Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 110 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK] Het schildpadden topic

 
Profiel   

Hallo iedereen! :D

Ik kon zo geen topic vinden over de schildpadden, maar misschien heb ik daar helemaal overheen gelezen. Wel een oud topic over reptielen en amfibieën, maar dat is zo onoverzichtelijk -O-

Wie heeft er schildpadden? Welke soort hebben jullie en hoe ziet het zomer en winterverblijf eruit? Wat is de leeftijd van jullie schildpad(den)? De winterslaap komt er ook weer aan, hebben jullie een vaste voorbereiding voor de winterslaap? Kweken jullie ook?

Ik ben zelf nog op zoek naar 2 Griekse Landschildpadden, maar ik vind het erg moeilijk om een kweker in de buurt te vinden van provincie Groningen, misschien dat een van jullie iets weet :) Waar hebben jullie jullie schildpad(den) vandaan?

Landschildpadden zijn zo enorm leuk! Ze hebben allemaal hun eigen karaktertrekjes en ik ben er nog geen een tegengekomen die echt gemeen is. Ik vind het vooral heerlijk om naar te kijken als ze in de zomer buiten lopen of wanneer ze "aan komen snellen" :') als er gevoerd word met vers (on)kruid <3

[ img ]

Foto is van Google :)



Laatst bijgewerkt door Muiz op 02-11-20 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Titel en tekst bewerkt op verzoek TS

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 13:06 



 
Profiel   

Ik volg graag mee! Ik heb een poos overwogen er aan te schaffen omdat ik ze zo grappig vind maar dan uiteindelijk toch niet gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 13:31 



 
Profiel   

Oh wat jammer Lukasje, waarom heb je het toch niet gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 14:14 



 
Profiel   

We hebben een ruime afgesloten tuin met ook groente en kruiden.
Ben stiekem wel een beetje aan het kijken, want ik vind ze prachtig.

Wellicht volgend jaar :D
Ervaringen lezen vind ik dus erg interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 14:33 



 
Profiel   

Hier hetzelfde inderdaad boemel :D
We wonen op een boerderij met genoeg tuin waar we nu niks mee doen. Omdat wij soms nog wel eens last hebben van roofdieren (marter, wezel, roofvogels, ratten en soms ook een buurkat) zijn wij wel genoodzaakt om alles zo af te kunnen sluiten dat er geen roofdier in het hok kan komen.
Bij ons zullen de Griekse landschildpadden als ze klein zijn in de zomer in een tuinkas komen, een beetje dit idee:

[ img ]
Foto van Google

Als ze dan groot genoeg zijn komt er nog een stuk bij wat we wel aan de bovenkant afzetten met een net of een speciaal hekwerk zoals dit:

[ img ]
Ook van Google :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 15:15 



 
Profiel   

Ik :) Een Terrapene ornata ornata (sierdoosschildpad) en een Malacochersus tornieri (pannenkoekschildpad).

De pannenkoek heeft te warme temperaturen nodig en is vrij schuw, dus die heeft natuurlijk gewoon zijn eigen terrarium. Hij doet geen winterslaap.
De doosschildpad heeft een terrarium en een buitenspeelplaats voor op mooie gematigde dagen (ook weer niet te warm zoals afgelopen hittegolf). Dat is zo een vierkante meter groententuintje uit de welkoop met het kasgedeelte er op. 't is niet zo'n grote schildpad, dus daar kan ze prima naar hartelust in rondrennen, graven en badderen. Zij hoort in theorie wel een winterslaap te doen, maar dat laat ik niet toe ivm legproblemen voor ze van mij was. Ik probeer haar dus zo rustig mogelijk te houden qua hormonen.

Leuk dat je THB'tjes in huis gaat halen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 15:28 



 
Profiel   

Wat super leuk Hoppit :))
Heb je ook foto's van jouw schildjes? de Terrapene ornata ornata vind ik zelf ook erg knap :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 15:59 



 
Profiel   

Djoena schreef
Oh wat jammer Lukasje, waarom heb je het toch niet gedaan?


Goh omdat na inlezen er toch wat meer bij kwam kijken dan enkel “oh leuk, ik laat hem in de tuin lopen” en dan vond ik dat ik het diertje niet kon bieden wat hij nodig had. Maar ik vind ze nog steeds erg leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 17:55 



 
Profiel   

Dat is inderdaad wel een goede reden ja haha! _O- :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 18:31 



 
Profiel   

Djoena schreef
Wat super leuk Hoppit :))
Heb je ook foto's van jouw schildjes? de Terrapene ornata ornata vind ik zelf ook erg knap :j


Happy de ornata
[ img ]

En Tim de pannenkoek
[ img ]

Ooit, als de verbouwing van het huis klaar is, komen er meer doosschildpadden. Bij voorkeur ornata maar die zijn vrij lastig te vinden (doosjes in het algemeen trouwens). Ze zijn zo onbeschrijfelijk intelligent en snel, alleen beetje jammer dat t zo'n kieskeurige eter is :') Het moet of leven of muis, al de rest 'meh' :')


Als je ze vrij veel door de tuin wil laten scharrelen zijn de Europese schildpadden leuk, als je ze het hele jaar wil zien zijn de tropische soorten (bv kolenbrander) leuk. Die kosten alleen wel vrij veel aan elektriciteit, dus da's pas leuk als je zonnepanelen hebt ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-20 22:38 



 
Profiel   

Ze zijn allebei super mooi! :)) Maar Happy maakt mij echt happy als ik hem zo zie <3
Ik hou gewoon van die bolle schildjes haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-20 09:23 



 
Profiel   

Gaat 1 van jullie nog naar de reptielenbeurs in Zwolle? Volgens mij is dat in oktober? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 11:26 



 
Profiel   

Neuh, ik kom via mijn werk al met veel te veel mensen in contact, dus ga dat soort dingen niet opzoeken.

De schilpjes op beurzen zijn meestal gewoon nesten die opgekocht zijn en meteen weer doorverpatst. Heb er al regelmatig gezien die duidelijk nog geen 3 dagen uit het ei waren. Er zijn - zeker voor THB - zoveel hobbykwekers, dat je ze ook zonder beursstress kunt kopen. Je kunt ook een oproepje in de Landschildpadden liefhebbers groep op FB doen, wie weet zit er wel iemand in je buurt. Mocht je carbonaria's willen kan 'k die wel voor je regelen via een oud-collega :P

Maar kijken is wel altijd leuk :D Ik ga af en toe wel eens naar Houten, maar dat bleek nu met die tijdsslots ook al helemaal uitverkocht :') Scheelt dat het vnl altijd veel gekko's, baardagamen, ball/gut en geleedpotigen zijn, dat vind ik wat minder moeilijk om te weerstaan :p Ben gevoeliger aan landschildpadden en pootloze hagedissen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-20 15:48 



 
Profiel   

Ik ga inderdaad ook gewoon voor het kijken :j Neem op voorhand al geen extra geld mee haha!
Ik heb inmiddels een fijne kweker in Friesland gevonden :j dus nu afwachten en verder bouwen aan de verblijven :D

Carbonaria's vind ik erg mooi Hoppit :)) Alleen worden ze zo groot haha! Misschien ooit in de toekomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-20 15:19 



 
Profiel   

Welke ondergrond hebben schildpadden nodig? Ik neem aan dat boomschors geen goede ondergrond voor ze is ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-20 22:33 



 
Profiel   

Wat voor de meeste soorten het beste werkt is onbemeste tuinturf (die 20kg zakken uit de Welkoop/Intratuin...) en dan mixen mensen dat vaak met of speelzand of zavel (Maar dat moet je in België halen als je dat betaalbaar wilt doen. Op de één of andere manier is dat in NL erg moeilijk te krijgen, terwijl je dat in België in bijna elke Hubo/Gamma... koopt voor €1.80 oid).
Tuinturf houdt vochtbaarheid beter vast dan cocopeat en boomschors. Dat wil vaak makkelijk uitdrogen of gaan schimmelen. Je kan wel voor je schilpje verschillende ondergronden maken. Bovendien klimmen ze ook graag, dus hier en daar een steen en half ingegraven bloempot om in te schuilen vinden ze erg mooi.
Het hangt dan een beetje van je soort af hoeveel zand je er onder mixt. Ik doe 't meestal 1 op 1, tuinturf met zavel (als k naar mijn moeder in BE ga haal 'k vaak even snel een zak zavel op).

Wat ook erg goed werkt is een hondenmand op zijn kop. Dan kunnen ze daar onder schuilen en je kunt bovenop planten kweken waarvan het niet helemaal de bedoeling is dat ze die met huid en haar opvreten.

Welke planten daarvoor geschikt zijn kan je opzoeken via de app/website 'The tortoise table'

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-20 10:24 



 
Profiel   

Bij ons zouden ze een deel tuinturf krijgen gemengd met speelzand en een deel cocopeat gemengd met tuinturf. Nu wil cocopeat inderdaad weleens gaan schimmelen. Vooral als de bak helemaal afgesloten is zoals een terrarium die je vaak bij jonge dieren gebruikt. En schimmelsporen zijn niet goed voor de longen. Dus wij zijn altijd heel erg alert geweest op schimmel.

Ik heb weer zoveel leuke nieuwe ideeën gezien voor binnenverblijven :)) alleen hebben wij 3 katten, dus ik ben steeds aan het kijken of er ook geen katten bij kunnen komen. Dan valt een hoop af -O-

Ik zit nu te kijken naar een terrarium salontafel. Maar ik ben bang dat het een zelfbouw gaat worden, want er zijn er maar weinig te koop, of je betaald meteen de jackpot :+

Hier een voorbeeldje:
https://www.vandenadel-meubels.nl/websh ... -aanvraag/

The tortoise table gebruiken wij inderdaad ook :j

https://play.google.com/store/apps/deta ... toisetable

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-20 10:48 



 
Profiel   

Terrarium salontafels zijn - hoewel echte eyecatchers in je interieur - voor de meeste reptielen geen succes. Aangezien ze erg dicht op de grond staan, krijgen ze veel trillingen mee. De mooie glasplaat bovenin is enorm stressvol omdat je op den duur toch dat terra als een tafel gaat gebruiken en je ze dus constant van boven (= predator) gaat benaderen.
Vaak zie je ze dan juist niet meer omdat ze hoofdzakelijk zichzelf gaan ingraven en er maar heel sporadisch gaan uitkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-20 11:06 



 
Profiel   

Oh onze ervaring is daar echt heel anders in :D ik heb jaren een terrarium tafel gehad met de schildpadden van mijn vader erin. Op het glas zette wij niks, en we hadden ook een plaat die we erop konden zetten wanneer er bijvoorbeeld een verjaardag was. Ze zijn altijd heel erg actief/nieuwsgierig geweest :j

Misschien was het bij ons anders omdat ze vanaf 4 weken oud erin hebben gezeten, dus ze kende praktisch niet anders. Na twee jaar gingen ze in de tuin naar buiten en in de herfst/begin lente zaten ze weer in de tafel. Winterslaap was altijd in de schuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-20 13:03 



 
Profiel   

Ik heb een kweker in Friesland gevonden. Nog steeds geen in Groningen, maar het komt al dichterbij :+ in februari zou ik twee schildjes van 2020 op kunnen halen :j duurt nog ontzettend lang, maar geduld is een schone zaak :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-20 16:58 



 
Profiel   

Super! Dat is nu met Europese natuurlijk een dingetje, mensen willen ze eerst door hun eerste winterslaap of gewoon nog niet meteen verkopen zodat je weet dat ze het goed doen.

Ik heb altijd geroepen dat ik pas op zoek ging als ik of een bak vrij had of als de verbouwing klaar is....
Maar als je van schildpadden houdt die zelden tot nooit openbaar aangeboden worden... Ik wou nog even intelligent doen en wijselijk nee zeggen, maar mijn vriend vond dat k t moest doen :D

Long story short, vandaag naar de Blue Lagoon en er staat een babybak te draaien. Volgende week een doosje van 2019 ophalen <3

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-20 20:25 



 
Profiel   

Wat ontzettend leuk! :)) ik heb jouw foto ook op Facebook gezien haha! Ik ben heeeeel benieuwd naar je doosje! :)) (mensen die geen schildpaddenkenners zijn zullen nu wel denken :') )

Ja bij de kweker gaan ze meteen het eerste jaar in winterslaap :j in februari gaat hij ze dan wakker maken. Stiekem vind ik het wel prettig dat ze voor de eerste keer bij hem in winterslaap gaan, want zelf vind ik dat doodeng voordat ze 2 jaar zijn :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-20 20:11 



 
Profiel   

Ja ga ik deze kweker ook even over aan de tand voelen. Ik laat mijn dame niet rusten ivm haar hormoonhuishouding, maar zo eentje zonder 'probleem' zou dat in theorie wel moeten.
We gaan het zien :)

Heb je wel leuk de tijd om een bak te fiksen, goed in te draaien, alle planten laten wortelen als je met echte planten werkt ^^

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-20 20:07 



 
Profiel   

Ik heb ze vroeger gehad. 2 Griekse landschildpadden. Liepen los in de tuin. Ontsnapten wel eens en dus stond er met rode nagellak ons huisadres op...lol. Jaren gehad tot ze op een dag gestolen werden.

Het zijn zulke leuke dieren! Maar er kwam destijds wel een registratieplicht. Geen idee wat daar verder van geworden is. Ik heb nu ruimte genoeg voor weer een paar flinke jongens, maar wat een prijzen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-20 20:20 



 
Profiel   

Alle Testudo hermanni sp moeten (in NL) vanaf 500g gechipt. Ze zijn EU A, dus daar hoort wel een papier bij te zitten.
Als je ze weer zou willen en kopen voor het chipplichtige gewicht, zorg dat je een heel volledig overdrachtsformulier van de kweker krijgt. Met info van de ouderdieren en eigenlijk liefst ook volledige info van de grootouderdieren. Dan ben je volledig ingedekt tegen overenthousiaste NVWA ambtenaren :P
Mocht je in België wonen, daar moeten ze geloof ik al bij een bepaalde leeftijd gechipt zijn, zo zielig in die minuscule pootjes :'(


Als je in een soort geïnteresseerd bent, zoek je ze altijd best eens op in Species+, dan weet je wat de CITES/EU status is (uiteraard wel op letten dat inheemse dieren op de soortenlijst erger beschermd kunnen zijn dan internationaal en dus niet te vinden zijn op Species+. Maar aangezien er vrij weinig inheemse landschildpadden hier zijn, is Species+ genoeg :P ). Of je mag er mij altijd over spammen, CITES wetgeving is best interessant :)

Wij hebben helaas een volledig bestrate tuin, dus bij ons komt in de toekomst er een bak buiten die de lengte van het huis is :) Gaaf dat je de ruimte hebt!
THB zijn over het algemeen niet zo duur hoor. Natuurlijk wel duurder naarmate ze richting kweekrijp gaan of bewezen vruchtbaar.
Als ik snel even op MP kijk worden ze al vanaf €60/stuk aangeboden. Wel van 2020 natuurlijk, dus je moet wel nog even babyvoorzieningen maken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 22:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 110 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen