Kipjes houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 13:25

Pandora2 schreef:
:oo Wat een kanjer van een ei ! Arm kipje :(:)

Echt zo een geluk dat je er heel snel bij was. Ik hoop dat hij ze goed kan oplappen weer !
Bij dr Pol al vaak gezien, maar nog niet bij een kip voor zover ik mij herinner.

Ja, echt bizar he :oo. Het ei is 8 cm lang en op t breedste punt 6 cm breed... t Arme ding :\.

Ik ben ook wel blij achteraf, ja. Ik heb een keer een prolaps bij een merrie meegemaakt, dat is gelukkig goed gekomen. Ik hoop dat het voor Juffrouw Pok ook goed komt, het is zo'n lief kipje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 13:31

Matheno schreef:
Bij jonge hennen komt het wel vaker voor. Soms kun je het zelf weer terug drukken met wat warm water en handschoenen.

Er hing 10 cm lengte en breedte aan darm uit. Niet zo'n klein beetje dus. De hen was erg timide en rustig, ze voelt zich duidelijk echt niet goed, dan laat ik dat liever door de dierenarts doen dan dat ik zelf ga klooien.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 28-07-20 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 13:33

Pandora2 schreef:
Matheno schreef:
Bij jonge hennen komt het wel vaker voor. Soms kun je het zelf weer terug drukken met wat warm water en handschoenen.


Blijft het dan ook weer binnen of moet het toch nog '' vastgezet '' worden ?
Ik kijk dus teveel naar dr Pol :')

Nee, je moet de kip dan in een theedoek binden zodat de poten bij elkaar blijven en op een rustige plek wegleggen voor een dag. Na die dag kun je dan kijken of het opgelost is, of de boel weer opnieuw naar buiten komt. In dat laatste geval moet je dan alsnog naar de dierenarts.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:14

Pandora2 schreef:
Matheno schreef:
Bij jonge hennen komt het wel vaker voor. Soms kun je het zelf weer terug drukken met wat warm water en handschoenen.


Blijft het dan ook weer binnen of moet het toch nog '' vastgezet '' worden ?
Ik kijk dus teveel naar dr Pol :')

Bij een koe hoeft er als kalf er uit is enkel nog urine uit kunnen, kip plast niet, maar poept enkel en legt langere tijd eieren. Dichtzetten = ei en poep moet binnenblijven en dat is net zo dodelijk als wat binnen hoort buiten te laten hangen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:16

_San87_ schreef:
Nee, je moet de kip dan in een theedoek binden zodat de poten bij elkaar blijven en op een rustige plek wegleggen voor een dag. Na die dag kun je dan kijken of het opgelost is, of de boel weer opnieuw naar buiten komt. In dat laatste geval moet je dan alsnog naar de dierenarts.


De kip wegleggen voor een dag klinkt ook zo triest... :+

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:17

tamary schreef:
Pandora2 schreef:

Blijft het dan ook weer binnen of moet het toch nog '' vastgezet '' worden ?
Ik kijk dus teveel naar dr Pol :')

Bij een koe hoeft er als kalf er uit is enkel nog urine uit kunnen, kip plast niet, maar poept enkel en legt langere tijd eieren. Dichtzetten = ei en poep moet binnenblijven en dat is net zo dodelijk als wat binnen hoort buiten te laten hangen.


:)* Waarom kon ik dat zelf niet bedenken :roll: :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 14:17

De dierenarts belde net, het gaat goed met Juffrouw Pok, ze hebben alles terug kunnen duwen/plaatsen en ze heeft een hechting gekregen, meteen ook antibiotica en pijnstiller. De dierenarts zei ook dat het goed was dat ik niet eerst zelf ging proberen gezien de hoeveelheid die eruit lag. Hij kon niet zeggen hoe het er intern verder uit ziet, dus dit moet niet vaker gebeuren :=. Mijn vriend zei al, dan laten we haar toch steriliseren...

Ze zit nu nog daar, hij belt over 2 uur weer of ik haar op kan halen. t Arme ding :(:).

Nu vraag ik me af wat wij kunnen doen om dit te voorkomen? Is het te voorkomen? Ze krijgen legkorrel en leggraan, grit, vitaminen en mineralen door het water en hebben naast hun ren nog een stuk van 8 bij 10 meter extra om te scharrelen. 1x in de week krijgen ze yoghurt/kwark en iedere dag onze etensresten (voornamelijk groente en soms spaghetti/pasta) en regelmatig fruit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 14:20

Pandora2 schreef:
tamary schreef:

Bij een koe hoeft er als kalf er uit is enkel nog urine uit kunnen, kip plast niet, maar poept enkel en legt langere tijd eieren. Dichtzetten = ei en poep moet binnenblijven en dat is net zo dodelijk als wat binnen hoort buiten te laten hangen.


:)* Waarom kon ik dat zelf niet bedenken :roll: :')

Klopt niet helemaal. Kippen worden na zoiets wel dichtgezet, Juffrouw Pok is ook gehecht, bijvoorbeeld. Dan is t als eigenaar zaak goed op te letten wanneer ze moeten gaan leggen zodat de hechting doorgeknipt kan worden en het ei er veilig uit kan.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:22

Wat fijn dat het goed gaat !

En toch een hechting ? Wanneer moet die eruit dan ?

Ik ken er weinig van, maar ik zou legkorrel en leggraan ( wat is dat eigenlijk ? ) achterwege laten.
Enkel gewoon hennengraan geven en genoeg groenvoer en jullie restjes.
Daar moet een kip het toch gewoon goed op kunnen doen en verklein je misschien de kans dat er zo'n mega-eiers uitkomen.

Vraag het in elk geval ook nog eens aan de DA.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:29

Google zoekopdracht geeft aan oorzaak (langdurige) diarree = meer persen = prolaps. Diaree voorkomen/snel oplossen dus. Al zou ik met zo'n kip niet willen kweken (geen kuikens uit haar eitjes dus). Gezondheidsproblemen en dus iets mis met de weerstand zit ook factor aanleg in en daar valt niet tegen op te voeren.
Bij mij zou zo'n kip richting vriezer gaan, maar ik laat elk jaar een nestje uitbroeden voor aanwas jonge hennen en van de haan weet ik vrij weining ivm haal gewoon wat in de buurt gratis aangeboden wordt. Voor mij is gezondheid hennen daarom heel belangrijk, daar weet ik nl veel meer van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 14:29

Pandora2 schreef:
Wat fijn dat het goed gaat !

En toch een hechting ? Wanneer moet die eruit dan ?

Ik ken er weinig van, maar ik zou legkorrel en leggraan ( wat is dat eigenlijk ? ) achterwege laten.
Enkel gewoon hennengraan geven en genoeg groenvoer en jullie restjes.
Daar moet een kip het toch gewoon goed op kunnen doen en verklein je misschien de kans dat er zo'n mega-eiers uitkomen.

Vraag het in elk geval ook nog eens aan de DA.

Ja, anders zakt de boel er weer uit. Het moet nu eerst tot rust komen en die hechting helpt alles bij elkaar te houden en weer te settelen op de goede plek :).

Legkorrel (en leggraan) is noodzakelijk voor hennen die leggen. Daar zitten alle benodigde voedingsstoffen in die ze nodig hebben om goede eieren te leggen. Dus dat achterwege laten lijkt mij niet verstandig...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 14:31

tamary schreef:
Google zoekopdracht geeft aan oorzaak (langdurige) diarree = meer persen = prolaps. Diaree voorkomen/snel oplossen dus. Al zou ik met zo'n kip niet willen kweken (geen kuikens uit haar eitjes dus). Gezondheidsproblemen en dus iets mis met de weerstand zit ook factor aanleg in en daar valt niet tegen op te voeren.
Bij mij zou zo'n kip richting vriezer gaan, maar ik laat elk jaar een nestje uitbroeden voor aanwas jonge hennen en van de haan weet ik vrij weining ivm haal gewoon wat in de buurt gratis aangeboden wordt. Voor mij is gezondheid hennen daarom heel belangrijk, daar weet ik nl veel meer van.

Kip heeft al een maand geen diarree meer, de coccidiose medicatie heeft heel goed geholpen. Dit komt puur door het gigantisch grote ei dat ze eruit geperst heeft, het ei zat namelijk onder het bloed/slijm. Dierenarts bevestigde dat ook :).

Wij hebben ze trouwens voor de leuk, niet om mee te kweken.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:32

Dus best aan de DA vragen :D
Hier blieven de dames geen legkorrel, dus nog nooit in huis gehad. Maar ik vermoed dat daar behoorlijk wat eiwit en kalk inzit. Vandaar mijn redenering :P

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:34

_San87_ schreef:
tamary schreef:
Google zoekopdracht geeft aan oorzaak (langdurige) diarree = meer persen = prolaps. Diaree voorkomen/snel oplossen dus. Al zou ik met zo'n kip niet willen kweken (geen kuikens uit haar eitjes dus). Gezondheidsproblemen en dus iets mis met de weerstand zit ook factor aanleg in en daar valt niet tegen op te voeren.
Bij mij zou zo'n kip richting vriezer gaan, maar ik laat elk jaar een nestje uitbroeden voor aanwas jonge hennen en van de haan weet ik vrij weining ivm haal gewoon wat in de buurt gratis aangeboden wordt. Voor mij is gezondheid hennen daarom heel belangrijk, daar weet ik nl veel meer van.

Kip heeft al een maand geen diarree meer, de coccidiose medicatie heeft heel goed geholpen. Dit komt puur door het gigantisch grote ei dat ze eruit geperst heeft, het ei zat namelijk onder het bloed/slijm. Dierenarts bevestigde dat ook :).

Wij hebben ze trouwens voor de leuk, niet om mee te kweken.

Dan blijft of stress reactie over of fout in eileider (aanleg of virus?) Goed in de gaten houden dus of ze dit weer gaat doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 14:43

Pandora2 schreef:
Dus best aan de DA vragen :D
Hier blieven de dames geen legkorrel, dus nog nooit in huis gehad. Maar ik vermoed dat daar behoorlijk wat eiwit en kalk inzit. Vandaar mijn redenering :P

Ja, dat ga ik ook zeker doen :D. Maar alle ervaringen van anderen is mooi meegenomen :).


tamary schreef:
_San87_ schreef:

Kip heeft al een maand geen diarree meer, de coccidiose medicatie heeft heel goed geholpen. Dit komt puur door het gigantisch grote ei dat ze eruit geperst heeft, het ei zat namelijk onder het bloed/slijm. Dierenarts bevestigde dat ook :).

Wij hebben ze trouwens voor de leuk, niet om mee te kweken.

Dan blijft of stress reactie over of fout in eileider (aanleg of virus?) Goed in de gaten houden dus of ze dit weer gaat doen.

Dat zei de dierenarts ook, en strookt met wat ik zelf via google vond. Dat in combi met eiius giganticus dat onder zat, denken zowel DA als ik dat het leggen van dat ei zo veel moeite heeft gekost dat ze door de stress door is blijven persen met prolaps als gevolg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 16:11

Ze is weer thuis, in een aparte kist, schoon, droog en zacht. Bakje water en een bakje voer en daar moet ze tot morgenochtend blijven.

De dierenarts heeft de cloaca gehecht, er zit een open ruimte van ongeveer vingerdikte, dus poepen kan ze gewoon. Een ei leggen niet. Hij heeft gevoeld en er zou morgen ook geen ei moeten komen, maar dat moeten we in de gaten houden. Ontstekingremmers en pijnstillers, het was flink kapot en ontstoken, t arme dier :(:). Donderdag controle en dan gaan de hechtingen eruit.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:44

Fijn dat ze weer thuis is ! Duimen nu maar dat alles in orde komt.

Die DA heeft duidelijk verstand van kippen. Dat kom je ook niet al te vaak tegen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 19:54

Ja, dat is idd erg prettig. Zojuist de eerste antibiotica ronde gedaan. Ze liet zich onder een klein protest verder goed helpen.

Kippentongen zijn raar :)).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 21:46

En net maar een extra fleecedeken en fles met heet water in de kist gedaan, t vrouwke lijkt het koud te hebben. Straks voor ik ga slapen nog maar een keer kijken.

Morgen willen we haar billetjes schoonmaken, lauwwarm water met betadine, dat moet geen probleem zijn denk ik? Het is nu echt heel vies...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 09:03

Juffrouw Pok net weer naar de dierenarts gebracht, ze is aan het persen, de boel staat bol en er komt wat rood naar buiten ;(.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:33

Ach nee toch... :\

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 10:12

Ze is zojuist ingeslapen. Van binnen was ze helemaal kapot en te hard aangetast door de ontsteking ;(.

Goh, ik ben echt verdrietig ervan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:27

Aahw arme Juffrouw Pok. Sterkte! Nooit leuk om een kipje te verliezen.

Naar welke dierenarts was je? Klinkt wel als een hele fijne voor kippen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 10:33

Dierenarts in Rhenen, gisteren zijn we echt superfijn geholpen, vandaag ook weer. Met de honden ook, dus ik ben echt wel heel blij. Ga ook met een gerust hart weer terug mocht er wat met de andere kippen zijn (afkloppen...).

Afbeelding

;(. Haar favoriete plekje.

De dierenarts vroeg of we haar op willen halen. Dat gaan we zo doen, ik denk dat vriendje haar in de tuin wil begraven.

Ik heb helemaal geen recente foto's, wat stom. Ze was veel groter en met grote, felrode lellen. Nou ja.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:38

Ach wat een trieste afloop ;( Soms mag het echt niet zijn.

Als hier een kipje sterft, begraaf ik ze ook altijd in de tuin op een mooi plekje.