Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 22:42

Dankjulliewel! Zondag komen de andere twee uit Zweden :)


Kookaburra schreef:
Ik kom ze stelen <3

Ik heb een stuk bijgelezen, maar wat interessant ook hoe je vertelde over het transport. Het is voor de kleine hamsters best een afstand van de UK naar hier.


Ja klopt! Maar moet toch zeggen dat ik ze echt heel relaxed vond in het boxje en met overzetten. Ook hier thuis op hun dooie gemakkie de bak verkennen.
Maar ideaal is t zeker niet.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 23:20

Vanwaar de keuze weer voor rusjes, vertrouwdheid met type? Vanaf 2024 wordt de aanschaf van rusjes nieuw als huisdier afgeschaft ivm mogelijke ziekten dus vandaar wel nieuwsgierig wat je voorfokkerij voor ogen hebt. Of gaat het alleen maar op kleur voor eigen beheer.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 06:47

Bienotje schreef:
Vanwaar de keuze weer voor rusjes, vertrouwdheid met type? Vanaf 2024 wordt de aanschaf van rusjes nieuw als huisdier afgeschaft ivm mogelijke ziekten dus vandaar wel nieuwsgierig wat je voorfokkerij voor ogen hebt. Of gaat het alleen maar op kleur voor eigen beheer.


Ik fok al 10 jaar Rusjes. Het gemis was nu groot sinds t overlijden van mijn laatste zelfgefokte dame in maart. Het was nu een nu of nooit. De afschaffing van de Rus is flauwekul en gebaseert op vreselijk verouderde informatie van de 100% wilde Rus en niet de gedomesticeerde in gevangenschap. Hoe en of het er doorheen komt is dus nog helemaal niet zeker en wederom verschoven naar juli 2024.
De rest van je vragen snap ik niet zo goed, sorry haha.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 14:31

Nog één bak van de 4 te gaan. Deze heb ik van de week afgemaakt. Die heeft eerst een paar dagen half ingericht gestaan omdat ik het even niet meer wist :Y)
De lat ligt nu hoger want hij moet zondag klaar zijn ....

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er erg enthousiast over :)

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:31

Mooi hoor, ben altijd een beetje jaloers op jou mooie set-ups. Ik ben lid van een Amerikaanse fb-groep waar ze zeggen dat al de huisjes die jij ( en ik ook) hebt niet goed zijn ivm lijm waar chloroform oid in zou zitten... Maar het lijkt me dat zodra dat goed is uitgehard verder niet schadelijk meer is. Mijn hamster knaagt er niet aan. Hoe kijken jullie daar tegen aan??

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 16:08

crazycactus schreef:
Mooi hoor, ben altijd een beetje jaloers op jou mooie set-ups. Ik ben lid van een Amerikaanse fb-groep waar ze zeggen dat al de huisjes die jij ( en ik ook) hebt niet goed zijn ivm lijm waar chloroform oid in zou zitten... Maar het lijkt me dat zodra dat goed is uitgehard verder niet schadelijk meer is. Mijn hamster knaagt er niet aan. Hoe kijken jullie daar tegen aan??


Het is soms heel lastig om hier een goed oordeel uit te trekken. In Amerika zeggen ze ook dat kapok levensgevaarlijk is omdat ze het gelijk trekken met hamsterwatten, maar dat is gewoon niet hetzelfde. Men kan daar volgens mij ook niet aan dezelfde producten komen als die wij hebben, dus ik neem zulke opmerkingen altijd met een korreltje zout. Vooral omdat ik weet dat de spullen die ik gebruik gewoon veilig zijn. Ik gebruik het niet maar een maandje bijvoorbeeld HamsterScaping is in 2014 ontstaan en toen zijn we met het merk Trixie gaan werken omdat dit de enige leverancier toen was die zulke artikelen beschikbaar stelde. Zij schrijven ook bij hun artikelen het volgende:

Citaat:
Wij hechten veel waarde aan de gezondheid van uw huisdier. Daarom zijn onze artikelen gemaakt van naaldhout zonder harskanalen, aangezien hars giftig kan zijn voor sommige dieren. De houtsoorten die wij gebruiken, harsen niet en worden bovendien grondig gedroogd alvorens te worden verwerkt. De lijm die wij gebruiken is ook niet-toxisch voor dieren.


Citaat:
in overeenstemming met het dierenwelzijn als bedoeld in § 18 (AT)


Citaat:
Wij hechten veel waarde aan de gezondheid van uw huisdier. Daarom is de lijm die wij gebruiken, niet giftig voor dieren en bestaat hij uit een mengsel van rubber respectievelijk cellulosemengsel.


Citaat:
in overeenstemming met het dierenwelzijn als bedoeld in § 18 (AT)
Tip: Het gaat hier om een natuurlijk product. Bij gebruik voor hamsters en muizen raden wij aan om eventuele openingen met losse twijgjes, mos of kurk met een onschadelijke lijm af te dekken respectievelijk te vullen.


Een groot bedrijf wat zó ontzettend veel artikelen verkoopt zal het risico niet lopen dat de ene na de andere hamster dood gaat.
Helaas heb ik wel een keer een hamstertje 'ontmoet' die werkelijk de huisjes van Trixie voor de helft had weggevreten uit frustratie. Hamstertje mankeerde overigens niets :Y) Ik geloof dat er nog meer van zulke hamstertjes zijn, helaas.


Afbeelding

Afbeelding

Met pijn en moeite de laatste bak ingericht. Ik was absoluut niet tevreden met wat er uit mijn handen kwam maar uiteindelijk toch tevreden met het resultaat. Het aller belangrijkste is dat de hamstertjes er happy mee zijn, dus dat wordt zien komende dagen. Morgen mag ik Persika & Enöga ontmoeten!

Nog meer mensen die naar de Exoknaag in Houten gaan?

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 23:08

Ik had al zo´n vermoeden dat jij dat spul niet zou verkopen als het niet goed was. Amerikanen houden graag van overdrijven.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 17:09

crazycactus schreef:
Ik had al zo´n vermoeden dat jij dat spul niet zou verkopen als het niet goed was. Amerikanen houden graag van overdrijven.


Dat, maar ook niet alle producten zijn te vergelijken met elkaar. Zo hebben ze in Amerika ook hele andere maten die worden aangehouden omdat ze daar een aquarium van 60cm al enorm groot vinden. Bijzonder als je het vergelijkt met hun huizen heh :Y)



Vandaag was het eindelijk, de Exoknaag. Dus om 8:30 ging de wekker en nadat ik de hondjes had gedaan en had ontbeten ben ik die kan op gereden. Ik zat om 10u in de auto, precies volgens plan. Om 10:45 stond ik parkeert en heb ik mijn bandje opgehaald om binnen te komen. Een fokker had deze over en dat scheelde een kaartje online kopen, nu kon ik gewoon met bandje door lopen (uiteraard zelfde kosten gemaakt).

Ik heb uiteindelijk vrij vlot mijn hamstertjes opgehaald, bekende gesproken, hier en daar gebuurt. Een vogelvlucht door de Terra hal gemaakt (het is daar altijd héél druk en warm, natuurlijk logisch voor alle terra dieren). Toen heb ik nog wat voer om uit te proberen meegenomen van een Duitse fokker en ben ik even gaan zitten bij een stand van een bekende. Was erg leuk om een beetje te kletsen en ik werd ook herkend door mensen, dus dat was ook erg leuk. Doordat ik nog steeds pijnklachten heb moest ik aftaaien (ik krijg morgen een nieuwe, zwaardere, medicatie) dus lekker op tijd naar huis. Om 10 voor 2 stond ik weer op de parkeerplaats thuis en wilde ik mijn nieuwe aanwinsten hun bak laten zien.

Tot ik er achter kwam dan Enöga, geen man was. En toen begon de stress. Hoe kan dit? Wie is dit? En waar is mijn hamster? Gelukkig hadden ze alleen rusjes meegenomen voor mij en een Duits fokker dus heel ver kon die niet zijn. En ja hoor. Zij had twee dames nodig en had nu een man en dame. En ik had een man en dame nodig en had twee dames.
Persika bleek gelukkig de goede dame te zijn. En ja .. hoe komt Enöga dan hier en de verkeerde dame daar? Lichamelijk was ik echt niet in staat om terug in de auto te stappen, dus dat ging niet. Ook tot halverwege rijden niet (er stond ook veel file zag ik op de terug weg). Dus de vriend van de Duitse fokker is in de auto gesprongen en naar mijn huis toe gereden. Waanzinnig fijn natuurlijk, maar je schaamt je toch ... had ik maar daar direct gekeken (het viel me op dat ie zo klein was, maarja .. hij kwam uit het boxje Enöga dus wie ben ik om te twijfelen).

Vraag me niet hoe dit is ontstaan, ik heb dit ook nog nooit meegemaakt. Maar goed, het is opgelost.

Dus een goede anderhalf uur later kon ik dan eindelijk Enöga & Persika verwelkomen in de hamsterkamer. Ze zijn gelijk op onderzoek gegaan in hun bak. Enöga nam gelijk een duik in zijn zandbad, geniaal :') Filmpje komt later op insta.

Afbeelding
Dit is Enöga.

Afbeelding
En dit is Persika! Nog heel klein haha. Net 25g, voor een hamstertje van 3 maanden is dat wel .. erg licht.

Dus ze gaan beide de komende weken lekker herstellen en dan gaan we zien wanneer de eerste koppeling zal plaatsvinden :)

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 16:13

Vraagje, is deze bak ook geschikt? Hij lijkt een slag groter dan die van de Ikea. En voldoet aan de afmetingen.
https://www.xenos.nl/opbergbox-met-wiel ... RcQAvD_BwE

Ik ga een hamster van marktplaats overnemen. Lijkt een russische dwerg(-mix) te zijn? Klopt dat?

Afbeelding


Als het goed is krijg ik de plastic bak waar hij nu in leeft (die is net niet groot genoeg) én traliekooi er bij. Ik ben van plan om een deel van het plastic deksel er uit te snijden. Dan kan ik daarop de tralies van de traliekooi vastmaken. Dan heb ik, voor mijn mega-rad, net wat meer ruimte. Jullie tips voor het snijden van de deksel?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 16:33

Je zou de binnenkant op de bodem (smalste gedeelte), aan de binnenkant, moeten opmeten om zeker te zijn of hij groot genoeg is. De SAMLA is ook niet zoals de afmeting zegt, maar wel groot genoeg 3162cm2. Maar je moet het wel opmeten om zeker te zijn :) De bakken veranderen veel dus ik kan het je niet beloven. Bij de Action zag ik ook een grote die ik binnenkort ga opmeten.

Is inderdaad een hybride in een tragisch klein loopwiel, wat erg :( Alle beetjes helpen dus al.

Over een deksel kan ik je niet helpen helaas.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 17:32

Daar heb je een goed punt. Die van ikea lijkt aardig smal te worden, deze niet als ik het plaatje zo zie.. Mm, hopenlijk heeft de Xenos dichtbij mij hem liggen ;)

Top, goed om te weten dat het een hybride is. Dan ga ik de maten voor dwerghamster aanhouden :D

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 17:36

Kookaburra schreef:
Daar heb je een goed punt. Die van ikea lijkt aardig smal te worden, deze niet als ik het plaatje zo zie.. Mm, hopenlijk heeft de Xenos dichtbij mij hem liggen ;)

Top, goed om te weten dat het een hybride is. Dan ga ik de maten voor dwerghamster aanhouden :D


Ja het is soms lastig te zeggen maar in de uiteindelijke maat rekenen ze ook de handvaten mee. Dus altijd de bodem binnen maat aanhouden - dan kan je niet verkeerd zitten! Ik zou voor de zekerheid even contact opnemen voor je naar een winkel gaat, het verschilt per filiaal grootte of ze er staan en sommige zijn alleen online.

Klopt, het is een rus x campbelli kan je vanuit gaan. De kleur is mandarijn of camel, ik ben niet zo thuis in de kleurtjes :P Ik fok alleen zuiver. Maar die foto in de Silent Spinner S is echt schokkend. Ik hoop dat het beestje snel gewend raakt bij je! Zo te zien istie wel fors dus niet kleiner dan 20cm het loopwiel :)

De bak mag dan niet kleiner zijn dan 2800cm2, gelijk aan 80x35x40. Als je lengte keer breedte doet heb je het oppervlakte berekend. Mocht je dat niet weten haha :)

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 17:47

Klopt hoor, dus met 80×50 zit je daar ruim boven. Het moet gek lopen als de binnenmaat een heel stuk kleiner is, maar better safe than sorry ;)

Met 50cm, plus hopenlijk het traliedeel er nog boven als ik dat voor elkaar krijg, kan ik mijn rad ook wel kwijt :D Is een rad van 28/29cm. Dus dat is een heel verschil met het onding van nu :=

Ik vind het ook een mooi kleurtje := Is natuurlijk niet belangrijk, (als ze gewoon wildkleur was geweest, was ze ook welkom), maar als dan het toch zo loopt.. Is dat ook best leuk ;)

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 17:51

Kookaburra schreef:
Klopt hoor, dus met 80×50 zit je daar ruim boven. Het moet gek lopen als de binnenmaat een heel stuk kleiner is, maar better safe than sorry ;)

Met 50cm, plus hopenlijk het traliedeel er nog boven als ik dat voor elkaar krijg, kan ik mijn rad ook wel kwijt :D Is een rad van 28/29cm. Dus dat is een heel verschil met het onding van nu :=

Ik vind het ook een mooi kleurtje := Is natuurlijk niet belangrijk, (als ze gewoon wildkleur was geweest, was ze ook welkom), maar als dan het toch zo loopt.. Is dat ook best leuk ;)


Nou vergis je niet. De SAMLA is is 78x56x44cm, de binnenmaat van deze bak is 68×46,5x43cm; een oppervlakte van 3162cm2. Dus daar zit een aanzienlijk verschil in. Het is nog steeds een fijne en ruime bak. Maar ik zou er geen 30cm loopwiel in willen zetten, dat is zo ontzettend zonde van de ruimte die je heel erg nodig hebt voor je inrichting; maar goed, die keus moet je natuurlijk zelf maken.

Zeker, maar kleurtjes hamsters staan niet direct vooraan qua gezondheid. Dus het zou in mijn ogen wel minder bewust gefokt mogen worden :Y) Maar ook een wildkleur met in de achtergrond kleurtjes heeft hetzelfde verhaal.
Maar goed, mijn wel zuivere blauw wildkleur heb ik ook met diabetes gekocht ...

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 17:57

Wow, dat is een groot verschil inderdaad!
Neuh, dat rad heb ik thuis nog liggen. Dus dat komt er morgen sowieso in i.p.v. dat kleine rad. Ik ben benieuwd hoe ze reageert! Mijn andere marktplaats-hamster rende de eerste avond zo blij door zijn bak, rad en zandbad :D

En dan op lange termijn maar even kijken hoe het komt ;) Ook met formaat van het rad.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 18:01

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind mijn 20cm loopwiel al veel ruimte innemen :Y)

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:04

:=

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:45

Kookaburra schreef:
*knip*

[ [url=m/BC2TU1.jpg]Afbeelding[/url] ]

*knip*


Het verschil mag er zijn :) Deze week maar een goede bak en leuke scape maken.
Afbeelding

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 21:17

Oooh wat zal ie dat fijn vinden!!

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:34

Ik heb die Xenos bak als vakantie bak! Onze Fien heeft hier thuis een glazen bak, maar als ze bij mijn ouders logeert omdat wij op vakantie gaan, dat woont ze in die bak. Gaat eigenlijk heel goed in die bak, vind het fijn dat hij wat breder is omdat hij daardoor makkelijker te scapen is.
Wij hebben in de bovenkant op de hogere ribbels gaten geboord, zodat er zuurstof in de bak kan. Deksel zit er bij mijn ouders altijd op in verband met de kat en honden :)

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 20:45

uggy schreef:
Ik heb die Xenos bak als vakantie bak! Onze Fien heeft hier thuis een glazen bak, maar als ze bij mijn ouders logeert omdat wij op vakantie gaan, dat woont ze in die bak. Gaat eigenlijk heel goed in die bak, vind het fijn dat hij wat breder is omdat hij daardoor makkelijker te scapen is.
Wij hebben in de bovenkant op de hogere ribbels gaten geboord, zodat er zuurstof in de bak kan. Deksel zit er bij mijn ouders altijd op in verband met de kat en honden :)


Dus jij kan ons de binnenbodemmaten vertellen? Dat zou ik erg waarderen zodat ik hem, mits geschikt, kan opnemen in de low budget bakken.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:12

Heb je een foto van de bak in gebruik?
Is er echt voldoende ventilatie op die manier?
Laatst bijgewerkt door veneri op 25-11-23 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 22:20

Voor voldoende zuurstof moet wel de volledige deksel met gaas worden, anders is er hoe dan ook te weinig ventilatie. Ik gebruik geen deksels dus kan daar niet over meepraten, wel een curverbak.
Als ik de samla deksel zou gebruiken zal het overgrote gedeelte eruit gesneden moeten worden en daarna gaas bevestigs voor ventilatie.

Voor SAMLA in gebruik zie mijn berichten.

Van de Xenos lijkt het me verstandig om eerst maten te delen alvorens deze als geschikt wordt bestempeld voor een dwerghamster :)


Edit: Fenna heeft een deksel in gebruik, zal haar even berichten.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 23:21

Mijn vader heeft dit gemaakt met echt heel erg mini gaas en dan vastgezet met tie wraps. Mijn huidige hamster heeft er alleen een handje van om hieraan te knagen en er eentje kapot geknaagd. Dus nu de bodem zo gemaakt dat deze er niet aan kan komen. Hij verviel in zijn negatief gedrag ala tralies knagen, alleen dan aan de tie wraps. En verder heeft mijn eerste hamster er een freak accident mee gehad en dat niet overleeft na al 1,5 jaar zonder problemen in de kooi te hebben geleefd. Dus ik zou wel opletten of de hamster interesse heeft in de tie wraps of niet. Ik heb overigens daarna nog 2 gehad die aan ouderdom zijn overleden en eentje door een ander freak accident die niks met de deksel te maken had.
Afbeelding

En even mijn indeling van nu. Oreo zat echt al heel lang in de andere dus recentelijk veranderd. Hij heeft bijna al het keukenpapier gehamsterd in een holletje. Hij knaagt overigens niet aan zijn eetbare iglo. :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de bewoner:
Afbeelding

Mijn bak is overigens van de Blokker en die loopt dus nauwelijks taps af naar binnen toe.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 01:18

Bak van de xenos loopt ook amper taps naar binnen, maar is echt net te klein. Uit mijn hoofd 60x39.