rattenkooi zelf aan het maken 1 x 1m en 2m hoog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

rattenkooi zelf aan het maken 1 x 1m en 2m hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 18:20

hoi allemaal,

Wij zijn in het bezit van maar liefst 7 tamme ratten. In maart hebben wij een huis gekocht en het idee was om geheel langs de trap een kooi te bouwen. De bedoeling was dat we dit begin volgend jaar zouden realiseren.

Zouden realiseren want door onze kleine houdini's moest dit opeens met spoed...

4 dagen geleden kwam ik boven en vondt ik een lege kooi :Y) de ratten hadden overdag de kans gezien om vakkundig een gat in hun bak te maken... 3 uur lopen zoeken en gelukkig is alles gevonden...

Nu hadden we een probleem.. we hadden al een grote kooi en een nieuwe bodembak vinden was onmogelijk.. dezelfde avond nog bij iemand een kooi gekocht. Eigenlijk te klein voor 7 monsters, maar je moet wat. Aangezien ze nu de truc wisten, trof ik toen ik wakker werdt weer een lege kooi aan...

Afijn de volgende dag hout gekocht, gaas besteld en we zijn aan de klus.

Wellicht vinden jullie het leuk om het proces te volgen en misschien hebben jullie tips..

Daar gaan we:


Afbeelding

Stap 1 het houten frame. Het frame is gemaakt van het dikte betonplex wat er was en de randen zijn weggewerkt met speciale coating. Hopelijk voldoende voor onze houdini's.

De kooi is 2,10 hoog. En 1m bij 1m met een schuine hoek.

Er komen twee deuren van rvs staal gaas in te zitten en de onderkant kan je uitschuiven om schoon te maken.


Afbeelding

Dit is nu het eindresultaat van dag 1, morgen wordt de voorkant erin geplaatst met de 2 deuren en gaan we de plateaus en ladders plaatsen.

Wat vinden jullie er van :D

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: rattenkooi zelf aan het maken 1 x 1m en 2m hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:24

Ik heb geen verstand van ratten maar ik vind dit leuke projecten dus ik ga volgen. Hoeveel oppervlak hebben ratten nodig?

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 18:24

Ik zag dat er een verkeerde foto stond... dit is het eindresultaat van dag 1, plus het frame voor de onderbak:

Afbeelding

Afbeelding

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 18:26

capopjekop schreef:
Ik heb geen verstand van ratten maar ik vind dit leuke projecten dus ik ga volgen. Hoeveel oppervlak hebben ratten nodig?


Lastig, ik weet dat er ergens een calculator is...

1 x 1 is qua oppervlakte te klein voor 7 als de kooi maar 60cm hoog zou zijn bijvoorbeeld. Bij ons komen er straks 3 plateaus in met gaten, ladders en tunnels. Qua oppervlakte is onze kooi dus vrij groot :D

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re: rattenkooi zelf aan het maken 1 x 1m en 2m hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:34

Leuk project, ben benieuwd hoe het gaat worden. Lekker de hoogte in, superleuk.

Maar de maat snap ik niet helemaal, die ene kant is toch geen 100 cm? De rechterkant zeg maar. Sorry als ik nu heel blond ben :o?

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 18:52

Princess_ schreef:
Leuk project, ben benieuwd hoe het gaat worden. Lekker de hoogte in, superleuk.

Maar de maat snap ik niet helemaal, die ene kant is toch geen 100 cm? De rechterkant zeg maar. Sorry als ik nu heel blond ben :o?


Je ziet het goed hoor, er komt bovenop later nog een deel aan. De zijdes zijn nu 1m en 0.60 naar elkaar toe lopend. De rest loopt echter de hoek om en hier hebben ze nog een ruimte, dit is niet te zien op de foto's. In totaal als je deze hoek erbij optelt komt de plank uit op 1m (lastig uitleggen zo, ik zal hem binnenkort op de foto zetten!). De ratten kunnen in dit gedeelte van de kooi enkel komen straks met behulp van touwen.

Het plan is om deze week het gehele staande stuk af te maken zodat mijn 7 boeven weer kunnen klimmen *\o/*

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Re: rattenkooi zelf aan het maken 1 x 1m en 2m hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:57

Ah zo, dank voor de uitleg! Heel benieuwd, keep us posted :D

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: rattenkooi zelf aan het maken 1 x 1m en 2m hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:08

Heel leuk! Ik ga het volgen :D Ik heb zelf jaren ratjes gehad, dus ik vind het heel leuk om te volgen wat voor paradijsje je voor ze gaat maken!

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:09

Ik ben ook benieuwd! Nu krijg ik er nog geen goed zicht op.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:19

Wat een leuk project!!
Kan je de houdini's ook op de foto zetten? Niet dat echt enorm veel met het maken van een hok te maken heeft. Maar ik ben gewoon heel, heel, heel erg verliefd op ratjes :')

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 19:52

Foto's van de houdini's delen is altijd leuk. Ik zal binnenkort eens wat mooie foto's maken van hun als ze aan het spelen zijn in hun nieuwe hok, maar hierbij een kleine impressie :o

We begonnen met 2 grijze dames. Helaas was 1 van deze ratjes heel bang, zo bang dat we het ook nooit echt goed hebben gekregen. Heb zelf altijd ratjes gehad, maar heb ze nog nooit zo gezien. Vooral de eerste weken was het erg, ze durfde niet eens te eten... al snel een 3de ratje gekocht omdat we het ook zielig vonden voor Zelda zij had namelijk nu ook niemand om mee te spelen.

De derde kwam uit hetzelfde nestje (dombo heet ze en zij is een dumbo rat). Het klikte gelijk.

Afbeelding zo zaten ze de eerste week. Inmiddels komen zelda en dombo altijd aangerend als het speeltijd is.


Afbeelding
Zelda

Cosmo kan tot op de dag van vandaag nog steeds niet vastgehouden worden.. ze komt altijd snoepjes halen bij de deurtjes, maar je kan haar gewoon niet oppakken..

Voor de 3 ratten een hele grote kooi gekocht en daarin was genoeg ruimte voor uitbreiding.

Vroeger had ik altijd husky ratten, dus opzoek naar een husky:


Afbeelding



En toen was spock daar.

Een paar maanden geleden zag me vriend een Japanse rat bij de intratuin toen we op zoek waren naar planten voor in de achtertuin. Me vriend was opslag verliefd en ze moest mee. Intratuin heeft een beleid dat ze in het weekend geen dieren verkopen, dus maandag met transport kooi om kira op te halen:


Afbeelding

Aangekomen bij de intratuin kregen we te horen dat ze ratten niet per 1 verkochten. Op zich een goede regel, maarja wij hadden er al 4 en in de kooi zouden er 2 achterblijven bij de intratuin...

Ons werd verteld of 3 ratten of geen rat... dus er gingen er 3 mee naar huis :Y)


Afbeelding

Harley kwam mee ook een dumbo rat, en link kwam mee. Van hun zal ik nog eens een mooie foto maken.

Inmiddels toen ik dit aan het typen was, heeft mijn vriend alvast een begin gemaakt aan 1 van de deuren:



Afbeelding

Alles wordt later nog afgewerkt aan de buitenkant.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16127
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: rattenkooi zelf aan het maken 1 x 1m en 2m hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 20:11

Omdat dit een volgtopic is, word hij verplaatst naar Beestenboel Huiskamer.

XxMariellexX
Berichten: 362
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 20:13

Wat super Gaaf zeg dat je zelf een kooi gaat bouwen ben heel benieuwd naar het eind resultaat.

Onze pleegdochter is ook helemaal gek van tamme ratjes en na 2 jaar praten over ratten elke dag hebben we afgesproken dat er binnenkort 2 of 3 tamme ratjes komen nou hadden we een mooie kooi gezien bij Zooplus deze: https://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren ... HUQAvD_BwE

mag ik misschien vragen wat voor kooi jij had? We hebben ook nog 2 Katten in huis en zou het verschrikkelijk vinden als ze zouden ontsnappen en een kattensnack worden

Edit: link doet het niet dus even foto toegevoegd
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door XxMariellexX op 17-09-20 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 20:16

Super gaaf! En wat een schatjes met zijn allen!

Dat snuitje uit die kokosnoot <3

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 20:24

Oooh wat een dotjes! <3 het is dat ik allergisch ben en een kat heb..

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 20:28

XxMariellexX schreef:
Wat super Gaaf zeg dat je zelf een kooi gaat bouwen ben heel benieuwd naar het eind resultaat.

Onze pleegdochter is ook helemaal gek van tamme ratjes en na 2 jaar praten over ratten elke dag hebben we afgesproken dat er binnenkort 2 of 3 tamme ratjes komen nou hadden we een mooie kooi gezien bij Zooplus deze: https://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren ... HUQAvD_BwE

mag ik misschien vragen wat voor kooi jij had? We hebben ook nog 2 Katten in huis en zou het verschrikkelijk vinden als ze zouden ontsnappen en een kattensnack worden

Edit: link doet het niet dus even foto toegevoegd
[ [url=m/I6MDKp.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze kooi is goed! Wij hadden er een met een plastic onderbak. Jarenlang ratten gehad en dit ging nooit mis ik deze bak. Nadeel van deze bak is dat er in de rand een voegnaad zit waar ze in de fabriek zijn samengesmolten... onze ratten hadden door dat je deze naden kapot krijgt... de kooi van de foto heeft deze naden niet! Weet niet hoe diep de bak is? Als hij te laag is gooien ze wel snel rommel er overheen.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 17:28

We zijn net weer even verder gegaan. De rest van het huis roept ook een hoop aandacht...

Ondertussen zit het onderste deurtje erin, en is het bovenste deurtje gemaakt. Ook zijn de plateaus gezaagd die in de kooi komen en is er alvast een begin gemaakt met de bevestigingslatten voor de plateaus. Alles moet uiteraard nog afgewerkt worden en geschilderd worden :Y)

Afbeelding

De onderbak is het lastigst. Inmiddels kan deze netjes uitgeschoven worden en dichtgeklikt worden alleen er komt een klein randje tussen de bak en het frame van de kooi. We gaan morgen kijken of de bak iets ingefrased (schrijf je dat zo) kan worden zodat de bak er in gaat vallen.


Afbeelding

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 17:33

De kooi is in ieder geval groot genoeg voor vriendjes :+


Afbeelding

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:10

_O- die laatste foto!

Wat lekker groot <3

La_Lune

Berichten: 426
Geregistreerd: 07-01-18

Re: rattenkooi zelf aan het maken 1 x 1m en 2m hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:26

Leuk! Een vriendin van mij heeft ook ratjes en ik begin langzaam verliefd te worden, dus ik volg ook gezellig mee!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: rattenkooi zelf aan het maken 1 x 1m en 2m hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:12

Wat ziet het er al mooi uit!

merijn06

Berichten: 183
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:11

Super leuk, ik volg! Een eigen rattenverblijf maken was een kinderdroom van mij :))

XxMariellexX: Zie ik het goed dat die kooi verticale tralies heeft? Volgens mij is het voor ratjes beter en leuker als het horizontale tralies zijn, kunnen ze beter klimmen :D correct me if i'm wrong hoor, maar dat dacht ik gelezen te hebben.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 22:42

merijn06 schreef:
Super leuk, ik volg! Een eigen rattenverblijf maken was een kinderdroom van mij :))

XxMariellexX: Zie ik het goed dat die kooi verticale tralies heeft? Volgens mij is het voor ratjes beter en leuker als het horizontale tralies zijn, kunnen ze beter klimmen :D correct me if i'm wrong hoor, maar dat dacht ik gelezen te hebben.


Deze tralies zijn van echt hard staal en buigen niet mee. Door de wat grotere maaswijdte kunnen ze naar boven klimmen. De bedoeling wordt dat er veel trappen en touwen in komen zodat ze de tralies niet hoeven te gebruiken.

Eigenlijk wou ik liever zelf horizontale tralies, maar hier is gewoon niet aan te komen. Vooral niet met speciale maten zonder dat het heel duur was. Vandaar dat we voor deze hebben gekozen :j

Morgen gaan we een start maken met het inrichten van het onderste gedeelte, dan komen alle trappetjes en plateaus erin dus dan zal ik een foto plaatsen <3

merijn06

Berichten: 183
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 07:18

K_nolan schreef:
merijn06 schreef:
Super leuk, ik volg! Een eigen rattenverblijf maken was een kinderdroom van mij :))

XxMariellexX: Zie ik het goed dat die kooi verticale tralies heeft? Volgens mij is het voor ratjes beter en leuker als het horizontale tralies zijn, kunnen ze beter klimmen :D correct me if i'm wrong hoor, maar dat dacht ik gelezen te hebben.


Deze tralies zijn van echt hard staal en buigen niet mee. Door de wat grotere maaswijdte kunnen ze naar boven klimmen. De bedoeling wordt dat er veel trappen en touwen in komen zodat ze de tralies niet hoeven te gebruiken.

Eigenlijk wou ik liever zelf horizontale tralies, maar hier is gewoon niet aan te komen. Vooral niet met speciale maten zonder dat het heel duur was. Vandaar dat we voor deze hebben gekozen :j

Morgen gaan we een start maken met het inrichten van het onderste gedeelte, dan komen alle trappetjes en plateaus erin dus dan zal ik een foto plaatsen <3

Ik had het eigenlijk over het hok op de foto die XxMariellexX plaatste :D
Ik ben benieuwd naar de indeling!

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 22:09

Hoi allemaal,

Een update duurde even. Ondanks dat inmiddels de ruwe indeling in de kooi al een tijdje klaar is (druk druk). Er zitten een aantal etages in en ladders (plankjes met extra griplaagjes).


Afbeelding

Gedeelte van de bovenste indeling, hier zit ook een soort hokje in waar ze in weg kunnen kruipen. Er zit nog een bovenste etage in, maar staat niet op de foto.


Afbeelding

Deze is vanaf het midden naar onder gezien.

Het is nogal lastig om foto's te maken omdat de trap naar zolder er nu uit ligt (iets met een klushuis) waardoor ik nu alleen dichtop de kooi kan staan. Zal binnenkort even mooie foto's maken.

Aan de voorkant zit gaas met een aantal kokosnoten waar ze in kunnen zitten.


Afbeelding

Helaas was het hout op en is er dus 1 etage van niet geïmpregneerd hout. Deze moet vervangen worden omdat het urine er in trekt.

Nu komen aan de onderkant van alle etages, hangmatjes en touwen. Hier wil ik volgende week mee beginnen.

De afwerking binnen is nog niet geheel af, de planken worden nog bijgeschaafd zodat er geen naden en zaadsneden te zien zijn.


Wat vinden jullie?