Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 18 [ 447 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zwaluwen verwelkomen

 
Profiel   

Hoi allemaal!

Het is lente, de zwaluwen komen eraan en om de beestjes te helpen wil ik onze stallen aantrekkelijk maken om te nestelen :)

De stallen staan er sinds augustus vorig jaar, rug aan rug met de stallen van de buurman. Wij hebben in totaal een schuur, 2 boxen en een open opslag met over de gehele lengte een brede luifel. Op 10 meter afstand hebben we een grote natuurlijke vijver (450m²) waar 's zomers zwaluwen over scheren om te drinken en muggen te vangen.

Daarnet heb ik Kunstnesten besteld om op te hangen in de hoop dat ze bewoond worden deze zomer :j

Wie heeft er nog zwaluwen in de (paarden)stallen en welke voorbereidingen kan ik nog doen om ze te lokken?

Er zitten al wat vliegen nu met het warme weer van de afgelopen dagen en bij zonsondergang zie ik enorme hoeveelheden muggen rond dwarrelen over de hele tuin.

Graag tips/advies/ervaringen ;-)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 14:07 



 
Profiel   

Ik heb zwaluwen,(ze zijn er al weer) en kunstnesten. Die laten ze links liggen en ze nestelen het liefst bovenop een balk. Of uitstekend stuk hout. Ik zorg dat er altijd een bovenluik open is, heb stal over dus dan kunnen ze er in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 14:10 



 
Profiel   

Zijn ze er al bij jou? Hier nog geen gezien :n

De luiken blijven altijd open en ook in de schuur kunnen ze binnen.
De balk waar ze op nestelen hangt dan ergens tegen het plafond neem ik aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 14:18 



 
Profiel   

Idd zorgen voor een modder plekje voor hun dan bouwen ze zelf hun nest hier zitten ze elk jaar weer na het seizoen halen wij het nest weg en als ze er eenbouwen op een plek die voor ons onprakties in ook er zijn bij ons genoeg plekken waar ze mooi kunnen zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 14:19 



 
Profiel   

Hier zijn ze deze week ook aangekomen!
idd modderplekje voorzien, zeker met deze droogte kunnen ze dat gebruiken.
We hebben kunstnesten opgehangen, maar waarschijnlijk gaan ze die negeren en zelf een nest bouwen op een plek die ons niet bevalt waardoor we ons weer een paar maanden aan de zwaluwen moeten aanpassen. Maar ja, het plezier om zwaluwen te hebben is groter dan het ongemak :)


Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 13-04-20 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 14:22 



 
Profiel   

snorkel1986 schreef
Idd zorgen voor een modder plekje voor hun dan bouwen ze zelf hun nest hier zitten ze elk jaar weer na het seizoen halen wij het nest weg en als ze er eenbouwen op een plek die voor ons onprakties in ook er zijn bij ons genoeg plekken waar ze mooi kunnen zitten


Is dat niet een van de redenen dat de populatie achteruit gaat? Ze komen steeds terug naar hun oude nest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 14:22 



 
Profiel   

Denk ik ook. de boer die hier voor ons woonde schilderde de nesten gewoon mee als hij de stallen schilderde. De zwaluwen hebben liefst hun oude nest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 14:25 



 
Profiel   

Thomas5 schreef
snorkel1986 schreef
Idd zorgen voor een modder plekje voor hun dan bouwen ze zelf hun nest hier zitten ze elk jaar weer na het seizoen halen wij het nest weg en als ze er eenbouwen op een plek die voor ons onprakties in ook er zijn bij ons genoeg plekken waar ze mooi kunnen zitten


Is dat niet een van de redenen dat de populatie achteruit gaat? Ze komen steeds terug naar hun oude nest.


Hebben eigenlijk elk jaar op de stageplekken gewoon weer de nesten dus die ervaring hebben wij niet..( zeker nest of 8 elkjaar)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 14:28 



 
Profiel   

Boerenzwaluwen hergebruiken hun oude nesten juist niet (althans, ik heb ze er nog niet op kunnen betrappen), dus ik haal ze ook iedere winter weg.
Huiszwaluwen hergebruiken hun nesten wel. Dat zijn ook andere nesten.
De kunstnesten die verkocht worden zijn voor huiszwaluwen bedoeld. Dichte 'bollen' met een klein vlieggat bovenin. Die hang je aan de buitenkant van een gebouw.
Boerenzwaluwen hebben halfopen nesten en nestelen in gebouwen/stallen. Voor zover ik weet worden er geen kunstnesten voor boerenzwaluwen verkocht. Ik ben ze tenminste nog nooit tegengekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 14:29 



 
Profiel   

Ze nestelen hier een paar jaar in het zelfde nest en bouwen dan een nieuwe.
Het is bij wet verboden om nesten weg te halen.
Om troep tegen te gaan is het handig om na dat ze een nestje gemaakt hebben er een plank onder te maken zo dat de mest op de plank valt en niet op de paarden.

Ps.
Het gaat hier om Boerenzwaluwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 14:29 



 
Profiel   

Bij Vivara kun je kunstnesten voor Boerenzwaluwen kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 14:33 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Boerenzwaluwen hergebruiken hun oude nesten juist niet (althans, ik heb ze er nog niet op kunnen betrappen), dus ik haal ze ook iedere winter weg.
Huiszwaluwen hergebruiken hun nesten wel. Dat zijn ook andere nesten.
De kunstnesten die verkocht worden zijn voor huiszwaluwen bedoeld. Dichte 'bollen' met een klein vlieggat bovenin. Die hang je aan de buitenkant van een gebouw.
Boerenzwaluwen hebben halfopen nesten en nestelen in gebouwen/stallen. Voor zover ik weet worden er geen kunstnesten voor boerenzwaluwen verkocht. Ik ben ze tenminste nog nooit tegengekomen.

nest voor boerenzwaluw : https://www.nl.vivara.be/kunstnest-boer ... -grote-kom
Als je de nesten elk jaar weghaalt is het normaal dat je hen niet kan betrappen op hergebruik ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 14:42 



 
Profiel   

Wij doen niks om ze te lokken, ben eigenlijk blij als ze niet komen. Wat een zooi laten ze achter :')
Toch wonen ze heel graag bij ons, zowel in de binnen- als buitenstallen. Dat terwijl mijn oom ze, een paar straten verderop, graag zou willen. Maar bij hem komen ze niet. Bij ons zijn ze niet buiten te houden, een paar weken geleden zat de buitendeur dicht toen de eerste arriveerden. Ze kwamen alsnog binnen door het kattenluik :+ Onder de overkapping zitten ze bij ons niet, ze hebben duidelijk een voorkeur voor de (geïsoleerde en rustige?) stallen.
Plankje is wel een hele goede! Dat doen wij ook. Scheelt troep en als er dan een zwaluwtje uit het nest valt, dan valt hij op het plankje en niet te pletter op de grond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 14:43 



 
Profiel   

Zwaluwen eten gruwelijk veel vliegen en muggen dus altijd blij dat ze er zijn. Dan de stallen maar iets minder netjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 14:48 



 
Profiel   

Het gaat idd om boerenzwaluwen en heb speciaal daarvoor kunstnetjes besteld. Halve kommetjes met de hele bovenkant open.

Voor Nederland ken ik de wetgeving niet, maar hier in België kan je subsidies krijgen als je de nesten laat hangen en kolonies terugkeren naar je huis/stal. Niet dat ik het daarvoor doe hoor, het gaat om het welzijn van de soort en om de vliegen en muggen op te ruimen zijn ze zeker welkom :D

Milou, wat grappig dat ze door het kattenluik komen! En van je oom :') moeten de stallen geïsoleerd zijn? Er liggen gewone golfplaten op bij ons.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 14:52 



 
Profiel   

Hoeft niet geisoleerd te zijn hoor. Bij ons zitten er een heleboel in het oude nog niet verbouwde gedeelte van het huis. Dit jaar wel twee ‘kamers’ afgesloten omdat onze spullen daar staan opgeslagen dus dat is niet zo handig met nestjes erboven. Maar als we door de oude gang lopen naar de tuin is het echt bukken om te voorkomen dat je word aangevlogen want het is een drukte van jewelste. En als je dan veilig in de tuin staat moet je bijna een helmpje op omdat daar de mussen nogal enthousiast rondvliegen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 15:12 



 
Profiel   

Hier vorige week ook weer de eerste aangekomen. Wij wonen hier sinds 2,5 jaar en hadden afgelopen twee jaar minimaal 15 nestjes, waarvan het overgrote deel bij/boven de paardenboxen zit. Ivm met poepen dus overal een hoop plankjes :') Na het eerste jaar 2 nestjes na het seizoen weg gehaald omdat daar geen plankje kon en ze boven de voerbakken zaten. Daarvoor hebben we van die kant en klare nestjes terug geplaatst. Nou wat denk je? Die worden niet gebruikt :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 15:30 



 
Profiel   

Wij hebben ook elk jaar (boeren) zwaluwen.

1 koppel is sinds 2 weken terug en die zijn volop aan het verder bouwen aan een nest van vorig jaar.
Wij voorzien ook een modderplekje (plastieken deksel zodat het niet te snel uitdroogt), en doen hier leemgrond in met water. We zitten op echte zandgrond en het eerste jaar was het nest stukgegaan omdat het niet sterk genoeg was :\ 2 van de 3 kleintjes hebben dat niet overleefd.

Vlakbij het modderplekje hang ik wat paarden- of hondenhaar aan een wasknijper als nestmateriaal.
Beiden worden goed gebruikt en niet alleen door de zwaluwen :)

In een andere stal , waar we vorig jaar 2 koppels hadden, hangt ook een kunstnest, dit was toen gebruikt maar tot nu toe zijn de 2 andere koppels nog niet terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 15:35 



 
Profiel   

Hier zijn ze er ook weer! Vind ze zo leuk, hele gezellige vogeltjes <3
Plankjes onder de nestjes zitten hier ook, valt idd alle poep mooi op en die kan je in het naseizoen weer makkelijk schoonmaken. Kunstnestjes hebben we hier ook niet, ze knutselen altijd zelf wel wat. Oude nestjes worden hier ook continu hergebruikt. Wel altijd na een grote renovatie en het voorseizoen :+

Hou ook goed in de gaten als ze evt op een ongewenste plek een nestje maken. Hier is dat op elektronische apparatuur zoals beveiligingscamera’s maar ook eens een keer in bereikbaarheid van een iets te nieuwsgierige paardensnuit geweest, die heeft zo het hele nestje een keer uit elkaar gefrummeld met babies en al, klein drama |( . Als ze net begonnen zijn kun je de modderkluitjes nog wegpoetsen en de plek onbereikbaar maken, zitten ze zo op een nieuwe plek verder te bouwen.

Zorgen voor een goed modderplekje ook idd, als dat te erg uitdroogt en ze proberen er alsnog iets mee te bouwen dan dondert dat hele nest op een gegeven moment uit elkaar. Erg zuur als dat gebeurt terwijl er net eitjes of jongen in zitten. Als je nu paarden of honden hebt die aan het verharen zijn de haartjes ergens in de buurt neerleggen, die worden dankbaar verwerkt in de nestjes.

Geïsoleerd is het hier niet en dat maakt ze niks uit. Wel altijd voor een open verbinding naar buiten zorgen. Wat ze hier ook leuk vinden is een aantal draden in de binnenruimte die initieel gespannen waren als waslijn, maar die zijn geclaimed door de zwaluwtjes om op uit te rusten als ze niet in het nest zitten. Zit er zo een hele rij vogeltjes :')

En zorg ook voor voldoende rust rondom de nesten. Niet continu gaan kijken of er omheen schoonmaken, die troep die ze maken kan wel weer worden opgeruimd als de boel is vertrokken.
Hier zit zelfs een nestje pal boven de deur. Begin van het seizoen is het altijd even spannend maar na een tijdje blijft het spul gewoon zitten als je de deur openzwaait. Ze wennen vrij snel als ze kans maar krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 15:49 



 
Profiel   

Misschien toch maar de schuur afsluiten als ze zo een 'spoor' achterlaten.. daar liggen alle spullen en tuigage.

Wel jammer dat er zo weinig gebruik gemaakt wordt van de kunst nesten bij jullie -O- gelukkig heb ik er maar 2 besteld :) het plan was om er in elke stal eentje op te hangen tegen een balk van het dak.

Nayla wat fijn dat je voorziet in nestmateriaal na dat incident!

Paarden- en hondenhaar genoeg hier, alleen zijn de kauwen er meteen mee weg. Die zitten echt te wachten tijdens iedere poetsbeurt en van zodra ik wat verder weg ga komen ze alles halen :j

Memories, wat leuk om te lezen! Krijg er meteen een vrolijk gevoel bij :) maakt het veel uit waar ik de nestjes op hang in de stal? Aangezien je schrijft dat ze zo weer op een andere plek verder bouwen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 15:52 



 
Profiel   

Hier zijn ze vandaag weer teruggekomen. De oude nesten hangen er nog (uiteraard) en die gebruiken ze gewoon weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 16:23 



 
Profiel   

Hier zitten al jaren boerenzwaluwen, en ieder jaar gebruiken ze hun oude nesten weer :j
Heb ze nu nog niet gezien en zag ze van de week bij de koeienboer ook nog niet, daar waren alleen nog mussen.

Een fijne aanvliegroute voorzien, eventueel een plankje langs de muur waarop ze hun nest kunnen bouwen, ze zitten het liefst vlak onder het dak dus plankje op ik denk 15 cm van het dak ofzo? Is vast ergens online een maat te vinden :)

En wat modder voorzien zodat ze kunnen bouwen. Plankje is fijn zodat het nest genoeg houvast heeft, anders kan het bij sommige nesten wel eens gebeuren dat ze uit elkaar brokkelen / naar beneden vallen en dat is wel heel erg sneu :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 18:31 



 
Profiel   

Ik wil ze juist niet maar ik heb ieder jaar meerdere nesten. Ik word iedere keer belaagd als ik een stal in wil lopen :')

Ze zitten graag op de balken tussen de stallen in. Ze hebben ook meerdere uitgangen doordat de stallen bovenin open zijn en we zitten langs de Waal dus Veel insecten overal

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 18:34 



 
Profiel   

Plankjes ophangen ga ik ook zeker doen :j ik wist niet dat ze daarop ook nesten bouwen, dacht dat ze dat enkel tegen een muur of wand deden.

Denk dat de invliegroute wel ruim genoeg is overal. Hoopvol afwachten nu :):)

Bij de boeren zien we ze ook nog niet momenteel.

Enkele foto's van mijn stallen:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Zoals jullie kunnen zien is er (nog) geen plafond onder de luifel dus kunnen ze nog over de voorwand heen vliegen. De luiken blijven continue open staan. Ziet dat er een beetje zwaluw vriendelijk uit? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 20:42 



 
Profiel   

Wat leuk dat je je daar mee bezig wil houden!

Wij hebben een melkveebedrijf en twee hele oude 'delen' (ongeveer 1800) waar we ook nog jongvee hebben staan. Op het moment hebben we de eerste 8 koppeltjes boerenzwaluwen zitten. Een paar dagen terug kwamen er ook huiszwaluwen bij. Het is bij ons al weer een drukte van jewelste.

Wat zwaluwen ook heel fijn vinden om te hebben is een draad om op te zitten voor het verzamelen. Wij hebben tussen de twee delen een soort waslijndraad, iets dikker, gespannen en ze maken daar altijd dankbaar gebruik van.

Bij ons bouwen ze de nestjes zelf, maar ondertussen hebben we op de eerste deel 12 nesten die elk jaar weer gebruikt worden verwacht niet dat ze direct weer bij gaan bouwen dit jaar. Ik heb geen ervaring met kunstnesten (ja, de huiszwaluwen zitten aan de buitenkant van de oude deel in zulke nesten) dus over plaatsing kan ik niets vertellen :').
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-20 20:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 18 [ 447 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen