Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 19 van de 22 [ 541 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Windhonden liefhebbers!

 
Profiel   

In mijn ervaring helpt het goed om altijd kleine 'rukjes' te geven in plaats van te trekken. Als je terug trekt (of de spanning erop houd wanneer zij trekken) gaan ze er als het ware in 'leunen' wat erg comfortabel is voor ze. De trek prikkel komt echt niet meer over. De rukjes zorgen voor spanning/geen spanning/spanning/geen spanning/etc. waardoor ze continu een prikkel/signaal krijgen. Op een gegeven moment word dit irritant en gaan ze zoeken. Zodra ze dan niet trekken (de spanning is af de riem), stop je met de rukjes. Wanneer ze wel weer trekken, geef je kleine rukjes totdat ze stoppen.

Denk aan hoe je een paard voorwaarts brengt. Je duwt niet continu met je been, maar je geeft 1 klein duwtje als signaal. Reageer je niet dan herhaal je dit signaal. Zo ook met teugel gebruik bij afremmen. Niet continu trekken, maar het stopsignaal 1x kort doorgeven daarna desnoods herhalen. Misschien is dit een super slechte vergelijking sorry!

En met rukjes bedoel ik dus echt geen rukken aan de riem, maar weet er geen betere term voor te bedenken. Het miet absoluut niet pijn doen, maar meer irritant, net als een vlieg op de kont van het paard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-21 21:53 



 
Profiel   

Als die van mij trekt (madam trekt soms flink opzij als ze aan een drol wil ruiken bv) dan houd ik de lijn even strak en laat em in een keer los.. Hondlief kiept half om, ik lig dubbel van het lachen, en zij denkt ‘hmm dit was niet zo slim, laat ik dat de komende paar dagen maar niet meer doen’.. Win-win :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 08:57 



 
Profiel   

Haha 8nnemiek _O- Doe dat bij Ot ook wel eens O:) En dan zo verontwaardigd kijken haha!

Wij gaan zondag voor het eerst naar de renbaan! Echt zo'n zin in!
Flyball seizoen is nu afgelopen helaas, afgelopen maandag heeft ze voor het eerst de hele baan in 1x gelopen :+: Zo trots!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 21:30 



 
Profiel   

Warboel schreef
Haha 8nnemiek _O- Doe dat bij Ot ook wel eens O:) En dan zo verontwaardigd kijken haha!

Wij gaan zondag voor het eerst naar de renbaan! Echt zo'n zin in!
Flyball seizoen is nu afgelopen helaas, afgelopen maandag heeft ze voor het eerst de hele baan in 1x gelopen :+: Zo trots!


Gaaf! Jammer dat ik momenteel slecht ter been ben.. waar ga je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 22:08 



 
Profiel   

Spaarndam :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 22:15 



 
Profiel   

Warboel schreef
Spaarndam :D



Ohh das ook een beetje ver om ‘ff’ te komen kijken hahah

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 06:48 



 
Profiel   

Super tof Warboel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 11:13 



 
Profiel   

Vandaag naar de renbaan geweest in Spaarndam, Ot vond het helemaal geweldig!
Ze vond de haas echt super interessant.
[ img ]

Het rennen zelf vond ze wel een beetje spannend! We zijn begonnen met een lange zijde van de renbaan zodat ze nog geen bochten hoeft te lopen, gewoon lekker spelenderwijs aanleren. Ze vindt het altijd heel spannend als ze ver bij me vandaag gaat dus de eerste keer startte ik haar zelf en ging m’n moeder dr opvangen, maar toen draaide ze halverwege om om te kijken waar ik was haha. Ze ging wel verder, maar ze tikte m’n moeder aan en draaide toen weer om om vervolgens keihard terug naar mij te rennen :D

De tweede keer heeft m’n moeder haar gestart en ik haar opgevangen en dat ging veel beter. Met Flyball was het hetzelfde, en durfde ze in het begin ook alleen maar als m’n vriend of ik bij de machine stond.
Komt allemaal wel goed dus, ze vond het in ieder geval prachtig.

[ img ]

En oh man, wat een enorme knappe honden hebben we gezien vandaag. Echt even weggedroomd bij een paar prachtige Saluki’s <3 er was ook een Saluki pup, nouuuu om op te vreten hoor. En allemaal knappe Whippets en 2 hele knappe Greys en Azawakhs... zucht <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 22:07 



 
Profiel   

<3 Geweldig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 22:27 



 
Profiel   

Gaaaaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 22:48 



 
Profiel   

Super gaaf!
Wij zijn toen ook begonnen op een kort recht stuk inderdaad, toen merkte je direct hoe zelfstandig ace was. Die dacht dikke doei ik kom echt niet terug :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 06:44 



 
Profiel   

Haha herkenbaar :') Faizah deed ook eerst alleen een recht stuk, maar had met gemak in een keer de hele baan kunnen doen. Die vond de haas of ons op het einde ook totaal niet interessant meer en rende zo door naar de kantine en de andere honden :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 07:35 



 
Profiel   

Hahah ja Otje is echt een zachtgekookt ei wat dat betreft, die wil altijd mammie in de buurt hebben :') maar maakt mij verder niet uit, we doen het gewoon lekker voor de lol en wil dat zij er ook plezier in heeft.

Gaan jullie nog steeds wel eens naar de renbaan? Misschien een x een bokt meeting doen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 12:54 



 
Profiel   

Warboel schreef
Hahah ja Otje is echt een zachtgekookt ei wat dat betreft, die wil altijd mammie in de buurt hebben :') maar maakt mij verder niet uit, we doen het gewoon lekker voor de lol en wil dat zij er ook plezier in heeft.

Gaan jullie nog steeds wel eens naar de renbaan? Misschien een x een bokt meeting doen :P


Ja leuk!
Ik moet eerst ff bevallen :P
Erna ben ik van de partij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 13:33 



 
Profiel   

Leuk idee Warboel! Ik vraag me af of pip überhaupt wil lopen. Maar proberen kan altijd :p

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-21 15:21 



 
Profiel   

Ik schop dit topic even omhoog,

Hoe gaat het met alle hondjes hier?
Pip en ik zijn met een cursus Hoopers begonnen. Tot grote hilariteit van medecursisten. Pip vind het namelijk spannend en als ze iets spannend vind wil je alleen maar achter mij aan sjokken. De teckel in de groep is dus sneller door een parcoursje dan zij :p

Gelukkig gaat het wel steeds beter. De 2e les liep ze al een stuk sneller en ik denk dat ik haar bij les 6 niet meer bij kan houden :)

En verder nog een ander voorzichtig leuk nieuwtje, dit najaar komt er misschien gezinsuitbreiding <3
Ik ben voorzichtig rond aan het kijken naar een pup erbij en eigenlijk veel sneller dan verwacht zijn er al wat kanshebbende nestjes beschikbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 10:53 



 
Profiel   

Bonna schreef
Ik schop dit topic even omhoog,

Hoe gaat het met alle hondjes hier?
Pip en ik zijn met een cursus Hoopers begonnen. Tot grote hilariteit van medecursisten. Pip vind het namelijk spannend en als ze iets spannend vind wil je alleen maar achter mij aan sjokken. De teckel in de groep is dus sneller door een parcoursje dan zij :p

Gelukkig gaat het wel steeds beter. De 2e les liep ze al een stuk sneller en ik denk dat ik haar bij les 6 niet meer bij kan houden :)

En verder nog een ander voorzichtig leuk nieuwtje, dit najaar komt er misschien gezinsuitbreiding <3
Ik ben voorzichtig rond aan het kijken naar een pup erbij en eigenlijk veel sneller dan verwacht zijn er al wat kanshebbende nestjes beschikbaar.


Haha klinkt grappig! Ik ken dat zelf niet? Soort aguility?
Ah puppy’s <3 wat voor eentje word het?



Hier gaat het goed. Ace is nu 11 maanden en luistert heel soms al :')
Wandelen aan flexriem is voorlopig (tot ik niet meer zwanger) de goede oplossing geweest. Erna ook weer oefenen met loslopen en hopelijk weer eens naar de renbaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 12:06 



 
Profiel   

Haha dat ging bij Otje met Flyball hetzelfde :')
Steeds maar bij mammieeeee in de buurt geplakt blijven (lees; tegen m’n been aan), mocht ik zelf over die hekjes springen :Y) maar toen ze het eenmaal door had durfde ze wel. Dus komt vast goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 19:31 



 
Profiel   

tempura schreef
In mijn ervaring helpt het goed om altijd kleine 'rukjes' te geven in plaats van te trekken. Als je terug trekt (of de spanning erop houd wanneer zij trekken) gaan ze er als het ware in 'leunen' wat erg comfortabel is voor ze. De trek prikkel komt echt niet meer over. De rukjes zorgen voor spanning/geen spanning/spanning/geen spanning/etc. waardoor ze continu een prikkel/signaal krijgen. Op een gegeven moment word dit irritant en gaan ze zoeken. Zodra ze dan niet trekken (de spanning is af de riem), stop je met de rukjes. Wanneer ze wel weer trekken, geef je kleine rukjes totdat ze stoppen.

Denk aan hoe je een paard voorwaarts brengt. Je duwt niet continu met je been, maar je geeft 1 klein duwtje als signaal. Reageer je niet dan herhaal je dit signaal. Zo ook met teugel gebruik bij afremmen. Niet continu trekken, maar het stopsignaal 1x kort doorgeven daarna desnoods herhalen. Misschien is dit een super slechte vergelijking sorry!

En met rukjes bedoel ik dus echt geen rukken aan de riem, maar weet er geen betere term voor te bedenken. Het miet absoluut niet pijn doen, maar meer irritant, net als een vlieg op de kont van het paard.


Ik ben geen voorstander van rukjes of anderszins corrigeren, ook al is het niet hard en ook al weet ik dat het soms "makkelijk" is om te doen.
Helaas is het zo dat honden vaak pas geleerd wordt dat ze niet moeten trekken, als ze het al doen.
Je kunt ontspannen aan de riem lopen ook áánleren (ipv iets afleren) dmv clickertraining.
Liefst van jongs af aan als ze überhaupt leren om aan de riem te lopen.

Het kost tijd en moeite, maar ik vind het prettiger. En ik geloof ook dat een hond ijveriger en beter leert voor iets positiefs, dan voor het vermijden van iets negatiefs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 20:42 



 
Profiel   

Wij gaan zondag bij de Ierse wolfshonden kijken! Zoveel zin in! En dan beslissen of we nu al op de wachtlijst willen of toch nog even wachten. Dit ook ivm onze katten. Maar eerst zondag lekker knuffelen! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 19:22 



 
Profiel   

<3 ohhh een dagje met gigantische knuffels <3 heel veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 19:33 



 
Profiel   

@Meisje: Hoopers kun je inderdaad een beetje met behendigheid vergelijken, al moeten ze niet over hindernissen springen maar juist door poortjes lopen.
De pup zou weer een whippet worden. Ditmaal een uit renlijnen.

@warboel Toen we haar net hadden heb ik met pip Sport en spel gedaan. Daar vond ze alle vreemde objecten ook heel eng. Toen ben ik ook alles voor gaan doen(eerst zelf ergens op/over en dan zij) en dat werkte echt heel goed.

@Leandra Ierse wolfshonden zijn echt mijn droom. Veel plezier met knuffelen! Ik zou het knap vinden als je nog kan wachten nadat je bent wezen kijken :p

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 15:09 



 
Profiel   

Leandra schreef
Wij gaan zondag bij de Ierse wolfshonden kijken! Zoveel zin in! En dan beslissen of we nu al op de wachtlijst willen of toch nog even wachten. Dit ook ivm onze katten. Maar eerst zondag lekker knuffelen! <3



Oh geweldig! Je mag best heel veel foto’s sturen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 18:54 



 
Profiel   

De ervaring in onze familie is dat windhonden (in ons geval deerhounds, saluki en whippets) heel goed gaan met eigen katten in huis, Vreemde katten buiten is ander verhaal. Veel plezier met het bezoek aan de Ieren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-21 23:08 



 
Profiel   

Karina schreef
De ervaring in onze familie is dat windhonden (in ons geval deerhounds, saluki en whippets) heel goed gaan met eigen katten in huis, Vreemde katten buiten is ander verhaal. Veel plezier met het bezoek aan de Ieren!


Ik ben er ook niet bang voor dat de hond niet met de katten kan. Wij hebben alleen 2 katten met een gedragsprobleem en het kan wel stress opleveren als de situatie verandert. Bij 1 kat zou het wel kunnen, bij de ander levert het waarschijnlijk zoveel stress op dat hij er lichamelijke klachten van krijgt. Nu is het wel zo dat deze kat al wat kwakkel met zijn gezondheid, ze zijn bijna 14, dus hoe lang hij het nog volhoudt weet ik niet.
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 02:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 19 van de 22 [ 541 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen