Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:20

Eleeke schreef:
Wat een leuke foto's <3
Ik heb het opgegeven met Stilton. Hij is inmiddels een jaar oud en leidt z'n eigen ondergrondse leven. Zie hem geregeld een week niet, maar z'n eten, fruitjes en andere dingen zijn altijd verdwenen de volgende ochtend en z'n rad horen we wel eens.
Als ik geen teken van leven heb gezien, zorg ik uiteraard dat ik hem even check.

Ik heb zelfs half wilde ratten tam gekregen, maar Stilton wil gewoon niet.
Ik kan hem oppakken en vasthouden, maar daar heeft hij geen plezier in dus dat doe ik alleen als het echt nodig is.

Lang verhaal kort, beetje jaloers op al die knuffeldieren hier.

Hier ook zo'n hamster. Alleen 's nachts spot ik hem weleens. Scharrelt rustig door de bak etc. En heel af en toe met avondeten, zie ik hem.

Oppakken etc. vind ie niet leuk. Dus het blijft lekker een kijkhamster. Als ik hem zie :+ Nu heb ik er ook nooit echt tijd ingestoken.

Is nu 1.5 jaar en ziet er nog steeds goed uit. Dus daar ben ik enorm blij mee. En de hele bak is overhoop gehaald. Alweer :')

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:25

Onze hamster is sinds een week of 2 overdag meerdere keren wakker en in de nacht horen we haar niet meer. Ze loopt ook maar weinig in haar rad. We kunnen verder niets geks aan haar ontdekken en het enige wat er in haar terrarium is veranderd is dat er een extra huisje in is gekomen waar haar water bovenop staat. Ik snap er echt helemaal niets van.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 20:31

Anoeska27 schreef:
Onze hamster is sinds een week of 2 overdag meerdere keren wakker en in de nacht horen we haar niet meer. Ze loopt ook maar weinig in haar rad. We kunnen verder niets geks aan haar ontdekken en het enige wat er in haar terrarium is veranderd is dat er een extra huisje in is gekomen waar haar water bovenop staat. Ik snap er echt helemaal niets van.


Het is ook een beetje gek weer wat meespeelt bij dieren binnenshuis. Heb je een foto van je bak? :) En hoe zwaar is je hamstertje en hoe groot is het loopwiel?

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:59

hier eentje in het begin wel op de hand lopen denk dat ze het nog wel doet maar sowieso instapt in een bakje en als ik wat eten geef kan ik haar ook aaien en mijn dochtertje ook zonder problemen.
Neem haar ivm de katten die graag een hapje willen niet op schoot.
verder zien we haar vaak tussen 11:00 en 13:30 en soms een verdwaalde keer nog later op de dag en als ik na mijn avonddienst thuis kom rond 23:30/24:00 dan is ze vaak ook actief

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:03

Molly vind opgepakt worden geen enkel probleem. Ze is ook totaal niet bang voor ons en eigenlijk negeert ze ons vooral overdag. :)) Dit is de eerste keer dat ik zo'n tam hamstertje heb en ik merk dat ik het toch wel heel fijn vind dat ik haar gewoon zo uit de bak kan halen zonder stress of moeite. Lily is compleet het tegenovergestelde en laat zichzelf super weinig zien, ze is ontzettend bang voor ons. Ik wil er z.s.m. wel mee bezig gaan om haar tam te maken en aan ons te laten wennen. Al is het alleen maar voor haar eigen gemoedsrust (als in; dat ze minder bang is voor ons) en voor wanneer ze bijvoorbeeld naar de dierenarts zou moeten, dat ze dan gewoon vastgehouden kan worden zonder te veel stress.

Dus, mocht iemand tips hebben voor het tam maken van een twee maanden oud bang hamstertje, dan hoor ik het graag. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:25

dancertje schreef:
hier eentje in het begin wel op de hand lopen denk dat ze het nog wel doet maar sowieso instapt in een bakje en als ik wat eten geef kan ik haar ook aaien en mijn dochtertje ook zonder problemen.
Neem haar ivm de katten die graag een hapje willen niet op schoot.
verder zien we haar vaak tussen 11:00 en 13:30 en soms een verdwaalde keer nog later op de dag en als ik na mijn avonddienst thuis kom rond 23:30/24:00 dan is ze vaak ook actief

Hier dus een hond, die ik niet vertrouw met de hamster. Als ik al zie hoeveel muizen en ratten ze vermoord heeft :+

Soms gewoon tijdens wandelen. Springt zo de berm in en dan hoor je nog een piep en op is muisje.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 21:46

__Sannne schreef:
Molly vind opgepakt worden geen enkel probleem. Ze is ook totaal niet bang voor ons en eigenlijk negeert ze ons vooral overdag. :)) Dit is de eerste keer dat ik zo'n tam hamstertje heb en ik merk dat ik het toch wel heel fijn vind dat ik haar gewoon zo uit de bak kan halen zonder stress of moeite. Lily is compleet het tegenovergestelde en laat zichzelf super weinig zien, ze is ontzettend bang voor ons. Ik wil er z.s.m. wel mee bezig gaan om haar tam te maken en aan ons te laten wennen. Al is het alleen maar voor haar eigen gemoedsrust (als in; dat ze minder bang is voor ons) en voor wanneer ze bijvoorbeeld naar de dierenarts zou moeten, dat ze dan gewoon vastgehouden kan worden zonder te veel stress.

Dus, mocht iemand tips hebben voor het tam maken van een twee maanden oud bang hamstertje, dan hoor ik het graag. :))


Het belangrijkste is vooral het doen. Of je nu een nestje hebt waarbij de oogjes net open zijn, of een hamstertje van 1,5 jaar die uit de opvang komt; ze moeten er aan wennen. En wennen kan alleen maar als je het gaat doen. Natuurlijk niet vol de eerste week als het diertje er net is (ben ik van mening) maar wanneer de acclimatisatie heeft plaatsgevonden is het een kwestie van doen en doorpakken. Vooral niet achteruit stappen bij wat gemopper, dan hebben ze namelijk hun doel bereikt. En hoe vaker (niet overdrijven haha) je ze oppakt, hoe normaler het wordt.
In de winkel zag ik dat vaak bij collega's. Heel twijfelend een hamster ( = prooidier) benaderen. Ze begonnen te schreeuwen of weg te rennen. Als je gewoon in één keer (of twee .. oké) pakt, gewoon op je doel af; en je herhaalt dit iedere keer en sluit het positief af, dan is zo over.

Ik zeg altijd; hoe meer je het als een diamantje behandelt, hoe meer het zich als een fragiel diamantje zal gedragen. Gewoon pakken en niet mutsen :D

Dus ik hoop dat je er iets mee kan :P

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 22:39

Ik kan Mango ook nog steeds niet oppakken, want hij bijt echt door. Ik pak hem dus alleen op indien noodzakelijk zoals bij kooi verschonen. Verder kan ik hem inmiddels wel fatsoenlijk aanraken in zijn kooi en gaat hij dan gewoon door met zijn eigen ding en valt hij me dan niet meer aan. Hij vindt overigens zijn reismandje ook nog steeds niks, dus hij blijft ook bij verschonen zo lang mogelijk in zijn kooi. Verder is ie heel tevreden, ook weer met zijn nieuwe inrichting. Ik zie hem regelmatig lekker keutelen, even in het zand rollen, ergens aan knagen en een rondje rad en dan weer slapen.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 07:38

Dankjewel voor je tips Denise!

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:44

Gisteren voor het eerst geoefend met Lily en het ging echt verrassend goed! Het oppakken vindt ze nog verschrikkelijk spannend, maar toen ik haar eenmaal in mijn handen had was het goed. Ze leek daarna gelijk een stuk meer op haar gemak ook in haar bak. Heel fijn.

Voor Molly heb ik een drinkflesje besteld, die komt vandaag binnen. Ik laat haar drinkbakje ook staan zodat ze kan kiezen maar op het moment heb ik niet het idee dat ze daar echt (goed) uit drinkt. Bij de opvang had ze een flesje dus wellicht is ze dat gewoon gewend en snapt ze het bakje niet helemaal. Ik weet dat een flesje niet ideaal is, maar ik heb liever dat ze goed drinkt en dan maar zo.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 10:28

__Sannne schreef:
Gisteren voor het eerst geoefend met Lily en het ging echt verrassend goed! Het oppakken vindt ze nog verschrikkelijk spannend, maar toen ik haar eenmaal in mijn handen had was het goed. Ze leek daarna gelijk een stuk meer op haar gemak ook in haar bak. Heel fijn.

Voor Molly heb ik een drinkflesje besteld, die komt vandaag binnen. Ik laat haar drinkbakje ook staan zodat ze kan kiezen maar op het moment heb ik niet het idee dat ze daar echt (goed) uit drinkt. Bij de opvang had ze een flesje dus wellicht is ze dat gewoon gewend en snapt ze het bakje niet helemaal. Ik weet dat een flesje niet ideaal is, maar ik heb liever dat ze goed drinkt en dan maar zo.


Dat oppakken is ook echt iets dat ze moeten leren :) Het blijft natuurlijk een soort grijpbeweging en het lijkt mij ook best heftig om een enorme hand op me af te zien komen. Maar als ze dit eenmaal gewend zijn dan is er echt niets meer aan de hand. Vooral zo door blijven gaan dus! :D

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:42

Maranta schreef:
Eleeke schreef:
Wat een leuke foto's <3
Ik heb het opgegeven met Stilton. Hij is inmiddels een jaar oud en leidt z'n eigen ondergrondse leven. Zie hem geregeld een week niet, maar z'n eten, fruitjes en andere dingen zijn altijd verdwenen de volgende ochtend en z'n rad horen we wel eens.
Als ik geen teken van leven heb gezien, zorg ik uiteraard dat ik hem even check.

Ik heb zelfs half wilde ratten tam gekregen, maar Stilton wil gewoon niet.
Ik kan hem oppakken en vasthouden, maar daar heeft hij geen plezier in dus dat doe ik alleen als het echt nodig is.

Lang verhaal kort, beetje jaloers op al die knuffeldieren hier.

Hier ook zo'n hamster. Alleen 's nachts spot ik hem weleens. Scharrelt rustig door de bak etc. En heel af en toe met avondeten, zie ik hem.

Oppakken etc. vind ie niet leuk. Dus het blijft lekker een kijkhamster. Als ik hem zie :+ Nu heb ik er ook nooit echt tijd ingestoken.

Is nu 1.5 jaar en ziet er nog steeds goed uit. Dus daar ben ik enorm blij mee. En de hele bak is overhoop gehaald. Alweer :')


De mijne was net zo, pas na iets meer dan een jaar werd hij liever. Volgens mij werd hij toen gewoon dement :')

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:26

Pfoeh, pittige ochtend/middag gehad met Molly (de hamster die we vorige week zaterdag uit de opvang hebben gehaald) . Ik merkte gisteren al dat ze zich wat vreemd gedroeg, wat slomer en ze ademde een beetje vreemd. Zagen we haar rond half 12 vanochtend weer en ze ging heel slecht. Ze liep alsof ze dronken was, viel steeds om, raar kokhalzende beweging maakte ze af en toe, maar ook weer afgewisseld met momenten dat het wel ging. Gelijk de spoed dierenarts gebeld en om 1 uur konden we terecht. Dierenarts zei aan de telefoon dat het waarschijnlijk einde verhaal was, en zo zag het er ook echt uit. Verschrikkelijk uur gehad van 12 tot 1. Had haar alvast in haar reisbakje gezet en ze was zo aan het vechten ze had het zo zwaar. Flink wat tranen gelaten want God wat is het naar zo'n lief beestje zo te zien lijden.

Om 1u dus bij de dierenarts, gelukkig had ze een wat helderder moment daar. Oh en ze deed het zo braaf, ze is zo tam en laat alles gewoon gebeuren heel fijn. Dierenarts constateerde een beginnende longontsteking maar vond het nog geen onbegonnen werk. Ze heeft een prikje gekregen (dat vond ze niet zo leuk) met een stofje wat de benauwdheid weg haalt en we hebben een antibiotica kuur meegekregen voor haar. Hopelijk slaat deze goed aan maar dat is natuurlijk altijd maar afwachten met deze kleine diertjes. Eerste druppeltje antibiotica geven ging gelukkig goed. Ze is zo braaf, ik kan haar gewoon oppakken en met het spuitje de druppel in haar bekkie duwen. Zo tam.

Duimen dus dat de antibiotica aanslaat, ze is in ieder geval al een stuk opgeknapt na de prik van de dierenarts. Ze scharrelde al weer stevig door haar bak en wist ook gelijk haar voer te vinden. Hopelijk blijft het goed gaan.

Ook wel weer een goed voorbeeld en motivatie om Lily ook tammer te krijgen. Moet er niet aan denken dat we dit met haar zouden hebben en ze zich niet laat oppakken en behandelen.

Molly zag er wel heel schattig uit op de grote behandel tafel bij de dierenarts met de stethoscoop die haast zo groot is dan zijzelf. Haha

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:53

help!!! beestjes!!!

ik heb in het verblijf hele kleine witte beestjes lopen ;( wat moet ik doen?

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:59

Wat het zou kunnen zijn durf ik niet te zeggen, maar ik zou asap het verblijf helemaal verschonen en ook de bak even helemaal afspoelen als dat kan!

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 10:30

Gwenvd schreef:
help!!! beestjes!!!

ik heb in het verblijf hele kleine witte beestjes lopen ;( wat moet ik doen?


Die zijn niet schadelijk. Je zit in de Scape groep toch? Check even de berichtonderwerpen, daar zie je foto's en veel tips. Hebben te maken met luchtvochtigheid en vochtige plekken zoals aarde of rondom het waterbakje. Schoonmaken heeft geen zin. Ze ontstaan explosief en zijn ook ineens weer weg. Groot voordeel is dat ze zichzelf verzuipen in het waterbakje :D
Je hamster heeft hier in ieder geval geen last van. Veel mensen hebben er deze zomer last van. We zijn bezig met een uitgebreid document, maar ik kan niet zoveel/zolang typen dus ben afhankelijk van andere.


Jeetje Sanne, wat ontzettend heftig. Hoe gaat het nu met het hamstertje?

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 10:39

Het lijkt zowaar goed te gaan. Tot gisterochtend zagen we het erg somber in met haar, gezien er niet echt verbetering in zat (maar het ging gelukkig ook niet slechter). Nu durven we heel voorzichtig te hopen dat het misschien toch goed gaat komen met haar. Ze heeft gisteren de hele dag op dezelfde plek geslapen, waar ze de dagen voorheen regelmatig van plek wisselde waarschijnlijk omdat ze zo oncomfortabel was. Ook merkte ik gisteravond op dat ze weer normaal lijkt te ademen. Hiervoor ging het lijfje heel rap en krampachtig heen en weer, nu ademt ze weer als "normaal". Ook hebben we haar vanochtend zowaar weer wat zien eten. Het geven van de antibiotica wordt wel steeds meer een uitdaging. Mevrouw voelt zich duidelijker wat fitter en is flink aan het tegenstribbelen. Gelukkig word ik er met de poging handiger in dus het gaat steeds sneller.

Lang verhaal kort; het lijkt de goede kant op te gaan, maar met zo'n klein kwetsbaar beestje kan het natuurlijk ook zo weer omslaan.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:41

duimen Sanne, zo sneu als het niet lekker gaat. Wel een goed teken dat ze gaat tegenstribbelen, maar dat maakt het niet makkelijker.

Dank je wel Denise! ik had echt even een hartverzakking. De zoekfunctie bij mijn facebook deed het niet maar inmiddels wel. Ik heb het gevonden, de meelmijt.

Scheelt weer een middag schoonmaken haha.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 11:44

__Sannne schreef:
Het lijkt zowaar goed te gaan. Tot gisterochtend zagen we het erg somber in met haar, gezien er niet echt verbetering in zat (maar het ging gelukkig ook niet slechter). Nu durven we heel voorzichtig te hopen dat het misschien toch goed gaat komen met haar. Ze heeft gisteren de hele dag op dezelfde plek geslapen, waar ze de dagen voorheen regelmatig van plek wisselde waarschijnlijk omdat ze zo oncomfortabel was. Ook merkte ik gisteravond op dat ze weer normaal lijkt te ademen. Hiervoor ging het lijfje heel rap en krampachtig heen en weer, nu ademt ze weer als "normaal". Ook hebben we haar vanochtend zowaar weer wat zien eten. Het geven van de antibiotica wordt wel steeds meer een uitdaging. Mevrouw voelt zich duidelijker wat fitter en is flink aan het tegenstribbelen. Gelukkig word ik er met de poging handiger in dus het gaat steeds sneller.

Lang verhaal kort; het lijkt de goede kant op te gaan, maar met zo'n klein kwetsbaar beestje kan het natuurlijk ook zo weer omslaan.


Dat is fijn, ik hoop dat het de goede kant op blijft gaan! Als je haar iets makkelijks te eten wilt geven kan je het beste oud (bruin) brood of brinta mengen met kattenmelk. Kattenmelk is vet en geeft vaak even een lekkere boost. Plus omdat het een papje/zacht is eten ze het makkelijker op :) Het kost ze minder moeite.


Gwenvd schreef:
duimen Sanne, zo sneu als het niet lekker gaat. Wel een goed teken dat ze gaat tegenstribbelen, maar dat maakt het niet makkelijker.

Dank je wel Denise! ik had echt even een hartverzakking. De zoekfunctie bij mijn facebook deed het niet maar inmiddels wel. Ik heb het gevonden, de meelmijt.

Scheelt weer een middag schoonmaken haha.


Ja je kan er gewoon niets aan doen. Mijn Chineesje had het, heel het waterbakje vol. Heb een aantal keer het waterbakje flink laten opdrogen (wel dusdanig dat Chinees niet zonder water zat) en dat heeft blijkbaar geholpen want ik ben er vanaf.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:47

mijn waterbakje is wit, ik weet dus eigenlijk niet of ze daar ook bij zitten...

zal eens kijken voor een ander waterbakje

edit: kon ze toch zien op het waterbakje.... Ik hoef nu dus niets te doen?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 11:58

Gwenvd schreef:
mijn waterbakje is wit, ik weet dus eigenlijk niet of ze daar ook bij zitten...

zal eens kijken voor een ander waterbakje

edit: kon ze toch zien op het waterbakje.... Ik hoef nu dus niets te doen?


Er is weinig aan te doen. Het bakje verschonen en ze zitten er gewoon weer. De luchtvochtigheid moet omlaag en ze verzuipen zichzelf.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 12:00

Goed idee van de kattenmelk en brood Denise, ga ik zo gelijk even halen!

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 12:01

__Sannne schreef:
Goed idee van de kattenmelk en brood Denise, ga ik zo gelijk even halen!


Alsjeblieft :) Je kan bij de bakker wel om oud brood vragen denk ik. Anders voor Brinta gaan. Verse brood plakt te veel.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 15:06

xDenies schreef:
Er is weinig aan te doen. Het bakje verschonen en ze zitten er gewoon weer. De luchtvochtigheid moet omlaag en ze verzuipen zichzelf.


Ja daarom, nou gelukkig maar, ik kreeg het echt even benauwd.

ze zitten er ook echt pas net want ik houd het altijd wel goed in de gate.

Ik heb wel sinds vanmorgen OVERAL jeuk :')

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 15:06

Klopt, ze ontstaan ook echt explosief. Dan lijken ze overal te zitten. Ze doen gelukkig zowel jou als je hamster niet kwaad :D