Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 110 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK] Het schildpadden topic

 
Profiel   

Moeilijk om niet non stop naar dat prachtige kleine ding te zitten staren <3
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-20 16:28 



 
Profiel   

Ze is prachtig! <3 :))

Heeft ze al een naam? :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 13:27 



 
Profiel   

Wat een mooi beestje <3
En wat een super mooie bak hebben jullie ingericht!

Ik ging regelmatig naar de exoknaag in Houten en stond dan ook altijd uitvoerig alle verschillende schildpadden te bewonderen :p

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 13:57 



 
Profiel   

Goedemorgen dames.

Ik woon in zonnig andalucía en landschildpadden zijn hier behoorlijkk populair als huisdier.
Helaas in mijn boerderij in de bergen minder simpel. Was in NL makkelijker om ´russen´ te houden: Zomermaanden buiten, wintermaanden binnen.

Zou héél graag een grote sulcata man rond hebben lopen in huis. Moet echter wel leuk zijn voor dat dier, anders beter niet. Hoop doet leven ondertussen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 14:16 



 
Profiel   

Huertecilla schreef
Goedemorgen dames.

Ik woon in zonnig andalucía en landschildpadden zijn hier behoorlijkk populair als huisdier.
Helaas in mijn boerderij in de bergen minder simpel. Was in NL makkelijker om ´russen´ te houden: Zomermaanden buiten, wintermaanden binnen.

Zou héél graag een grote sulcata man rond hebben lopen in huis. Moet echter wel leuk zijn voor dat dier, anders beter niet. Hoop doet leven ondertussen ;)


Waarom is dat minder makkelijk op de boerderij? En waarom zou het voor de schildpad niet leuk zijn bij je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 15:37 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Huertecilla schreef
Goedemorgen dames.

Ik woon in zonnig andalucía en landschildpadden zijn hier behoorlijkk populair als huisdier.
Helaas in mijn boerderij in de bergen minder simpel. Was in NL makkelijker om ´russen´ te houden: Zomermaanden buiten, wintermaanden binnen.

Zou héél graag een grote sulcata man rond hebben lopen in huis. Moet echter wel leuk zijn voor dat dier, anders beter niet. Hoop doet leven ondertussen ;)


Waarom is dat minder makkelijk op de boerderij? En waarom zou het voor de schildpad niet leuk zijn bij je?


Temperatuurverschillen en heel veel wind (tocht)
Ook in de winter zomaar 25 graden verschil tussen dag en nacht. Dat is onder natuurlijke omstandigheden geen probleem; er zijn tenslotte landschilpadden in de woestijn van Tabernas, maar in gevangenschap is de bewegingsvrijheid bepekt en kunnen ze dus geen voor hen geschikte plek opzoeken.

Schildpadden zijn verrassend intelligent en binnen is maar saai toch?
Door hoogteverschillen is slechts de salon van 40 m2 een veilig te maken loop/leefruimte. Met een lamp en verwarminsgmatje kan ik prima een warme plek malen bij de haard doch tocht... Lastig. Blijft een 200 jaar oude boerderij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 16:01 



 
Profiel   

Welkom :D

Huertecilla wat lastig! Dat is inderdaad geen makkelijke opgave. Je zit dan ook nog met de luchtvochtigheid, ik heb geen idee wat de normale luchtvochtigheid in een 200 oude boerderij (in andalusië :D ) is. Wat je wel zou kunnen doen is een klimaatgecontroleerde kas/serre maken? Eventueel in huis als je daar ruimte voor hebt.

Temeraire wat leuk! Ik ging daar ook vaak heen toen ik nog in het midden van het land woonde :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 22:44 



 
Profiel   

@Huertecilla als je op de een of andere manier iets van een serre kunt voorzien redden ze het wel hoor. Als je zonnepanelen hebt is het niet zo pijnlijk om de winter warmte lampen te hebben draaien. Terrein redden ze zich prima op, ze graven alleen graag dus bereid je voor op heule grote molshopen :P althans gaten :')
Eventueel is een pardalis ook leuk, tikkie kleiner maar nog steeds een beste buffel van een schildpad eens volwassen. Ook geen winterslaap, dus wel verwarmen, maar de benodigde winterruimte kan net een tikje kleiner dan voor een sulcata.

Wel gaaf als je de ruimte hebt voor zulke knoeperds :) mijn nu gepensioneerde collega heeft ook een koppel. Prachtige dino's <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 10:35 



 
Profiel   

Serre worden ze hier ´s zamers in gekookt. Was dit jaar verschillende dag 50 graden in de schaduw.

In zomer is het punt niet; kan gewoon op het voor-terras. De winter is de uitdaging.
Overweeg een ´parkeerplek´ met warmte-mat en lamp naast de haard en verder los in de salon.
Als ik een man van 4 (of meer indien betaalbaar) jaar tegenkom ga ik er waarschijnlijk voor.
Een vriendin heeft me dit weekeinde een ´tegoedbon voor 1 schildpad´ gegeven :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 13:27 



 
Profiel   

Hier helaas nog geen landschildpadden, maar ik heb al jaren de droom om een paar Sulcata's (sporenschildpadden) te houden.

We willen ergens in de komende jaren verhuizen naar een woning met een schuurtje en een stukje grond en dan zullen ze er zeker wel een keer komen. We willen dan direct voor grote dieren gaan. Die zijn er genoeg (vooral impulsaankopen die te groot worden) en wij willen graag grote schildpadden, dus kopen we ook gewoon direct grote schildpadden :D

Ik lees graag mee! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 13:50 



 
Profiel   

Huertecilla schreef
Serre worden ze hier ´s zamers in gekookt. Was dit jaar verschillende dag 50 graden in de schaduw.
In zomer is het punt niet; kan gewoon op het voor-terras. De winter is de uitdaging.
Overweeg een ´parkeerplek´ met warmte-mat en lamp naast de haard en verder los in de salon.
Als ik een man van 4 (of meer indien betaalbaar) jaar tegenkom ga ik er waarschijnlijk voor.
Een vriendin heeft me dit weekeinde een ´tegoedbon voor 1 schildpad´ gegeven :-)


In de zomer idd lekker los laten :) ze liggen op het heetst van de dag graag onder struiken te pitten. Mss is het leuk om dan eens in Carnoules in Z-frankrijk te gaan kijken. Wss ongeveer vergelijkbare temperaturen. Toen we er 2j geleden hoogzomer waren gingen wij dood en iedereen lag ongegeneerd onder de struiken te knorren :')

Een warmere mat langs onder heeft weinig effect, hun temperatuurregeling werkt vanaf boven. Er zijn wel infrarood platen die je kunt kopen, beetje idee zoals kuikentjes onder een warmte lamp zitten. Mogelijk is dat iets om in je ruimte te integreren?

Leuk dat t een cadeautje is :D schildpadden zijn zo genieten om naar te kijken hoe t rondscharrelt


Laatst bijgewerkt door Hoppit op 05-10-20 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 14:25 



 
Profiel   

Kleine A'Tuin heeft helaas nog geen minibolusje gedraaid, dus ik wacht nog steeds in spanning. Hopelijk vandaag nog, dan kan ze morgen los.

Gisteren hele dag ingegraven gezeten en maakte me toch wat zorgen, dus even de temps 2gr omhoog en vandaag al een stuk actiever aan het rondrennen. Lekker banaan geknabbeld en het zwembad leeg gebadderd :) [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 14:31 



 
Profiel   

Hoppit schreef
[
Een warmere mat langs onder heeft weinig effect, hun temperatuurregeling werkt vanaf boven. Er zijn wel infrarood platen die je kunt kopen, beetje idee zoals kuikentjes onder een warmte lamp zitten. Mogelijk is dat iets om in je ruimte te integreren?

Leuk dat t een cadeautje is :D schildpadden zijn zo genieten om naar te kijken hoe t rondscharrelt



Warmtemat is alleen om kou van de betonnen vloer wat op te vangen.

Voor de rest ben ik van alles aan het overwegen. Wil alleen wel persé een groter/ouder dier opdat de robuustheid mbt fluctuatie van omstandigheden wat groter is.
Nee, hoeft geen 20 jaar, 50 kilo te zijn. Wel leuk maar ook fluks 1000 €

Saillant detail; de vriendin van de tegoedbon is niet die welke met me in de boerderij samenwoort dus er is een iets complex draagvlak ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 14:48 



 
Profiel   

Ik kan echt ontzettend slecht tegen wachten en wachten tot februari (dat ik de 2 griekjes op ga halen) duurt nog zoooo lang :+ Dus ik heb deze week een bak klaargemaakt voor 2 baby sternotherus minor minor/kleine muskus schildpad <3 Ik zou ze eigenlijk in 2021 gaan halen, maar nu dus even naar voren geschoven. Zondag ga ik ze ophalen en ik heb er ontzettend veel zin in!


[ img ]

Volwassen sternotherus minor minor/kleine muskus schildpad
bron: muskusschildpadden.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 10:30 



 
Profiel   

Oooh die foto, die is keischattig !! <3 <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 11:10 



 
Profiel   

Schattig he <3
Het zijn dan wel geen landschildpadden, maar ze zijn super makkelijk in verzorging, worden niet groot en als kers op de taart zijn ze enorm grappig :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 12:01 



 
Profiel   

Aaaah minor minors hebben zulke lieve toetjes <3 Snap dat je daar blij mee bent :D Veel plezier!
Schilpjes zijn verslavend hoor :) Zo veel mensen die denken dat het levende stenen zijn, terwijl ze echt bakken karakter hebben <3

Spammetje van mijn keutel <3
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 19:30 



 
Profiel   

Ahhh je keutel is zo knap! <3

We hebben al namen voor de twee bedacht, Siggy en Gyda :D De bak draait al even, maar vandaag heb ik zand en planten in de bak gedaan. Nu heeft het 3 dagen de tijd om weer helder te worden :+ deze bak is trouwens 60x40 de andere bak is 80x40 :j

[ img ]

[ img ]

Is het gek als ik de bak van de Griekjes ook alvast klaar maak? _O- (ongeduldig :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 20:46 



 
Profiel   

Oh, het zijn waterschildpadden dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-20 23:17 



 
Profiel   

Klopt :j kun je ook goed aan de tenen/zwemvliezen zien :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-20 11:56 



 
Profiel   

Vandaag mocht ik eindelijk na exact een week dat ding met rust laten weer wegen, badderen en voeren.
Voeren deed ik wel vaker natuurlijk, maar ik kreeg het gevoel dat k toch te veel aan t beestje potelde. Dus even echt exact een week op mijn handen gezeten, terwijl ze ook echt een week ingegraven heeft gezeten (anders groef ik haar uit om de 2d).

Normaal eet ze, even rondje bak en dan verdwijnt ze weer. Nu blijft ze gek genoeg een beetje rondhangen en ging net uitgebreid sepia munchen.
Dus ik ga gewoon hierna weer geduld hebben tot volgende zaterdag. Zie wel of ze zich laat zien. T is wel moeilijk met zo'n duppie :P

Met sepia op maat :P
[ img ]

Beetje hangen in t potje
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-20 17:58 



 
Profiel   

Ze ziet er goed uit! <3

Hier zitten Gyda en Siggy sinds vandaag in hun eigen bak. We zijn superblij met ze :))

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-20 17:47 



 
Profiel   

Die zijn nog niet lang uit t ei! Je ziet t plastron litteken nog! Schattig <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-20 21:28 



 
Profiel   

Klopt! :)) Siggy is rond de 4 weken oud en Gyda is 2 weken oud

Ik had niet verwacht dat ze al zouden willen eten, maar ze hebben net allebei een halve regenworm op _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-20 22:17 



 
Profiel   

Vinden jullie het wat als ik de titel en de beginpost aan laat passen naar "Het schildpadden topic" ipv het landschildpadden topic?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 09:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 110 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen