Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 19:37

Leuk heh! En wat een mooie plek voor een glazen bak of terrarium! Voor een Syr moet je inderdaad minimaal 50cm hoogte hebben, voor een terrarium zou ik zelfs naar 60 tot 70cm kijken omdat je wat beperkter bent :)

lor1_1984

Berichten: 12047
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:57

Dan moet de kast waar de cavia's nu op staan vervangen worden voor een lagere of zelfs geheel weg. :)
Het is een oud meubel dus wilde tzt toch al kijken voor iets anders, goed excuus dus om dat tegen die tijd te doen. :D
Terrarium is met deuren/schuifruiten aan de voorkant toch?
Mooiste zou denk ik een aquariumbak zijn zoals die volglas bakken vd Hornbach bijvoorbeeld,maar dan in groot formaat.
Dit idee zegmaar:
https://www.hornbach.nl/p/marina-aquari ... m/3477416/
Alleen dan 160*55/60*50/60cm.
Qua inrichting weet ik overigens nog niet hoe en wat, ik ben fan van de silent spinner en flying saucer qua loopwielen en had voor mijn muizen een mengsel van natuurlijk/hout met roze/wit kunststof inrichting en een mengsel van zaagsel en ontdooid hooi etc.
Er zat een groot houten plateau in die kooi waar ik zoveel mogelijk bodembedekking onder deed en dan een wat dunnere laag in de rest vd kooi.
Deze kooi had ik toen:
Petgard Elmo XXL Muizen- en hamsterkooi https://amzn.eu/d/asH36vf
En helemaal vol gehangen met touwen, huisjes, klimdingen, kleine plateautjes, buizen etc.


Overigens heel vroeger ook wel hamsters gehad, 2x een syrtje maar die zaten in een ontzettend klein hokje, zo'n plastic small animal module hokje met schuiven en buizen naar een huisje en een loopwiel. :+
Aangeraden door de dierenwinkel in het pre-internet tijd.
Dit model, gok hooguit 30cm breed ex buizen. :(:)
Afbeelding

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 21:23

lor1_1984 schreef:
Dan moet de kast waar de cavia's nu op staan vervangen worden voor een lagere of zelfs geheel weg. :)
Het is een oud meubel dus wilde tzt toch al kijken voor iets anders, goed excuus dus om dat tegen die tijd te doen. :D
Terrarium is met deuren/schuifruiten aan de voorkant toch?
Mooiste zou denk ik een aquariumbak zijn zoals die volglas bakken vd Hornbach bijvoorbeeld,maar dan in groot formaat.
Dit idee zegmaar:
https://www.hornbach.nl/p/marina-aquari ... m/3477416/
Alleen dan 160*55/60*50/60cm.
Qua inrichting weet ik overigens nog niet hoe en wat, ik ben fan van de silent spinner en flying saucer qua loopwielen en had voor mijn muizen een mengsel van natuurlijk/hout met roze/wit kunststof inrichting en een mengsel van zaagsel en ontdooid hooi etc.
Er zat een groot houten plateau in die kooi waar ik zoveel mogelijk bodembedekking onder deed en dan een wat dunnere laag in de rest vd kooi.
Deze kooi had ik toen:
Petgard Elmo XXL Muizen- en hamsterkooi https://amzn.eu/d/asH36vf
En helemaal vol gehangen met touwen, huisjes, klimdingen, kleine plateautjes, buizen etc.


Overigens heel vroeger ook wel hamsters gehad, 2x een syrtje maar die zaten in een ontzettend klein hokje, zo'n plastic small animal module hokje met schuiven en buizen naar een huisje en een loopwiel. :+
Aangeraden door de dierenwinkel in het pre-internet tijd.
Dit model, gok hooguit 30cm breed ex buizen. :(:)
[ [url=m/xWhg0X.png]Afbeelding[/url] ]



Klopt! Een terrarium is met deuren aan de voorkant. Ik ben zelf ook meer fan van een glazen aquarium bak zoals de volglas bakken van Hornbach. Voorheen had ik een 120x50x50 volglas bak maar in de periode daarna werd het glas erg duur en daardoor werden de bakken steeds minder verkocht. Zonde. Ik denk dat ze echt nog wel te verkrijgen zijn hoor, maar het is een grotere uitdaging. Een zelfbouwer zal het ook nog wel kunnen realiseren!

Je bent nu in het topic van HamsterScaping, hier houden we deze manier van inrichten aan! :) Je kan op www.HamsterScaping.Info meer informatie vinden en ook via deze website kom je uit op het youtube kanaal van HamsterScapingOfficial, daar heb ik onder andere een 120x50x50 Scape voor een Syr in staan!
Een hamster is helaas niet te vergelijken met een muis (niet dat je dat doet hoor, maar even ter info). Muizen zijn hele goede klimmers en hamsters juist totaal niet. Een Chinese Dwerghamster wel iets makkelijker, maar nog steeds niet zo behendig als een kleurmuis! Hoewel muizen ook wel weer fanatieke gravers zijn, haha. Best of both worlds. Maar de Syr helaas niet. Het klimgedrag van Syren is echt heel negatief en het is bijzonder hoe we dat vroeger alleen maar wilde stimuleren. Gelukkig veranderen tijden haha :D

Och, zijn we daar niet allemaal geweest? Of nouja die ken ik dan niet, maar het is echt afschuwelijk. Ik moet er wel om lachen dat ik op een begeven moment met het grootste hok vanuit de plaatselijke dierenwinkel op de fiets naar huis ging. God wat heb ik gelachen op die fiets :') Jaren later ben ik er gaan werken en is er zóveel verandert. Zo zonde dat het overgekocht is en alle goede dingen zijn verdwenen.
Maar geen zorgen over vroeger, je bent op weg naar beter ;)

Maar voorlopig heb je nog Cavia's!

lor1_1984

Berichten: 12047
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:37

Klopt en ik gok dat het nog wel een jaar of 2 minimaal gaat duren voordat de cavia's er niet meer zijn.
Ik had idd gelezen dat syrtjes en hamsters in het algemeen geen goede klimmers zijn en wil me daarom ook rustig inlezen over wat wel geschikt is voor ze qua 'verdiepingen'/hoogteverschillen in hun verblijf.
Een goed loopwiel is volgens mij wel een noodzaak, net als geschikte verstopplekken etc.
Voor mij zijn knaagdieren vnl kijkdieren die ik hooguit hanteer bij het verschonen vh verblijf of als ik zie dat er iets niet goed gaat, oa daarom vind ik dat ze lekker de ruimte moeten hebben om zich uit te kuren zegmaar. :)

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 21:43

lor1_1984 schreef:
Klopt en ik gok dat het nog wel een jaar of 2 minimaal gaat duren voordat de cavia's er niet meer zijn.
Ik had idd gelezen dat syrtjes en hamsters in het algemeen geen goede klimmers zijn en wil me daarom ook rustig inlezen over wat wel geschikt is voor ze qua 'verdiepingen'/hoogteverschillen in hun verblijf.
Een goed loopwiel is volgens mij wel een noodzaak, net als geschikte verstopplekken etc.
Voor mij zijn knaagdieren vnl kijkdieren die ik hooguit hanteer bij het verschonen vh verblijf of als ik zie dat er iets niet goed gaat, oa daarom vind ik dat ze lekker de ruimte moeten hebben om zich uit te kuren zegmaar. :)


Haha, en wie weet wat er allemaal nog gaat veranderen met die positieflijst op de loer :') Syr staat er dan wel niet op maar vind dat die er beter op kan dan de Rus. De Syr wordt echt te vaak verkeerd gehouden, bij de Rus valt het net iets meer mee maarja.

Een goed loopwiel is inderdaad belangrijk maar met een juist formaat huisvesting en met juiste inrichting verminder het loopwiel gebruik wel extreem. Hij mag niet ontbreken maar de focus is in ieder geval wel verlegd :)

lor1_1984

Berichten: 12047
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 21:49

De syr is geloof ik vergelijkbaar met de goudvis qua hoe ermee omgegaan wordt. :+
Prop maar in een mini verblijf en als 'ie sneeft ofzo heb je voor een paar piek een nieuwe. :\

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 14:38

Is dit schattig of is dit schattig? Ondertussen 8 dagen oud!

Afbeelding

xRaisinJarig

Berichten: 1756
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:45

Ooh wat gaat dat snel met de haartjes! Al geen wurmpjes meer! Super lief <3

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:02

Die hele donkere past er niet helemaal bij hoor :+
Wat een leuk bundeltje babys!

lor1_1984

Berichten: 12047
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:08

Oooh te schattig gewoon <3

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 15:20

Wat een heerlijke bolletjes fluf

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 16:48

Jorex schreef:
Die hele donkere past er niet helemaal bij hoor :+
Wat een leuk bundeltje babys!


Haha, waarom niet? :') Gewoon een wildkleurtje haha. Lekker gevarieerd nest! Iedere mogelijke kleur en tekening zit erin :D

Dankjulliewel!

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 12:45

Mochten er nog mensen opzoek zijn naar een heel lief en nieuwsgierig kereltje; Leif is op zoek naar zijn fur-ever home <3

Afbeelding

Afbeelding