Zwaluwen verwelkomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 12:24

Het is zo leuk he! <3
Ik kijk ook veel naar ze als ze buiten vliegen, zo grappig om die kleintjes te zien flapperen en kletsen.
Als ze straks weer weg zijn zal het weer heel stil zijn!

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 13:55

Zwaluwen vind ik zo schattig. Bij mij kan het derde nestje elk moment beginnen met flapperen, zijn er klaar voor maar vinden gevoerd worden inderdaad ook een stuk fijner zo te zien. Maar ze moeten toch echt gaan beginnen zodat ze goed kunnen oefenen voor de lange reis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 15:03

Afbeelding
Vanochtend bij het wegbrengen vd koeien, kijk eens hoeveel zwaluwen er op het hek en het stroomdraadje zitten! Voornamelijk boerenzwaluw, een aantal huiszwaluwen.

Anoniem

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 16:21

Ja leuk
Wij hebben dit jaar denk ik zo’n 10 nestjes 2 x bezet gehad
Het wemelt hier nu

Als de zwaluwen in de schemer ophouden met vliegen komen de vleermuizen tevoorschijn
Zouden die elkaar in de weg zitten of maken zwaluwen daar geen probleem van?

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 17:18

Ja Zeedraakje ze moeten een lange reis straks!

Wat veel zwaluwen hebben jullie! :wow:
Hier altijd één paartje wat 2 keer legt.
Maar ik heb ook maar twee stalletjes, geen koeienschuur! :D

Anoniem

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 20:03

Zwaluwen hebben een heel slecht nachtzicht, die kunnen 's nachts niet zoveel :P

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 21:13

Wij hadden dit jaar 26 nestjes boerenzwaluwen := en 7 huiszwaluwen. De huiszwaluwen vielen dit jaar een beetje tegen qua aantal, maar de boerenzwaluwen, poeh!

Bijna allemaal ook twee keer een leg gehad, bij een paar dacht ik zelfs voor de derde keer kleintjes te zien, maar dat zal vast niet. Dit jaar ook op drie verschillende plaatsen (deel, 'varkens'deel en ook nog in de loopstal) normaal alleen op de deel. *\o/*

Was (en is) een enorm gevlieg heen en weer bij ons op 't erf haha. Wij hebben een draadje tussen de twee delen van de boerderij voor de zwaluwen, kunnen ze mooi op verzamelen, zonder last te hebben van de poesjes die ook op de boerderij leven :').

En naast alle zwaluwen ook nog een nest steenuiltjes met maar liefst vier jongen groot gekregen :D. Fantastisch om zo een plekje te mogen bieden aan alle beestjes.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:16

[***] schreef:
Ja leuk
Wij hebben dit jaar denk ik zo’n 10 nestjes 2 x bezet gehad
Het wemelt hier nu

Als de zwaluwen in de schemer ophouden met vliegen komen de vleermuizen tevoorschijn
Zouden die elkaar in de weg zitten of maken zwaluwen daar geen probleem van?

Nee de zwaluwen zijn al op stok als de vleermuizen komen hier!

Rebecca, echt leuk hoor al die vogels. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:47

MirandaMalik schreef:
[***] schreef:
Ja leuk
Wij hebben dit jaar denk ik zo’n 10 nestjes 2 x bezet gehad
Het wemelt hier nu

Als de zwaluwen in de schemer ophouden met vliegen komen de vleermuizen tevoorschijn
Zouden die elkaar in de weg zitten of maken zwaluwen daar geen probleem van?

Nee de zwaluwen zijn al op stok als de vleermuizen komen hier!

Rebecca, echt leuk hoor al die vogels. <3

Hier ook geen problemen tussen de zwaluwen en vleermuizen. Bij mij overnachten er nog heel wat zwaluwen binnen in de schuur.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 17:04

Ik ben jaloers.

Vorig jaar hadden ze een nest, dode kuikens eruit en geen 2e leg.
Nu aan andere kant een groter nest gemaakt, maar toch weer dode kuikens eruit. Ze bleven wel in de buurt, dus hoopte ook op een 2e poging, maar niks.

Is ons 2e seizoen hier, dus ze waren vast jong en onervaren, maar moet toch een keer goed gaan.

Hadden we een koolmeesje die blijkbaar ergens tegaan had gevlogen naar vogelopvang gebracht. We zouden contact houden en hem hier weer loslaten na herstel. Maar ondanks meerdere pogingen, maar 1x gehoord dat hij het goed deed en daarna niks.

In het bos zit gelukkig veel en we hadden wel andere nestjes van diverse vogeltjes, maar toch.

Hopelijk komt alles volgend jaar weer terug en gaat alles goed. Moeten alleen de nesten verwijderen, omdat het tijdelijke dak vervangen wordt.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 21:04

Afgelopen 2 jaar hier ook maar 1 nest/leg. Dit jaar gelukkig weer 2, maar met de 2 droge jaren was er niet genoeg voedsel voor 2e leg.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 01:15

Maar hier is erg veel voedsel. Wij hebben van alles staan en groeien, de vinkjes eten paarden voer resten en wonen aan een bosrand.
Ook een poel aanwezig en onze buurman voert al jaren vogels en die zit helemaal vol. Heeft ook meer grote en oudere bomen.

Dacht ook dat dit een jong stelletje was die van zijn kant waren gekomen vorig jaar.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 13:28

Veel vogels incl. zwaluwen voeren hun jongen met insecten, niet met zadel/fruit ook al eten zij dat als volwassenen wel. Die jonkies moeten nl wel binnen 2-3 maanden zelfstandig zijn incl geheel functioneel verenpak (zijn ook eiwitten voor nodig). Ook insecten hebben water/vocht nodig en dat was in 19 en 20 nogal een tekort aan.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 17:02

tamary schreef:
Veel vogels incl. zwaluwen voeren hun jongen met insecten, niet met zadel/fruit ook al eten zij dat als volwassenen wel. Die jonkies moeten nl wel binnen 2-3 maanden zelfstandig zijn incl geheel functioneel verenpak (zijn ook eiwitten voor nodig). Ook insecten hebben water/vocht nodig en dat was in 19 en 20 nogal een tekort aan.


We hebben hier echt meer dan voldoende diverse insecten. Andere nesten deden het ook allemaal goed.

Winterkoninkje, merels, mussen, meesjes, vinken..........etc etc.

Anoniem

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 17:25

Bij ons zijn er tijdens de 2 hete zomers ook veel zwaluwen met 2e leg geweest.
Dit jaar niet meer of minder. Ik schat dat we zo'n 8 nesten x2 hebben dit jaar. Een stuk 5 dode jonkies (uit het nest gevallen en ik vond er 1 in de waterbak vd paarden). Uiteindelijk denk dat we dit jaar 50 tot 60 jonkies hebben zien uitvliegen.

@superpony ik zou er geen verklaring voor kunnen bedenken waarom ze bij jou niet in grote getale aanwezig zijn. Ik vraag me bij ons ook vaak af waarom ze bijvoorbeeld niet in de schuilstallen nestelen.
Echt al 6 jaar op rij zitten ze in de schuur. Gebruiken vaak de bestaande nesten, maar maken er ook elk jaar een paar nesten bij.
Bij mij in de schuur zitten ze in principe veilig voor roofvogels e.d, maar er komen elke dag wel mensen in de schuur en ze nestelen vrij laag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 20:50

superpony schreef:
Ik ben jaloers.

Vorig jaar hadden ze een nest, dode kuikens eruit en geen 2e leg.
Nu aan andere kant een groter nest gemaakt, maar toch weer dode kuikens eruit. Ze bleven wel in de buurt, dus hoopte ook op een 2e poging, maar niks.

Is ons 2e seizoen hier, dus ze waren vast jong en onervaren, maar moet toch een keer goed gaan.

Hadden we een koolmeesje die blijkbaar ergens tegaan had gevlogen naar vogelopvang gebracht. We zouden contact houden en hem hier weer loslaten na herstel. Maar ondanks meerdere pogingen, maar 1x gehoord dat hij het goed deed en daarna niks.

In het bos zit gelukkig veel en we hadden wel andere nestjes van diverse vogeltjes, maar toch.

Hopelijk komt alles volgend jaar weer terug en gaat alles goed. Moeten alleen de nesten verwijderen, omdat het tijdelijke dak vervangen wordt.


Soms is het nest vergeven met ongedierte, kleine parasieten die overwinteren. Soms is het onkunde van de oudervogels zelf. Als ze als ouderdier het eerste nest 'verpesten' door ongedierte niet goed weg te halen, mislukken de volgende nesten daarop ook, omdat de jongen gewoon dood gezogen worden.

Anoniem

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 21:10

@spruit kan ik zelf ongedierte in zo'n nest herkennen?
Heb het vorig jaar wel gehad bij 1 nest dat er steeds jongen dood gingen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 01:35

Ik denk dat ze heel onervaren zijn inderdaad. Vermoed dat het jongen zijn van een nest bij de buurman. Die heeft er genoeg.
Vorig jaar een iets kleiner nest aan ene kant van de lamp. Nu een mooier, hoger nest aan de andere kant. Deze kuikens waren wel al iets verder dan wat we vorig jaar vonden, maar ja.....

Er is echt genoeg te eten. We hebben wel andere nesten die het allemaal goed doen.

Schuilstal is nieuw neergezet, maar onder zelfde dak zit ook een winterkoninkje op een andere lamp. En die heeft nu al 2jaar steeds jonkies die het goed doen. En die plek is ene stuk onhandiger, pal tegenover de deur.
Koolmeesje was ook een nest begonnen, maar is waarschijnlijk gewond geraakt en hadden we naar ene vogelopvang gebracht.

Andere nesten zitten in dak van huis, bomen en de haag.

We gaan de schuilstal die tijdelijk stond vervangen, dus die nesten gaan wel weg. Ik probeer die van het winterkoninkje nog te sparen, want die maakt het wel elk jaar "mooier".

Anoniem

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:14

Ik weet de nesten te vinden door de jonge vogels die eronder liggen op te pakken. Zit je hand onder de kleine beestjes van +-1mm of zie je van die gore luisvliegen (google maar :r ) dan is dat de oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 17:22

Ah oke, Spruit, bedankt. Er zijn nu geen jongen meer en de jongen die er afgelopen uitgevallen zijn heb ik niet gecheckt of er beestjes op mijn handen zaten 8)7 .

Ik hoopte dat ik het nu nog zou kunnen zien en dan kan ik de aangedane nesten verwijderen. Normaal laat ik alle nesten zitten en die worden bijna altijd weer opnieuw gerenoveerd en gebruikt.

Ieuw die luisvliegen..... bij nader inzien denk ik dat ze daar wel last van hebben gehad, want het jonkie dat in de waterbak lag, had wel allemaal vliegjes (wist ik veel dat dat luisvliegen waren).

herintreder1
Berichten: 82
Geregistreerd: 16-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 20:54

Zal het niet te weten komen maar toch erg nieuwsgierig of ze het warme zuiden gaan bereiken.

Krijg weer eens geen foto toegevoegd
Afbeelding

herintreder1
Berichten: 82
Geregistreerd: 16-11-12

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:00

Toch wel

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:25

Ahh lief hoor! <3
Hier zijn ze een paar dagen geleden vertrokken.
De paardenbijter kan weer veilig rondvliegen, die zie ik gelijk veel vaker.

Anoniem

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:26

Wij zijn blijkbaar een groeperingslocatie, 2 dagen terug hadden we er 2 a 300 := De grootste groep lijkt vertrokken te zijn, de ouders met jongen uit de laatste nesten zijn hier nog wel.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 08:43

Spruit schreef:
Wij zijn blijkbaar een groeperingslocatie, 2 dagen terug hadden we er 2 a 300 := De grootste groep lijkt vertrokken te zijn, de ouders met jongen uit de laatste nesten zijn hier nog wel.

Wij hebben er elk jaar zoveel, ik ben stiekem blij dat de uitvliegen. Scheelt een hoop zooi maar dit is toch wel schattig; ze zijn keurig gevoerd door de ouders op de grond tot ze sterk genoeg waren om mee te vliegen.


Afbeelding