Kipjes houden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 12:01

tamary schreef:
Eerste probeer-eitjes zijn kleiner, maar kleur zie ik nauwelijks veranderen ook als ze goed op gang zijn met leggen.
Kleur eitjes kan je zien aan kleur oor(lel), wit of rood/bruin.

Okay, dat klinkt logisch. Dat de probeersels kleiner zijn. De dame heeft rode lellen, hebben ze allemaal, dus de eitjes zouden bruin moeten zijn, denk ik dan.

tamary

Berichten: 29222
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:22

Oorlellen zijn niet die aanhangsels in dezelfde kleur als de kam, ze zitten vlak achter de ogen en makkelijk te missen.
AfbeeldingZie pijl voor oorlellen.
De kleur van dat plukje geeft kleur eitjes aan, alleen niet hoe donker/licht die tint is, bruin is alles wat niet wit is en kan heel licht zijn tot choco.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 13:20

Aaah tof, dat wist ik niet :D. De oorlellen zijn de kleur van de eitjes. Licht beige dus.

Afbeelding
Afbeelding

Nugget en Hotwings eten inmiddels uit de hand :D. Tante Tok en Juffrouw Pok komen wel gezellig buurten, maar uit de hand eten durven ze nog niet. Komt wel.

Nugget heeft een schoenenfetisj :'). Ik denk dat ze denkt dat de veters wormen zijn :=.

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:40

_San87_ schreef:
Nugget heeft een schoenenfetisj :'). Ik denk dat ze denkt dat de veters wormen zijn :=.


_O-

Hopelijk denkt ze dat straks bij sandalen ook!

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:20

Mijn 'bruine' eieren zijn soms ook heel licht, meer crème. Maar niet echt wit.

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:09

Wat leuk dat ze al uit je hand eten :) die andere twee worden zo ook wel makker

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 22:14

Lukasje schreef:
_San87_ schreef:
Nugget heeft een schoenenfetisj :'). Ik denk dat ze denkt dat de veters wormen zijn :=.


_O-

Hopelijk denkt ze dat straks bij sandalen ook!

Van m'n tenen blijven ze tot nu toe nog af :'). We zijn bezig de tuin om te spitten zodat het terras en later deze week het gras gelegd kan worden. De dames mochten helpen, en dat deden ze met verve :)).


Century schreef:
Mijn 'bruine' eieren zijn soms ook heel licht, meer crème. Maar niet echt wit.

De eitjes die we nu hebben zijn inderdaad beige :j. Ik vind t prima verder, maar ik vroeg me af of de kleur ook zou gaan veranderen, gezien de boer zei dat de kippen bruine eieren leggen en mijn definitie van bruin is ietsje anders :=.


Valerie_V schreef:
Wat leuk dat ze al uit je hand eten :) die andere twee worden zo ook wel makker

Ja, is echt heel leuk :D. Voor Hotwings was het de eerste keer, Nugget is wat dat betreft het meest tam. Die heb ik vanmiddag toen ik klaar was met het hok schoonmaken een tijdje over dr hals/rug geaaid.

Die andere twee komen inderdaad uit zichzelf ook al weer wat dichter in de buurt. Tante Tok begint langzaam te kleuren, ze wordt steeds zwarter om de hals.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:17

Afbeelding
Hier een greep uit mijn 'bruine' eieren. Je ziet hoe erg het verschilt ook per kip. Dit is allemaal hetzelfde ras!
Leuk om te zien dat ze zo tam zijn. Ik heb ook net nieuwe kippen, die lijken ook tammer dan mijn huidige, die vinden mij nog steeds eng.

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:22

Ik heb iedere dag zo'n 10 a 12 bruine eieren en niet 1 met dezelfde kleur. Variatie van heel licht tot oranjebruin. Ik heb 16 grote kippen, een mengelmoes kruising van Barnevelder, New Hampshire en Red Island red

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 22:24

Century schreef:
[ [url=m/GD3WXL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier een greep uit mijn 'bruine' eieren. Je ziet hoe erg het verschilt ook per kip. Dit is allemaal hetzelfde ras!
Leuk om te zien dat ze zo tam zijn. Ik heb ook net nieuwe kippen, die lijken ook tammer dan mijn huidige, die vinden mij nog steeds eng.

Oh, dat is idd 50 tinten bruin :)).

We hebben deze rassen bewust gekozen omdat ze stressbestendig zijn en makkelijk tam te krijgen, dat klopt op zich wel, we hebben ze morgen een week en twee eten al uit de hand. En we zitten echt niet hele dagen in het hok :P.

Welke rassen heb jij?


pillow schreef:
Ik heb iedere dag zo'n 10 a 12 bruine eieren en niet 1 met dezelfde kleur. Variatie van heel licht tot oranjebruin. Ik heb 16 grote kippen, een mengelmoes kruising van Barnevelder, New Hampshire en Red Island red

Fijn te weten dat we ons om de kleur iig geen zorgen hoeven te maken :D. New Hampshire is mooi zeg <3. Die Rhode Island red ook, amai :oo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 22:25

Hoe kom je trouwens aan dat leuke ronde doosje, Century?

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 22:38

Ik heb Bielefelders en sinds vandaag ook Marans :) Die laatste leggen hele donkere eieren. De mijne nog niet, die zijn nog wat jong.
Dat doosje komt bij de AH vandaan, daar kon je zo'n doosje halen in de supermarkt en dan zelf vullen met eieren, en je kon hem ook weer meenemen en opnieuw vullen. Ik vul hem nu alleen thuis met mijn eigen eieren :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 22:40

Century schreef:
Ik heb Bielefelders en sinds vandaag ook Marans :) Die laatste leggen hele donkere eieren. De mijne nog niet, die zijn nog wat jong.
Dat doosje komt bij de AH vandaan, daar kon je zo'n doosje halen in de supermarkt en dan zelf vullen met eieren, en je kon hem ook weer meenemen en opnieuw vullen. Ik vul hem nu alleen thuis met mijn eigen eieren :D

Ow wat handig! Dat heeft de AH hier geloof ik niet... Bummer.

Mooie kippen +:)+.

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 07:08

Je hebt bij de AH vaak ook rondeel eierendie zitten ook in een rond doosje

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 12:33

Dat zou nog een optie zijn. Vind t wel wat hebben, ronde doosjes :D.

Afbeelding
Afbeelding
We zijn in de tuin bezig. De dames helpen flink mee.

Afbeelding
Afbeelding
En weer een eitje :D. De lichtste was de eerste, de donkerste die van vandaag. Allemaal van Nugget.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:39

Ideale tuinwerkers zijn het 8-)

Hier ook enkel maar van die bleke eitjes in een paar tinten beige, maar wel heel lekker :9

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 12:44

Pandora2 schreef:
Ideale tuinwerkers zijn het 8-)

Hier ook enkel maar van die bleke eitjes in een paar tinten beige, maar wel heel lekker :9

Zeg dat wel. Ze graven de pollen gras die we verwijderd hebben heel vakkundig kapot, plukken de grasjes weg daar waar ze niet horen en wieden perfect het onkruid.

Wij gaan de eitjes vanavond oppeuzelen :P.

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:11

Haha ja ze kunnen goed je tuin omspitten 8-) Geen onkruid meer maar ook geen gras meer :')

Heb je ze trouwens ook gekortwiekt?

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:29

En als je een plantje hebt geplant hebben zij het er al weer uit voordat je de schep opgeruimd hebt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 16:05

Valerie_V schreef:
Haha ja ze kunnen goed je tuin omspitten 8-) Geen onkruid meer maar ook geen gras meer :')

Heb je ze trouwens ook gekortwiekt?

Ja echt hoor. Komt nu wel heel goed uit, we zijn druk aan het spitten geweest. Ze kunnen ook heel mooi egaliseren :)).

Ze zijn niet gekortwiekt. Ze zijn alleen buiten de ren wanneer wij ook buiten zijn. Morgen wordt het gras gelegd, dus moeten ze voor de komende anderhalve week minimaal in de ren blijven :P.


pillow schreef:
En als je een plantje hebt geplant hebben zij het er al weer uit voordat je de schep opgeruimd hebt.

Ja het plan is de komende week aan te gaan planten, dan moeten ze toch verplicht in de ren blijven ivm het gras dat nieuw gelegd wordt :)).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 16:08

Afbeelding
Afbeelding
Kippenkontjes <3. Ze weten alle vier de feed-o-matic goed te vinden. Ik heb ze alle vier regelmatig zien eten.

En net nog een eitje in de legkast, van één van de andere dames, ik dénk Hotwing.

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:37

Nou, sexy :*

snorkel1986

Berichten: 3041
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:25

Een tip van deze kant leg een grote tegel onder de trapbak of 2 als het regent staan ze dan mooi droog en schoon

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41778
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 20:27

snorkel1986 schreef:
Een tip van deze kant leg een grote tegel onder de trapbak of 2 als het regent staan ze dan mooi droog en schoon

Er liggen 2 betontegels tegels onder, precies het formaat van de trapbak :j.

snorkel1986

Berichten: 3041
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:51

_San87_ schreef:
snorkel1986 schreef:
Een tip van deze kant leg een grote tegel onder de trapbak of 2 als het regent staan ze dan mooi droog en schoon

Er liggen 2 betontegels tegels onder, precies het formaat van de trapbak :j.


Sorry niet gezien op foto