[VOLG] de bouw van mijn volière!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimley

Berichten: 9163
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 08:27

Wij doen ook alle nieuwe vogels gewoon bij elkaar :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 09:27

Dat is idd ieders eigen keus! Het gaat vaak goed maar het kan ook heel erg fout gaan. Onlangs heeft iemand in een vogelgroep op FB bijna de helft van haar bestand verloren omdat een nieuwe vogel een parasiet bij zich droeg die de rest ook kreeg dmv ontlasting. Dat gebeurt niet heel vaak maar het kan idd wel. Ik neem altijd zelf liever het zekere voor het onzekere maar ik heb ook weinig verloop onder mijn oudervogels en kweek natuurlijk ook met ze, dus ik vind het belangrijk om te weten in welke conditie ze zijn. (en de vogelarts kost nogal wat :$ )
Met name wanneer je kweekt vind ik dat je nieuwe eigenaren moet kunnen aantonen dat je vogels gezond zijn en dat ze geen rottigheid met zich mee dragen :j
Wanneer je niet kweekt is het natuurlijk vooral eigen risico :P en dat is ieders eigen afweging.

Lukasje
Berichten: 11319
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:15

Om nog terug te komen op je vraag: alle wilgen zijn oke, enkel de treurwilg niet.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 13:29

Top!

Dankjewel Cayenne, ik snap totaal waarom jij het wel doet hoor! Als ik ooit ga kweken is het puur voor mezelf, ik ben heel slecht in dieren weg doen. Maar misschien ga ik ook niet kweken!
De vogels zijn er inmiddels. De Catharina's komen bij iemand vandaag die ontzettend gericht kweekt, al jaren lang. Kon me alles vertellen over kleuren, koppels, kuikens, heel leuk om iemand zo te horen. De zebravinken zijn er 4, geen 5. Komen bij iemand vandaan die ze weer had van iemand die naar het bejaardenhuis moest. Kooitje niet groter dan 3 gestapelde schoenendozen, dus die zijn niks gewend. Maar ze zitten zielsgelukkig in de volière. Ze vliegen, ze kwetteren, ze badderen. Heel erg leuk. De Catharina's zitten nog in het nachthok, die hebben wat meer tijd nodig. Wat ook helemaal prima is :j
Ik laat alles even bekomen en dan zal ik foto's maken!

Kimley

Berichten: 9163
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:51

Die zebravinken, zijn dat koppels? Want dan heb je er zomaar meer :=

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 13:53

Voor zover ik kan beoordelen zijn het 2 koppels. Ik had op internet sowieso gelezen dat je dan eigenlijk minimaal 3 koppels moet hebben om ruzie te voorkomen. Dus even afwachten hoe ze zich houden.
Qua kweken mogen de zebravinken dat van mij niet, ik heb geen idee of ze verwant zijn of niet. Konden die mensen mij ook niet vertellen. Dus dat is een no-go :) wordt iedere dag eieren zoeken denk ik!

Lukasje
Berichten: 11319
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:08

Oooh ik ben benieuwd naar foto’s, en natuurlijk al helemaal naar die van de catharina’s! Had je van hen 1 koppel ?

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 14:11

Voor nu wel. Het andere koppel dat ik had gereserveerd moet nog even kindjes grootbrengen, dat zal nog een week of 2/3 duren voordat die mogen komen :j
Hierbij alvast de vinkjes. Een van de dames is een beetje een kneusje, maar komt goed genoeg mee.

Afbeelding

Ik kan nu helemaal niet meer wachten tot de duifjes er ook bij mogen!

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 14:14

Afbeelding

En het koppel. Ik heb het nachthok even helemaal open gedaan, zodat ze op hun gemak aan alle geluiden en dergelijk kunnen wennen. Zodra het af begint te koelen maak ik hem dicht. Maar voor nu lijkt het me een mooie uitkijkpost voor ze.
De touwen zijn trouwens prima! Alles rent er heel tevreden overheen, dus ik denk niet dat ik daar nog iets aan ga doen.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:59

Wat een leuk topic!!
Wij hadden in onze oude huis 3 vluchten van 3 meter lang en een meter breed mijn man wou graag kweken. We hadden toen ook kromsnavels. Ik was vooral dol op onze roodruggen.

Alles is verkocht toen we gingen verhuizen. Volière stondnook te koop. Maar nu besloten het anders te maken zodat er een volière van 3 bij 1,5 komt. En dan gewoon plezier volière. Nu nog beslissen welke vogels we willen. Ik wil door graag kwartels.

Kimley

Berichten: 9163
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 15:29

Wel om denken hoor met zebravinken.. die leggen gewoon door. En als je ze dan elke keer weghaalt gaat de pop uiteindelijk dood van vermoeidheid :=
Wat wel helpt is geen eivoer geven, Maar dat is in een groep weer lastig. Even goed in de gaten houden :)
Ik kweek ze zelf ook, Maar ze blijven soms voorleggen |o

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 15:33

Goeie tips! Ik zal zodra ik het eerste ei vind plastic eieren kopen, zodat ik kan wisselen. Is het dan gewoon een kwestie van eitjes omwisselen?

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:27

Geen idee hoor, maar zou je ze niet kunnen schudden zoals bij ganzeneieren? Dan kunnen ze wel broeden als ze willen maar komt er gewoon niks uit.. Maar ik weet niet of dat bij zebravinken ook zo werkt :?

Lukasje
Berichten: 11319
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:03

Zebravinkjes zijn schattig ! En oh, de Catharina’s hebben dezelfde kleur als de mijne <3

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 18:44

Afbeelding

Ze zijn blij geloof ik :)

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:52

Gezellig buitenkomen zo. <3 Ben benieuwd hoe het eruitziet als je duiven erbij zijn, na ijsheiligen toch? Dan heb je wel een leuke bende bij elkaar denk ik zo. Dat zebravinkdametje is inderdaad wel een beetje een kneusje. :')

Faelynn

Berichten: 3151
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:58

Die van mij wil ook nog wel is 1 tot 2 keer per jaar eieren gaan leggen, met haar zoon tegenwoordig :') ze heeft wel 1 x een nestje gehad (niet van haar zoon hoor, toen nog van een andere papa) maar ze doen nog wel eens partner ruil tegenwoordig haha, erg verliefd groepje heb ik, maar wou kleintjes ook maar eenmalig, nu vervang ik alles voor plastic eieren, werkt hier heel goed, zit netjes haar tijd uit op het nest en als ze merkt dat de eieren niet uit komen gaat ze weer een jaartje verder met het gewone leven :j
Beetje sneu wel, maar beter dan ongewenst nestje of dat ze uitgeput raken omdat ze maar eieren blijven leggen

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 10:07

Blokje, wil je dan Japanse kwartels of de Chinese? Ik vind de Japanners heerlijk rustig, en bijna tam geboren. Het mannetje kraait alleen best wel. Als die ooit er niet meer is komt er geen nieuw haantje in elk geval.. maar ze zijn wel echt heel leuk!

0091, geen idee of dat werkt. Maar misschien het proberen waard! Aan de andere kant.. als het dan niet zou lukken heb ik alsnog kuikens :')

Silverdapple, na ijsheiligen mogen ze inderdaad naar buiten. Lijkt me zo heerlijk voor ze! Ze hebben hier binnen ook een kooi van 1 bij een half bij een half, maar het is gewoon sneu als je ziet waar de rest nu in woont. Nog eventjes volhouden en dan mogen ze ook vliegen!

Faelynn, dat klinkt stiekem wel schattig. Opoe die nog graag een baby zou willen :D

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:30

Haha ik heb geen idee. Wist niet eens dat er meerdere soorten waren :=

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:56

Probeer zeker wel met Chinese dwergkwartels vogels te vinden die natuurbroed zijn (en geen familie van elkaar). Anders gaan ze vaak niet goed zelf broeden.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 09:33

Afbeelding
Het eerste kwarteleitje is gelegd!
Het haantje voelt zich nog niet helemaal op zijn gemak, dus we hebben vandaag even nog een extra schuilplaats gemaakt op de plek waar hij het liefste zit. Misschien dat hij dan wat meer rust vindt.

Afbeelding

Ik ga vandaag even ergens proberen 3 zebravinken dames erbij te halen. Gaat tegen het principe opvang in, maar er wordt me nu iets teveel gekibbeld. En mijn kneus-popje lijkt toch niet zo erg op te knappen als ik wil, en om die wat te ontzien moeten er dan even wat dames bij komen denk ik :j

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 16:06

Er zijn 7 dames bijgekomen. Financieel kwam het het handigste uit als ik rond betaalde, en dat ging met 7 dames. Ik wou dat ik meer mee had kunnen nemen. Vogeltjes zaten zo klein en zo donker allemaal.. maar goed, ik kan niet alles meenemen. Voelde me ook niet zo fijn dat ik de broodfok onder de vogels spekte. Maar ik had gewoon vandaag dames nodig en dus kwam het even zo uit. Volgende keer beter op letten... ze zijn wel heel blij hoor, daar niet van :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 16:34

Had je ze per sé vandaag nodig dan? :o? Ik had je wel adresjes kunnen geven met kwekers die op eerlijke wijze natuurbroed kwartels kweken. Kwarteltjes zitten er ook heel mooi bij. Ik weet alleen niet of ze nu kleintjes hebben want de moederkwartels zijn al wat ouder en het haantje is niet altijd meer even vruchtbaar :D

Maar fijn dat je 7 dames hebt kunnen krijgen! Weet je ook zeker dat het dametjes zijn? :P

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 16:38

Nee geen kwartels, zebravinken! De kwartels zijn prima in orde zo.
Ik had de zebravinkjes vandaag nodig, want ze begonnen echt lelijk te vechten, de 4 die ik had. En het kneusvrouwtje begon het onderspit te delven. Dus ik moest echt iets..
En uhm, het ziet er allemaal uit als dames, op 1 na, die heeft gekleurde wangetjes en ik weet niet hoe dat zit bij zebravinken. Maar zelfs als dat een man zou zijn, dan is er genoeg om rond te gaan :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] de bouw van mijn volière!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 16:40

Oooh, hoe kom ik dan bij kwartels _O- Sorry! Dat had ik verkeerd begrepen!
Ik vond het al vrij veel kwartels bij elkaar _O-