[VOLG] de bouw van mijn volière!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimley

Berichten: 9147
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 17:40

Heb je er een foto van? Van je nieuwe aanwinsten :)
Er zijn ook zeker vrouwtjes met wangen bij bepaalde kleurslagen :D

Ik kweek namelijk zelf ook zebravinken :)

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 17:42

Snel gegaan zo wel met de vulling van de voliere! Hopelijk gaat het nu goed zonder gekibbel tussen de zebravinken.
Wat voor een drink/badderbak gebruik jij? Ik ben mij vast aan het oriënteren hoe ik mijn voliere straks wil maken, en vooral wat ook praktische dingen zijn, ik had bedacht om een fontein waterbak op standaard te nemen zodat het hopelijk allemaal wat schoner blijft, die van mij hebben er nu altijd een handje van de om de waterbak onder te poepen in het binnen verblijf :+
Maar heb echt geen idee of dat handig is, beetje zo iets https://www.primrose-nederland.nl/maled ... _9892_3088 wat je ook vaak bij mensen in de tuin ziet voor "wilde" vogels

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 18:07

Het gaat nu een heeeel stuk beter. Ze kibbelen nu gewoon met zijn 11-en in plaats van met zijn vieren. Dat geeft toch meer rust, hoe stom dat ook klinkt..
Afbeelding
Hier ook meteen het kneusje zichtbaar.. maar ze zit nu lekker midden in de groep, dat doet haar goed denk ik.

Afbeelding
De rechtse is het twijfel geval

Afbeelding
Deze is heel grappig, met heeeele bleke strepen op haar staart :j

Faelynn, ze hebben nu als badderbak een braadslede die ik wat heb ingegraven, dat drinken ze ook uit. Ik heb een hangbak besteld, een keramieken. Een vrij grote, zodat ze op hoogte kunnen drinken en badderen. De kwartels krijgen een nep-stenen drinkbak die ook groot genoeg is om in te badderen :j

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:31

Haha je gaat snel ! Straks is de volière overbevolkt ;) .

Maar, helpt dat dan van de groep uit te breiden om gekibbel tegen te gaan? Want nu zitten de catharina’s flink in ondertal.

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 18:34

De Catharina's waren niet aan het knokken, het waren echt de zebravinkjes onderling. En het schijnt of 1 koppel, of minimaal 6 vogeltjes. En ik had 2 koppels. Nu met die meerdere erbij is het een stuk rustiger.
De Catharina's houden zich heel afzijdig van de vinkjes. Die hebben een ongenadig respect voor ze. Want als de groene (Pesto), alleen maar een blik die kant op werpt vliegen ze al weg.

Qua overbevolking ben ik niet zo bang :) er mag in principe niks kweken zonder dat ik dat toezeg. en de zebravinken het liefst al helemaal niet. Dus het enige wat er nog bij komt is het 2e koppel Catharina's, en dan mijn 4 duifjes. En verder is het afwachten of er nog opvang bij komt of niet. Maar er wordt dan niet meer aangeschaft :)

Kimley

Berichten: 9147
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 18:44

De rechtse op je onderste 2 foto's is een man :) Is dat dezelfde? Want anders heb je 2 Mannen erbij gekocht. :D

Die witte links op je laatste foto die je zo leuk vind is een masker grijze pop, die heb ik hier nu ook zitten en die heeft dit jaar haar eerste jongen gekregen <3

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 18:48

Nee zijn 2 verschillende. Maar die rechtse op de onderste foto had ik al. Die op de middelste foto die recht in de camera kijkt is een nieuwe, maar is dus die waar ik over twijfelde. Maar zoals gezegd, banketstaaf van de verkoper maar maakt voor mij niks uit gelukkig!

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 18:52

Afbeelding

Twijfeltje wat beter :)

Kimley

Berichten: 9147
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 19:10

Ah zo zie ik het beter. Dat kan zeker een pop zijn :j

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 18:38

De voer- en drinkbakken zijn er eindelijk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Photobomb :')
Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:56

Oh mooi zeg die etens- en drinkbakken!

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:56

Oh wow wat leuk! Past er helemaal bij! Maken ze makkelijk schoon?
En nu terug vrede bij de kleintjes?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:01

Ziet er goed uit zeg!

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 21:05

Ze maken heel makkelijk schoon gelukkig! Water en een borstel en het is zo schoon te maken. Mijn moeder heeft er al maanden een in de tuin hangen, en die houdt zich ook helemaal prima!

De rust is weer helemaal terug bij de kleintjes gelukkig! Ben er zo blij om. Er wordt af en toen nog even woest naar elkaar gehapt, maar nooit dezelfde combinatie achter elkaar :)
Ze beginnen ook allemaal al goed te wennen. Net toen ik alle bakjes ophing ging iedereen gewoon zitten wachten tot ik klaar was. Ook de catharina's. Geen paniek, niks. Super leuk!

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:55

Hoi! Hoe gaat het met je vogeltjes? Zijn de andere catharina’s al gearriveerd?

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 18:51

Oh wat leuk dat je er naar vraagt!
Het gaat prima met alle vogeltjes! Ik heb wat broednestjes opgehangen voor de zebravinken. Ze waren achter de ingang van het nachthok aan het bouwen, en dat vond ik verre van ideaal. Zo kan ik veel makkelijker in de gaten houden of ze eieren leggen.

Er is wel wat bijgekomen ja. Ik had al een koppel Catharina's, de turqoisine en de groene. Toen kwam er een blauwe grijsvleugel man bij, Faust. Bij iemand uit een veel te klein hokje gehaald. Maar meer mannen dan vrouwen is geen goed idee, dus haalde ik er 2 oudere dames bij die bij een kweker over waren. Een groene en een olijfgroene. Dat nieuwe koppel is er nog niet, die jongen zijn nog niet zelfstandig.
Faust blijkt ooit tam te zijn geweest. Hij kan geluidjes maken, komt naar me toe om met me te kletsen, en is vooral heel gezellig. Maar hij gaat gelukkig lekker mee in de groep wel.

Al met al is het een rustige volière zo, en iedereen is gelukkig. Zo leuk om die Catharina's op hun hoofd te zien hangen als het regent, geweldig <3

Afbeelding
Faust

Afbeelding
Pesto en Oeffelt, die is zo mooi in de zon!

Afbeelding
En het hele groepje bij elkaar.
Pesto, Oeffelt, Haps, Mill en Faust :D

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:12

Oh wat leuk om horen! Die Faust is mooi! Eigenlijk had ik dat nog niet gezien zo’n lichtere blauwe met grijze vleugels.

Ja grappig hé dat ondersteboven hangen :) . Mijn vorige koppel was gek van de plantenspuit. Gingen ze naar beneden hangen met hun vleugels wijd open. Nu is 1 van de mannen bang ervan dus doe ik het nauwelijks nog.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:13

Wauw wat zijn ze mooi! <3

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 15:00

Even een nieuwe update!

Alles wat ik er zelf in wilde hebben zit er nu in :) de diamantduifjes zijn ook naar buiten, en ze vinden het heerlijk. Helaas voor nu maar 3 van de 4. Eentje, omgedoopt maar Bessie, raakte zo van slag buiten dat ze een soort epileptische aanval kreeg, en vloog zo hard tegen het gaas aan dat ze niet meer goed functioneerde. Zij zit nu al een dikke week apart in een hok aan te sterken. En ze gaat goed. Vandaag vloog ze weer. Dus die laten we nog even flink aansterken verder, en dan proberen we het nog een keertje. Maar dan eerst in een klein hok in de volière zodat ze kan wennen, en dan door naar de grote.
7 Catharina's. Het laatste koppel heb ik zondag opgehaald. Eigenlijk een beetje overtallig, maar ik had ze al gereserveerd dus dan horen ze er gewoon helemaal al bij. Achteraf blij dat ik ze ben gaan halen. Want ook deze vogels, in een klein tuinhuis, in kweekkooien, zonder ruimte om te vliegen en met bar weinig licht. Het valt me op hoeveel mensen heel aardig zijn, maar hun vogels zo anders houden dan ik ideaal vindt...
De 11 zebravinken gaan prima! 2 dames hebben al een nest geprobeerd uit te broeden, maar dat gaat nogal lastig met nep-eieren :D het kneus vrouwtje van de oorspronkelijke 4 herken je niet meer terug. Die is fit, gezond, blij.. ik weet dat ze het is omdat ze een heel vriendelijk karakter heeft. Maar iemand van buitenaf zou haar er niet uit kunnen pikken.
De 4 kwartels gaan geweldig. Het haantje kraait nauwelijks meer, en ik heb elke dag wel 1 of 2 kwarteleitjes. Waar mijn kinderen dan weer dol op zijn, dus dat is geweldig.

Al met al ben ik zo blij met hoe het heeft uit gepakt. Het is ook zo'n genot om te kijken naar hoe iedereen zich gedraagt. Vooral als de sproeier aan gaat, dat iedereen er echt even voor gaat zitten. En ze zeggen dat Catharina's weinig vliegen. Maar ik vind het geweldig om te zien dat ze smorgens echt met zijn allen even wat rondjes door de volière vliegen. Prachtig om te zien!

En natuurlijk nog wat foto'tjes!

Afbeelding
Faust

Afbeelding
Vooraan Olijfje. Ik dacht dat ze donker olijfgroen was. Maar ze blijkt een lichte grijsvleugel olijf te zijn. Hele mooie kleur vind ik! Daarnaast zit Neon, haar partner. Heel helder groen. Dit is het koppel dat ik zondag heb opgehaald. En daar achter zit Mill. Een van de losse popjes. Was meteen dol op Neon, en heeft zich dus ook daarbij aangesloten.

Afbeelding
Pesto vooraan, dan Haps, en dan Oeffelt. Prachtige kleuren vind ik dat ik heb!

Afbeelding
Zebravink popje in haar nest. Het ziet er altijd zo gezellig uit vind ik.

Afbeelding
En 2 van de diamantduifjes. Echte zon-aanbidders. Zitten altijd en overal in de zon. Op stokken, in je gras. Alle beetjes zon die ze naar binnen kunnen werken nemen ze mee :D

Ik zal af en toe nog een update doen als er iets te melden is. Maar voor nu lijkt me dit een mooie update :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:09

Dat ziet er gezellig uit zeg!
Hoe is het qua schoonmaken? Gaat dat een beetje makkelijk?

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 16:23

Ja, gaat gelukkig heel makkelijk. Het zand laat zich heel makkelijk afborstelen, dus al het gevallen voer heb ik zo opgeveegd, en dat gaat dan naar de kippen. Idem met de tegels. Heel makkelijk te vegen en op te vegen, zo gepiept! De waterbakken laten zich heel makkelijk met een doekje schoonmaken. De enige uitdaging is het nachthok. Maar dat is alleen een uitdaging omdat ik de klep wat te zwaar heb gemaakt.. Puntje van aandacht voor de volgende keer :D

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:37

Ik ben vanaf het begin een stille volger. Heb totaal geen verstand van vogels maar ik vind het prachtig om te zien wat voor moois je ervan gemaakt hebt!

Vraag: hoezo heten twee vogels Haps en Oeffelt? :') Komen ze daar vandaan?

Pluttersput

Berichten: 15018
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 16:39

Nee :') mijn moeder en ik hebben al jaren geroepen: als we ooit 3 beesten krijgen die een naam moeten, gaan ze Haps, Mill en Oeffelt heten. Is een afslag waar we echt regelmatig langsrijden als we ergens uit Nederland iets moeten ophalen, en het klinkt zo grappig. Dus vandaar!

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:57

Ik woon zelf in dat hoekje en ik vind het hilarisch _O-

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:58

Wat een toffe update! Mooie collectie heb je daar bij elkaar. Hihi, dat verzamelen ging wel vlotjes. Ik ben stiekem natuurlijk ook blij dat je de catharina’s leuk vindt :) .