Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 93 [ 2312 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 93  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

 
Profiel   

[ img ]
Welkom in het HamsterScaping kletstopic!
Het leek mij leuk om een kletstopic te openen waar alle scapers & hamsterliefhebbers samen
kunnen komen. Wellicht omdat je bijvoorbeeld niet op facebook mee kan praten? Of omdat je
het hier eerder bent tegen gekomen dan elders? Je bent van harte welkom om gezellige mee
te kletsen. Het welzijn van hamsters (en andere dieren) staat hier wel boven aan!

Het ontstaan van HamsterScaping, in het kort.
Het ‘woord’ HamsterScaping is ontstaan op 28 augustus 2014. Mijn collega was een eerste
Aquascape-bak aan het maken en dat is gewoon ontzettend mooi. Al snel kwam het grapje dat
wat hij onder water kon, ik ook best wel bovenwater kon voor hamsters. & zogezegd zo gedaan.
Het eerste ‘pareltje’ was ontstaan, haha.

[ img ]

Natuurlijk is het daar niet bij gebleven en heb ik samen met vele andere steeds meer en
meer geleerd. Ik heb meerdere workshops gegeven aan lieve en enthousiaste mensen. Er
is een facebookgroep ontstaan met ondertussen 2000+ leden. De website wordt door een
groot publiek bezocht en ook de Instagram pagina heeft een breed bereik gekregen.
Tot op de dag van vandaag, vijf jaar later, is HamsterScaping een vrij bekend begrip
in de knaagdierenwereld. Het is niet meer het standaardverhaaltje dat een hamster in
een klein gekleurd kooitje wordt weggezet. Een goed voorbeeld doet goed volgen!

Website: https://hamsterscaping.info/
Facebook: https://www.facebook.com/groups/HamsterScaping/
Instagram: https://www.instagram.com/hamsterscapingofficial/


[ img ]
[ img ]
[ img ]


Wat is belangrijk?
Bij HamsterScaping zijn een aantal dingen belangrijk die hier ook in het topic naar voren komen.
Allereerst is dat het formaat huisvesting. Voor een Russische Dwerghamster is dat minimaal 2800cm2
(ook wel 80x35x40 of 70x40x40) & voor een Syrische hamster (goudhamster) is dat minimaal 5000cm2
en bij voorkeur 6000cm2 (100x50x50 of 120x50x50).
Het meest ideale is om te kiezen voor een glazen bak, een lek aquarium of een terrarium geschikt
voor knaagdieren (zonder lampen of achterwand en de deurtjes op +/-20cm hoogte).
Wanneer dat in orde is kunnen we naar de inrichting kijken. Een hamster heeft behoefte aan
veel bodembedekking (dwerghamster minimaal 15-20cm en syrische hamster minimaal 30cm),
een juist formaat loopwiel (dwerghamster minimaal 16,5cm en syrische hamster minimaal 28cm)
& veel veilige en beschutte verstopplekken. Nestmateriaal, badzand, voer & waterbakje zijn
natuurlijk dingen die je normaal ook al zou hebben.

Naast bovenstaande is vooral de manier van inrichten nog erg belangrijk. Een hamster is
een prooidier dus die leeft graag in een beschutte ruimte waar die zich gemakkelijk kan
verstoppen tot het ‘gevaar’ weg is. Een grote open vlakte wordt ie niet blij van, dat noemen
we pleinvrees!

[ img ]
[ img ]
[ img ]


In dit topic
Is iedereen welkom! Dit moet een gezellige verzamelplaats worden voor fanatieke scapers
en hamster eigenaren. Wel wil ik aangeven dat dit topic echt om HamsterScaping en de
daarbij horende richtlijnen draait.
Let wel op de manier hoe je iets formuleert. Niet iedereen heeft een groot budget dus probeer
in oplossingen te denken in plaats van oordelen! En de andere kant; let op dat we alleen maar
proberen te helpen, zie het niet als een aanval!

Hallo allemaal! Wees welkom & leuk dat je er bent <3
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-19 10:58 



 
Profiel   

Ik ben door het andere topic hier gekomen en vind het erg interessant. Vroeger jarenlang meerdere hamsters gehouden maar op de ‘traditionele’ manier. Het kriebelt nog steeds vandaar dat ik hier ben gaan kijken.
Even een praktische vraag, hoe ga je de bak schoonmaken? Zou alles eruit moeten of deels? Hoevaak?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-19 11:14 



 
Profiel   

C_arola schreef
Ik ben door het andere topic hier gekomen en vind het erg interessant. Vroeger jarenlang meerdere hamsters gehouden maar op de ‘traditionele’ manier. Het kriebelt nog steeds vandaar dat ik hier ben gaan kijken.
Even een praktische vraag, hoe ga je de bak schoonmaken? Zou alles eruit moeten of deels? Hoevaak?


Hee wat leuk! Welkom!
Dat is inderdaad een één van de eerste vragen die gesteld wordt als men deze bakken ziet. Het is minder erg dan het er uit ziet haha. Een hamster is een heel schoon diertje (wanneer deze gezond is). Keuteltjes zijn droog en die ruik je niet. Plasjes zijn heel klein en minimaal. Sommige hamsters plassen alleen in hun zandbak. Mijn Syr plast bijvoorbeeld in een hol onder haar hol (:') ) en wanneer ze het te vies vind dan graaft ze het naar boven en dan kan ik het weg halen.

Toen we met HamsterScaping begonnen was dit voornamelijk op dwerghamsters gericht. Een huisvesting van 80x35x40cm verschoon je eens in de 8 tot 12 weken. En dan gaat het inderdaad wel helemaal leeg. Het voordeel van deze manier van inrichten is dat je met veel bodembedekking werkt (liefst 3 soorten mixen). Uiteraard houd je goed in de gaten hoe je bak blijft. De hamster gaat graven en vaak in het begin vergeet men de bodem goed aan te duwen en dan zakken de spullen wat sneller. Het wordt geen sinkhole maar we moeten wel opletten.

Mijn 120x50x50 bak verschoon ik eigenlijk pas wanneer ik er zin in heb. In principe kan hij sowieso 6 maanden blijven staan :) Dan haal ik het hol/gangen er uit en de rest van de bodembedekking is dan nog goed te herbruiken.

Beantwoord dit je vraag een beetje? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-19 11:22 



 
Profiel   

Beantwoord mijn vraag inderdaad. Als ik het zo lees dan is het inrichten arbeidsintensief maar heb je daarna weken/maanden de bak niet schoon te maken. Dat scheelt veel met hoe ik het vroeger deed (wekelijks/2 wekelijks de bak schoonmaken).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-19 11:40 



 
Profiel   

Ik vind het geweldig, zelf vroeger hamsters gehad, nu liever niet, want ik vind ze doodeng.
Wat ik me afvraag bij de open bakken, klauteren ze er nooit uit? Zeker als ze ergens hoog bovenop kunnen klimmen, en zo over de rand floepen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-19 11:54 



 
Profiel   

Hamsterscaping is er gaaf en het kriebelt bij mij nog steeds om er weer aan te beginnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-19 11:55 



 
Profiel   

C_arola schreef
Beantwoord mijn vraag inderdaad. Als ik het zo lees dan is het inrichten arbeidsintensief maar heb je daarna weken/maanden de bak niet schoon te maken. Dat scheelt veel met hoe ik het vroeger deed (wekelijks/2 wekelijks de bak schoonmaken).


Het inrichten van de bak ben je inderdaad wel eventjes mee bezig. Maar naar mate je dit onder de knie hebt gaat het steeds sneller. Veel mensen vinden het ook gewoon ontzettend leuk om te doen, lekker je creativiteit kan je er in kwijt! En uiteindelijk je hamstertje tevreden zien rondscharrelen is veel waard :)
In die zin is het ook voordeliger want je doet vele malen langer met bodembedekking!

tyleysmiley schreef
Ik vind het geweldig, zelf vroeger hamsters gehad, nu liever niet, want ik vind ze doodeng.
Wat ik me afvraag bij de open bakken, klauteren ze er nooit uit? Zeker als ze ergens hoog bovenop kunnen klimmen, en zo over de rand floepen...


Ontsnappen o.a valt onder negatief gedrag. Een juist ingerichte huisvesting die volledig voldoet aan de wensen van een hamstertje voorkomt dit gedrag. Ik heb (wegens omstandigheden) de Ikea SAMLA bakken staan zonder deksel en geen enkele hamster ontsnapt hier. En in principe kunnen ze dat wel aangezien ik vrij hoog doorbouw. Wanneer een hamster zich verveelt of de huisvesting is te klein of niet compleet; krijg je inderdaad snel ontsnappingsgedrag.
Ik zeg altijd wel; better safe than sorry en plaats er een deksel op (simpel zelf te maken). Maar als je hamster dan ondersteboven aan de deksel hangt is het nog steeds van belang om actie te ondernemen.


sanso schreef
Hamsterscaping is er gaaf en het kriebelt bij mij nog steeds om er weer aan te beginnen


Ah super leuk! En wat voor hamstertje zou je dan willen? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-19 12:09 



 
Profiel   

Hier werk ik ook nog steeds volgens de hamsterscaping manier alleen nu wel aangepast voor een blinde hamster. Dus ik verplaats de vertrouwde spullen niet meer als ik verschoon, ik vervang alleen huisjes met bvb een ander huisje. Het loopwiel blijft altijd op dezelfde plaats en het zand ook. Ik ga waarschijnlijk in januari nog een keer verschonen, hierbij vervang ik dan de bovenste laag en maak ik het hol schoon. En dan moet ze 6 maanden goed zitten(ben 6 maanden weg van huis, uiteraard wordt ze wel gevoerd). Als ze dat nog haalt, want ze is sneller oud geworden dan ik had gedacht. Ik zal straks bijlezen, we gaan nu eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-19 12:15 



 
Profiel   

Heel verstandig Jorex! Een verblijf moet wel voor de hamster blijven voldoen dus in dit geval voor een slechtziend hamstertje niet teveel poespas meer :) Graaft ze nog wel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-19 19:16 



 
Profiel   

Yup ze graaft graag. Onder de kapokstam? is haar ingang richting haar hol :D
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-19 23:13 



 
Profiel   

Ik had altijd een russische hamster, nu al een hele tijd geen hamster gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-19 23:59 



 
Profiel   

Ik ben aan het bedenken of je ook een hamsterscaping de hoogte in zou kunnen maken. Onze zoon wil zijn hamster graag in zijn kamer houden, maar er is niet meer plek dan voor een bak van max. 80 cm.
Omdat de kleine man alsmaar bezig is te ontsnappen, vind hij zijn leeromgeving duidelijk te klein / te saai.
Qua hoogte kunnen we wel een bak met meer ruimte kwijt.
Iemand een idee?
(En anders word het toch een grotere bak in de huiskamer)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-19 00:29 



 
Profiel   

Om wat voor hamster gaat het? Op de Chinese hamster na is geen enkele hamster geschikt om te klimmen, ze hebben dus echt grondoppervlakte nodig dat telt. Ze zien geen hoogte & diepte waardoor ze heel lelijk kunnen vallen. Ze gaan liever de diepte in omlaag, haha. Maar het compenseert geen oppervlakte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-19 00:42 



 
Profiel   

Hier een rusje in 100x50x60.
Bodem zat maar graven vertikt ie :roll:
Maakt alleen een holletje onder z'n huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-19 02:38 



 
Profiel   

cp112 schreef
Hier een rusje in 100x50x60.
Bodem zat maar graven vertikt ie :roll:
Maakt alleen een holletje onder z'n huis.


Hybrides & Bellies staan hier om bekend. Komt jouw hamstertje bij een zuivere dwerghamster fokker vandaan of uit bijvoorbeeld een winkel?
Als je een foto post kan ik met je mee denken waar er nog winst te behalen is! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-19 07:36 



 
Profiel   

xDenies schreef
Om wat voor hamster gaat het? Op de Chinese hamster na is geen enkele hamster geschikt om te klimmen, ze hebben dus echt grondoppervlakte nodig dat telt. Ze zien geen hoogte & diepte waardoor ze heel lelijk kunnen vallen. Ze gaan liever de diepte in omlaag, haha. Maar het compenseert geen oppervlakte.

Een syr

Met hoogte bedoel ik zoiets als dit


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-19 08:57 



 
Profiel   

Wat leuk, een hamsterscaping topic! Nadat ik dit al meerdere keren tegen was gekomen ben ik begin maart ook een bak in gaan richten en heb ik een hamstertje gekocht.
Ik had dus altijd het idee dat ze niet groef maar toen ik gister heel de bak ging verschonen kwam ik toch veel holletjes tegen :') . Eerder was ze dus niet zo veel aan het graven maar ik ben blij dat ook zij het nu uitgevonden heeft!

Ik heb trouwens een rusje in een 80x40 terrarium :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-19 09:48 



 
Profiel   

Essie73 schreef
Een syr

Met hoogte bedoel ik zoiets als dit


[ [url=m/MZ5or4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Syren zijn inderdaad niet de makkelijkste om te houden. Het aller belangrijkste voor een hamster is echt grondoppervlakte en die vergroot je niet door de hoogte in te gaan, ook niet op die manier. Je hebt weliswaar twee keer een grondoppervlakte van 80cm bijvoorbeeld maar de spullen van een Syr nemen al het overgrote gedeelte van die ruimte in beslag. Huisjes zijn rond de 25 tot 30cm, het loopwiel is 30cm. Dat moet je gewoon niet willen en het gaat ook niet de juiste punten van HamsterScaping benadrukken :)

Syren hebben vaak ook een eigenaardige manier van graven. Ze zijn wat groter dus op de één of andere manier willen ze graag eerst met hun hele lengte bedekt zijn voordat ze verder graven. Eén van de foto's boven in de openingspost is een tunnel van mijn Syrendame, de bak is 120cm lang.


Lottehorse27 schreef
Wat leuk, een hamsterscaping topic! Nadat ik dit al meerdere keren tegen was gekomen ben ik begin maart ook een bak in gaan richten en heb ik een hamstertje gekocht.
Ik had dus altijd het idee dat ze niet groef maar toen ik gister heel de bak ging verschonen kwam ik toch veel holletjes tegen :') . Eerder was ze dus niet zo veel aan het graven maar ik ben blij dat ook zij het nu uitgevonden heeft!

Ik heb trouwens een rusje in een 80x40 terrarium :) .


Welkom! Wat ontzettend leuk dat je hier bent komen kijken! Sommige hamstertjes hebben even de tijd nodig voordat ze gaan graven en soms kost het ook voor eigenaren wat puzzelwerk. Dat maakt het ergens ook wel hartstikke leuk :)

Ik ben benieuw naar scapes van mensen! Ik heb vanochtend een paar uurtjes gewerkt (zit nog steeds in de ziektewet) en er kwamen mensen speciaal voor mij om een kant en klare bak aan te schaffen. Heel leuk! Binnen een uurtje stond er een ingerichte bak en een jochie met een dikke glimlach op zijn gezicht. Zodra ik een foto heb zal ik die met jullie delen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-19 13:04 



 
Profiel   

Ik kom eerst eens even een tijdje mee kijken en probeer ondertussen een aquarium of terrarium op de kop te tikken...
Heb 2 syren, beiden hebben een eigen Alaska kooi maar merk vooral dat het vrouwtje zich regelmatig verveelt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-19 13:59 



 
Profiel   

Bedankt voor je uitleg xDenies.
Het is mij opgevallen dat de meeste bakken een diepte hebben van 40, soms 50 cm.
Ik denk dat wij dan voor een bak van 80 × 80 gaan. Zo creëeren we toch een flink oppervlakte.
We laten de bak maken,dus kunnen alle kanten op.

Dat hun spulletjes groot zijn weten we inderdaad. Het radje past nu net aan tussen de plateaus. (Welke we bij de nieuwe bak weglaten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-19 13:59 



 
Profiel   

Amy223 schreef
Ik kom eerst eens even een tijdje mee kijken en probeer ondertussen een aquarium of terrarium op de kop te tikken...
Heb 2 syren, beiden hebben een eigen Alaska kooi maar merk vooral dat het vrouwtje zich regelmatig verveelt...


Ik kreeg toevallig van de week een melding op facebook van een herinnering. Kerst cadeautjes voor mijn toen Syrtjes. Allebei een Alaska kooi. Toen was dat ook echt de norm en had je een grote huisvesting! Goed dat je nu lekker aan het oriënteren bent. Welkom en als je vragen hebt hoor ik het graag! :)

Essie73 schreef
Bedankt voor je uitleg xDenies.
Het is mij opgevallen dat de meeste bakken een diepte hebben van 40, soms 50 cm.
Ik denk dat wij dan voor een bak van 80 × 80 gaan. Zo creëeren we toch een flink oppervlakte.
We laten de bak maken,dus kunnen alle kanten op.

Dat hun spulletjes groot zijn weten we inderdaad. Het radje past nu net aan tussen de plateaus. (Welke we bij de nieuwe bak weglaten)


Graaggedaan! En klopt, met 80x80 zit je op 6400cm2 en dus ook ruim boven de 120x50 ruimte. Als dat past dan zou dat een mooie oplossing zijn! Kijk dan wel voor in ieder geval 50 hoog. 80x80x50. De standaard bakken die gemaakt worden zijn inderdaad 40 of 50 diep. Voor een Syr heb je 50 diep nodig. Er zijn shops die bakken op maat maken, je kan eens zien wat ze voor je kunnen betekenen! :)

In ieder geval heb je een groot wiel dus dat is al een mooi begin! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-19 14:05 



 
Profiel   

Oooooooh wat gaaf. Ik heb 2 Russen en wil deze bakken gaan maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-19 14:21 



 
Profiel   

Vroeger altijd hamsters gehad. Nu niet meer. Wel leuk om te volgen.
Wat een mooie ingerichte hokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-19 14:25 



 
Profiel   

Birdie60 schreef
Vroeger altijd hamsters gehad. Nu niet meer. Wel leuk om te volgen.
Wat een mooie ingerichte hokken.


Hier hetzelfde. Vroeger een goudhamster gehad en een Russische dwerghamster. De goudhamster was het liefste. Maar als ik dit zo zie dan had mijn hamster het maar slecht. Maar goed, ik wist toen niet beter zullen we maar zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-19 15:35 



 
Profiel   

GabberGill schreef
Oooooooh wat gaaf. Ik heb 2 Russen en wil deze bakken gaan maken.


Wat leuk! Hoe groot zijn de bakken van je russen?


Birdie60 schreef
Vroeger altijd hamsters gehad. Nu niet meer. Wel leuk om te volgen.
Wat een mooie ingerichte hokken.


Welkom! :)


Suzanne F. schreef
Hier hetzelfde. Vroeger een goudhamster gehad en een Russische dwerghamster. De goudhamster was het liefste. Maar als ik dit zo zie dan had mijn hamster het maar slecht. Maar goed, ik wist toen niet beter zullen we maar zeggen.


Schaam je nergens voor hoor. We zijn allemaal op die manier begonnen zoals de dierenwinkel het adviseerde. Het mooiste vind ik als mensen juist de stap maken om nu iets te doen met de huidige kennis die ze hebben! :)


Zoals beloofd foto van de bak die ik vandaag heb ingericht. Ze zijn er heel blij mee en morgen komt er een rusje in te wonen. Bak is 80x35x40cm.

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-19 16:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 93 [ 2312 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 93  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen