Zwaluwen verwelkomen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:47

Helaas is dat niet het geval...... Heb verleden jaar bij 3 verschillende nesten een dood kuiken eruit gehaald. 1 ervan zat nog half in het ei. De andere 2 hadden net wat veertjes.

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:47

Het lijkt me sterk dat ze het jaar daarna gewoon weer nieuwe eitjes bovenop die lijkjes leggen....

Anoniem

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 15:46

Tja ik verzin het niet. Ze lagen er toch echt in.

Ik weet ook niet of ze weer nieuwe eitjes er bovenop leggen. Ik maak de nestjes immers leeg. Ik vind het gewoon niet fijn en het stinkt.

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:11

Oh ik trek je ook absoluut niet in twijfel hoor! Natuurlijk kan er soms iets mis gaan met een broedsel.
Maar over het algemeen zal een vogeltje toch even een oud nestje weer "oppoetsen" zeg maar voordat ze er eitjes in leggen. Stukje aanbouwen, schone veertjes, erkertje en dakkapelletje er op.... :P

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:21

Ik vind vogels echt stoms :( Zwaluwen blijven nu weg, dus ook geen 2e leg, stom, stom, stom. Wil levende baby's.

Hier kan er echt niks meer bovenop hoor. Dat past echt niet. Maar pmarena, als JIJ het zegt, dan geloof ik je natuurlijk.

De mussen hebben het volgens mij wel echt luxe. Als we die boeien gaan verwijderen, verwacht ik er wel wat van wat we gaan tegenkomen.

En JA, ik heb mijn man ook zo gek dat er weer open ruimte's komen en ze dus hopelijk volgend jaar weer terug komen. Dan aan beide kanten een opening :) We gaan pas in najaar/winter vervangen.

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:17

Ben toch wel benieuwd hoe dat er dan uitziet hoor, valt wel mee wellicht...?

Nouja sommige nestjes blijven jarenlang hetzelfde. Maar ze checken de boel toch altijd even en als het niet aanstaat dan metselen ze er nog een reparatie of verbetering aan vast. Lijkt me sterk dat ze eventuele restanten er niet uit wippen voordat ze met nieuwe eitjes beginnen...zo ruim is het al niet zo'n nestje :=

FrNo
Berichten: 3678
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:27

Even een schopje in dit topic.

Kunnen jullie me vertellen of dit inderdaad een zwaluw nest is.

Het is best nat. En aan de vorm te zien, denk ik van wel. Maar ik ben geen kenner.
Ik heb wel ieder voorjaar zwaluwen in de rijbak, om zand te halen en /of insecten te vangen.


Afbeelding

Afbeelding

x_Rebecca

Berichten: 5797
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:23

Hij lijkt mij vrij groot en open voor een zwaluwnest? Maar ik ben ook niet anders gewend dan dat ze ze tegen de balken/spanten bouwen, een beetje zoals dit:
https://images.app.goo.gl/5hRnKfofLs4dhVXg9


Qua tijd zou het prima kunnen.
Wij hebben sinds 31 maart de eerste 4 zwaluwen van dit jaar mogen verwelkomen op de boerderij en ondertussen vliegen er al weer meer dan 15 rond. In mijn hoofd is het dus zomer! (Al zegt de temperatuur heel wat anders :brr: )

Britta31

Berichten: 13176
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:42

Lijkt wel van een kauwtje.

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:50

Nee lijkt niet op een zwaluwnest vind ik.
Dat is echt aan elkaar geplakt met modder.
Ik hoop binnenkort ook onze zwaluwtjes weer te zien, vorig jaar waren ze er rond deze tijd, maar toen was het ook al beter weer.

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:07

Wij hebben ook zulke nestjes en hier vliegen spreeuwen, mussen en mezen. Ze pakken ook elkaars kasten en plekjes over dus weet vaak niet precies wie waar heeft gewoond. Kauwen bouwen veel groter en met veel takken.

FrNo
Berichten: 3678
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 23:05

Dan wacht ik wel af wat er in zit.

Ik had wel een zwaluwnestje gewild.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 23:30

Heb hier 'mijn' zwaluwen nog niet gezien. Heb wel nieuwe plekken gemaakt voor nesten

snorkel1986

Berichten: 3044
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 23:33

Merel nest

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 00:35

Nestje waarschijnlijk winterkoning, heel klein vogeltje
Hier zijn sinds 8 april de eerste zwaluwen terug. Hoorde direct het gekwetter

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 01:31

Wij hebben ons winterkoninkje al even weer druk bezig, maar bij ons bouwt die meer een rondom nest met kleine opening aan de voorkant.

De zwaluwen wel weer op verkenning gezien vorige week, maar ik zie ook een brutaal vinkje die volgens mij de hele stal wel wil. Is altijd dichtbij en niet bang.
Verder veel koolmeesjes en mussen. Maar de mussen zitten weer in de boeidelen die nog niet hersteld zijn en de dakgoot........Wel geheel aan het begin, dus toe maar dan.

Er is genoeg nattigheid, dus zwaluwen kunnen hun lol op.

Vorig jaar was een mereltje bij ons ook vrij vroeg al bezig in een boom, maar haar nest was geroofd door een kraai/kauw. Vraag me af wat er met dat nestje gaat gebeuren.

Ook een nest gevonden in de liguster haag. Zitten erg veel vogeltjes in en denk dat het al heel oud is, maar laat het maar zitten.

Anoniem

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 07:57

Zwaluwen zijn hier ook weer terug *\o/* . Het begon verleden week met 1 verkenner, nu zitten er elke ochtend alweer 4 in de schuur op me te wachten :+: .

Heb een winterkoninkje dat in een longeerlijn een nest aan het bouwen is. De lijn hangt opgerold aan een haak en hij is hem heel vakkundig aan het ombouwen. Dat nest hierboven is veel te groot voor een winterkoninkje. Weet niet van welke vogel het wel is, maar ik denk niet van een zwaluw.

petitparis

Berichten: 15995
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:53

@Frno: zeker geen zwaluwnest, veel te veel stro en mos. Zwaluwen gebruiken veel meer modder.

Hier zijn de zwaluwen volop aan het toekomen. De eerste heb ik 2 weken geleden al gespot. Schrok me dood toen ik 's avonds de lichten aandeed en ik plots gefladder zag. Ze hebben vorig jaar hun nest boven de bevestigingsplank van de verlichting gemaakt :+

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 08:59

Ik zie er ook geen zwaluwnest in. Te veel rare materialen, te open en bloot. Zwaluwen zitten liever veel dichter tegen het plafond / dak aan :j Ik heb nog geen zwaluw gezien of gehoord maar ben ook weinig buiten bezig geweest de laatste 2 weken.

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 22:31

Ja het lijkt wel wat op een nestje van een winterkoning, maar die maakt idd een dicht nest met een kleine opening.
En het mannetje maakt meerdere nestjes waaruit het vrouwtje dan kiest.
Ik kan ook niet zo goed inschatten hoe groot jouw nest is, maar lijkt me te groot ook voor de kleinste vogeltjes.

We hebben op het moment alleen de pimpelmeesjes in een huisje.
En direct achter onze tuin zijn de eksters met een nest bezig.
Er komen wel dagelijks winterkoning, merels, koolmeesjes, roodborstje en de specht zit ook vlakbij.
Maar wij hebben helaas vorige week onze berkenbomen weg moeten halen, want ze werden te slecht.
Er waren er een paar omgevallen en het werd te gevaarlijk. -O-
Na het zagen bleek ook dat de meeste rot waren dus wel een goede beslissing, maar ik vind het vreselijk zonde, 16 bomen van over de 60 jaar. De laatste twee worden binnenkort weggehaald.
Gelukkig hebben we nog een paar kleinere boompjes en wat coniferen maar de vogeltjes zullen ook wel op hun neus kijken.

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:29

Vandaag de eerste zwaluw gezien, vloog uit de stal toen ik aan kwam! *\o/*

FrNo
Berichten: 3678
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:31

Even terug komen op het nestje bij mij. Een merel lijkt me te zien aan de kop.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door FrNo op 18-04-21 11:39, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48320
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:38

Nou ik ben geen grote vogelkenner, maar dit lijkt me absoluut geen merel met dat lichte befje :)

Er zal vast wel iemand anders zijn die een vermoeden heeft wat voor kwinkelvinkje het zou kunnen zijn :j

snorkel1986

Berichten: 3044
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 14:55

Ja hoor mevrouw merel heeft dat befje wel vaker

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:22

Als ik iets moet roepen zeg ik grauwe vliegenvanger.

Afbeelding