Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 20:03

Nee dat is inderdaad de Detolf. Ik bedoel de Samla van 14,99 - die is 130l uit mijn hoofd en net iets meer dan 3000cm2. Een maat kleiner wordt te klein helaas. Maar voor tijdelijk zou dat realiseerbaar zijn, maar ik ken jouw woning natuurlijk niet.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:15

Ik heb ruimte voor een opvangertje maar welke regio is dit?

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:41

DiantaM schreef:
Ik heb ruimte voor een opvangertje maar welke regio is dit?


*verwijderd op aanvraag*
Laatst bijgewerkt door Fireheart op 27-09-22 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 20:42

Dat is wel een stukje vanuit onze omgeving :') Maar misschien zijn er enthousiaste hamster taxi's.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:53

Haha ja dat is wel echt een beetje uit de buurt

Kookaburra

Berichten: 5401
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:47

Vanavond haal ik de hamster met kooitje op :D Ik hoorde dat de andere ook een baasje heeft gevonden. Dus hopenlijk ook iemand met een hamsterscaping bak.

Dan is hij hier (hopenlijk maar 1 dag) in het kooitje en kan ik morgen mijn bak inrichten. Bodembedekking moet ik nog binnenkrijgen via de pakketpost :)

Maar bij mij komt hij in ieder geval goed terecht :D

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 15:59

Misschien ben ik sceptisch maar degene met een juiste huisvesting zijn vooralsnog op 1 hand te tellen. Maar ala, geniet van je nieuwe uk! :) Ben benieuwd wat je qua inrichting gaat maken.

Kookaburra

Berichten: 5401
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:08

Jup, ben ik ook altijd hoor. Maar ik hoop het zo ;)

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 15:08

DiantaM schreef:
Ach bij ons is vandaag de hamster ingeslapen. Ze was blijven hangen met haar pootje tussen die houten afscheiding. Heel zielig. Ze kon het pootje echt niet meer gebruiken.

Gelukkig heeft ze nog wel 1,5 jaar hier mogen genieten nadat jij haar terug in de winkel hebt gekregen Denise.

Nu nog even nadenken of er een nieuwe hamster komt. De kinderen willen wel uiteraard.



Sterkte met je verlies. Ik zie ook veel Engelse hamster YouTubers aangeven dat als je bruggetjes op zn kant zet dat je mos tussen de spijltjes vast moet lijmen (met diervriendelijke lijm) natuurlijk zodat dat niet kan gebeuren. Het ziet er daarnaast ook leuk uit.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 16:19

Die tip, of eerder waarschuwing, communiceren we ook overal op de scape site, in de groep en ik zelfs bij mijn producten in de webshop. Maar het blijft een advies en geen verplichting. Bij al je producten dien je keer op keer te controleren of er niets uitsteekt of het gevaarlijk kan zijn. Niet alleen de ladders, daar blijft echter de focus wel vaak bij hangen.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 20:01

Ik had die tip nog nergens voorbij zien komen jammer genoeg.
De houtjes in de ladder zijn niet volledig recht en daardoor is er dus ruimte tussen de 2 houtjes in.

Guusje17
Berichten: 140
Geregistreerd: 21-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 07:49

Wat een kunstwerken komen hier voorbij, prachtig!
Dit is mijn Roborovski in zijn huidige scape (aquariumbak 120x40).

Afbeelding

Ik zag laatst in een winkel plantjes staan die veilig zouden zijn om in een knaagdierverblijf te zetten.
Heeft iemand hier dat? Eten ze hem helemaal leeg of laten ze het mooi staan?

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-22 08:08

Hee welkom! Ah die is gister in de Scape groep geplaatst maar nog geen tijd gehad om te reageren. Uit nieuwsgierigheid, waarom gebruik je een niet graafbare bodem zoals back 2 nature? Je hebt een grote ruimte maar zeker voor een steile tunnelgraver als een Robo is dit echt zonde.

Knaagdierplantjes is iets wat over is komen waaien. Er moet eerst iets mis gaan voordat mensen de risicos gaan beseffen helaas. De gedroogde plantjes zoals schelli, vlas, pluimgierst etc kan je in mate gebruiken. De echte plantjes, vele variaties, moet je echt mee uitkijken. In de HamsterScaping groep staat een uitgebreid document met wat je kan gebruiken máár wel de duidelijke waarschuwing erbij dat het niet zonder risicos is.

Guusje17
Berichten: 140
Geregistreerd: 21-01-21

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 08:17

Ah super, bedankt voor de info!
Als die plantjes een risico kunnen zijn ga ik het ook niet gebruiken +:)+

Reden voor de bodembedekking is heel simpel, alles was op :+
Normaal gebruik ik iets van Ekoo, ik werk in een dierenwinkel dus kan ik heel makkelijk bestellen haha. Nu dus even niet aan gedacht omdat ik dacht dat ik nog wat in huis had.
Zodra ik dat heb komt het sowieso in het meest rechtse gedeelte, dat heb ik liever ook nog wat hoger, en nog wat ophoging in het midden.
Zou tegen die tijd even weer een foto maken, dat lijkt al heel anders denk ik.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-22 16:43

Ah dat is inderdaad lastig. Ik probeer toch altijd wel alles ruimschoots voorradig te hebben als ik aan mijn bakken begin. Ik blijf bezig als ik het iedere keer half om half moet doen, plus het risico op negatief gedrag ben ik liever voor :P
Werken in een dierenwinkel is inderdaad heel handig maar Ekoo heeft lange tijd leverproblemen gehad. Waar werk je als ik vragen mag?

Ik zou over je hele bak de bodembedekking verhogen, goed mengen met het aanbevolen mengsel, en volledig opbouwen. Je werkt nu erg langs de zijkanten met ladders op je bodem, welke je hamster belemmeren in het graven. Als je je spullen meer in je gehele ruimte verwerkt en meer een opbouw creëert krijg je meer uitdaging, voldoende beschutting en veel meer een wereldje :D Probeer dan ook meer de focus te leggen op graafbodem en op de bodem rondlopen in plaats van klimmen en klauteren. Vooral voor dat laatste is je hamstertje niet zo gemaakt <3

Robo's zijn zo leuk, ik blijf daar echt fan van!

Kookaburra

Berichten: 5401
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 19:04

Hoe heet dat hele lichte spul wat je wel als bodembedekking ziet ook alweer?
Bijvoorbeeld op deze foto
Afbeelding

Ik heb zelf een mix van hennep en cotton comfort. Maar ik weet dat hij bovenstaand spul bij het vorige baasje had.

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 19:48

Zaagsel? Een goede mix bestaat uit 2 delen zaagsel, 2 delen hennep en 1 deel cotton :)

Wat een heerlijke voorbeelden komen er toch naar voren als je op HamsterScaping zoekt. :Y) En één hele oude van mezelf zie ik.

Kookaburra

Berichten: 5401
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 19:53

Aah, top. Toch wel! Ik vond het zo zacht ;)

Haha, het is wat dat scaping :P

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 19:59

Je hebt zaagsel natuurlijk heel fijn gemalen, normaal of heel grof. In principe hebben we gewoon de normale nodig :D

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:06


xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 20:25

Iris82 schreef:
Maar ook weer niet ieder zaagsel:

https://petsvills.com/can-hamsters-use- ... -beddings/

Ook


Maar niet ieder Engels/Amerikaans artikel geldt voor producten welke je in Nederland kan verkrijgen. Plospan en Allspan zijn beide producten die je veilig kan gebruiken, dit is zelfs in de HamsterScaping groep ook al regelmatig langs gekomen inclusief reacties van de bedrijven zelf.

Goed om scherp te blijven maar bovenal ook om Amerika/Engeland te scheiden van Nederland. Zo zijn er ook spookverhalen over de kapok de wereld in gekomen.

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 08:54

xDenies schreef:
Iris82 schreef:
Maar ook weer niet ieder zaagsel:

https://petsvills.com/can-hamsters-use- ... -beddings/

Ook


Maar niet ieder Engels/Amerikaans artikel geldt voor producten welke je in Nederland kan verkrijgen. Plospan en Allspan zijn beide producten die je veilig kan gebruiken, dit is zelfs in de HamsterScaping groep ook al regelmatig langs gekomen inclusief reacties van de bedrijven zelf.

Goed om scherp te blijven maar bovenal ook om Amerika/Engeland te scheiden van Nederland. Zo zijn er ook spookverhalen over de kapok de wereld in gekomen.


Niet iedereen zit in de Hamsterscaping groepen toch? Dan is t toch niet misplaatst om aan te geven dat niet ieder zaagsel daarvoor geschikt is.

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 11:53

Mocht iemand nog spullen zoeken, ik heb dit nog over (de grote houten bruggen achterin zijn vergeven):

Afbeelding
Het aquarium is 80x40x50, de silent spinner 17cm
Afbeelding

De oudere kooi met glasbak eronder waar de fles uit komt, heb ik ook nog, maar die is te klein voor hamsters (hieronder een oude foto). Ik heb ook nog ergens een ongebruikte hamsterbal en ik meen nog zo'n rvs bakje (die horen ook eigenlijk bij de kooi hieronder).
Afbeelding

xDenies

Berichten: 13497
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 13:00

Iris82 schreef:
Niet iedereen zit in de Hamsterscaping groepen toch? Dan is t toch niet misplaatst om aan te geven dat niet ieder zaagsel daarvoor geschikt is.


Dat zeg ik ook. Goed om scherp te blijven. Maar het is ook belangrijk om het dan wat meer toe te lichten dat het niet om het zaagsel in nederland gaat. Je krijgt anders spookverhalen en dan worden mensen onterecht als slecht voor hun hamster bestempeld. Dat gebeurd al genoeg, dat voorkom ik liever :)


@ Christina,

Ik hoop dat je er iemand voor vind. Een hamsterbal is alleen niet erg diervriendelijk :Y)

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 13:03

xDenies schreef:
@ Christina,

Ik hoop dat je er iemand voor vind. Een hamsterbal is alleen niet erg diervriendelijk :Y)

Daarom is hij ook ongebruikt := sowieso is niet alles hiervan geschikt voor elk soort hamster.