Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:25

Ja dat is roos! Of snuffie hup zoals de kinderen haar genoemd hebben :+

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 00:39

Zo blij dat ik Roos op tijd bij iemand zoals jou heb kunnen herplaatsen! Of nouja.. Snuffie Hup :P

Gwenvd

Berichten: 1735
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 08:38

Hoi allemaal! Ik kom volgen!

Mijn zoontje en ik willen graag een hamster, kooitjes zijn niet meer van deze tijd (vind ik) maar dit is zo leuk!

Ik ga heerlijk dit topic doornstruinen en tzt als er een hamster komt zal ik foto’s delen.

We zijn er nog niet uit wat voor een hamster, dus dat gaan we nog eens rustig uitzoeken.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 12:24

Welkom Gwenvd! Wat leuk dat jullie zo'n goede start gaan maken :) Het is inderdaad belangrijk om eerst uit te zoeken welke soort hamster het beste bij jullie past om vervolgens ook te kijken of dit qua ruimte en budget realistisch is. Dat gaat vast helemaal goed komen en als we je ergens mee kunnen helpen dan horen we het graag :)

Gwenvd

Berichten: 1735
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:45

Wat lief dank je wel!

Ik dacht zelf een dwerghamster. Denk dat dat qua ruimte het beste is, Dam kunnen we hem/haar het beste bieden. Nu nog de vraag waar we deze tzt kunnen kopen.

Zit er nog verschil in gedrag qua mannetje of vrouwtje?

Vandaag in een winkel geweest, wat ik erg fijn vond is dat ze hele leuke verblijfjes hadden, ze geven al T goede voorbeeld. Eigenlijk is alles te krijgen daar behalve het terrarium.

Gwenvd

Berichten: 1735
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:23

Oké nu al een vraag :) de plek wat qua ruimte het beste zou zijn is 70 x 40 x 40, is dit groot genoeg? Hoger zou nog kunnen als dat verkrijgbaar is.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 18:25

Je zou kunnen kijken bij een goede hobbyfokker. In welke omgeving woon je als ik vragen mag? 70x40x40 is minimaal voor een dwerghamster. Aan meer hoogte zouden ze niets hebben, al zou ik persoonlijk een terrarium van 50cm hoogte aanschaffen en de deurtjes op 20cm, anders kom je in de knoop met het loopwiel. Maar een kleinere ruimte is niet aan te raden, groter zou wel idealer zijn :)

Qua gedrag en karakter zit er geen verschil tussen het geslacht. Een goede basis, leefomgeving en omgang is het belangrijkste voor een hamster.

Gwenvd

Berichten: 1735
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:29

Ik zit omgeving Haarlem. Hobby fokker zou mijn voorkeur hebben

Ja ik wil ook eigenlijk groter, wij hebben alleen nog een kleiner zoontje en het plekje waar hij zou kunnen is daar het meest veilig.

En anders ga ik gewoon verder kijken waar hij kan. Geen haast.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 18:59

Dit is een lijst met fokkers, ik moet wel zeggen dat naar het blijkt hij niet meer helemaal up-to-date is, maar het kost ook veel tijd om dit te onderhouden. Wellicht helpt het je in ieder geval iets verder :)
https://hamsterscaping.info/fokkers/

Gwenvd

Berichten: 1735
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:21

Ik heb het plekje waar de hamster zou komen nog eens opgemeten en 80 cm past perfect!

Nu op marktplaats kijken of ik iets kan vinden voordat ik een nieuwe zou kopen.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:10

Ik vind het wel bijzonder dat er zoveel minder hamster- en rattenfokkers zijn dan een jaar of 10/15 geleden.

Ik ga gewoon op een wachtlijst van een half jaar voor een paar ratjes.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 18:05

Ach Corona werkt ook niet erg mee. Maar liever een lange wachttijd en kwaliteit dan dat je denkt bij een hobbyfokker te kopen maar de kwaliteit van een groothandel te krijgen :)

Ik fok zelf al jaren zuivere Russische Dwerghamsters, dus dat betekend zonder inkruising van kleuren (Campbelli) en ook dan is er maar heel weinig. De zuivere fokkers zijn op één hand te tellen in Nederland en dan wordt er nog voldoende misgund. Als fokker zijnde is het dus ook niet makkelijk; voor mij ook een reden om het tijdelijk op een laag pitje te zetten.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:54

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Jeej! Morgen verder inrichten.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 16-03-21 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 23:06

Hee daar is je terrarium :) Wat is het er voor één geworden? Qua afmetingen? Sta je overigens open voor tips? Dit is immers een informatief topic, haha.

In ieder geval wil ik je alvast adviseren om met meer (en beter graafbare) bodem te werken zodat de valhoogtes van je plateau beperkt worden. Ik snap nog steeds niet waarom het geadviseerd wordt bij hamsters die geen hoogte en diepte kunnen inschatten!

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:08

Komt eraan. ;)

Maar we moesten het even doen met wat we hadden.

Is 80x40x50 van Queenies.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 23:11

Oh wat een heerlijke maat!
En ik snap dat je even moet roeien met de riemen die je hebt, maar het had ook gekund dat je er niet van bewust was en dan is het zonde als ik het niet durf uit te spreken. Vandaar ook de vraag of je open staat voor tips.

Gwenvd

Berichten: 1735
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 08:24

Het moment komt er aan dat de kleine gup komt.

Ik heb qua voer alleen nog geeeeen idee wat goed is en wat juist niet. Het wordt een dwerghamster.

En hebben jullie eerst het verblijf ingericht en toen de hamster gehaald? Of de hamster ook meteen meegenomen?

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 08:45

Ik heb mijn hamster uit een opvang. Ik heb, voordat ik hem ophaalde, inderdaad eerst het verblijf ingericht. Uit jouw bericht begrijp ik dat je er 1 uit de dierenwinkel gaat halen? Gezien je het over meteen meenemen hebt?

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 09:08

In mijn ogen bestaat er niet zoiets als niet goed of wel goed. De 1 zweert bij zelf mixen en de ander bij 1 soort brok. Ik zelf voer van Witte Molen wat ook door veel niet geaccepteerd worden, maar ik heb weer veel ellende gezien met de zelfmixen (2 hamsters die bleven afvallen en gevaarlijk licht waren..). Dus voer in 1e instantie wat hij nu krijgt en kijk dan eens waar je hamster het goed op doet. Een stabiel gewicht heeft en dergelijke.

Eerst de inrichting, dan de hamster :)

Wodamen
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:11

ik breek hier even in hoor.

heeft iemand ervaring met het houden van een Syrische hamster in een Ikea detolf?
zit even te denken of ik er nou een deksel op moet gaan maken.. want ik denk dat een Syrische er makkelijk uit kan of niet? Mijn rusjes blijven er netjes in gelukkig

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 13:39

Niet aan beginnen is eigenlijk het enige eerlijke advies dat iemand je kan geven. Je bent ontzettend beperkt met de breedte en hoogte van een DETOLF en voor een Syr zijn dat beide hele belangrijke aspecten in het juist kunnen inrichten. Een DETOLF is leuk voor een dwerghamster, voor een Syr is het echt een vreselijke uitdaging met geen belofte op een tevreden hamster; ondanks dat het bijna 7000cm2 is. Je wilt voor een Syr al minimaal 30cm bodembedekking aanbieden over het grootste gedeelte van je bak, dan heb je nog maar ruimte voor een paar cm aan huisjes die ook allemaal een stuk groter zijn. Nee hoor, ik heb veel ellende langs zien komen! Met een verhoogde deksel maak je het jezelf iets makkelijker maar uiteindelijk blijft het zo'n vreselijke uitdaging.

Wodamen
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-05-20

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:59

Ah kijk dan laat ik het lekker zoals ik het nu heb, dan ga ik het me niet moeilijker maken haha
Dan blijft Napoleon het Rusje lekker in de 160 zitten :D

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 14:37

Dat zal Napoleon ook vast niet erg vinden :P

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:06

Gwenvd schreef:
Het moment komt er aan dat de kleine gup komt.

Ik heb qua voer alleen nog geeeeen idee wat goed is en wat juist niet. Het wordt een dwerghamster.

En hebben jullie eerst het verblijf ingericht en toen de hamster gehaald? Of de hamster ook meteen meegenomen?


Qua voer heb ik voer uit de dierenwinkel gehad waar al mijn hamsters het prima op deden. Nu heb ik rodent topia omdat ik het leuk vind om gevarieerd eten te geven.
Ik zorg dat het verblijf zo goed mogelijk is ingericht en dan pas de hamster.

Gwenvd

Berichten: 1735
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:11

Dank jullie wel. Wij gaan ook eerst het verblijf in orde maken. Zal tegen die tijd wel foto’s plaatsen.