Puppy Erbij 2021

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 12:00

cursebreaker schreef:
Ik kocht vorig jaar tijdens de Black Friday week bij verse.munt
Toen hadden ze 1+1 gratis en dat loonde zich natuurlijk enorm :D :o
Ik weet niet of ze het dit jaar ook weer doen, maar ik ga wel afwachten of er een korting komt.
Ik ben 1 van de 2 tags helaas kwijt ondertussen, dus wilde wel weer een nieuwe kopen dit jaar.

Herkenbaar, die koopverslaving hahahaha!

Ohhh die ga ik even afwachten <3
Ik kreeg toen ik wilde bestellen bij haar vanzelf de opmerking dat er codes waren

Eefsel2109

Berichten: 1110
Geregistreerd: 24-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:08

Eloya schreef:
Ik zou wel keer willen aansluiten maar Dieke is wel enorm lomp met momenten. Wel sociaal en kijkt uit met kleintjes maar ze is nou eenmaal beetje groot :')

De 30e red ik niet met werk. Wellicht ander keertje :D

Jammer dat we niet in de buurt wonen, Maggie is de lompheid van een dog wel gewend
Afbeelding

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:45

Je kunt ook op Etsy kijken, daar komt ook veel leuks voorbij qua dogtags. :) Ik heb een backup tag van LillyundHund.

meisie94

Berichten: 185
Geregistreerd: 09-07-14
Woonplaats: Mooie brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:30

O.m.g stoute schoenen aangetrokken en naar andere da voor titeren... woody was neg op parvo en hepatitis dus toch cocktail. Zegt ze, dan hoef je de komende 3 jaar niet te komen ... uuhh moet er niet worden gecheckt of die wel aanslaat ?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 20:51

meisie94 schreef:
O.m.g stoute schoenen aangetrokken en naar andere da voor titeren... woody was neg op parvo en hepatitis dus toch cocktail. Zegt ze, dan hoef je de komende 3 jaar niet te komen ... uuhh moet er niet worden gecheckt of die wel aanslaat ?

Absoluut moet ie opnieuw getiterd worden! 3 a 4 weken na vaccinatie..

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 23:30

kiwiwitje schreef:
meisie94 schreef:
O.m.g stoute schoenen aangetrokken en naar andere da voor titeren... woody was neg op parvo en hepatitis dus toch cocktail. Zegt ze, dan hoef je de komende 3 jaar niet te komen ... uuhh moet er niet worden gecheckt of die wel aanslaat ?

Absoluut moet ie opnieuw getiterd worden! 3 a 4 weken na vaccinatie..

Ja wij gaan idd ook altijd terug na een aantal weken om te controleren of de enting aangeslagen is.

Hier bij de pup en bij m'n oudste hond meerdere keren niet aangeslagen dus ook echt wel belangrijk om terug te titeren daarop.

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 00:09

Idd even terug na 3-w eken of hij is aangeslagen, dan weet je tenminste zeker of je hond beschermd is.
Het rondje bij de Loonse en Drunense duinen die wij de vorige keer gelopen hebben is niet zo groot/lang, tijdsduur is meer afhankelijk van hoe lang je ze laat speen bij het water.
curse, goede tip van black friday.

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:12

Zeker goede tip. Ik denk dat ik het even in de gaten ga houden bij Verse Munt.

Wij hebben in de tuin een zeil liggen vanwege hout etc. wat we tijdelijk hebben liggen. Vannacht met de wind en regen klappende en kletterde het wat. Cody hele tijd aan het piepen. Uiteindelijk toe gegeven en mocht die mee naar boven. Gaat die de hele nacht voor ons Frans balkon naar buiten zitten loeren, dingen verschuiven, op en neer springen etc. Nu is die moe en ligt die lekker te slapen :+ Een vermoeiende nacht hebben we gehad :')

cursebreaker

Berichten: 11454
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:29

Ja, als de tags geen haast hebben en iemand wil iets van verse.munt, zou ik zeker eens afwachten wat ze met Black Friday gaan doen. Geen idee of ze weer eenzelfde actie hebben, maar wie weet.

Ohh fijne nacht zo dan idd Kiimm!

Wij hier gister een enorme poedersuiker en baaldag en dan druk ik me echt zacht uit - en dat trekt vandaag en de komende dagen ook vast nog wel even door bij mij. Ik zit nu echt in standje 'ik wil me verstoppen voor de hele wereld en ben er klaar mee :')'

Te vroeg geprobeerd om met arya en de pup van m'n schoonzus hier in huis te oefenen.
Arya was echt over de zeik/veel te gestresst dus dit was 100 stappen te vroeg.
Ook iets wat we gewoon niet handig hebben aangepakt en vooraf hadden moeten voorzien.
Zucht.
Voorlopig maar even meer gaan wandelen en de honden meer tijd geven om samen te wennen.
Wandelen vorige week ging namelijk wel super verder, dus niet alles is verloren hoop ik :') - Kim heeft me hierin ook wel even geholpen gelukkig en die mocht even psychiater spelen voor mij hahahaha. Cupcakes ook nog vanochtend, lol. Maar goed, dit was even een heel heel hard leermoment voor ons, iets wat ik liever gewoon had vermeden natuurlijk maarja oliebol happens sometimes, dus we moeten er maar gewoon mee omgaan en proberen het mee te nemen naar de toekomst en het om te buigen in iets positiefs.

Sansa daarentegen was echt voorbeeldig. Dat had echt niet beter kunnen gaan <<)
Eerst vanaf de krabpaal alles bekijken, hoe dat pupje rond liep overa, maar mevrouw kwam al vrij snel van de paal af, ging even rustig drinken en ging erna zo naar puppy lief toe die lag te knagen op een oor en snuffelen aan d'r. Erna ging ze zich heel relaxt op de grond liggen, kwam puppy lief ook naar haar toe om te kijken en toen sloeg ze met een poot op Sansa en toen was Sansa wel alweer snel terug op de paal _O- Maar DAT ging dus echt gewoon voorbeeldig voor een eerste ontmoeting zo.

Verder zien we wel wat de toekomst nu gaat brengen. We hebben onze plannen met oppassen op de pup dus maar even aangepast - ik ga zonder Arya bij hun thuis oppassen voorlopig - en dan gaan we eerst eens focussen op een betere band kweken tussen die 2 met wandelen, dat ze elkaar beter leren kennen en dan uitbreiden en zorgen dat we vanuit veel meer rust met Arya gaan werken en dan zal het hopelijk ook binnen wel goed gaan komen. Uiteindelijk :j Nu dit even laten bezinken en mezelf hergroeperen en weer doorgaan :j

#EerlijkEnPijnlijkMomentje van onze kant uit. Mag dan ook wel eens gedeeld worden - niet dat ik nooit uitgebreid alles vertel ofzo :') but still...

--

Vandaag doen we lekker rustig aan - ben sowieso zelf ook nog niet helemaal in orde. Maar met die wind + regen momenteel hebben we er ook gewoon even niet zoveel zin in :')
Arya kwam vanochtend met Luciën als een ontplofte kip terug van wandeling haha.
Milan was t'm gister thuis van school en is vandaag wel weer naar school dus ik kan even vandaag nog een pity party houden in m'n pyjama; lekker op de bank met een boekje en de ps5 controller in handen.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-21 21:56

Even mn pupper showen :P
Ik lees braaf mee maar reageren komt er niet altijd van. Puppytijd is intensief zullen we maar zeggen
Der favo “stout” plekje :') dat kleed moet in de was. En de knuffels moeten gemaakt :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ook haar embark is binnen. Nu nog terug sturen en dan wachten..
Afbeelding

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 22:15

Knappe meid.

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 22:15

Ivy denkt als ik heel schattig kijk, vind je me dan geen terror? Afbeelding

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 19:42

Curse, soms zit het mee, soms zit het tegen, maar gaat vast goed komen.
Kim, pupje is geen pupje meer, maar al een flinke pup :oo
Cody houdt dus niet van dat gewapper en geklapper, maar daarna dus heerlijk geslapen :+
Ivy denkt het slim op te lossen.

Hier weer uit mijn nachtdienst, altijd fijn, als dat weer voorbij is.
Verder volgende week mijn paard verhuizen, helaas. Stal is verkocht en stopt er mee, dus niet op eigen initiatief, dus vindt het een beetje lastig, omdat het niet precies is, wat ik wil, maar zal het er voir nu mee moeten doen.
Gelukkig doet Roetsj het verder goed, dus daar geen zorgen over.

Eloya

Berichten: 5191
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 19:50

Eefsel2109 schreef:
Eloya schreef:
Ik zou wel keer willen aansluiten maar Dieke is wel enorm lomp met momenten. Wel sociaal en kijkt uit met kleintjes maar ze is nou eenmaal beetje groot :')

De 30e red ik niet met werk. Wellicht ander keertje :D

Jammer dat we niet in de buurt wonen, Maggie is de lompheid van een dog wel gewend
[ [url=m/bfjDMU.jpg]Afbeelding[/url] ]



haha dat was wel super leuk geweest!

@curse, wat jammer, maar komt hopelijk met de tijd beter tussen arya en pup. Wel fijn dat sansa wel goed ging.

@Kiwi, knappe pup! en dat oranje tuig <3

@Marlis, ohh Ivy is zo knap! vind het wel echt wat hebben hoor zo'n blauwe mechel

@Fannetje, jammer van de stal.
ik ben ook net 2 dagen uit de nacht. wat doe jij voor werk?
ik ben psychiatrisch verpleegkundige.

Had wat kleine vergelijkingkjes gemaakt met onze "Dieksum" / Dieke :P
*switcht even van laptop naar mobiel om foto's toe te voegen
alle foto's op de prachtige uiterwaarden in de ijssel bij Deventer. een plek waar ze niet weg kunnen en dus veilig kunnen loslopen :D al blijft dieke prima bij ons.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 21:18

Wat een geweldig kalf is het. Pracht beest.

Vervelend fannetje paard verhuizen terwijl je goed stond.
Hier aan het kijken voor ander plekje en vandaag wel bij erg leuk plekje geweest. Lastig hoor. Hier komen ze echt te kort buiten waar ze nu staan.

Hier een heerlijke lange wandeling met Ivy gemaakt vandaag, de hele weg een grote stok meegenomen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En erna een kleinere ronde met de driepootjes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morgen in Utrecht een MTB clinic voor beginners en vriendlief gaat dan met Ivy een wandeling daar maken.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-21 21:26

Oh wat rot fannetje. Succes!

fannetje

Berichten: 3549
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 22:12

Eloya, ik ben radiodiagnostisch laborant, ofwel verantwoordelijk voor de röntgenfoto, doorlicht-onderzoeken en CT-scans in de dienst. Ik doe ook MRI erbij, lekker veelzijdig dus.
Marlis, een goed plekje vinden is zo lastig, dus duim voor je dat dat wat voor je is. Voldoende buiten is voor mij ook een eis, maar ga nu dus naar 24/7 naar buiten, geen flauw idee hoe hij dat gaat vinden ( hij gaat al de afgelopen 19 jaar in de nacht op stal). Zeker voor de winter vind ik dat wel een dingetje.

Kiimm_

Berichten: 3160
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Maurik

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 00:21

Een nieuw huis vinden als het niet je eigen keus is is altijd lastig. Dat is nogal een overgang Fannetje, vooral in dit jaargetij, maar hij zal vast zijn draai vinden.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 12:36

Ahhhhh nee bah man!
Wie heeft voor mij de gouden tip?!

Skittlez at eerst dode naaktslakken en hoe ik er ook boven op zat ze had er elke uitlaat wel 1 te pakken dat het toch lukte maar nu nog erger ze eet ineens poep van andere honden :r

Ik heb wel eens gelezen dat dit een tekort aan vitamine is maar is dat ook bewezen?
En wat doe je eraan?

cursebreaker

Berichten: 11454
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 12:54

Ahh wat lastig!
Met naaktslakken moet je sowieso heel erg oppassen.
Ze kunnen dood en doodziek worden van het slijm.
Dus dat zou ik echt proberen ten alle tijde te voorkomen.

EDIT:
Ohh naaktslakken nu dus niet meer als ik het goed lees, maar alleen de hondenpoep?

Hondenpoep is idd wel echt naar ook.
Je zou eens kunnen kijken naar veendrenkstof. Veel honden lijken met poep eten hiervan bij te trekken. Het is een aanvulling/supplement wat op meerdere manier positief inwerkt op het maag/darm systeem oa. En tegelijkertijd proberen idd te voorkomen dat het gebeurd, zodat het geen succes wordt elke keer en het gedrag erin blijft zitten. Dus da's vooral heel intensief voor jou; goed opletten en vooruit kijken en proberen af te leiden en het voor zijn dat ze ernaar toe gaat. En als dat niet lukt, alleen loslaten als je zeker weet dat er geen hondenpoep ligt, of in ieder geval minimaal. Wel lastig, want het ligt natuurlijk overal :(

Arya had dit vooral met schapen keutels en konijnen keutels toen ze jonger was.
Hondenpoep en vooral diarree was wel leuk om in te rollen af en toe :r

--
EDIT
En voor de mensen die nog reageerden; bedankt voor de reacties op mijn laatste post nog haha. Zal idd wel goedkomen uiteindelijk. Nu eerst even focussen op meer wandelen samen en elkaar beter leren kennen. Wel weer fijn dat het met Sansa idd weer heel goed ging. Nu is ze sowieso wel een best chille kat, maar hiermee verraste ze ons toch wel alsnog haha.

fannetje
Poeh da’s rot ja als je zo gedwongen weg moet en iets anders moet gaan vinden :( Jammer dat het idd ook niet echt iets is wat je precies zoekt, maar op zo’n kort termijn is het idd lastig en dan moet je idd even concessies doen. Hopelijk ga je tzt dan iets anders vinden wat beter aansluit bij je wensen en gaat het nu op het nieuwe plekje wel gewoon zo goed als kan, succes!

Eloya
Wat een heerlijke foto’s! Zag ik jou niet bij Laura Ploeger voorbij komen ook? Dat vond ik zo mooi hoe ze jullie heeft vastgelegd!

Marlis
Leuke foto's van de wandelingen :)

--

Ik heb afgelopen week nog eens wat foto's gemaakt tijdens een van de wandelingen. Lekker intens bewerkt, maar ik vond het wel leuk om weer eens wat te proberen met filters en kleuren. 't zijn gewoon telefoon foto's en de bokt upload werkt niet echt mee, maar hier een impressie:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:13

Cinniz, als je de mogelijkheid hebt zou ik gewoon eens wisselen van voer. Wij lopen er nu met Dundy ook weer tegenaan. Die krijgt al zo'n 4 jaar lang DLG. Een keer geprobeerd te switchen naar hun 'In balance' optie, en toen ging hij poep eten. Dus weer teruggeswitcht. Nu zo'n 2 jaar later toch weer eens geprobeerd te switchen naar het voer dat Dexter ook krijgt. En nu vreet meneer weer zijn eigen poep. Dus toch die DLG voor hem, dan doet hij het namelijk niet.

Leuke foto's CB! Merk je niet dat je tijdens het wandelen heel erg bezig bent met foto's maken?

cursebreaker

Berichten: 11454
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:17

Nee dat valt reuze mee moet ik zeggen. Doe ik overigens ook al niet elke wandeling (afgelopen week heb ik bv 2x foto's gemaakt tijdens de wandelingen van alle dagen en waarvan met 1 wandeling alleen moment opnames en geen poseer foto's dus niks gevraagd van Arya verder, dus dat valt imo reuze mee haha) en meestal alleen ook als we echt alleen zijn - met anderen erbij is het soms wel even een poseer foto proberen te maken maar vooral gewoon moment opnames en dat is gewoon klik en klaar en soms wat stukjes filmen. Arya is dit ook al van pup af aan gewend om tussendoor foto's te maken, dus ik ben als ik zo alleen loop telkens zo klaar met foto's maken omdat ze vrij makkelijk is met zitten/blijven en kijken naar mij dus dat is meestal een paar x klik en klaar haha. Ik vind het erg leuk om mee bezig te zijn en het is voor Arya tegelijkertijd prima gehoorzaamheid oefenen want ik ben dan echt met Haar bezig ook; commando's geven, belonen, aandacht vragen, etc. We hebben tussendoor gewoon heerlijk gelopen, met balletje gespeeld en ze heeft gewoon alles kunnen doen wat ze wilde; rennen, snuffelen en haar eigen ding doen. Mijn telefoon hangt tussendoor ook gewoon aan 't koord te hangen en doe ik niks mee tot ik even snel foto's maak xD Ik heb dit x bv op 3 plekjes foto's gemaakt waar ik echt even stil heb gestaan met d'r dus dat valt mee. Denk dat ik in totaal misschien nog geen 10min kwijt ben geweest met foto's maken op een wandeling van in dit geval 50min. Maar ik heb meer dan genoeg mogelijkheden ook om gewoon lekker te genieten van de natuur en ook gewoon onze omgeving in de gaten te houden of er iets aankomt of niet :j Dus het is ook zeker niet zo dat ik alleen maar met m'n telefoon bezig ben ofzo. Ben juist heel erg van het vooruitkijken of ik iets zie e.d. maar dit kan prima tussendoor met een hond die het gewend is en het snelle gemak/gebruik van de telefoon camera :)

En dit soort foto's maken ik echt gewoon snel snel tijdens het lopen gewoon:
Da's gewoon echt camera openen, klik en telefoon weer weg

Afbeelding

Afbeelding

Maar je merkt wel soms aan Arya dat ze het normaal vind om overal te poseren want we kwamen 1 boomstronk tegen tijdens de wandeling en daar ging ze zelf klaar staan al voor een foto :') :') En bij de bankjes in het losloop gebied van de heide gaat ze ook al regelmatig vanzelf OP en klaar staan :')

Afbeelding

--

Bij de vijver kwamen wel wandelaars langs en daar kregen we complimenten van, dat ze zo'n goed fotomodel was hahaha. En vaak voor m'n insta stories ofzo maak ik wel eens tussendoor een paar moment opnames, maar dat is echt in totaal 2minuten werk op meerdere foto's? op een wandeling van 40min ofzo als ik hier een rondje loop in losloop. Da's echt het werk niet voor mij. Voor de rest gebruik ik m'n telefoon ook niet. Staat normaal op stil enz dus ook dat ik niet loop te bellen ofzo - alleen de wikiloc app gebruik ik tussendoor als ik routes loop. Dan ga ik even stil staan op een goed punt en kijken waar we naartoe moeten op de telefoon en dan weer verder.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:00

Ja CB dat van die naaktslakken is ook echt klote maar zo lastig te voorkomen want als ze er aan likken is al teveel zeg maar.
Heb met de dierenarts besproken om elke maand te ontwormen ivm de hartworm die ze ervan kunnen krijgen.

Ben zelfs nu met een trainingsband bezig om het eruit te krijgen en dat lijkt te werken maar dat poep eten was zo naar binnen :r

Veendrenkstof heb ik nog staan volgens mij ga het iig proberen.

En wat jij zegt Kaus ga ik ook even in mn achterhoofd houden want ik ben aan het overstappen van pup naar adult dus miss zit het daar wel in.

cursebreaker

Berichten: 11454
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:15

Ja is idd ook echt lastig om alles te voorkomen zo en het is idd snel gebeurd. Met die slakken is ook rot ja want ze hebben zo eraan gelikt ofzo, moet ik ook altijd mee opletten. En hier was/is (even afkloppen want het is al even geleden haha) met het poep rollen zo vreselijk altijd >;) lekker met die fluff rondom dr kop door de smerigheid {:)-:(

Als ik nu ook die pup van m’n schoonzus zie. Die wil allesssss eten buiten en de eikels vallen van de bomen enz dus da’s intens :') was dat even vergeten uit de puppy tijd van Arya :')

Maar grote kans dat het dan samenhangt met de overgang van voer ja en dat zou je idd eens met veendrenkstof als supplement kunnen aankijken hoe het gaat en anders eventueel nog naar ander voer kijken tzt maar voor nu als je van de pup brok af moet je er nu dan wel doorheen met d’r ja. Misschien is het tijdelijk en kun je het opvangen met de veendrenkstof, en trekt het erna bij als ze helemaal over is. ben benieuwd :).
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 25-10-21 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:19

_Christina schreef:
KimD schreef:
Dan worden de regels aangescherpt in veel landen wat betreft dat soort kruisingen.

Heb je daar ook een bron bij?

Ik ben hier oprecht benieuwd naar, want ik heb een stafford en woon op de grens. Zodoende zou ik dit graag zelf in de gaten willen houden, want het was mij nog niet bekend. Ik heb bij houdenvanhonden niks langs zien komen, bij astch zelf niet en wat ik verder volg ook niet (ook van over de grens). Dus ik volg vast de verkeerde bronnen en zou mijn lijstje graag aanvullen met jouw bron.