Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:56

xDenies schreef:
Welkom Loei! :) Wat voor belangrijk is dat je je niet op de 80cm moet blindstaren. Een bak van 70x40x40 is namelijk ook 2800cm2 en dus voor een dwerghamster de minimale maten. Als je een bak van 80x30 aanschaft is hij namelijk wel 80cm maar de oppervlakte is te klein. De maat die Gwenvd heeft is bijvoorbeeld een hele fijne maat! Het ventilatierooster het liefst minimaal 20cm en de deurtjes ook op een hoogte van 20cm. Als ik naar mijn eigen bak kijk (50cm hoog) had ik dat liever 60cm hoog gewild.

Wat betreft je winkelwagentje. Volgens mij heb je het al besteld? Dat is wel zonde want er zit een hoop tussen wat eigenlijk of veel te groot is (voor je hamster en de ruimte) of overbodig. Zoals de drinkflesjes en houder. Dit is een hele onnatuurlijke houding voor de hamster en kost ze zelfs ontzettend veel moeite.
Bij je bodembedekking mis ik persoonlijk nog de hennepvezel, katoen en zaagsel zie ik wel :)
Het bestelde loopwiel van 20cm, is geen 20cm. Dat is echt super irritant van Trixie, maar ze hebben de buitenmaat gemeten. Een volwassen dwerghamster heeft echt wel minimaal 20cm nodig en ze zijn al vrij snel op hun volwassen gewicht.
Het Elmato Berghuis is echt best wel heel groot. Eigenlijk een Syren huisje maar de opening is dan weer te smal. Voor een minimaal formaat huisvesting dus echt wel iets wat teveel ruimte in beslag neemt. De Holle boomstam is als het goed is dezelfde die Gwenvd ook heeft, deze kan je wel leuk gebruiken als 'bloempotje' voor plantjes, maar niet voor de hamster om er door heen te kruipen :)

Sorry voor de hele opsomming maar ik vind het zelf zo zonde als men geld uit geeft aan dingen waar ze niets aan hebben. Als voorbeeld is mijn assortiment dan wel (nog) niet zo groot maar wel doelgericht op onder andere HamsterScaping.

Ik hoop dat je er iets aan hebt :) Je hebt nog tijd zat. Houd er wel rekening mee dat als je een hamstertje van een goede fokker wilt adopteren je nu vast kan oriënteren en op de wachtlijst kan staan. Anders kan het nog wel eens langer duren dan je zou willen. Ik heb bijvoorbeeld voorlopig geen nestjes, Corona werkt niet erg mee onder de hamsterfokkes.


Bedankt voor je uitgebreide bericht. Ik mag het natuurlijk nog retourneren, dus ik denk dat ik even uitzoek wat ik houd en ga retourneren. Ik zal hierover later even een update geven.

Ik kan hier in ieder geval weer even mee verder :) Heb je toevallig een fokker in beeld waarbij ik in de wachtrij zou kunnen gaan? Ik heb namelijk geen enkel idee waar ik zoeken moet. Een hamster uit een dierenwinkel is voor mij geen optie.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 09:02

Ik reageer later uitgebreider op alles! Maar, Loei, je kan eens bij deze lijst kijken. Ik ben Hamstery Pure Colour en heb voorlopig niets. Ik weet dat HamsterTopia nestjes verwacht maar ik heb geen flauw idee hoe en wat met haar reserveringslijst en of ik de post goed heb geïnterpreteerd. Bbeauty in Limburg volgens mij ook wel. De rest is allemaal een beetje stilletjes.
https://hamsterscaping.info/fokkers/

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:02

Bedankt!! Heb Hamstertopia een berichtje gestuurd en sta op de lijst. Juni ging niet meer lukken zei ze, maar dat geeft niet, heb alle tijd.

Heb al een paar kruiden en plantjes en lekkers besteld op https://www.rodenttopia.nl. Ik wil ook nog hennepvezel, mos en een paar kleinere huisjes en ladders ergens bestellen. Dus als er nog tips zijn :):)

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:14

Je kan ook kijken naar een hamster uit een opvang. :)

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:44

__Sannne schreef:
Je kan ook kijken naar een hamster uit een opvang. :)

Sta ik ook voor open! Alleen omdat ik pas over 6/7 weken een hamstertje zou willen, heeft het geen zin om daar nu al naar opzoek te gaan. Maar tegen die tijd zeker een optie.

Heeft iemand deze kooi? En is deze geschikt? Lijkt me een hele mooie. Heeft iemand deze ingericht staan? Gaat me met name om de 100cm

https://www.gerbilshopqueenies.nl/terra ... r-plateaus

_Christina

Berichten: 1497
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:21

Je kunt ook marktplaats in de gaten houden? Er zijn regelmatig hamsters waarop een gezin is uitgekeken die als gratis af te halen worden aangeboden.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 15:52

Loei schreef:
__Sannne schreef:
Je kan ook kijken naar een hamster uit een opvang. :)

Sta ik ook voor open! Alleen omdat ik pas over 6/7 weken een hamstertje zou willen, heeft het geen zin om daar nu al naar opzoek te gaan. Maar tegen die tijd zeker een optie.

Heeft iemand deze kooi? En is deze geschikt? Lijkt me een hele mooie. Heeft iemand deze ingericht staan? Gaat me met name om de 100cm

https://www.gerbilshopqueenies.nl/terra ... r-plateaus


Ach, als je op de reserveringslijst staat voor pas na juni, dan kan je toch ook over 6/7 weken pas gaan zoeken voor een marktplaats hamstertje? Ik zie het verschil niet zo. Er is nooit een belofte dat er ook daadwerkelijk na juni een nestje wordt geboren.

Een terrarium van 100x40 of 100x50 is zeker geschikt voor een hamster. Ik vind Queenies zelf echter gigantisch en onnodig duur. Het is wel kwaliteit, dat klopt. Ik heb zelf een 100x50x50 terra van Terrariumpaleis staan en heb daar ruim 100 euro minder voor betaald en dat is net zo goed. Ik adviseer je om zonder plateaus te nemen en de deurtjes op minimaal 20cm hoogte. Een totale hoogte van 50/60cm is aan te raden :)


Loei schreef:
Ik wil ook nog hennepvezel, mos en een paar kleinere huisjes en ladders ergens bestellen. Dus als er nog tips zijn :):)


Uh tsja, ik zou gek zijn als ik mijn eigen webshop niet even aandraag? www.LittlePawsPetShop.nl :)

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 16:51

Klopt, tegen die tijd ga ik kijken wat ik wil.. Terrariumpaleis is een hele goed tip, heb ze een berichtje gestuurd.

Ik ga zeker eens je webshop bekijken :) !

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 17:03

Je hebt nog meer goede bedrijven hoor. Ik weet niet of je Facebook hebt en al in de HamsterScaping groep zit? Daar hebben we een document met een aantal bekende op een rijtje :)

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 16:32

Hoe gaat het met jullie hamstertjes in hun scape? Hier wat betreft hamstertjes niet zoveel te vertellen. Ik heb mij de afgelopen dagen bezig gehouden met een nieuw assortiment leuke decoratie materialen in de webshop :) Alles staat online met uitleg. De webshop telt ondertussen 220+ producten en we zijn begonnen aan de 4e maand, blijf het speciaal vinden :D *\o/*

Anoniem

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 17:47

Ik koop gewoon bakken via mp.

Hier gaat zijn gangetje met Fredjuh. Zie hem af en toe. Kan wel zien dat ie wat ouder begint te worden.

Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:20

Ziet er heel leuk uit de nieuwe spulletjes! Binnenkort weer wat bestellen :)

Dino gaat ook goed, geniet van alle plantjes, het graven en de aandacht.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 21:14

Maranta schreef:
Ik koop gewoon bakken via mp.

Hier gaat zijn gangetje met Fredjuh. Zie hem af en toe. Kan wel zien dat ie wat ouder begint te worden.


Klopt, je kan inderdaad ook op marktplaats shoppen. Maar dat is toch wel meer een uitdaging haha. Fijn dat het goed gaat met Fredjuh. Dat ie maar heel oud mag worden!


Gwenvd schreef:
Ziet er heel leuk uit de nieuwe spulletjes! Binnenkort weer wat bestellen :)

Dino gaat ook goed, geniet van alle plantjes, het graven en de aandacht.


Ah wat fijn dat het goed gaat met Dino! Nog steeds tevreden met de scape zoals je hem had? :) En dat lijkt me hartstikke leuk, er is weer volop shopplezier! :D

froukje_

Berichten: 207
Geregistreerd: 14-03-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:36

Hallo, mag ik me hier ook melden? Ik heb via marktplaats een hamster hok gekocht van 90x47x90. Ik ben nu aan het uitzoeken wat ik er in wil hebben. Heb al de complete bodemset in mijn winkelmandje en dacht dan bestel ik de complete set voor een hok van 1m helaas zijn alle basisarts uitverkocht. Wat zijn nog meer fijne plekken waar ik spullen kan vinden (of komt alles binnenkort nog weer binnen denies) daarna gaan we kijken naar een dwergje.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 08:36

froukje_ schreef:
Hallo, mag ik me hier ook melden? Ik heb via marktplaats een hamster hok gekocht van 90x47x90. Ik ben nu aan het uitzoeken wat ik er in wil hebben. Heb al de complete bodemset in mijn winkelmandje en dacht dan bestel ik de complete set voor een hok van 1m helaas zijn alle basisarts uitverkocht. Wat zijn nog meer fijne plekken waar ik spullen kan vinden (of komt alles binnenkort nog weer binnen denies) daarna gaan we kijken naar een dwergje.


Welkom Froukje! Heb je een foto van de bak die je hebt aangeschaft? 90cm klinkt namelijk ontzettend hoog dus is dit tralies of glas? De ruimte is in ieder geval 4230cm2 en geschikt voor een dwerghamster. Welke soort dat is 'om het even'.
Wat betreft de basis sets is binnenkort alles weer leverbaar. De 28x17cm en 7x55cm ladders komen eind deze week eindelijk na bijna 2 maanden niet leverbaar te zijn geweest *\o/* De 7x27cm ladders laten nog even op zich wachten helaas.
Alle producten uit de sets zijn ook gewoon los verkrijgbaar zodat je het nog naar wens kan aanpassen :D

froukje_

Berichten: 207
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 09:25

Afbeelding
Het was een aquarium. Is inderdaad ook best hoog maar kan er veel bodem bedekking in :) Ik had alle producten inderdaad al los verzameld. Maar dan wacht ik even tot het einde van de week dan kunnen de ladders meteen mee.

Edit ik zit nu te denken dat het maken wel inclusief de poten is. Ga ik nog even na kijken

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 11:01

Ooh wat een heerlijk toffe ruimte! Daar moet je echt wel iets leuks van kunnen maken hoor! :) Zodra ik de verzendbevestiging heb plaats ik de producten weer verkoopbaar! :D

froukje_

Berichten: 207
Geregistreerd: 14-03-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:18

Het is een zelfgemaakte bak. Eens kijken of ik misschien de binnenkant nog wat lichter schilder want hij lijkt nu best wel donker. Of misschien dat een kennis van me zo handig is om aan de zijkanten nog een raampje te maken. Laat je weten wanneer ik ze kan bestellen? Dan bestel ik ze dan meteen.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 11:57

Ik dacht dat het een staal-look was en daarom niet geschilderd kon worden, maar dat was ook direct mijn eerste gedachten! Op basis van waterbasis komt dat helemaal goed :)

Ik zal een gil geven!

Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 19:56

xDenies schreef:
Ah wat fijn dat het goed gaat met Dino! Nog steeds tevreden met de scape zoals je hem had? :) En dat lijkt me hartstikke leuk, er is weer volop shopplezier! :D


Ja zeker blij! Binnenkort wel weer wat aan doen. Denk eerst bij jou wat bestellen als het salaris er is :D vind T leuk om hem met enige regelmaat te veranderen. Maar de basis zal hetzelfde blijven. Vind het zandbakje alleen nu best groot zo met dat kapotte loopwiel als bak. Weet niet hoe groot ze moeten zijn.

Laatst had hij voor het eerst een gele plek omhoog gegraven, ik was helemaal trots haha.

Hij ligt nu ook regelmatig in zijn huisjes terwijl hij eerst altijd in een holletje zat.

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 20:20

Gwenvd schreef:
Ja zeker blij! Binnenkort wel weer wat aan doen. Denk eerst bij jou wat bestellen als het salaris er is :D vind T leuk om hem met enige regelmaat te veranderen. Maar de basis zal hetzelfde blijven. Vind het zandbakje alleen nu best groot zo met dat kapotte loopwiel als bak. Weet niet hoe groot ze moeten zijn.

Laatst had hij voor het eerst een gele plek omhoog gegraven, ik was helemaal trots haha.

Hij ligt nu ook regelmatig in zijn huisjes terwijl hij eerst altijd in een holletje zat.



Niet te vaak veranderen hoor. Probeer echt, zolang er geen negatief gedrag wordt vertoond, die minimaal 8 tot 12 weken aan te houden. Ik schrijf er binnenkort ook een informatieve post over want ik zie dat veel mensen steeds eerder gaan veranderen. Een goede scape moet echt wel maanden mee gaan! :) Te vaak veranderen is voor het diertje ook niet fijn. (dit stukje is ook meer algemeen en niet specifiek op jou hoor! <3)

Eind deze week komen eindelijk de ladders weer binnen! Op de 7x27cm na dan, maar die zal straks ook wel volgen. Ben allang blij dat de belangrijkste ladders binnen komen *\o/* Bijna 2 maanden zonder is heel pittig.

Een zandbakje moet groot genoeg zijn om in te rollen en te draaien. Dus een kapot loopwiel is vrij groot, maar wel erg leuk :D Maar de keramieken badhuizen (bijvoorbeeld niet de appel en watermeloen) zijn wel prima geschikt en nog koel in de zomer ook. Win win!

Heerlijk heh hoe je zo trots op je beestje kan zijn :P

froukje_

Berichten: 207
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:22

Dus je maakt het hele hok maar 1x in de 2-3 maand schoon? En dan tussendoor de vieze plekken? Hoe vaak doe je die?
Wanneer verstuur je de bestelling? Ben helemaal niet ongeduldig hoor... Wil gewoon morgen al beginnen. Haha nee doe maar rustig aan :j Vind zo'n hamstertje zo leuk dus kan niet wachten tot er hier eentje kan komen.
En leuk om alle verhalen te lezen over de hamsters :)

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 21:31

Ik verstuur het als ik je spullen compleet heb, haha! :P De ladders komen natuurlijk pas eind van de week binnen.

Een ruimte van 80x35x40cm = 2800cm2 doe je eens in de 8 tot 12 weken 'verschonen' of herinrichten. Hamsters zijn niet vies dus het volledig verschonen is maar zelden nodig eigenlijk. Vieze plekken zie je veelal maar zelden, dat doen ze normaal in hun eigen kamertje onder de grond :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33866
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:44

Ik maak mijn hokken vaak maar eens per 4-6 maanden schoon. Ze stinken niet en het geeft de hamsters alleen maar stress als ik de boel wijzig.

Anoniem

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:46

Volgens mij heb ik december voor het laatst een deel schoongemaakt.

Maak alleen loopwiel regelmatig schoon.

Maar zodra ik de boel gedeeltelijk vervang, zie ik hem nog minder. En pas naar een paar maand gaat hij echt gangen graven.