Zwaluwen verwelkomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:50

Wat leuk de koolmeesjes, je kan ze zo goed zien! <3

Fleur, dat hebben ze goed opgelost zo, kun je ze goed volgen. :))

Hier doen de zwaluwen nog niet zoveel denk ik, ik kan ze erg lastig zien want ze hebben het nest heel hoog dicht gemaakt, maar ze lijken niet te broeden nog.
Er zijn soms meer zwaluwen, uit het nest van vorig jaar, dus het kan ook zijn dat er wel eentje op het nedt blijft en de anderen rondvliegen.
We zullen het wel zien, op een gegeven moment horen we wel wat piepen of zien van die lelijke kleine koppies verschijnen. :D

De pimpelmeesjes zijn vorige week uitgevlogen, heb er wat van kunnen filmen.



En in een ander huisje zitten minivogeltjes!


superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 00:59

Bij ons zitten ze er nog op. Nestje zit vrij hoog en ook strak onder dak, dus kan niet veel zien. Vorige week mn camera er boven gehouden en die maakte foto van eitjes. Ze zit er wel op en soms ook op de rand van het nest.

Ze zaten vorig jaar aan andere kant van de lamp. Dara leken ze weer te gaan zitten en nest mooier te maken, maar toch aan andere kant gaan bouwen en dit nest is echt mooier, hoger en beter. Ze zijn dus nu iets meer ervaren en hoop dat hun eitjes nu wel uitkomen.

Ons winterkoning nestje is uitgekomen en uitgevlogen. Zit nog een nestje helemaal achterin, in de bosjes bij de hooibar en daar hoor ik nog wel wat.

Merels zijn ook weg na wat vliegles.

Mussen lijken nog bezig met aanvliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:19

Bij ons zijn net de eerste zwaluwnestjes uitgekomen. Ze kwamen voorgaande jaren op 6,6 en 5 april. Dit jaar kwamen de eersten pas op 16 april, maar de grote meute kwam pas half mei! Dus ik verbaas me er niet over dat ze ook later zijn gaan broeden.

De spreeuwen zijn hier wel al van het nest af (doen ze altijd zo lekker massaal), de kauwtjes beginnen nu wat, de huismussen botsen geregeld tegen dingen aan en de kwikstaartjes zijn er bijna klaar voor! :D

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:51

Wij hebben verder geen andere broedende vogeltjes volgens mij, daar moeten we nog eens naar kijken of we daar iets voor op kunnen hangen ofzo :)

We hebben wel een fazantenmoeder met een pluizig grijze kinderschare lopen :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:31

Ow, ja spreeuw hier ook. Die zaten in de braam en brandnetels die in ons gaas/omheining groeien. De honden raakte geobsedeerd, dus ik kijken en maar een plank voor gezet, want die hadden nog wat rust nodig.

We hebben niks hangen. Wel voer, maar zitten aan bosrand en onze buurman heeft al heel lang veel vogels in de tuin.

De zwaluwen zijn op d elamp gaan bouwen, maar het winterkoninkje ook en die is ook vorig jaar al geweest. Dus waren 2 bestaande nesten. Alleen de zwaluwen zijn nieuw gaan bouwen. Misschien de oude toch eens weghalen. Grote kans dat daar dode vogeltjes in liggen, omdat ze vorig jaar ook dode eruit wipten.

De merels zitten in ene grote dode boom. Die hebben we laten staan, stond er al, maar als krab/schuur paal. Bovenin zitten wat gaten en vliegen ze in en uit.

De mussen zitten in kapotte boeidelen van het huis. We zouden die gaan aanpassen, maar wil ze dus open laten. Moeten alleen wat netter er omheen dan. Die zitten er ook al voor 2e jaar in.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:39

Oh dat is nog wel een ideetje ja om eens te kijken in die nesten, want het worden er steeds meer :=

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 16:46

Oh fazanten zijn ook schattig. Wij hebben hier veel spreeuwen, kauwen, koolmeesjes en mussen die allemaal nestjes hebben. De spreeuwen zijn allang uitgevlogen maar doen denk ik nog wel een 2e leg en de kauwen zijn voor mijn gevoel al wekenlang aan het voeren. De kauwen zitten in het dak van de schuur net als de spreeuwen. Dak van het huis is vorig jaar vernieuwd, eerst hadden we daar ook veel spreeuwen en kauwen in. De spreeuwen pakken de spreeuwenpotten en kasten die ik ter compensatie voor het dak had opgehangen niet maar de koolmeesjes wel. De mussen zitten in de wilgen. Ohja en nog duiven in de uilenkast, althans dat denk ik.
Ik heb subsidie gehad om het erf te vergroenen en daarbij kregen we ook een hoop extra nestkastjes dus ik ben benieuwd wat die volgend jaar gaan doen. Dit najaar komt er ook zo'n 100 meter aan haagplanten en mussenbosjes.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 23:32

Er woont hier wel een Fazant in de buurt, maar lijkt altijd alleen. Is hier ook al zolang we hier wonen, maar nog nooit een tweede gezien. Misschien gaat deze wel op pad voor gezelschap, soms missen we hem wel even.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 23:41

Hier lijken ze alweer bezig met de tweede leg. Heb ze wel horen piepen bij het voeren maar de eerste lichting niet zien uitvliegen. Net even met gevaar voor eigen leven op een stoel gaan staan om het nest te checken maar ik zie gewoon weer eitjes liggen toch!?
Afbeelding

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:45

Silly, Ik zie denk geen eitjes zo.
Maar de jongen zou je echt wel zien hoor, die komen op het randje zitten en de koppies steken er bovenuit.
Zou het kunnen dat het gewoon het mannetje is die het vrouwtje voert? Dan gaan ze ook piepen.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 18:48

Ik weet niet wat er bij het randje ligt, dat zou iets van een eierschaaltje kunnen zijn wellicht maar over het algemeen liggen de eitjes gewoon netjes in het midden :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:34

Onze zwaluw zit steeds op het randje van het nest. Eerst zat ze er echt op en zag ik amper wat. Nu zie ik haar veel op de rand zitten. Of is dat het mannetje die komt checken?

Duurt wel lang hier. Ze vliegen ook 10x weg. probeer daar in die hoek niet veel te zijn en ze lijken niet bang voor de paarden, maar als er mest ligt, wil ik dat wel weghalen.

En hoe diep slapen ze? Overdag vliegen ze dus weg, maar als het donker is reageren ze niet.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:53

In het donker vliegen ze niet.
Hier vliegen ze overdag ook weg als ik dichtbij kom maar als het buiten donker is gaan ze niet weg.
Het mannetje zit hier ook vaak op het randje en het vrouwtje op het nest.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:06

Oke, duidelijk. Wel raar dat ze feitelijk bang zijn en vluchten, maar dat in het donker of als ze rusten geen probleem is.

Het vrouwtje zie je soms zitten, maar als het mannetje dan op randje zit niet. Dan is zij misschien even weg??

Het duurt wel lang. Volgens mij moeten ze wel nu echt gaan uit komen.

Ander probleem; dit dakje was tijdelijk. We moeten dus wat verwijderen en veranderen, maar willen de nestjes niet kwijt.........

Gaan het niet nu doen natuurlijk, maar we twijfelen nu wel. Denken er nu ook aan om dit dakje anders toch zo te laten. Maar er komt een nieuwe stal aan andere kant en dan kon dit weg.

Zeker als er nu levend jong komt, hebben we natuurlijk kans dat die volgend jaar ook bij ons willen bouwen en wonen.

tamary

Berichten: 29196
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:19

Net zoals kippen en veel andere vogels zijn ze nachtblind. En energie verbranden heeft ook geen zin als er niks te eten is, want veel insecten zijn dan ook verstopt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:26

tamary schreef:
Net zoals kippen en veel andere vogels zijn ze nachtblind. En energie verbranden heeft ook geen zin als er niks te eten is, want veel insecten zijn dan ook verstopt.


Ja, maar ik doelde meer op het gevaar. Ik ben even gevaarlijk of bedreigend. Dat verbaasd me dan elke avond weer.
Maar probeer hun hoek echt te vermijden. Kan alleen niet voorkomen dat die lamp mee aan gaat en de paarden daar mesten.

Doe nu wel alles voor het donker, dat scheelt.

tamary

Berichten: 29196
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:30

Als ze zouden gaan vliegen zonder iets te zien zijn ze zeker gewond/dood, dan is een goede slaapplek kiezen en stil zitten een veiligere optie.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:02

Ja, dat snap ik. Maar je zou denken dat ze overdag ook kunnen bedenken; als ik me stil hou, zien ze me niet.....

En ja, zoals zij vliegen..........man o man, zwaluwen zijn wel een slag apart qua vliegen.

Anoniem

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 21:01

Vliegende zwaluwen = Poetry in motion!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 01:21

[***] schreef:
Vliegende zwaluwen = Poetry in motion!


Ja, absoluut. Maar ze moeten een beetje opletten soms :+

Net als de vleermuizen.

Heb inmiddels wel geleerd; niet wegduiken, zij letten op..............als het goed is. Soms voel je ze echt wel erg dicht langs je gaan.

Anoniem

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 06:37

Ja ha, ha, dat klopt helemaal. Bij ons komen ze de schuur uit sjezen als ik naar binnen ga, voel ze soms langs mijn haar vliegen......

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:57

We hebben baby's! *\o/* <3

Afbeelding

Anoniem

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:26

Zwaluwen kunnen ook zo lekker fel en veroordelend kijken, de kuikens kunnen het al :')

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 23:20

Oke, ik ben het helemaal zat en haat de natuur.

Hebben heerlijk gezwommen en daarna rondje uitmesten toen de ergste warmte weg was. Lagen er 3 dode kleine ukkies.............GVD.
Heb weken gewacht, zag gister en eergister wat bewegen en nu dit. Mn hele dag is gewoon verziekt. Ik vind dat dus echt niet leuk.

Maar ze zitten ook boven de stal. Ze waren klein en lagen onder het nest, er schuin voor en 2 meter eraf. Zag geen echte beschadiging, maar eentje leek wel iets plat en er zaten vliegen op.
Ik kan een stuk afzetten, maar niet alles en dan komen ze niet meer weg of buiten.

Dan zijn winterkoninkjes toch een stuk slimmer en handiger........

Anders gaan ze maar ergens anders wonen, Vorig jaar 2 dode op de grond die volgens mij nog niet af waren en nu 3, die me wel al wat meer klaar leken. Nog geen vol verenpak, maar wel af.

Maar ben er echt klaar mee nu. Bah, niks aan.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:35

Met de hitte van afgelopen dagen hou ik hier ook mijn hart vast. Heb in de stal een nestje met meer dan 5 jongen. Enkele jaren terug hebben ze zich met de hitte allemaal uit het nest gegooid. Op 2 dagen tijd 4 dode jonge zwaluwen gevonden.
Dus ik hoop dat het onweer en regen van vannacht voldoende afkoeling gebracht heeft...
Enige nadeel aan zwaluwenin de stal. Mijn paard haar rug lijkt wel beschimmeld :+