -> sommige fokkers voeren moeder of kittens in het nest, dat kan roofdieren aantrekken, dus zal mamma sneller geneigd zijn de boel te verhuizen.
- temperatuur in het nest -> vaak te warm voor moeders, dus gaan ze slepen.
- ondergrond in het nest -> doorgaans houden moederpoezen van harde ondergrond, anders voelen ze niet/minder goed als ze op een kitten gaan liggen, is het te zacht of een broeierig materiaal, dan gaan ze slepen.
- Andere huisdieren -> met name honden kunnen een kat een onveilig gevoel geven, voorkeur is een plek waar die niet kunnen komen.
- drukte/locatie van het nest -> is de plek niet rustig genoeg, komen andere katten regelmatig even langslopen of een kijkje nemen, of juist de fokker die te veel zich "bemoeit" met een nest, dan kan moeders ook gaan slepen. Probeer dus niet vaker dan 1x per dag in het nest te kijken, het liefst als moeders even in een andere ruimte is (om wat te eten), dan verstoor je de rust het minst en blijft de plek "veilig". Ook kinderen en andere huisgenoten niet bij het nest laten tot de kittens tenminste 4 weken zijn.

Ik merk dat het katten rust geef om regelmatig het nest te verschonen en doe dat dus alleen als moeders even ergens anders is. Ik gebruik een laag karton in een kussensloop als bodem, dat verschoont makkelijk, is "hard" want moeders houden doorgaans niet van zachte ondergronden in een nest, het is koel met warm weer, maar isolerend genoeg voor de kittens. Moeders kunnen op die manier ook niets "begraven", waar sommige toch de neiging toe hebben. Even een natte doek (met geurloos afwasmiddel) langs de wanden van de werpkist en dan kunnen we er weer tegenaan.

Op warme dagen gebruik ik simpele katoenen kussenslopen om het karton, op koude dagen gebruik ik altijd fleece kussenslopen.

Ik heb met weer zoals gisteren ook een thermometer in het nest en let er extra op dat de temperatuur niet boven de 24 graden uit komt, anders hang ik een koelelement op boven in het nest. Nooit koelelementen neerleggen, want een kitten raakt snel onderkoeld als het er tegenaan komt. Koude lucht zakt naar beneden, dus als je een element kunt ophangen in een natte washand met touwtje er aan, dan zakt de koele lucht vanzelf wel naar onderen. Ook dan in de gaten houden dat de temperatuur onderin het nest niet onder de 18 graden komt.

caro29
Berichten: 8047
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 17:23

Zij ligt of lag mooi beschut. Kledingkast van mijn zoon vind ik niet zo fijn. Normaal weeg ik en verschoon ik gelijk het nest. Omdat zij vanmorgen zo onrustig was alleen een andere doos gepakt en niet gewogen. Alles ligt nog op zijn plek. Zij was ook best aan het stressen maar geen idee waarom

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:43

caro29 schreef:
Zij ligt of lag mooi beschut. Kledingkast van mijn zoon vind ik niet zo fijn. Normaal weeg ik en verschoon ik gelijk het nest. Omdat zij vanmorgen zo onrustig was alleen een andere doos gepakt en niet gewogen. Alles ligt nog op zijn plek. Zij was ook best aan het stressen maar geen idee waarom


Neem haar temperatuur eens op, als ze wat verhoging heeft, dan kan het al extra warm zijn in het nest. En als zij zich niet lekker voelt komt alles natuurlijk dubbel verstorend over.
Indien wat verhoging, toch even aan de metacam of Novacam zetten.

Ik heb nu trouwens ook de bovenklep van het nest open staan om de warmte eruit te kunnen laten, de bovenkant bestaat uit 2 delen waarvan de voorste helft terug geklapt kan worden. Met een nest van 3, een nest van 4 en twee mamma’s wordt het anders te broeierig in de werpkist. Ze lossen elkaar trouwens regelmatig af. De ene mamma gaat tijdens haar pauze op de werpkist liggen en kijkt door de opening in het nest. De andere mamma gaat tijdens haar pauze voor het nest liggen. Ik heb nu ook de grote werpkist in gebruik, dat scheelt ook wat in de warmte.

Deze werpkist (foto’s van andere nesten) is gebouwd om een wasmachine bak heen. Ideaal met schoonmaken.

Afbeelding


Afbeelding

caro29
Berichten: 8047
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 18:48

Oh dat is een mooie kist.

xoranlover

Berichten: 6621
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-22 20:44

Ik heb ook zo’n werpkist. Gemaakt door mijn broertje.

Deze staat nu bij mijn vriendin. Maar als we de tweede hebben blijft die hier. Ze liggen er ook zo in. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

caro29
Berichten: 8047
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:07

Alle 4 hebben de ogen open en de eerste maken contact met elkaar. Erg leuk

caro29
Berichten: 8047
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 12:23

Afbeelding

Hier zie je de lip wel. Het was lunchtijd

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 16:33

Caro, dat lijkt veel op wat mijn moederpoes destijds had, ik heb er toen gewone honingzalf opgesmeerd.
(geen Vetra.. dat vond ik wat teveel stinken :') )

Geen idee of de zalf echt heeft geholpen, ik denk dat het een paar weekje heeft geduurd voordat het weer over was.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Katten fokkers topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 19:04

Ik zou de celstof onderlegger weghalen, veel katten vinden dat echt niet fijn. Prima tijdens een bevalling, maar veel te broeierig na die tijd. Waarschijnlijk wordt het slepen ook minder als die er uit is.
Probeer anders gewoon een stuk karton op maat te knippen en een oude kussensloop er omheen te doen, ik durf te wedden dat ze het zal waarderen.

Die lip is vreemd, hoe is haar temperatuur?