Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 110 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK] Het schildpadden topic

 
Profiel   

Ik heb 2 grieken, gekocht als 2 vrouwtjes maar blijkt nu mannetje en vrouwtje te zijn.
Deze winter is het voor het eerst dat ze buiten overwinteren in een grote lege vijver gevuld met cocopeat.

[ img ]

Voorheen had ik een schildpaddenopvang, maar 2 jaar geleden mee gestopt.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 08:57 



 
Profiel   

Ik heb al jaren een zwak voor landschildpadden. Nog nooit als huisdier gehad trouwens.
Wat zijn leuke schildpadden voor een beginner? Zijn er ook soorten die wat kleiner blijven? Of die je het hele jaar door buiten kunt houden? (ivm de grootte van het verblijf)
En zijn er fijne sites /forums waar je veel informatie kunt vinden (wel graag Nederlands)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 10:14 



 
Profiel   

Djoena schreef
Vinden jullie het wat als ik de titel en de beginpost aan laat passen naar "Het schildpadden topic" ipv het landschildpadden topic?

Leef je uit, die twee doosjes van mij zijn strikt gezien officieel ook geen landschildpadden :P


Birdie60 schreef
Ik heb 2 grieken, gekocht als 2 vrouwtjes maar blijkt nu mannetje en vrouwtje te zijn.
Deze winter is het voor het eerst dat ze buiten overwinteren in een grote lege vijver gevuld met cocopeat.


Tof! Mss is het voor de echte dame dan wel fijn dat je er nog twee bij haalt en wat extra hindernissen in het verblijf zet (schuilplaatsen en grote stenen). De mannen zijn helaas echte hitsige klierbakken.


TinkerTreas schreef
Ik heb al jaren een zwak voor landschildpadden. Nog nooit als huisdier gehad trouwens.
Wat zijn leuke schildpadden voor een beginner? Zijn er ook soorten die wat kleiner blijven? Of die je het hele jaar door buiten kunt houden? (ivm de grootte van het verblijf)
En zijn er fijne sites /forums waar je veel informatie kunt vinden (wel graag Nederlands)


Ik kan je aanraden om op fb lid te worden van https://www.facebook.com/groups/1486366961383415, daar vind je nagenoeg bijna iedereen die wel lid is van Trionyx, de NL/BE schildpaddenvereniging.
Qua beginnerschildpadden is het vaak het handigst om met een volwassen Europese man te beginnen, maar daar moet maar net je interesse liggen. Europese landschildpadden doen een winterslaap of rust, de tropische of Afrikaanse slapen niet. Winterrust is een keuze, wil je kweken is het een vereiste, kweek je niet is het niet per definitie noodzakelijk, maar soms gaan ze gewoon. In de FB groep vind je daar veel artikels of persoonlijke ervaringen over.

Ook al blijft een soort klein, dat betekent niet dat ze weinig plaats nodig hebben. Schildpadden lopen veel! Ook voor een vierteentje (formaat stevige hamburger) zou je toch best zeker 2mx2m in de tuin voorzien. Als je ze door de hele tuin laat struinen kan dat ook, maar dan moet je natuurlijk geen honden oid hebben, die zien schildpadden vaak als kauwspeeltje. Of wat wij hier ook al wel eens op de poli gezien hebben: iemand die enthousiast het tuinhek opengooide, schildpad gelanceerd en schild gebroken. It happens. Hetzelfde als types die door de woonkamer en tuin mogen via een schuifpui, dat werkt als een notenkraker. Overwinteren in de tuin gaat soms bij mensen al 40j zonder problemen, anderen proberen het voor de eerste keer en hun dier wordt opgegeten door ratten tijdens de slaap. Een overwinterplaats moet dus goed veilig zijn.
Mijn oudere doosschildpad bv leeft gewoon het hele jaar in haar terrarium en heeft een buitenspeelplaats van 1mx1m. Ze jagen en graven graag, dus ik spaar slakken uit de tuin en laat haar in de zomer lekker jagen.

Meld je aan, scroll een beetje door wat berichten, lijst eventueel op welke ruimte je beschikbaar hebt en wat je mogelijkheden zijn en dan zijn er vast mensen die je kunnen helpen. Zolders worden bv ook vaak gebruikt als gigaterrarium, zodat er grote Afrikaanse soorten gehouden kunnen worden zoals Pardalis of Radiata.

Een groot deel van schildpadden is ook al de voorpret, zoals je al lekker kunt meegenieten met Djoena :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 10:49 



 
Profiel   

@hoppit: dank je wel voor je uitgebreide reactie.
Ik ga eens kijken op Facebook.

Een zolder hebben we helaas niet.
Waarschijnlijk zou het dan een verblijf in de tuin/schuur worden. Als we überhaupt een schildpad nemen hoor.
Maar ik vind het leuk om uit te zoeken of het mogelijk is.
Los in de tuin is echt geen optie. We hebben 2 honden en nog relatief jonge kinderen. De jongste 2 zijn jongens en als die in de tuin spelen, zouden ze het zomaar kunnen vergeten dat daar ook een schildpad loopt |o

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 10:58 



 
Profiel   

Ik volg hier mee omdat ik schildpadden zo tof vind en ook al overwogen heb ze te houden. Ik vind ze gewoon gezellig.

Nu heb ik de tuin opgedeeld in paadjes en perken. Een perk is groter dan 2 ,
X 2, sommige zijn zeker het dubbele dus in principe meer dan groot genoeg. Echter, er ligt worteldoek in en boomschors op. Dat is dus ongeschikt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 13:50 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Ik volg hier mee omdat ik schildpadden zo tof vind en ook al overwogen heb ze te houden. Ik vind ze gewoon gezellig.

Nu heb ik de tuin opgedeeld in paadjes en perken. Een perk is groter dan 2 ,
X 2, sommige zijn zeker het dubbele dus in principe meer dan groot genoeg. Echter, er ligt worteldoek in en boomschors op. Dat is dus ongeschikt?



Als je er wat hogere hekwerk rond zet, kan je het grondstuk mss verhogen. Schors is niet ideaal, prima voor een stukje hoor, maar de meesten houden van verschillende substraten. Je kunt er natuurlijk nog wel een deel van ophogen of het worteldoek iets dieper ingraven. Voor een kasje zou je op de groep moeten kijken.
Ik heb geen Europeanen, dus wat winterslaap betreft nog niet zo veel praktische ervaring (hoewel ik wel ga voorbereiden dat mijn kleintje hopelijk van december tot februari gaat slapen).
Als je een perk afzet moet je opletten dat je iets glads gebruikt dat kaarsrecht of slightly naar binnen omhoog gaat. Schildpadden zijn hele goede klimmers! Ze zijn ook super determined, als ze bedacht hebben dat ze ergens over gaan, gaan ze dat ook. Zeker als je er meerdere hebt, al heb jij keurig geen planten of huisjes tegen de rand staan waar ze op kunnen klimmen, ze klimmen gerust op elkaar. Een afzetting is dus vooral glad, hoog genoeg en met een overhangend randje (natuurlijk ook geen harde dingen onderop waar ze op kunnen vallen).
Ik heb denk ik nog ergens wel een foto van mijn oude dame die ontdekt had, dat als ze net op haar tenen ging staan op de waterbak, ze net haar voorste klauwtjes aan een richeltje kon haken en zich daaraan optrekken #facepalm. Gelukkig trof ik haar midden in deze intelligente actie XD

Schildpadden zijn echt fantastisch, als je ze hebt, ga je ontdekken hoeveel karakter en intelligentie er in zit <3 Ze herkennen je, hebben routines, voorkeuren, gekkigheidjes, ...
Ik probeer absoluut niemand te ontmoedigen hoor :D Maar mits je je goed voorbereid heb je er eigenlijk geen kinderen aan. De kosten en lichamelijke problemen komen pas na jaren hele slechte huisvesting aangezien schildpadden heel traag ziek worden en weer heel traag goed worden.
Waar je vroeger moest hopen dat je een boek in de bibliotheek vond, is nu zo veel kennis ter hande!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 15:30 



 
Profiel   

Hoppit, dat hebben ze. Deze foto is gemaakt op 20x20 cm, de vijver is 5 meter bij 2,5 meter.
Staat broeikastje in, licht een halve ton in, boomstammen planten enz.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 15:51 



 
Profiel   

Het perk is omrand met gestapelde rotsen/stenen dus euh, niet ontsnappingsproef denk ik dan. Ik zou in het perk bv wel cirkels of hoeken/plekken kunnen maken waarvan 1 met zand en 1 met gras of zo maar gans de boomschors vervangen gaat het niet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 17:45 



 
Profiel   

Birdie60 schreef
Hoppit, dat hebben ze. Deze foto is gemaakt op 20x20 cm, de vijver is 5 meter bij 2,5 meter.
Staat broeikastje in, licht een halve ton in, boomstammen planten enz.

[ [url=m/GQyYUS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooie bak!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-20 20:01 



 
Profiel   

Hoppit schreef
Birdie60 schreef
Hoppit, dat hebben ze. Deze foto is gemaakt op 20x20 cm, de vijver is 5 meter bij 2,5 meter.
Staat broeikastje in, licht een halve ton in, boomstammen planten enz.

[ [url=m/GQyYUS.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooie bak!

Thanks. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-20 14:03 



 
Profiel   

Welkom nieuwelingen :))

Mooi buitenverblijf Birdie!
Ik zou zelf ook wat vrouwtjes erbij halen. De verhouding staat op 1:3. Dus 1 man op 3 vrouwen. Dan zou het verblijf alleen ook een stuk groter moeten worden. En anders de huidige bak door tweeën splitsen. Ze zitten liever alleen dan dat ze continue stress hebben.

Leuke beginners landschildpadden zijn in mijn ogen de Russische vierteen en Griekse landschildpadden :j

Winterslaap vind ik eigenlijk alleen spannend als ze voor de eerste keer gaan. Ikzelf zou wachten tot ze zich buiten ingraven en als ze het op een veilige plek doen daar laten en anders graaf ik ze op en zet ik ze in een bak (met gaasdeksel) in de kelder. Koelkast is ook een goede optie. Zolang er geen roofdieren bij kunnen komen is er geen reden tot zorgen :)

Gyda en Siggy zeggen halloooo!

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-20 14:39 



 
Profiel   

Hoe doen je kleintjes het Djoena?

Ik heb A'Tuin op aanraden van één van de twee grote kwekers van NL toch terug in een klein bakje gezet. Ondanks dat ik dacht dat het volgende bescherming gaf, zat ze vnl ingegraven. Leek zich voor te bereiden op rust, wat ik toch wat vroeg vond. Waarschijnlijk dus toch pleinvrees van de grote bak.
Boef is meteen weer actief, vreet als een dijker en haalt onzin uit :') Die handvaatjes heb ik afgeplakt, nadat ik haar er al uit heb mogen vissen als ze net op haar teentjes op het mos ging staan, kon ze zich net optrekken en er in klem wurmen


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-20 10:54 



 
Profiel   

Dan denk je hem lekker ruimte te geven :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-20 13:32 



 
Profiel   

Het gaat heel erg goed met de kleintjes :j Ze zijn zo leuk <3
Ik ga ze wel alvast uit elkaar halen en allebei een eigen bak geven.
Een van de twee wil namelijk nog wel eens achter de andere aangaan en ik wil liever verwondingen voorkomen dan genezen :+

Na een explosie aan babyguppen hebben ze eindelijk in de gaten dat guppen best lekker zijn, ze jagen er goed op, meestal in de avond :D

Haha echt schildpad-acrobaat dus _O- Fijn dat het beter gaat in het kleine bakje :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-20 14:17 



 
Profiel   

Djoena schreef
Het gaat heel erg goed met de kleintjes :j Ze zijn zo leuk <3
Ik ga ze wel alvast uit elkaar halen en allebei een eigen bak geven.
Een van de twee wil namelijk nog wel eens achter de andere aangaan en ik wil liever verwondingen voorkomen dan genezen :+


Da's jammer dat het al zo snel is, maar da's echt de natuur hè. Zodra ze uit het ei zijn, kunnen ze meteen de wereld aan <3

Voor wie twijfelt om schildpadden in huis te halen: inlezen, voorbereiden en doen, is echt zo genieten <3
Ben nu door omstandigheden wat meer thuis, zit alleen maar verliefd naar dat rondscharrelende ding te staren :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 11:37 



 
Profiel   

Ja dat hou je :j Ik wist het al van tevoren en de tweede bak staat al klaar, ik wil hem alleen nog even indraaien ivm de vissen die ook mee verhuizen. Of ik gooi wat water over van de oude bak in de nieuwe, dat moet ik nog even bekijken.

Schildpadden kijken is leuker als tv kijken hahahah!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-20 11:54 



 
Profiel   

Het topic ligt alweer even stil :D

Na de laatste keer zitten de Minor schildpadjes nog steeds samen. Het ging ineens weer super goed, dus ik vond het zonde ze uit elkaar te halen :j er is ook geen achtervolging meer geweest en ze zitten vaak bij elkaar. Ze zijn ook echt super grappig en actief, ik kan er nog steeds uren naar kijken <3

Ik heb ze momenteel wel te koop staan. Wij stappen namelijk helemaal over op de Griekse Landschildpadden en de Hiërogliefen waterschildpadden. Dus mocht iemand nog interesse hebben? Wij wonen in provincie Groningen.


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 11:08 



 
Profiel   

Even weer wat leven in het topic blazen :D

Iemand uit de buurt zocht een nieuw huisje voor haar Russische vierteen van 7-8 jaar oud en die komen ze morgen brengen <3 ik weet nog niet of het een man of een vrouw is, maar ik kijk morgen even of ik het al kan zien :j opzich ook niet belangrijk, alleen ivm eventuele plekken creëren om eieren te leggen.

[ img ]
<3

Het verblijf is 400 x 280 cm en er komt nog een extra plank tegenaan tegen het klimmen.

[ img ]

[ img ]

Van de week komt de tuinkas binnen, dan kan het geïmproviseerde kasje weer weg :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 16:59 



 
Profiel   

Blijft de schildpad daar ook in de winter ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 17:12 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Blijft de schildpad daar ook in de winter ?

Zou kunnen, want het is een meter uitgegraven en er zit een roosterbak in voordat het vol is gestort met tuinaarde. De winters zijn alleen wel ontzettend nat hier, dus vandaar dat ik ervoor kies hem in de schuur in een grote bak te laten overwinteren. Ook ivm eventueel ongedierte :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 17:18 



 
Profiel   

Djoena schreef
Even weer wat leven in het topic blazen :D

Iemand uit de buurt zocht een nieuw huisje voor haar Russische vierteen van 7-8 jaar oud en die komen ze morgen brengen <3 ik weet nog niet of het een man of een vrouw is, maar ik kijk morgen even of ik het al kan zien :j opzich ook niet belangrijk, alleen ivm eventuele plekken creëren om eieren te leggen.

[ [url=m/ni3UMy.jpg]Afbeelding[/url] ]
<3


Het verblijf is 400 x 280 cm en er komt nog een extra plank tegenaan tegen het klimmen.

[ [url=m/3kwtgA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vcNLNY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van de week komt de tuinkas binnen, dan kan het geïmproviseerde kasje weer weg :)



Aaah leuk en gaaf verblijf! Gaat tof zijn als t begroeit is. Als je nog wat paardenbloemen en wat graszaad er in gooit heb je zo een mooie onkruidjungle voor m, terwijl de planten beschermd zijn.
Als je een foto van z'n onderkant (plastron) post kunnen we t je zo vertellen.
Als het een man is, zou k hem wel solitair houden. Anders moet je stante pede 4-5 vrouwen van t zelfde formaat zien te regelen. T zijn nogal driftige dingetjes :')

Ik ben vandaag mijn oudste weer in Merelbeke mogen gaan ophalen. Ze had een ei dat ze er niet uitkreeg aan de rechterkant en aan de andere kant een hele grote en verkleefde eierstoktumor. Verklaart wel waarom t er allemaal niet uit wou... Ze is nu dus volledig gesteriliseerd en hopelijk voelt ze zich over een tijdje weer beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 23:20 



 
Profiel   

Ik heb voor de makkelijkheid deze keer gekozen voor graszoden, even kijken hoelang dit tankje het mooi houdt. Ze komen van de week binnen :))

Hij ("het" klinkt zo stom haha!) heeft zijn hele leven alleen gezeten, dus ik hou hem lekker solidair :j Ik denk dat hij dat prettig zou vinden.

Kun je dat bij een vierteen ook aan de plastron zien? Ik dacht alleen aan de staart? net zoals bij Grieken? :D weer wat geleerd.

Ja <3 ik ga morgen opzoek naar de eerste (on)kruiden, nu al enorm veel zin in.

Wauw wat een pech voor je oudste :oo hopelijk voelt ze zich snel weer beter. Was dat ook degene die je niet in winterslaap liet gaan ivm terugkerende legnood?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 00:12 



 
Profiel   

Djoena schreef
Kun je dat bij een vierteen ook aan de plastron zien? Ik dacht alleen aan de staart? net zoals bij Grieken? :D weer wat geleerd.

Ja <3 ik ga morgen opzoek naar de eerste (on)kruiden, nu al enorm veel zin in.

Wauw wat een pech voor je oudste :oo hopelijk voelt ze zich snel weer beter. Was dat ook degene die je niet in winterslaap liet gaan ivm terugkerende legnood?



Haha ja gewoon de onderkant van t beest, dan staat meestal de staart mee op de foto ;) en je ziet dan vaak ook wel wat buiging in t plastron op die leeftijd.

Mijn oudje liet k idd niet slapen om t niet te stimuleren. We gaan t zien, schildpadden worden traag ziek en traag weer beter. Er is een gigantische hoeveelheid 'inhoud' uitgehaald, moet ook allemaal z'n plek weer vinden. Ze eet, dus ben benieuwd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 00:18 



 
Profiel   

Wel een super goed teken dat ze weer eet :j hopelijk is ze snel weer de oude.

Ik heb een ontzettende rotnacht achter de rug waarbij ik steeds uit bed ben gegaan om muggen dood te slaan :+ dus ik ben nu pas wakker en ik heb het gevoel dat ik enorm achter de feiten aanloop sinds ik wakker ben _O- ik ga nu maar even onkruid zoeken in de wei

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 10:27 



 
Profiel   

Als je de volgende keer dat je een psylliumkuur doet gewoon lekker een handje uitstrooit door je land krijg je allemaal mooie weegbree.

Niet te druk om maken :) je hebt een prachtig perk voor m en ze zijn met alles blij :D lekker weertje om je eerste schilpje in te zien rondscharrelen <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 11:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 110 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen