Opvangplekken van bokkers verzamel u!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoeveel honden hebben jullie al opgevangen

0
16 (48%)
1-3
8 (24%)
3-5
3 (9%)
5-8
Geen stemmen
8-10
Geen stemmen
10+
6 (18%)

Totaal aantal stemmen: 33


AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Opvangplekken van bokkers verzamel u!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 12:37

Hallo allemaal.

Via Sphoek krijg ik dinsdag een 11 maanden oude reu om op te vangen.
Eerder heb ik ook een pup opgevangen van honden van Ceuta.

Het lijkt mij leuk om ervaringen, tips en verhalen met elkaar te delen.

Ik hoef hier geen negatief gedoe over dat het buitenlandse hondjes zijn en dergelijke.
Toen ik mij ging aanmelden voor de asielen hier in mijn omgeving zou ik te ver bij hun weg wonen voor bezoek aan de dierenarts.
En omdat ik nu thuis werk en meer tijd heb wil ik graag een hond een mooie toekomst bieden.

Ik wil jullie graag voorstellen aan Mole.
Hij is gecastreerd en is 11 maanden oud.
Dit is zijn pagina https://sphoek.com/honden/honddetail.php?id=8427#
Voor we groen licht kregen voor het transport moest zijn bloed nog onderzocht worden en vrijdag hebben we akkoord gekregen dat hij mee mag op transport.
Dinsdag 12 mei rond 16:00 komt hij aan in Budel.
Voor mij bijna 3 uren rijden.

De bench staat al in de auto mochten jullie nog tips voor het vervoer terug hebben hoor ik dat graag !


Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Muiz op 27-05-20 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Opvangplekken van bokt verzamel u!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:55

Wat een knapperd!

Maar weet niet of ik je helemaal goed begrijp. Bedoel je puur opvangen tot een vaste baas gevonden is of bedoel je echt adopteren en dat de hondjes permanent bij je komen wonen?

Wij hebben trouwens meerdere buitenlandse hondjes in huis gehad (permanent), zeker in het begin soms met een gebruiksaanwijzing, maar stuk voor stuk ontpopten ze zich tot hele lieve dankbare honden. Ook hebben we opvangers in huis gehad, honden die tijdelijk een plek nodig hadden. Dit waren vaker juist wel weer rashonden (voornamelijk herder-achtigen die waren gekocht door mensen met te weinig ervaring waardoor het misging).

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 13:00

Serenity350 schreef:
Wat een knapperd!

Maar weet niet of ik je helemaal goed begrijp. Bedoel je puur opvangen tot een vaste baas gevonden is of bedoel je echt adopteren en dat de hondjes permanent bij je komen wonen?

Wij hebben trouwens meerdere buitenlandse hondjes in huis gehad (permanent), zeker in het begin soms met een gebruiksaanwijzing, maar stuk voor stuk ontpopten ze zich tot hele lieve dankbare honden. Ook hebben we opvangers in huis gehad, honden die tijdelijk een plek nodig hadden. Dit waren vaker juist wel weer rashonden (voornamelijk herder-achtigen die waren gekocht door mensen met te weinig ervaring waardoor het misging).


Nee echt voor de opvang tot er een permanente baas zich voor hem meld.
Ik ben heel benieuwd hoe hij zich gaat tonen

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:04

Het is zó leuk!
Eén hond die ik opving was heel angstig, wist ik van tevoren, en is 11 maanden gebleven voor hij een baasje had. Ik voelde me alsof ik mijn eigen hond weg deed. Voor mij was hij perfect maar hij vond mijn vriend zo eng. Ik heb daar best een klap van gehad en sindsdien niet meer opgevangen.

Het opvangen zelf is heel leuk. De eerste weken even een draai vinden met zijn allen maar daarna ging het soepel. Ik heb altijd alleen honden in nood opgevangen die snel weg moesten, nooit zelf iets gekozen. Eentje heb ik gehouden trouwens :D Ik heb ook een heel stabiele reu in huis die me fantastisch helpt.

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 13:11

Lisitano schreef:
Het is zó leuk!
Eén hond die ik opving was heel angstig, wist ik van tevoren, en is 11 maanden gebleven voor hij een baasje had. Ik voelde me alsof ik mijn eigen hond weg deed. Voor mij was hij perfect maar hij vond mijn vriend zo eng. Ik heb daar best een klap van gehad en sindsdien niet meer opgevangen.

Het opvangen zelf is heel leuk. De eerste weken even een draai vinden met zijn allen maar daarna ging het soepel. Ik heb altijd alleen honden in nood opgevangen die snel weg moesten, nooit zelf iets gekozen. Eentje heb ik gehouden trouwens :D Ik heb ook een heel stabiele reu in huis die me fantastisch helpt.


Het lijkt mij idd best lastig om de hond dan weg te doen als hij zolang bij je is gebleven.
Het is heel dankbaar werk lijkt mij
Ik heb ook een hele fijne stabiele teef die dit hopelijk ook gaat helpen met het hondje.

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:13

Een (of meerdere) andere stabiele honden is heel belangrijk vind ik zelf als je tijdelijk een opvanger in huis neemt.

Ik heb zelf nooit voor stichtingen opgevangen, maar wel al eens van particulieren een hond overgenomen, al dan niet tegen betaling, liever nog een bedrag betalen, als een verwaarloosd dier ergens laten zitten en aan zijn lot overlaten, en als de hond er klaar voor was een nieuwe plek gezocht.
Met een stabiel roedel was dat wel zo fijn als je een heel bange hond meer zelfvertrouwen kunt geven.
Ik heb er thuis gehad die dusdanig getraumatiseerd waren dat je die echt niet kon benaderen, maar omdat mijn eigen honden een snoepje kwamen halen durfden ze dat meestal al heel snel ook.

Aangezien de laatste rescue aan mijn "vingers is blijven plakken", en we nu ook niet meer zoveel ruimte hebben, kunnen we dat helaas niet meer doen.

Vaak gaat het toch ten kosten van je eigen honden, en zeker ten koste van je eigen beurs.
Dat moet dan ook maar kunnen.
Denk als je via een stichting opvangt dat hun in elk geval de medische kosten dragen?
En geloof soms zelfs ook het voer, ontworming e.d.

We hebben wel eens een teefje 1.5 jaar in huis gehad, mentaal en fysiek weer opgelapt, op eigen kosten laten behandelen en steriliseren, en dan gratis weggegeven (met een contract) naar een goeie thuis.
Als je dan ziet dat zo een hondje het goed heeft, dan heb je er dat graag voor over :)

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 14:16

Sassy schreef:
Een (of meerdere) andere stabiele honden is heel belangrijk vind ik zelf als je tijdelijk een opvanger in huis neemt.

Ik heb zelf nooit voor stichtingen opgevangen, maar wel al eens van particulieren een hond overgenomen, al dan niet tegen betaling, liever nog een bedrag betalen, als een verwaarloosd dier ergens laten zitten en aan zijn lot overlaten, en als de hond er klaar voor was een nieuwe plek gezocht.
Met een stabiel roedel was dat wel zo fijn als je een heel bange hond meer zelfvertrouwen kunt geven.
Ik heb er thuis gehad die dusdanig getraumatiseerd waren dat je die echt niet kon benaderen, maar omdat mijn eigen honden een snoepje kwamen halen durfden ze dat meestal al heel snel ook.

Aangezien de laatste rescue aan mijn "vingers is blijven plakken", en we nu ook niet meer zoveel ruimte hebben, kunnen we dat helaas niet meer doen.

Vaak gaat het toch ten kosten van je eigen honden, en zeker ten koste van je eigen beurs.
Dat moet dan ook maar kunnen.
Denk als je via een stichting opvangt dat hun in elk geval de medische kosten dragen?
En geloof soms zelfs ook het voer, ontworming e.d.

We hebben wel eens een teefje 1.5 jaar in huis gehad, mentaal en fysiek weer opgelapt, op eigen kosten laten behandelen en steriliseren, en dan gratis weggegeven (met een contract) naar een goeie thuis.
Als je dan ziet dat zo een hondje het goed heeft, dan heb je er dat graag voor over :)


Bedankt voor je reactie !
Heb ik veel aan om ervaringen te horen van anderen.
Ze vergoeden idd de medische kosten en ik krijg een grote zak met voer mee en halsband en riem

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Opvangplekken van bokt verzamel u!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:25

TS, een tip die ik dan nog voor je heb, zeker je hond in de eerste weken dubbel als je ermee gaat wandelen.
Dwz een goed passend tuig aan, plus een halsband, en het beste een dubbele lijn eraan, een aan de halsband, en een aan het tuig bevestigen.

Je zult de eerste niet zijn waar een buitenlandse hond ontsnapt...

Lange trainingslijn eraan, als volgende stap, en zeker niet loslaten, ook niet op een omheind terrein, je weet vaak niet wat ze meegemaakt hebben, en in paniek gebeuren soms rare dingen.

We hebben er al meegemaakt als je die probeerde aan te lijnen dat ze beten (en flink door), of hoe dan ook probeerden weg te komen.
Zeker bij een angsthond geen druk erop zetten, aankijken is soms al te veel voor zo'n hondje.
Bij de ergste gevallen lieten wij een dunne lange ketting (want stro touwtje werd er uiteraard afgebeten), aan de halsband zitten, iets van net een meter, zodat we de hond konden vastnemen, zonder dat mijn vingers eraf werden gebeten.

Het teefje wat 1.5 jaar bij ons gewoond heeft had een rib gebroken, door mishandeling.
Die heeft de eerste weken alleen over de grond gekropen, echt plat op de vloer van angst.

Tegenwoordig is het een vrolijk happy hondje, die zelfs een koekje aanneemt van andere mensen, ondanks wat ze allemaal had meegemaakt.
Maar dat is een hele hele lange weg geweest kan ik je zeggen.

Die heeft zelfs acupunctuur gehad om haar te helpen met die angst-issues.

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Opvangplekken van bokt verzamel u!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 14:26

Top heel erg bedankt ik had die tip ook al gekregen idd om dubbel te zekeren dus dat ga ik zeker doen !

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 16:07

AfricanLady schreef:
Top heel erg bedankt ik had die tip ook al gekregen idd om dubbel te zekeren dus dat ga ik zeker doen !

Dat is inderdaad een waardevolle tip :j

Zelf vond ik het prettig om de combi te doen tussen halsband en een tuigje. En dan niet zo'n goedkoop tuigje wat als band om de nek en om de borst zit met een stukje verbinding ertussen. Maar zo eentje met een soort Y aan de voorkant. Afhankelijk van de bouw van de hond zijn er meerdere goede opties. Die zitten prettig met genoeg bewegingsruimte, goede krachtverdeling en als ze zich "smal maken en achteruit lopen" kunnen ze er niet zo makkelijk uitglijden.

Snel voorbeeld via google:

Afbeelding

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Opvangplekken van bokt verzamel u!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 16:34

Ik meld mij ook.

Wij hebben nu 2 keer een opvang stabij gehad (en 1 keer kruising) 2 keer nog bijna puppy's echt wel heel leuk! Het ligt hier nu even stil omdat onze oudste hond (15 jaar) het niet meer leuk vind met dat jonge grut in huis. Maar zodra het weer kan worden wij weer opvang

Je hebt ook lijnen die je aan beide kanten vast kunt maken loop je niet met 2 lijnen in de hand.

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 18:37

maj0 schreef:
Ik meld mij ook.

Wij hebben nu 2 keer een opvang stabij gehad (en 1 keer kruising) 2 keer nog bijna puppy's echt wel heel leuk! Het ligt hier nu even stil omdat onze oudste hond (15 jaar) het niet meer leuk vind met dat jonge grut in huis. Maar zodra het weer kan worden wij weer opvang

Je hebt ook lijnen die je aan beide kanten vast kunt maken loop je niet met 2 lijnen in de hand.


Leuk welkom!


Vraagje.
Ik doe de hond dinsdag in de bench.
Het is voor mij iets minder dan 3 uren rijden.
Is het slim een waterbak in de bench erbij te zetten of hem laten drinken voor we gaan rijden
Is het ook handig halverwege even een pauze in te lassen voor behoefte en dan evt drinken?

Sansevieria
Berichten: 4204
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Opvangplekken van bokt verzamel u!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 18:47

Nee, onderweg niet eruit halen, gewoon doorrijden en daarna laten drinken en uitlaten.
Zou ik tenminste doen.
Misschien wel even een niet te dikke deken over de bench, om de hond wat rust te geven.

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 19:05

Sassy schreef:
Nee, onderweg niet eruit halen, gewoon doorrijden en daarna laten drinken en uitlaten.
Zou ik tenminste doen.
Misschien wel even een niet te dikke deken over de bench, om de hond wat rust te geven.


Oke en ook geen waterbak erbij in de bench ?

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16154
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Opvangplekken van bokt verzamel u!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 19:21

Ik verplaats dit topic naar Beestenboel Huiskamer omdat hij daar hoort.

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Opvangplekken van bokt verzamel u!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 22:20

Ik zou ook gewoondoorrijden en thuis weer latendrinken

Christiene
Berichten: 7722
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 22:29

zou niet de eerst ezijn die ontsnapt bij een tankstation.. gewoon doorrijden na huis.
is die erg bang dan met bench en al in huis zetten.. vliegt die niet weg als je de bench opent..

zeker met alleen een halsband glijd zo af. heb heel vroeger stage gelopen in het asiel.. ze zijn zo die band kwijt.

wel leuk dat je een hond een tijdelijke plek geeft.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Opvangplekken van bokt verzamel u!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 22:38

Ik heb wel een keer gekozen de hond zonder bench te vervoeren. Dubbel zekeren, tuig en (strakke) halsband, de ene riem aan de hoofdsteun maar wel zo los dat als ze uit de auto zou springen ze niet gelijk opgehangen wordt. En de andere riem leg ik met handvat over de rand van de kofferbak en sluit dan. Zo kun je eerst de riem vastpakken, dan pas de auto openen en heb je alsnog de hond vast. Ik klikte overigens altijd gelijk aan de Heupgordel zodat ze niet uit je handen kunnen schieten. Die uit de dierenwinkel trekt een middenmaat zo stuk. Ik heb een die ze gebruiken in de canicross.

Ik neem geen pauzes, ik rijd in een keer door naar huis. Hond eruit, goed vast, met eigen hond buiten ontmoeten, gelijk wandelen en daarna naar binnen. Eigen hond en ik laten de nieuwe hond dan helemaal met rust. Even eten, de nacht doorkomen en ook de volgende dag zo min mogelijk prikkels (op een wasbeurt na :+ ). Ik laat ze echt zoveel mogelijk met rust, iets trainen etc komt na een paar weken wel. Eerst maar meedraaien en wij houden van rust in de tent. Die hond wordt daar vaak heel gelukkig van want ze zijn doodop.

Je hebt snel de neiging je veel tegen zo'n nieuweling aan te bemoeien :))

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 03:24

Helemaal eens met Lisitano :j Weinig op aan te vullen, behalve dat ik inderdaad nog wel een keer wil benadrukken dat het belangrijk is dat hij de eerste tijd ook genoeg eigen ruimte krijgt om de nieuwe indrukken/nieuw huis/nieuwe baas te verwerken.

En ik zou geen waterbak in de bench zetten, dat is vragen om een kliederboel en als het water overal en nergens heen loopt heeft hij er ook vrij weinig aan. Goed de mogelijkheid geven om te drinken voor vertrek en zonder stoppen in 1 keer door naar huis inderdaad.

Wat ik wel deed was de hond in de bench doen en het uiteinde van de riem vastklikken aan de bench zodat hij bij het uitladen niet in een flits weg kan springen en ineens losloopt. Maar zoals hierboven genoemd is het natuurlijk ook een optie om hem met bench en al te verplaatsen (mits de bench makkelijk uit de auto te tillen is in ieder geval).

En wat betreft de deken over de bench, dat deed ik ook altijd inderdaad (en nog steeds eigenlijk als ik dieren vervoer, dus ook bij mn kippen en katten). Met warm weer gebruik ik dan bijvoorbeeld een hoeslaken of dekbedovertrek (zonder dekbed erin uiteraard) die niet teveel doorschijnt. Die zijn minder "zwaar" en isoleren niet zo goed waardoor je minder kans heb dat het in de bench of box gaat broeien van de warmte. En een fijne radiozender vinden met niet teveel geklets of heftige muziek kan ook helpen, hoewel niet alle dieren daar goed op reageren. Dat hangt gewoon heel erg van het diertje zelf af. Maar mijn oudere poes is tijdens het autorijden bijvoorbeeld een stuk minder gestressed met een muziekje op waardoor de omgevingsgeluiden van de autorit minder opvallen. Zonder muziekje erbij gaat ze juist heel erg focussen op van alles en nog wat en zich daardoor juist veel drukker maken dan goed voor der is.

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Opvangplekken van bokt verzamel u!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 10:44

Super bedankt voor jullie ervaringen en tips :D !!

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Opvangplekken van bokt verzamel u!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:52

Wat een leuk topic!

Wij hebben de afgelopen jaren in totaal 28 honden opgevangen. Eerst Spanjaarden, de laatste twee jaar honden uit Roemenië. Ik zal later alle reacties eens lezen en wat meer inhoudelijk reageren.

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 11:37

Sammyoo schreef:
Wat een leuk topic!

Wij hebben de afgelopen jaren in totaal 28 honden opgevangen. Eerst Spanjaarden, de laatste twee jaar honden uit Roemenië. Ik zal later alle reacties eens lezen en wat meer inhoudelijk reageren.


Zo dat zijn flink wat !

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Opvangplekken van bokt verzamel u!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 08:29

Wat is jullie tip wat betreft de eerste nacht.
Zal ik de bench op mijn slaapkamer zetten of laat ik de bench gewoon beneden bij mijn andere hond.
En dan in de bench of los

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:53

AfricanLady schreef:
Wat is jullie tip wat betreft de eerste nacht.
Zal ik de bench op mijn slaapkamer zetten of laat ik de bench gewoon beneden bij mijn andere hond.
En dan in de bench of los

Zal ook afhangen van de hond zelf en wat hij gewend is of misschien juist nog moeilijk vind, maar zorg er vooral voor dat hij een plek heeft waar hij zich terug kan trekken als dat nodig is. Doe je hem 's nachts in de bench dan is het wellicht goed om dit niet meteen in dezelfde ruimte te doen als de andere hond. De andere hond kan namelijk vrij bewegen en buurten wanneer hij maar wil, alleen als hij daar geen behoefte aan heeft of overprikkeld is geraakt kan hij in de bench geen kant op. Dat kan voor heel veel stress zorgen, zeker in een nieuwe omgeving, nieuwe hond. Maar dat is een scenario wat kan gebeuren of niet. Het kan ook maar zo zijn dat het al snel klikt en hij juist zich erg optrekt aan de andere hond, als beide honden prima ontspannen zijn in het contact met elkaar en in huis overdag elkaar ook graag opzoeken, zou ik ze misschien juist weer wel samen laten. Er is geen richtlijn die je kunt volgen die altijd goed gaat, want elke hond is anders en reageert op zijn eigen manier op stress en prikkels. Vraag dus goed na, zoals of hij bekend is met de bench, met alleen zijn, is er sprake van verlatingsangst bijvoorbeeld? Op basis van die info en goed observeren gedurende de eerste dag kun je afwegingen maken.

soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:42

Wat mooi dat je dit dit !
Heb sinds een maand een hond uit Roemenië, deze was al bij een fostermommy in Nederland. Dus het tussen persoon die jij nu bent door een hond op te vangen. Wat mooi dat jij dat doet!
Wat ik merkte is dat saga ,mijn hond. Erg angstig was en dat ik haar nooit gelijk los in de tuin had moeten doen, kon haar niet meer krijgen, maar nu na een maand wat ben ik trots op de vooruitgang en het vertrouwen, nieuwe mensen is eng. Maar eenmaal daardoor heen is het zo'n knuffelkont!
Ik zou de hond met eventueel een andere hond in de woonkamer doen en de bench open zodat de hond zichzelf even terug kan trekken mocht dit nodig zijn.
En qua de lange rit. Gewoon doorrijden en eventueel een speeltje of iets te knagen in de bench leggen , ontspannen ze zich wat makkelijker door de afleiding.
En de eerste nacht zou ik in de bench beneden doen, als de bench haar veilige haventje word vinden ze dit vaak wel fijn. Kun je de hond horen snachts? Mocht het niet goed gaan dat je dat wel kunt horen.