[VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:00

Hahaha. _O- _/-\o_ Van mijn Beagle was ik ook genoeg haren gewend.
Afbeelding

Ik bedoelde meer dat de hond er minder last van heeft omdat ze geen klitten krijgen met een korte vacht. :P Bij de Collies was dat wel echt een enorme taak om de klitten uit dat lange haar te krijgen, ze hadden er soms echt geen zin meer in. Ik weet dat je dat kunt trainen, maar ik bespaar het ze liever helemaal. :+

Benieuwd naar de rest van je info! :D

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 14:31

Stumper_ schreef:
Leuk om het proces zo een beetje te kunnen volgen en veel succes ermee! Mag ik je vragen hoe je aanpak met behendigheid met Dana afweek van hoe je het traint met je Border Collies?


De Borders zijn echt sportlijnen en hebben een ontzettend werkdrift, bij hen gaat het werken 'als vanzelf' terwijl ik Dana echt moest 'trekken'. Blijven motiveren, blijven praten, continu 110% werken voor zowel mij als voor haar. Als je dan de Borders gewend bent is dit echt verstikkend en demotiverend. Op een bepaald moment merkte ik aan Dana dat de lol er niet (meer) was en bij mij ook niet. Ik kon niet meer vrolijk en gemotiveerd blijven zoals ik dat met de Borders wel heb als er iets mis gaat oid.

Ik heb dat opgelost door haar eerst een aantal weken niet meer mee te nemen en daarna eens op de twee weken. We zijn begonnen met kortere stukjes en meer belonen en hebben dat (gevoelsmatig) heel langzaam uitgebreid. Dana vond de lol terug en daardoor vond ik het plezier terug om met haar te lopen.

Daarna hebben we weer vrij snel kunnen uitbouwen en inmiddels doet ze niet meer onder qua werken voor de BC's. Ze werkt anders en als ze geen zin heeft kan ik op mijn kop gaan staan, maar daar kan ik inmiddels heel hartelijk om lachen. Eigenlijk vind ik dat ook gewoon heel lollig. Alleen door de frustratie kon ik de lol er ook niet van inzien.

Deze zit in het filmpje in de OP, maar ik kan hier nu heel hartelijk om lachen. 1 jaar geleden had me dat een bak frustratie opgeleverd.


En uiteraard aan iedereen welkom! Leuk dat jullie volgen! *\o/*

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 02:23

Knappe ouders. Ben erg benieuwd naar de pups.
Ouders volledige Europese lijn?
Ik heb zelf een korthaar, maar dan voor de helft Amerikaans.

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 09:12

Cryssie schreef:
Knappe ouders. Ben erg benieuwd naar de pups.
Ouders volledige Europese lijn?
Ik heb zelf een korthaar, maar dan voor de helft Amerikaans.


Leuk, nog een korthaar! Hoe heet je hond op stamboom? Mag ook via PB!

Achter de vader van Dana zit verderop nog een gedeelte USA. Achter haar moeder is wel volledig Europees, vooral Finland en die kanten (mijn voorkeur) en gedeeltelijk Zwitserland.

Achter de vader van Henry zit Canadees & Engels bloed, zelfs nog een puntje Australisch bloed. Achter de moeder zit ook veel USA & Canadees bloed. Daar zit ook veel korter in de generaties Amerikaans bloed terwijl dat aan de kant van Dana verder weg zit. Daar werd de import ook duidelijk want dan 'schakelen' ze ineens over naar Fins bloed.

Aan de kant van de vader zit verderop ook een vrij hoog COI% maar daar hebben ze duidelijk meer aandacht aan besteed toen de honden eenmaal in Europa waren.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:42

KimD schreef:
Cryssie schreef:
Knappe ouders. Ben erg benieuwd naar de pups.
Ouders volledige Europese lijn?
Ik heb zelf een korthaar, maar dan voor de helft Amerikaans.


Leuk, nog een korthaar! Hoe heet je hond op stamboom? Mag ook via PB!

Achter de vader van Dana zit verderop nog een gedeelte USA. Achter haar moeder is wel volledig Europees, vooral Finland en die kanten (mijn voorkeur) en gedeeltelijk Zwitserland.

Achter de vader van Henry zit Canadees & Engels bloed, zelfs nog een puntje Australisch bloed. Achter de moeder zit ook veel USA & Canadees bloed. Daar zit ook veel korter in de generaties Amerikaans bloed terwijl dat aan de kant van Dana verder weg zit. Daar werd de import ook duidelijk want dan 'schakelen' ze ineens over naar Fins bloed.

Aan de kant van de vader zit verderop ook een vrij hoog COI% maar daar hebben ze duidelijk meer aandacht aan besteed toen de honden eenmaal in Europa waren.


Oh kijk een mooi mixje haha. Ik hou wel van de Amerikaanse lijn. Vind de Europese te petit en de vacht dun.
Ik hou wel van een volle bos.
Mijn hond heet Turella’s Flower Carpet.

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 09:44

Geen korthaar collie nieuws, wel border collie nieuws. Onze BC reu is weer een stapje dichterbij 'het dekreu' zijn.

Afgelopen maandag de officiële beoordelingen van de RvB terug gekregen en hij is vrij van ED / OCD & Spondylose. *\o/* Daarnaast heeft hij HD-A.

Aanstaande maandag voor zowel Dana als Harvey staat de ECVO nog op de planning, daarna hebben we echt alles gehad. :j

Voor de mensen die het interessant vinden of misschien nog nooit gezien hebben, onze knappe Harvey van binnen:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 16:10

Gisteren hadden wij de laatste testen van Dana & Harvey, de ECVO oftewel het oogonderzoek. Voor Dana hoeft dat maar één keer, daar blijft de uitslag levenslang geldig maar voor Harvey zal dit óf jaarlijks moeten óf voor een dekking.

Harvey is in ieder geval volledig vrij en daarmee ook écht 100% gezond verklaard. Wauw! *\o/*

Afbeelding

Dana is niet volledig vrij, zij is niet vrij op PPM maar ook dat is geen verrassing aangezien zij dit als pup ook al niet was en dit ook niet zal worden. Echter is dit voor de fok geen probleem en voor harzelf ook niet. Zij heeft PPM aan haar linkeroog en als je een klok voor je denkt heeft zij een 'sliert' van 10 uur tot 12 uur.

Wat is PPM?

Bron: https://www.dierenrecht.nl schreef:
Persisterende pupillaire membranen (PPM) is een oogaandoening, waarbij het oogmembraan dat voor de geboorte de pupil van het oog bedekt, niet is verdwenen. Normaal is dit membraan binnen 4 weken verdwenen, maar bij PPM blijven de restanten bestaan. De restanten kunnen over de pupil (van de ene rand van de iris naar de andere rand van de iris) lopen of van de pupil naar de binnenkant van het hoornvlies of naar de voorkant van de lens. Afhankelijk van de locatie en omvang kunnen deze restanten het gezichtsveld beïnvloeden, maar het hoeft geen problemen te geven.

Diagnose
De diagnose wordt gesteld op basis van de verschijnselen en bevindingen bij het lichamelijk onderzoek en een uitgebreid oogonderzoek.

Behandeling
Er is geen behandeling mogelijk, maar in veel gevallen is een behandeling ook niet noodzakelijk.


Al met al zijn we helemaal tevreden en kunnen we vooruit werken naar de volgende loopsheid. :D

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:06

Oehh yes! Super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:46

Ik volg! Ik ben namelijk op zoek naar een Smooth collie pup voor volgend jaar (of het jaar daarna, je weet het nooit of er iets passend geboren wordt :) ) en sta al bij één fokker op de wachtlijst. Wat een fantastisch ras is dit toch :D

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 12:59

Spruit schreef:
Ik volg! Ik ben namelijk op zoek naar een Smooth collie pup voor volgend jaar (of het jaar daarna, je weet het nooit of er iets passend geboren wordt :) ) en sta al bij één fokker op de wachtlijst. Wat een fantastisch ras is dit toch :D


Leuk! Bij wie sta je op de lijst? Mag ook per PB uiteraard als je het liever niet openbaar wilt delen.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:39

Wat leuk! Jaren lang hebben we langhaar collies gehad. Dat was een jeugddroom van mij. En nee, ze heetten geen Lassie. :D Tegenwoordig hebben we een ander soort herder: een zwitserse witte. Ooit hadden we een Duitse herder en heel veel mensen waren daar bang voor, want het was toch wel een duitse herder! Een lievere hond als die was er niet.
Maar met jonge schoolgaande kinderen na het overlijden van de duitse herder gekozen voor de langhaar collie. Wat heel veel mensen niet wisten , was dat het ook een herder is, maar met een groter knuffelgehalte als een Duitser.
Ik wilde ooit nog een keer een blue merle, maar dat is er nooit van gekomen.
Bij onze teefjes zat ook vaak 10 maanden tussen de loopsheden. We hebben er nooit mee gefokt, dus het was niet van belang. De eerste is 12 jaar geworden, de tweede 10, de derde slechts 9 jaar en de laatste 13 jaar.

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 14:39

Leuk! Ik durf bij langharen al bijna niet meer naar de naam te vragen om die reden, gelukkig zijn er ook nog originele mensen hahah! _O-


Wij hebben eigenlijk vrij weinig nieuws te melden hier. :Y) Wel heb ik het een en ander met Kay overlegd/ besproken en hoogstwaarschijnlijk houden wij van Dana geen pup zelf in huis maar gaat deze naar een gastgezin. Nog helemaal zeker is het niet maar voor nu lijken we daar wel meer naar te neigen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:37

KimD schreef:
Spruit schreef:
Ik volg! Ik ben namelijk op zoek naar een Smooth collie pup voor volgend jaar (of het jaar daarna, je weet het nooit of er iets passend geboren wordt :) ) en sta al bij één fokker op de wachtlijst. Wat een fantastisch ras is dit toch :D


Leuk! Bij wie sta je op de lijst? Mag ook per PB uiteraard als je het liever niet openbaar wilt delen.


Je hebt PB :)

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:46

Haha gelukkig idd geen Lassie. Maar hoe vaak wij niet op straat zijn aangesproken met : he daar heb je Lassie! Onze eerste sable kleurig teef heette Raya. Daarna hadden we een tricolour teefje Bonny. Toen Raya overleed kwam er als maatje voor Bonny een reu bij: Bowie. Ook een tricolour. Na het overlijden van Bonny kwam er weer een sable kleurig teefje Sheela.

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 15:52

Misty12 schreef:
Haha gelukkig idd geen Lassie. Maar hoe vaak wij niet op straat zijn aangesproken met : he daar heb je Lassie! Onze eerste sable kleurig teef heette Raya. Daarna hadden we een tricolour teefje Bonny. Toen Raya overleed kwam er als maatje voor Bonny een reu bij: Bowie. Ook een tricolour. Na het overlijden van Bonny kwam er weer een sable kleurig teefje Sheela.


Sable staat ook nog op mijn verlanglijst. Ik heb die bij de fokker van Dana 'leren kennen' en die donkere hebben mijn hart, ik vind ze prachtig! <3

Mensen op straat geloven vaak niet dat het een Schotse Collie korthaar is. Ze vertellen me dan dat ik ben opgelicht of vragen heel geschokt: "Heb je die geschoren!?!?" :wow: "Nee hoor, zo gekocht!" :)) :')

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:52

Waarom kom ik nu pas dit topic tegen ? >;)
Uiteraard volg ik mee :D

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:09

Ooh dat zijn leuke honden! We hebben er hier weleens een in het bos lopen, heel zachtaardig, verlegen, maar als ze eenmaal doorheeft dat de andere hond wilt spelen, gaat ze er wel voor!

Ik heb zelf een Shetland Sheepdog (Sheltie) mix, en als mensen me dan aankijken met een blik van 'een wat?' dan zeg ik "een kleine lassie' en dan zie je een lichtje branden "oja, ik zie het!"

Ben heel benieuwd naar de pups! Harvey lijkt nog best pluizig op die laatste foto :D Prachtig!

JesdaJinn

Berichten: 10442
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:27

xLaraaj schreef:
Waarom kom ik nu pas dit topic tegen ? >;)
Uiteraard volg ik mee :D


Dit?!?!
Haai ^^

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 11:01

Nog geen nieuws te melden wat betreft Schotse Collies, wel is vannacht de toevoeging aan onze roedel geboren in de vorm van een Border Collie.


Hallo wereld! <3
Mama & kinderen maken het heel goed. Drie reuen & vier teven.


Afbeelding

Niqui

Berichten: 2163
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:30

Ohh, kijk nou toch. Wat schattig <3 . Mooie nestje!

Ik ben benieuwd naar de verdere foto's!
Laatst bijgewerkt door Niqui op 21-12-20 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:34

Oehh <3
Heb je een voorkeur voor een reu of een teef? Hebben ze allemaal dezelfde kleur?

Whizz
Berichten: 1040
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:52

Wat leuk, gefeliciteerd!

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:59

Ah wat leuk dat jullie een Soof puppy krijgen :)
Helaas allemaal kortharen, ik vind bij de border de langhaar toch net wat mooier :)

Anoniem

Re: [VOLG] Nestje Schotse collie korthaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:54

Wat voor kleur heeft de teef van dit nest trouwens? Vind haar poten wel grappig, zo 'modderig' :D

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 23:32

Machie schreef:
Ah wat leuk dat jullie een Soof puppy krijgen :)
Helaas allemaal kortharen, ik vind bij de border de langhaar toch net wat mooier :)


En ik afschuwelijk, dat scheelt weer. :D


Spruit schreef:
Oehh <3
Heb je een voorkeur voor een reu of een teef? Hebben ze allemaal dezelfde kleur?


Het was een teef, of niks. Maar toen de moederhond 10 dagen oud was zei ik al dat ik hier een pup van wilde. Sterker nog, als ze zich bedacht had om haar te halen hadden wij haar gehaald. :')

Het was meer een hersenspinsel dan een daadwerkelijk idee, tot het toch écht begon te kriebelen bij haar eigenaar en ik was uiteraard nog steeds geïnteresseerd. We hebben er dan ook vaak samen over gefantaseerd hoe leuk het wel niet zou zijn. Opeens was er een dekking en opeens zijn er gewoon al puppy's. *\o/* Ze maakte het nog spannend vannacht want er moesten sowieso twee teven geboren worden. Het was reu, reu, teef, reu vrij vlot achter elkaar en toen bijna 3 uur niks en toen floepte ze er nog drie teven uit. :D Brave mama!


Spruit schreef:
Wat voor kleur heeft de teef van dit nest trouwens? Vind haar poten wel grappig, zo 'modderig' :D


Brindle zijn de modderige poten! Dat hebben ze allemaal maar is vooralsnog niet zichtbaar. Sowieso zijn ze nu nog allemaal gitzwart met wat verdwaald wit. :+

Ik had gehoopt op een kopie van mama, ik wil heel graag een rooie maar was met deze reu niet mogelijk jammer genoeg. De reu is sowieso absoluut niet mijn smaak en de kleur ook niet, zwart wit vind ik vreselijk saai maar het brindle maakt veel goed en er is nog wat discussie over driekleur of niet. Maar gezondheid gaat voor en dat zijn ze beide. Deze puppen zijn bij voorbaat 100% vrij door de ouders en dat vind ik het belangrijkste.

Die rooie komt er wel, als volgende in maar dat wordt pas 2023. :D

Ze waren in ieder geval al lekker actief en roken nog helemaal 'vers'. <3

Voor nu gaan we allemaal een nachtje met veel slaap tegemoet. :z

Afbeelding