Windhonden liefhebbers!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:10

Even een vraagje voor de ervaringsdeskundige...
Ace trekt eeenorm aan de riem. We hebben al vanalles geprobeerd.. Gaat dit er nog uit? Wat raden jullie aan?
Het is echt heel vervelend wandelen op deze manier.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:03

Betsy trekt ook heeel erg aan een ‘vaste’ riem. Aan de flexi is het echt nagenoeg weg. Wel altijd een tuig aan ivm de flexi, want als ze wel eens iets ziet krijgt ze geen klap op dat dunne nekje. Oh, en we hebben een flexi voor zware honden (tot 45kg ofzo?)...

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:15

Mloui schreef:
Betsy trekt ook heeel erg aan een ‘vaste’ riem. Aan de flexi is het echt nagenoeg weg. Wel altijd een tuig aan ivm de flexi, want als ze wel eens iets ziet krijgt ze geen klap op dat dunne nekje. Oh, en we hebben een flexi voor zware honden (tot 45kg ofzo?)...


Het proberen nog eens waard! Thnx

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:54

Wij hadden met de afghanen een k9 tuig om.
Dan hadden we de halsband met een lijn en diezelfde lijn zat ook vast aan dat tuig. De correctie was eerst op het tuig en in geval van nood om de nek. Ze vonden dat een heel stuk prettiger dan gewoon aan de halsband en ze trokken een stuk minder hard.

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:17

Zahra trekt juist eerder aan de flex :D Aan de gewone riem zelden. Sowieso is ze wel vrij makkelijk. Af en toe wil ze HEEL graag rennen en dan trekt ze wel wat. Maar even: "Nee Zahra, naast" is vaak voldoende.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:39

Faizah trekt niet, maar snuffelt wel tot vervelens toe aan elk grassprietje als ze de kans krijgt :roll:
Qua trekken maakt een halsband of tuigje weinig verschil. Maar als ik haar vooruit moet trekken dan wil het tuigje nog wel eens half af glijden.
Ik heb een tijdje geleden eens zelf een halsband gemaakt, dus dat vind ik sowieso leuker om die vaak te gebruiken :Y)
Afbeelding
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:53

Toby trok in het begin héél erg aan de lijn. Ik heb echt geoefend met stilstaan zodra hij ging trekken, keek hij om: doorlopen. Dat uitbouwen naar stilstaan en als hij terug kwam: doorlopen.
Inmiddels heb ik op de vaste lijn nooit meer spanning. Op de flexi soms wel - maar die hangt er ook alleen aan als we het bos of de polder in gaan en dan is er natuurlijk véél te zien, ruiken en na te jagen... Dan nog als ik ga stilstaan, komt hij terug - maar dan is hij wel minder met z'n aandacht bij mij.

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:37

Skippy01 schreef:
Toby trok in het begin héél erg aan de lijn. Ik heb echt geoefend met stilstaan zodra hij ging trekken, keek hij om: doorlopen. Dat uitbouwen naar stilstaan en als hij terug kwam: doorlopen.
Inmiddels heb ik op de vaste lijn nooit meer spanning. Op de flexi soms wel - maar die hangt er ook alleen aan als we het bos of de polder in gaan en dan is er natuurlijk véél te zien, ruiken en na te jagen... Dan nog als ik ga stilstaan, komt hij terug - maar dan is hij wel minder met z'n aandacht bij mij.



Dit heb ik wekenlang geprobeerd. Elke wandeling opnieuw. Hij kijkt niet op of om maar houd net zolang spanning op de lijn tot hij half stikt.. ‘t is n behoorlijke doorzetter.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 12:47

meisje_ schreef:
Skippy01 schreef:
Toby trok in het begin héél erg aan de lijn. Ik heb echt geoefend met stilstaan zodra hij ging trekken, keek hij om: doorlopen. Dat uitbouwen naar stilstaan en als hij terug kwam: doorlopen.
Inmiddels heb ik op de vaste lijn nooit meer spanning. Op de flexi soms wel - maar die hangt er ook alleen aan als we het bos of de polder in gaan en dan is er natuurlijk véél te zien, ruiken en na te jagen... Dan nog als ik ga stilstaan, komt hij terug - maar dan is hij wel minder met z'n aandacht bij mij.



Dit heb ik wekenlang geprobeerd. Elke wandeling opnieuw. Hij kijkt niet op of om maar houd net zolang spanning op de lijn tot hij half stikt.. ‘t is n behoorlijke doorzetter.


Oh wow, Dan is het écht een doorzetter ja! Ik vind de mijne namelijk al volhardend :')

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:28

Oh wow, Dan is het écht een doorzetter ja! Ik vind de mijne namelijk al volhardend :')[/quote]

Dat is het ook haha. Alleen word het voor mij steeds lastiger. 27weken zwanger metbehoorlijk bekkeninstabiliteit dus ben ik iets minder volhardend haha

Warboel
Berichten: 14684
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 13:37

Ik zou bij een trekkende hond echt niet zo snel kiezen voor een flexi :o

Ot trok eerst ook heel erg (en nog wel als ze ergens erg enthousiast over is) maar ik heb tot in den treuren met dr geoefend.. eerst commando “kijk” aangeleerd zodat ze mij aankijkt, vervolgens “naast” en dat gaat nu heel goed.

Zo goed zelfs:
Afbeelding

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:55

Warboel schreef:
Ik zou bij een trekkende hond echt niet zo snel kiezen voor een flexi :o

Ot trok eerst ook heel erg (en nog wel als ze ergens erg enthousiast over is) maar ik heb tot in den treuren met dr geoefend.. eerst commando “kijk” aangeleerd zodat ze mij aankijkt, vervolgens “naast” en dat gaat nu heel goed.

Zo goed zelfs:
[ [url=m/dKYRQ3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kun je vertellen hoe je dat precies hebt geoefend??

Warboel
Berichten: 14684
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 14:02

Ja “kijk” hebben we op puppycursus al aangeleerd, dat was voor je laten zitten of staan, handen hoog (met koekjes erin), commando geven en koekje erin als ze je aankijken. Als die er goed op zit kan je dus als ‘ie trekt stil gaan staan en het commando “kijk eens” geven zodat hij je aankijkt.

“Naast” heb ik aangeleerd door eerst te kunnen sturen met je handen (kan je ook oefenen door een koekje in je hand te doen en te sturen, als hij het dan goed doet koekje erin), naast je sturen en dan het commando “naast” eraan koppelen.

Als ik merk dat ze er vandoor wil gaan vraag ik Ot me aan te kijken zodat ze even op mij let ipv het interessante. Dan weer “naast”.
Nu doet ze het meestal al wel uit zichzelf of hoef ik alleen maar even “Uhm, Otje” te zeggen en loopt ze weer naast me.

Maar mijn God er zijn uuuuuuren training in gaan zitten :') maar heb er zoveel profijt van!

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:07

Warboel schreef:
Ja “kijk” hebben we op puppycursus al aangeleerd, dat was voor je laten zitten of staan, handen hoog (met koekjes erin), commando geven en koekje erin als ze je aankijken. Als die er goed op zit kan je dus als ‘ie trekt stil gaan staan en het commando “kijk eens” geven zodat hij je aankijkt.

“Naast” heb ik aangeleerd door eerst te kunnen sturen met je handen (kan je ook oefenen door een koekje in je hand te doen en te sturen, als hij het dan goed doet koekje erin), naast je sturen en dan het commando “naast” eraan koppelen.

Als ik merk dat ze er vandoor wil gaan vraag ik Ot me aan te kijken zodat ze even op mij let ipv het interessante. Dan weer “naast”.
Nu doet ze het meestal al wel uit zichzelf of hoef ik alleen maar even “Uhm, Otje” te zeggen en loopt ze weer naast me.

Maar mijn God er zijn uuuuuuren training in gaan zitten :') maar heb er zoveel profijt van!


Dit klinkt idd wel als n goeie! De kijk is bij ons ‘let op’. Als hij n andere hond of iets leuks ziet is alleen de interesse minimaal in n snoepje oid. Maar we gaan het proberen. Hier hebben we tenminste al een basis van. Thnx :D

Waar ik van iedereen te horen kreeg whippets zijn zooo makkelijk vind ik het toch pittig. Weet niet of dit aan mij ligt of dat hii gewoon een hee pittig (en nog jong uiteraard) hondje is.
Wel heel lief overigens hoor! <3 en zou echt niet zonder hem kunnen!

Warboel
Berichten: 14684
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 14:46

Heb je al eens een andere beloning dan een snoepje geprobeerd? Een bal, of een tug toy ofzo? Ot is matig geïnteresseerd in koekjes maar dr speeltjes.... doet ze alles voor :')

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:48

meisje_ schreef:
Waar ik van iedereen te horen kreeg whippets zijn zooo makkelijk vind ik het toch pittig. Weet niet of dit aan mij ligt of dat hii gewoon een hee pittig (en nog jong uiteraard) hondje is.
Wel heel lief overigens hoor! <3 en zou echt niet zonder hem kunnen!


Makkelijk is altijd subjectief ;)
Ik vind honden makkelijk, als je er makkelijk mee kunt samen leven. Maar dat maakt niet altijd dat ze ook heel makkelijk trainbaar zijn.
Toby is makkelijk (mijn podengo) omdat hij in huis echt 90% vd tijd slaapt, fijn is om mee te wandelen en er nul komma nul agressie of bijtgedrag in zit. Maar hij is niet makkelijk trainbaar.
Mijn hoefsmid heeft twee pods en een border collie. Die laatste heeft ze 'omdat ze een makkelijke hond erbij wilde'. Ik vind border collies niet makkelijk. Maar ik snap óók dat mensen een pod niet makkelijk vinden. Voor mij heeft Toby één nadeel: hij kan echt niet los ivm zijn jachtdrift. Als je kleine kinderen hebt, is dat vermoedelijk héél moeilijk, want die laten wel eens een deur open staan... Héél subjectief dus. Maar er zijn vast genoeg aspecten die je wél makkelijk vindt?

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 15:56

Warboel schreef:
Heb je al eens een andere beloning dan een snoepje geprobeerd? Een bal, of een tug toy ofzo? Ot is matig geïnteresseerd in koekjes maar dr speeltjes.... doet ze alles voor :')


Nog niet! Ook n goeie, ace houd van zn bal!
Skippy01 schreef:
meisje_ schreef:
Waar ik van iedereen te horen kreeg whippets zijn zooo makkelijk vind ik het toch pittig. Weet niet of dit aan mij ligt of dat hii gewoon een hee pittig (en nog jong uiteraard) hondje is.
Wel heel lief overigens hoor! <3 en zou echt niet zonder hem kunnen!


Makkelijk is altijd subjectief ;)
Ik vind honden makkelijk, als je er makkelijk mee kunt samen leven. Maar dat maakt niet altijd dat ze ook heel makkelijk trainbaar zijn.
Toby is makkelijk (mijn podengo) omdat hij in huis echt 90% vd tijd slaapt, fijn is om mee te wandelen en er nul komma nul agressie of bijtgedrag in zit. Maar hij is niet makkelijk trainbaar.
Mijn hoefsmid heeft twee pods en een border collie. Die laatste heeft ze 'omdat ze een makkelijke hond erbij wilde'. Ik vind border collies niet makkelijk. Maar ik snap óók dat mensen een pod niet makkelijk vinden. Voor mij heeft Toby één nadeel: hij kan echt niet los ivm zijn jachtdrift. Als je kleine kinderen hebt, is dat vermoedelijk héél moeilijk, want die laten wel eens een deur open staan... Héél subjectief dus. Maar er zijn vast genoeg aspecten die je wél makkelijk vindt?


Ja hij is thuis/achterom heel makkelijk in de omgang, geweldig makkelijk met ons zoontje. Lief naar iedereen makkelijk mee te nemen. Eigenlijk de perfecte hond inderdaad! Maar trainbaar :') :')

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:16

Warboel schreef:
Ik zou bij een trekkende hond echt niet zo snel kiezen voor een flexi :o

Ot trok eerst ook heel erg (en nog wel als ze ergens erg enthousiast over is) maar ik heb tot in den treuren met dr geoefend.. eerst commando “kijk” aangeleerd zodat ze mij aankijkt, vervolgens “naast” en dat gaat nu heel goed.

Zo goed zelfs:
[ [url=m/dKYRQ3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Snap ik helemaal! Dit was voor ons ook de laatste optie, maar Bets loopt graag wat verder vooruit dan aan een vaste lijn kan. Naast, kijk, volg, stilstaan als ze trekt... álles geprobeerd. Nu loopt ze eigenlijk standaard op zo’n 3,5 m voor ons en komt ze regelmatig even naast ons, om dan weer haar afstand te nemen. Werkt voor ons fijn.

Leandra

Berichten: 1595
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 21:30

Wij gaan volgende week langs bij een Ierse wolfshonden fokker. Zoveel zin in! Ik ken de fokker al lang dus is ook een gezelligheids bezoek maar ook om onze dochters kennis te laten maken met het ras.
Nu hebben we nog 2 katten, allebei met een gedragsprobleem, dus een pup zit er nu nog niet in. Maar over een x aantal jaar hopen we een Ier in huis te hebben :D

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 09:52

Gaaf Leandra! Zulke mooie, lieve honden. Maar dat formaat hè

Leandra

Berichten: 1595
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 16:24

Ja, ze zijn niet bepaald klein. Maar het fijne vind ik wel, en dat is eigenlijk wel bij elke windhond, dat ze binnen vaak heel rustig zijn.

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:17

Leandra schreef:
Wij gaan volgende week langs bij een Ierse wolfshonden fokker. Zoveel zin in! Ik ken de fokker al lang dus is ook een gezelligheids bezoek maar ook om onze dochters kennis te laten maken met het ras.
Nu hebben we nog 2 katten, allebei met een gedragsprobleem, dus een pup zit er nu nog niet in. Maar over een x aantal jaar hopen we een Ier in huis te hebben :D


Ff gegoogled maar wauw!! Wat een prachtige honden ook <3

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:09

Wat tof Leandra! Die staan hier ook nog wel op het wensenlijstje. Al zou ik zo graag willen dat ze een paar jaar ouder zouden worden.

Meisje: Wat heb je met Ace gedaan om hem te leren niet te trekken?
Ik heb geen geduld voor stilstaan. Als de hond trekt loop ik met lichte druk op de lijn achteruit, net zolang tot de hond weer netjes bij me is en we samen vooruit kunnen lopen. Ik beloon altijd pas bij de pas vooruit en niet voor het bij me komen. Daar krijg je van die jo-jo's van. Ik vind dit fijner dan wachten, want onze corgi ging rustig met spanning op de lijn staan en hielt dat langer voor dan ik. Door achteruit te lopen 'dwing' je ze om weer contact met je te maken i.p.v. dat ze kunnen blijven staren naar de afleiding. Ik doe dit trouwens met een gewone halsband, maar corrigeer verder niet. Lichte druk is het enige, maar geen rukken aan de lijn van mijn kant.

Ik heb ook wel met m'n handen in het haar gezeten hoor met onze corgi, maar uiteindelijk bleek het vooral aan mij te liggen. Het timen van de beloning en consequent zijn is gewoon heel belangrijk.

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 20:39

Bonna schreef:
Wat tof Leandra! Die staan hier ook nog wel op het wensenlijstje. Al zou ik zo graag willen dat ze een paar jaar ouder zouden worden.

Meisje: Wat heb je met Ace gedaan om hem te leren niet te trekken?
Ik heb geen geduld voor stilstaan. Als de hond trekt loop ik met lichte druk op de lijn achteruit, net zolang tot de hond weer netjes bij me is en we samen vooruit kunnen lopen. Ik beloon altijd pas bij de pas vooruit en niet voor het bij me komen. Daar krijg je van die jo-jo's van. Ik vind dit fijner dan wachten, want onze corgi ging rustig met spanning op de lijn staan en hielt dat langer voor dan ik. Door achteruit te lopen 'dwing' je ze om weer contact met je te maken i.p.v. dat ze kunnen blijven staren naar de afleiding. Ik doe dit trouwens met een gewone halsband, maar corrigeer verder niet. Lichte druk is het enige, maar geen rukken aan de lijn van mijn kant.

Ik heb ook wel met m'n handen in het haar gezeten hoor met onze corgi, maar uiteindelijk bleek het vooral aan mij te liggen. Het timen van de beloning en consequent zijn is gewoon heel belangrijk.


Ik heb de basispuppycursus gedaan, hier de ‘let op’ geoefend en dat zou ook bij wandelen moeten werken.. werkte niet.

Toen geoefend met stilstaan, maar zoals k hierboven beschreef kan n uur stilstaan maar hij blijft spanning op de lijn houden

Nog n nieuwe cursus gedaan waar je dmv eerst de aandacht op jou krijgen met snoepjes en dan als hij trekt, snoepje voor de neus en omdraaien. En aandacht bij jou tijdens het wandelen door veel, heeel veel snoepjes te geven. Maar niks lijkt uiteindeojk te werken tot nu toe :D

Leandra

Berichten: 1595
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 20:44

Helaas gaat het bezoek niet door. 1 van de honden is vandaag met spoed geopereerd en de komende dagen zijn cruciaal dus beter is dan om geen bezoek te hebben. Dus gaan we een andere keer.