Kipjes houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 13:02

Mijn vriend had het ook over een haan. Maar dat is imo geen optie. Het geluid is tot daaraan toe. Maar wat moeten we met 3x6 kuikens... En hoe vaak gaan ze kuikens krijgen. Heb je dat probleem weer.

Nu zat ik te denken, zou een kapoen dezelfde invloed hebben als een haan? Want dat zou dan wel een optie zijn. Dan kan Hotwings blijven.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:04

Een kapoen ? :=
Je bedoelt een kalkoen ? Dat geluid wil je echt niet rond je achterdeur }>

Edit; Net even google aangezwengeld en toch maar kapoen opgezocht :)*
Ik wist niet eens dat dat bestond joh ! Weer wat geleerd vandaag :D

Oké, dus vergeet mijn kalkoen :')
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 22-09-20 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:08

Pandora2 schreef:
Een kapoen ? :=
Je bedoelt een kalkoen ? Dat geluid wil je echt niet rond je achterdeur }>


Kapoen is een gecastreerde haan.

Ik denk niet dat het hetzelfde effect gaat geven. Maar je hoeft niet bang te zijn voor kuikens. Bevruchte eieren kan je gewoon rapen en een hen wordt niet sneller broeds met haan dan zonder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 13:15

Pandora2 schreef:
Een kapoen ? :=
Je bedoelt een kalkoen ? Dat geluid wil je echt niet rond je achterdeur }>

Edit; Net even google aangezwengeld en toch maar kapoen opgezocht :)*
Ik wist niet eens dat dat bestond joh ! Weer wat geleerd vandaag :D

Oké, dus vergeet mijn kalkoen :')

:))!


Mizora schreef:
Pandora2 schreef:
Een kapoen ? :=
Je bedoelt een kalkoen ? Dat geluid wil je echt niet rond je achterdeur }>


Kapoen is een gecastreerde haan.

Ik denk niet dat het hetzelfde effect gaat geven. Maar je hoeft niet bang te zijn voor kuikens. Bevruchte eieren kan je gewoon rapen en een hen wordt niet sneller broeds met haan dan zonder.

Oh, dat is dan wel weer goed om te horen...

Toch nog maar eens in de groep gooien.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:36

Pandora2 schreef:
Matheno schreef:
Bij jonge hennen komt het wel vaker voor. Soms kun je het zelf weer terug drukken met wat warm water en handschoenen.


Blijft het dan ook weer binnen of moet het toch nog '' vastgezet '' worden ?
Ik kijk dus teveel naar dr Pol :')


Als het gebeurt dan druk ik het terug en zet ik ze een nacht apart ingebakerd met een handdoek. Als het er weer uit komt dan ga ik naar een dierenarts.

Meestal gaat het gewoon goed zo

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 14:38

Ik zit met hanen toch wel echt met de herrie... Als zo'n haan ook de hele dag gaat lopen kukeleku'en, dan word ik nog gekker :').

Cherubijn
Berichten: 121
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:17

Ik had ook een herrie hen, had hiervoor geen haan.. dag in dag uit pokke herrie en als ze broeds was was ze eens stil. nu heeft ze even flink ruzie gezocht met me haan(niet gewonnen) en nu is het geschreeuw om aandacht van haar over. Ik werd ook helemaal gek van haar. Wij doen de haan s morgens tussen half 10 en 10 naar buiten (mits we niet beide vroeg moeten werken dat komt bijna niet voor enkel eens een dag of als we weekend weg zijn )dan loopt hij er al vroeg .. de buren nog niet gehoord maar zo vaak kraait hij niet (nog wel wat vaker is een jonge haan). Nu wonen wij in een boerderij maar de buren staan dichtbij zit zo'n 30 meter tussen en hun hebben de open slaande deuren altijd open. En aan de overkant staan ook wat huizen die mensen hoor je ook niet.
Vind het zelf erg gezellig klinken, irriteer me meer aan dat gezeur over een haan hebben, ik klaag ook niet over feestjes, luidruchtige kinderen, en de boeren die naast ons t land opgaan voordat onze wekker gaat of wel te verstaan meerdere katten uit de buurt die mijn tuin omwroeten of zitten te vechten met elkaar s nachts.
Ik vond mijn hen vervelender dan de haan die paar keer per dag nu kukelt (daarvoor doet hij het in zn eigen binnen hokje voordat hij naar buiten gaat, al slaat die pas aan als hij 1 van ons binnen hoort rommelen of om 7 uur)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 15:30

Eén of twee keer per dag zou ik ook geen punt vinden. Maar ik moet geen haan die ieder uur loopt te kukelen :)).

Cherubijn
Berichten: 121
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Nh

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:35

Nee dat lijkt me ook niks, die van ons gaat s morgens even poosje zodra die buiten gebracht word 1 of 2x, rond de lunch en avond eten ook maar paar keer en tussendoor alleen als er iets dat hij het nodig vind om nog 1 of 2x te kukelen. Hier zijn verder geen hanen in de buurt dat scheelt ook denk ik heel veel.

De eerste 2 weken ging hij veel vaker tekeer.

Anoniem

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:33

Hier ook een zeikstengel.. en een haan erbij maakt niks uit helaas. Zodra ze beweging denkt te zien gaat het alarm af, in de hoop op wat lekkers. En nee, dat krijgen ze lang niet altijd als ze ons zien lopen..

Hanen in een woonwijk zou ik niet aanraden. Geeft bijna altijd gedoe, veel mensen houden daar toch niet van, zo'n natuurlijke wekker.

Wij hebben er momenteel 4 vlakbij.. 1 onder ons woonkamer raam en 3 op 10 meter afstand. De 5e zit op 50 meter gok ik. Twee van de huisbaas en 3 van ons. Maar de buren wonen ook >100 meter verderop. En bijna alles rondom heeft ook kippen en hanen. Ik vind het super gezellig, maar ja wordt wel om half 7 wakker van ze. En soms al rond 5 uur :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 21:39

Wij zouden het hok dan verduisteren. Maar ik denk dat het hem idd niet wordt. We moeten er nog even goed over nadenken, maar als Hotwings zo door blijft gaan is t wel over, want dan is het wachten op klachten van de buren...

Wij hebben ondertussen nog wat ren verrijking toegepast:

Afbeelding
Afbeelding

De klimop'tunnel' is doorgetrokken naar achter en een stuk hoger dan het andere deel, ik kan er zitten :P. Ze kunnen daar scharrelen, droog op stok en als ze willen op t klimop dak zitten.

Ook hebben we een krop sla opgehangen en een krop bloemkool op een pvc buis gezet en in de grond gestoken, die laatste vooral is helemaal the bomb :)).

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:31

_San87_ schreef:
Mijn vriend had het ook over een haan. Maar dat is imo geen optie. Het geluid is tot daaraan toe. Maar wat moeten we met 3x6 kuikens... En hoe vaak gaan ze kuikens krijgen. Heb je dat probleem weer.

Nu zat ik te denken, zou een kapoen dezelfde invloed hebben als een haan? Want dat zou dan wel een optie zijn. Dan kan Hotwings blijven.

Ik vind het een rare redenering dat je kuikens krijgt als er een haan bij loopt. Dan zal er toch eerst gebroed moeten worden en dat kun je zelf voorkomen door gewoon de eieren te rapen. Bovendien worden lang niet alle kippen broeds.
Wat betreft het lawaai van een haan. Dat verschilt enorm per haan. De mijne kraait vroeg in de morgen een paar keer en de rest vd dag hoor je hem nooit. De haan vd buren een Brahma loopt de hele dag te kraaien. 5 minuten stil, 10 minuten schreeuwen heel verschrikkelijk. Die was bij mij de kop kwijt gegaan. Gelukkig reageert de mijne hier niet op, want dat maakt ook uit of ze een andere haan horen. Dus dat is maar net treffen.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:34

Mijn haan kukelt rond een uur of half 11 sochtends en smiddags rond 5 nog even.

Eieren gewoon op tijd rapen inderdaad, nergens last van verder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 11:23

pillow schreef:
_San87_ schreef:
Mijn vriend had het ook over een haan. Maar dat is imo geen optie. Het geluid is tot daaraan toe. Maar wat moeten we met 3x6 kuikens... En hoe vaak gaan ze kuikens krijgen. Heb je dat probleem weer.

Nu zat ik te denken, zou een kapoen dezelfde invloed hebben als een haan? Want dat zou dan wel een optie zijn. Dan kan Hotwings blijven.

Ik vind het een rare redenering dat je kuikens krijgt als er een haan bij loopt. Dan zal er toch eerst gebroed moeten worden en dat kun je zelf voorkomen door gewoon de eieren te rapen. Bovendien worden lang niet alle kippen broeds.
Wat betreft het lawaai van een haan. Dat verschilt enorm per haan. De mijne kraait vroeg in de morgen een paar keer en de rest vd dag hoor je hem nooit. De haan vd buren een Brahma loopt de hele dag te kraaien. 5 minuten stil, 10 minuten schreeuwen heel verschrikkelijk. Die was bij mij de kop kwijt gegaan. Gelukkig reageert de mijne hier niet op, want dat maakt ook uit of ze een andere haan horen. Dus dat is maar net treffen.

Ja, niet bij stilgestaan. Dit is voor ons allemaal nieuw he.

Maar we willen geen haan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 10:57

Update'je...

De Koningsbergers zijn verhuisd, de dames hielden maar niet op met schreeuwen (de andere ging op gegeven moment gezellig meedoen), tot klachten van de buren aan toe.

We hebben een plekje bij een boer voor ze gevonden, daar komen ze bij zijn andere kippen te zitten. Hij was onder de indruk van ze, mooie gezonde hennen.

We hebben voor Tante Tok twee nieuwe kameraadjes geadopteerd, twee Sussex Columbia hennen van 20 weken en wat een kleintjes zijn ze nog, haha. Zo begon Tokkie ook bij ons. Ze doen het al enorm goed, maar zijn nog lang niet tam. De eerste dag heb ik ze in het nachthok moeten zetten en dat leverde een moord en brand schreeuw op :'). Vanaf die dag gaan ze iedere avond netjes op stok.

Afbeelding

Dit zijn ze <3. Nog echt jonge hennen, hoog op de poten en slank. Zo begonnen Tok en Pok ook :)).

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 16:11

Mooie kipjes

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 12:59

Kippies update; Jut en Jul zijn helemaal gesetteld. Wormen snappen ze niet :)). De hangende bloemkool vinden ze heerlijk en de aardbeitjes gingen er vanmorgen ook goed in, nadat Tok liet zien dat t echt wel eetbaar is.

De dames hebben nu een (deels) overdekte ren, daar hebben ze de afgelopen dagen goed gebruik van gemaakt. Zodra t ook maar iets druppelde kwamen ze eraan rennen om te schuilen <3.

Afbeelding

Afbeelding

Tok en de tokkies.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 15:25

Even een flinke schop omhoog :o.

De tokkies gaab echt heel goed. Ze zijn alle drie mooi aan het leggen en vermaken zich goed.

Nu zouden wij ook graag konijntjes willen. Ik ben benieuwd wie er kippen samen met konijnen in een ren heeft en hoe dat samen gaat (als dat al samen gaat).

Onze overdekte ren is 2,30 bij 6,50 meter, de onoverdekte ren is 8,50 x 10 meter.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 15:35

Nee, maar 1 overdek je grote ren (roofvogels, etc.) en hoe goed zijn de rennen beveiligd tegen graven? Konijnen kunnen flinke tunnels graven en dat maakt ze in de gaten houden lastig naast wat het doet voor de begaanbaarheid voor jouw, zeker samen met bv een kruiwagen.
Kip kan konijn behoorlijk verwonden en ze hebben andere voedingsbehoeftes. Optie aangezien konijn veel meer 's nachts actief is en kip dan op stok in coma is, is om ze af te wisselen, maar dan moet de ren wel echt veilig zijn.

Hoe denk je dus de boel samen te zetten en wat voor beveiliging tegen alles aan roofdieren en mee-eters hebben je rennen nu al?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 16:22

We hebben niks qua maatregelen voor konijnen, dat zou pas gebeuren wanneer kippen en konijnen samen zouden kunnen leven. Als dat niet kan dan gaan we ook geen gaas ingraven e.d..

De grote ren is wel overdekt als in, er zit een net over. De kleine ren is overdekt met een dak, dat bedoel ik.

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:29

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wij hadden kennelijk een konijn met een identiteitscrisis. Was bij ons gedumpt. Heeft een paar jaar tussen mijn 12 andere kippen geleefd. Enige onenigheid wat er wel eens was was dat hij baby's wilde maken. Maar verder was het altijd heel gemoedelijk bij ons in de tuin. Maar goed dat was mijn ervaring. Ik weet dat er heel veel mensen zijn die vinden dat je ze niet kan combineren.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 23:35

_San87_ schreef:
We hebben niks qua maatregelen voor konijnen, dat zou pas gebeuren wanneer kippen en konijnen samen zouden kunnen leven. Als dat niet kan dan gaan we ook geen gaas ingraven e.d..

De grote ren is wel overdekt als in, er zit een net over. De kleine ren is overdekt met een dak, dat bedoel ik.

Niet alle dieren kunnen samen, binnen een soort niet en verschillende soorten ook niet. Of het bij jouw goed of fout gaat is kwestie van uitproberen. Als je het dus echt wil, zorg voor een apart konijnenhok voor nood, schuilplekjes, geschikte ren en probeer het. Maar je zal inderdaad van tevoren moeten investeren en er is geen garantie op succes ongeacht de succesverhalen van anderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 07:11

Kaygee schreef:
[ [url=m/Sl3x77.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BJAqOD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4l9SKK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hadden kennelijk een konijn met een identiteitscrisis. Was bij ons gedumpt. Heeft een paar jaar tussen mijn 12 andere kippen geleefd. Enige onenigheid wat er wel eens was was dat hij baby's wilde maken. Maar verder was het altijd heel gemoedelijk bij ons in de tuin. Maar goed dat was mijn ervaring. Ik weet dat er heel veel mensen zijn die vinden dat je ze niet kan combineren.

Haha, dat is schattig :D.


tamary schreef:
_San87_ schreef:
We hebben niks qua maatregelen voor konijnen, dat zou pas gebeuren wanneer kippen en konijnen samen zouden kunnen leven. Als dat niet kan dan gaan we ook geen gaas ingraven e.d..

De grote ren is wel overdekt als in, er zit een net over. De kleine ren is overdekt met een dak, dat bedoel ik.

Niet alle dieren kunnen samen, binnen een soort niet en verschillende soorten ook niet. Of het bij jouw goed of fout gaat is kwestie van uitproberen. Als je het dus echt wil, zorg voor een apart konijnenhok voor nood, schuilplekjes, geschikte ren en probeer het. Maar je zal inderdaad van tevoren moeten investeren en er is geen garantie op succes ongeacht de succesverhalen van anderen.

Ze zouden sowieso een eigen hok en rengedeelte krijgen, maar om ze meer ruimte te kunnen geven zouden ze een stuk ren moeten delen :).

Van tevoren investeren is niet erg. Maar we gaan nergens aan beginnen als t bij voorbaat al afgeraden wordt.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 12:05

Ik denk niet dat je een eenduidig antwoord zal krijgen . Het wordt vaak afgeraden maar bij mijn vriendin zaten er konijnen, kippen en cavia’s samen.

Wil je het proberen, zeker voldoende ruimte en schuilmogelijkheden voorzien. En ik denk dat het soort ras ook wel wat kan schelen. Het ene kippenras of konijnenras is gemoedelijker dan het andere.

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:52

Hoi!
Even een vraagje. Via Facebook zie ik steeds leuke kippenslingers bij komen. Deze had ik gemaakt, maar is niet goed tegen bestand als de kippen er op los gaan.

Hebben jullie ook zo'n slinger gemaakt en hoe?Afbeelding

Ik vond het wel een leuk idee ter compensatie dat m'n grote kipjes weer even in de ren moeten blijven nu de kleintjes er bij in zijn. :D
Het gaat al best goed zo samen!
Afbeelding
De Wyandotte dametjes :)