Windhonden liefhebbers!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 02:18

Voor diegenen met paarden hier; Hoe combineren jullie windhond en paard?

Ben benieuwd of er mensen zijn die de honden meenemen naar stal en hoe dat dan gaat, of dat de honden gewoon thuisblijven?

Heb nu geen paard, hond gaat soms mee naar de manege als mijn vriend op hem kan letten aan de lijn. Zou niet weten hoe je het moet doen als je een eigen paard hebt en af en toe de windhonden meeneemt. (vanwege jachtinstinct, slecht luisteren en stressgevoelig.)

Ik denk zelf dat ik m thuis zou laten.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 08:45

tempura schreef:
Voor diegenen met paarden hier; Hoe combineren jullie windhond en paard?

Ben benieuwd of er mensen zijn die de honden meenemen naar stal en hoe dat dan gaat, of dat de honden gewoon thuisblijven?

Heb nu geen paard, hond gaat soms mee naar de manege als mijn vriend op hem kan letten aan de lijn. Zou niet weten hoe je het moet doen als je een eigen paard hebt en af en toe de windhonden meeneemt. (vanwege jachtinstinct, slecht luisteren en stressgevoelig.)

Ik denk zelf dat ik m thuis zou laten.


Toby gaat bijna elke dag mee, maar wel aangelijnd. Als ik van het erf af ga (buitenrit) laat ik hem thuis, maar meestal ligt hij te slapen in de stal tijdens het rijden, of ligt hij langs de rand vd bak aangelijnd en jaagt hij wat op muisjes en sprinkhanen. Tijdens de stalklusjes is hij altijd bij mij - tenzij hij wordt geconfisqueerd voor knuffels door een van de kinderen op stal, of een stalgenootje, of de staleigenaar. Want die zijn allemaal nogal gek op hem :j

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 08:57

tempura schreef:
Voor diegenen met paarden hier; Hoe combineren jullie windhond en paard?

Ben benieuwd of er mensen zijn die de honden meenemen naar stal en hoe dat dan gaat, of dat de honden gewoon thuisblijven?

Heb nu geen paard, hond gaat soms mee naar de manege als mijn vriend op hem kan letten aan de lijn. Zou niet weten hoe je het moet doen als je een eigen paard hebt en af en toe de windhonden meeneemt. (vanwege jachtinstinct, slecht luisteren en stressgevoelig.)

Ik denk zelf dat ik m thuis zou laten.


Die van mij gaat ook mee als ik op stal blijf, ze loopt los op het erf, maar ze volgt me als een schaduw dus dat is makkelijk. Als ik ga rijden zit ze met warm weer naast de bak en met minder warm weer zit ze in de auto (daar gaat haar voorkeur ook naar uit). Als ik in het land loop dan gaat ze wel eens achter een haas aan, meestal laat ik d'r even "coursen" en roep ik d'r terug als ze te ver weg gaat. En ja ze komt ook terug :+

Moondust

Berichten: 261
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:37

Skippy01 schreef:
Vind ik ook wel heel gemeen hoor, een hertje vangen en daar mee gaan wandelen _O- :')
Welkom! :D


Maar die hertjes zijn zo leuk als huisdier! :')
Dankje!

tempura schreef:
Voor diegenen met paarden hier; Hoe combineren jullie windhond en paard?

Ben benieuwd of er mensen zijn die de honden meenemen naar stal en hoe dat dan gaat, of dat de honden gewoon thuisblijven?

Heb nu geen paard, hond gaat soms mee naar de manege als mijn vriend op hem kan letten aan de lijn. Zou niet weten hoe je het moet doen als je een eigen paard hebt en af en toe de windhonden meeneemt. (vanwege jachtinstinct, slecht luisteren en stressgevoelig.)

Ik denk zelf dat ik m thuis zou laten.


Op dit moment laat ik Nacho thuis als ik ga rijden, omdat mijn buitenrijgebied aanlijnplicht heeft. Dat vind ik te onhandig vanaf mijn paard. Als hij los zou kunnen, zou ik het wel aandurven. Hij blijft netjes bij paardenhoeven uit de buurt, jaagt niet en komt als ik hem roep. Met stalklusjes en wandelen gaat hij ook gezellig mee.

Afbeelding

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:40

Moondust schreef:
Late to the party, maar mag ik me hier ook melden? Topic naar mijn hart dit, wat leuk om al die foto’s te zien! Vorig jaar zomer gekozen voor een whippet en sindsdien helemaal “om” en windhondenfan. We hebben alweer plannen voor een tweede :D Dit is Nacho, onze whippet man van bijna anderhalf:

[ [url=m/8UKVRE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bDLLAM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nzderI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op straat inderdaad ook wel bekend als “die snelle”, “hazewindhond”, “zo’n hond uit Spanje”. Kinderen zien er zelfs hele andere diersoorten in. Laatst in het bos door een jochie aangesproken met “waarom heb jij een hertje bij je?” Hij vond het waarschijnlijk heel onbeleefd dat ik daar zomaar een touwtje om had gedaan :))


Hahaha _O-
Wat een leuke hond! Ja volgens mij is het een kwestie van tijd om er een tweede bij te nemen <3
Is/was hij makkelijk op te voeden, of typisch Oostindisch doof...? :D

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:55

Charley was vroeger heel bang van paarden terwijl we haar als pup al hadden en meenamen. Nu we een stuk meer paarden hebben en op een eigen stuk staan gaat ze vaker mee en is ze niet meer zo bang. Alleen voor mijn fjord :') Mijn arabier jaagt ze soms wat op want die gaat zo lekker hard. := Gelukkig vind hij dat ook wel een leuk spelletje maar we proberen het te minimaliseren :+

Afbeelding

Dit is Charley in onze wei. Onze paarden lopen 24/7 buiten dus ze moet er ook wel tussendoor lopen.

Moondust

Berichten: 261
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:04

Nikass, dankjewel! Jouw mixje is ook echt leuk!
Wij wisten inderdaad al heel snel dat het niet bij één zou blijven. Er zijn gewoon zoveel argumenten voor een tweede: ze verharen toch niet, ze nemen toch niet veel ruimte in op de bank... O:)

Ik vond het opvoeden echt meevallen! We zijn als pup zo snel mogelijk begonnen met loslopen en terug roepen, en dat heeft hij eigenlijk vanaf het begin goed gedaan. Wat wel veel tijd kostte was het alleen zijn, dat hebben we heel langzaam op moeten bouwen. En netjes naast lopen aan de riem is nu nog steeds een dingetje. Hij vindt gewoon dat mensen veel te langzaam lopen :D Hebben meer mensen daar last van met hun windhond?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:11

Moondust schreef:
Nikass, dankjewel! Jouw mixje is ook echt leuk!
Wij wisten inderdaad al heel snel dat het niet bij één zou blijven. Er zijn gewoon zoveel argumenten voor een tweede: ze verharen toch niet, ze nemen toch niet veel ruimte in op de bank... O:)

Ik vond het opvoeden echt meevallen! We zijn als pup zo snel mogelijk begonnen met loslopen en terug roepen, en dat heeft hij eigenlijk vanaf het begin goed gedaan. Wat wel veel tijd kostte was het alleen zijn, dat hebben we heel langzaam op moeten bouwen. En netjes naast lopen aan de riem is nu nog steeds een dingetje. Hij vindt gewoon dat mensen veel te langzaam lopen :D Hebben meer mensen daar last van met hun windhond?


Nope, maar Toby is maar 42cm en ik loop van nature heel stevig door :j
Ik vind zelf altijd dat andere mensen langzaam lopen, dus ik snap die honden wel heel goed die dat ook vinden :')
Soms gaat Toby wel nóg harder lopen, maar als ik dan ga stil staan, denkt hij 'oh ja!' en komt hij weer naast mij lopen. Enige wanneer hij echt vooruit wil blijven is als hij kraaien heeft gespot, of konijnen of eekhoorns. Dan krijg ik de aandacht echt niet meer terug en kan ik echt elke paar passen stil gaan staan...

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:23

Ik vind whippets (en andere windhonden overigens) prachtig en leuk maar ik weet niet of er nog een volgende windhond komt. Vroeger hadden we maar 1 paard en gingen we 1x pd naar een pensionstalling om te rijden en dat was het. Dan kon ze makkelijk alleen blijven. Nu we vijf paarden op een eigen stukje hebben is ze te vaak alleen voor ons idee maar echt geschikt als stalhond is ze ook niet. Ze heeft het koud (zelfs met een jasje :+ ) en durft te jagen.

De volgende hond wordt waarschijnlijk toch iets meer 'stalhond'. Al blijven ze echt fantastisch :))

Cassia

Berichten: 1726
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: omg. Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:23

Die van mij (is wel geen hele windhond, Podengo mix) kan gewoon mee naar de paarden en zelfs los mee op buitenrit :D
Afbeelding
Afbeelding

Heeft helemaal geen schrik van paarden maar wil ze ook niet opjagen, ideaal dus!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:27

Mijn mixje is ontzettend makkelijk aan de lijn. Lief, zachtaardig en bescheiden. Ziet ze een enge hond dan wil ze wel eens even blaffen, maar ze is heel makkelijk weer af te leiden met een koekje, want eten staat met stip op nummer één voor haar. Y)(^)

Ik heb haar vanaf de leeftijd van vier maanden en ze loopt vanaf de eerste dag los. Ze heeft ook vanaf de eerste dag besloten dat ze mij onvoorwaardelijk trouw is en me niet uit het oog verliest. :knuffel:

Nou ja, nu op volwassen leeftijd durft ze wel achter een haas aan in goed vertrouwen dat ik wel even op haar wacht (wat ik ook doe), maar ze gaat liever niet met een oppas ofzo mee. Graag altijd met mij. En thuis kan ze zich heerlijk opkrullen in haar warme mandje en met een diepe zucht in slaap vallen. Liefst in de aanwezigheid van mij. Maar ze kan ook alleen thuis zijn.

Wij hebben paarden aan huis gehad en zij liep door de paddock en wei. Nam af en toe een paardenmest- ontbijtje maar ging nooit achter de paarden aan. Bemoeide zich niet echt met ze.
Alleen als ik ga rijden (en heb haar geleerd dat ze dan uit de bak moet blijven) dan scharrelt ze wat rond en houdt me intussen in de gaten. Zodra ik ga stappen komt ze de bak in en drentelt achter me aan. Ze mag namelijk mee uitstappen en een stukje mee de polder in. En tja, ze heeft alleen niet begrepen dat stappen niet altijd uitstappen is. Maar dat kan ik haar niet kwalijk nemen. :D

Ze is ook altijd meegegaan naar pensionstallen en zolang daar geen katten lopen gedraagt ze zich voorbeeldig. Ze laat de paarden met rust.
Wat betreft de katten vind ik dat ik te laks ben geweest in haar opvoeding. Maar ik weet niet 100% zeker of ze er met een betere opvoeding niet achteraan had gewild.

Ik heb een border collie gehad en nu nog steeds een (werk)herder en die zijn een stuk pittiger met de paarden, want die zien werk en willen de paarden graag drijven. Ook zijn ze veel meer onverschrokken.

Nou is mijn hond een mixje en vast niet representatief voor iedere windhond. Maar ik herken in haar veel van de karakter beschrijving van de whippet en silken. Dus ik kan me zo voorstellen dat die ook goed met paarden te houden zijn.

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:04

Moondust schreef:
Nikass, dankjewel! Jouw mixje is ook echt leuk!
Wij wisten inderdaad al heel snel dat het niet bij één zou blijven. Er zijn gewoon zoveel argumenten voor een tweede: ze verharen toch niet, ze nemen toch niet veel ruimte in op de bank... O:)

Ik vond het opvoeden echt meevallen! We zijn als pup zo snel mogelijk begonnen met loslopen en terug roepen, en dat heeft hij eigenlijk vanaf het begin goed gedaan. Wat wel veel tijd kostte was het alleen zijn, dat hebben we heel langzaam op moeten bouwen. En netjes naast lopen aan de riem is nu nog steeds een dingetje. Hij vindt gewoon dat mensen veel te langzaam lopen :D Hebben meer mensen daar last van met hun windhond?

Nee dat hebben wij met Zahra niet. Zahra past zich volledig aan, aan mijn tempo. Als dat dus met mijn 3 jarige dochtertje is, sjokt ze wat mee. Super braaf, met een slappe lijn.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:27

Moondust schreef:
Nikass, dankjewel! Jouw mixje is ook echt leuk!
Wij wisten inderdaad al heel snel dat het niet bij één zou blijven. Er zijn gewoon zoveel argumenten voor een tweede: ze verharen toch niet, ze nemen toch niet veel ruimte in op de bank... O:)

Ik vond het opvoeden echt meevallen! We zijn als pup zo snel mogelijk begonnen met loslopen en terug roepen, en dat heeft hij eigenlijk vanaf het begin goed gedaan. Wat wel veel tijd kostte was het alleen zijn, dat hebben we heel langzaam op moeten bouwen. En netjes naast lopen aan de riem is nu nog steeds een dingetje. Hij vindt gewoon dat mensen veel te langzaam lopen :D Hebben meer mensen daar last van met hun windhond?


Ik herken het wel een beetje maar vind het niet typisch windhond. Eigenlijk alle honden hebben van nature een veel hoger wandeltempo dan wij mensen. Zelfs mijn bejaarde vlinderhondkruising loopt met een goede dag nog harder dan wij.
Verder is het vooral en kwestie van aandacht blijven geven aan wandelen zonder trekken. Ze willen bij ons allemaal wel eens trekken. Maar ik wens niet voortgesleurd te worden.
Pippa heeft het meest moeite daarmee als er katten of konijnen in zicht zijn, maar kan zich ook het beste aanpassen. Die loopt braaf mee met een jong kind. Dat hoef ik met de corgi niet te proberen.

Moondust

Berichten: 261
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:15

Goed om te horen dat het aan de riem lopen bij de meesten hier gewoon goed gaat!

Nacho sleurt ons niet voort, zo erg is het gelukkig niet. Als we iets lekkers bij ons hebben gaat het zelfs voorbeeldig. Maar hebben we het niet, dan is de aandacht gauw ergens anders en moeten we inderdaad stil staan enz. om zijn aandacht weer te krijgen. Ik zie hem nog niet zo snel met een driejarig kind braaf meelopen bijvoorbeeld :D Misschien een kwestie van volhouden hoor, hij is natuurlijk nog een jonge hond.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:27

Oh, maar ik geef Toby's riem ook echt niet aan een kind hoor. Hij is braaf aan de riem, maar als hij een vogel ziet, springt hij dus wel eens naar voren. Met een snelheid en kracht die een kind niet gaat opvangen. Maar in principe loopt hij wel braaf. Heb véél meer werk aan wandelen met de hond van mijn ouders, die wil alleen maar voorop lopen, en hangt zichzelf rustig half op om maar voor Toby te blijven. Die moet ik veel meer begeleiden, sturen en corrigeren met wandelen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:36

Lijkt me sowieso geen goed plan om een kind te laten lopen met een hond, welke hond dan ook ;)

Gitta_

Berichten: 279
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:33

Nacho. <3


Bondi loopt wel braaf mee aan de riem, maar niet met een boogje in de lijn. Hij vind het altijd wel prettig om in direct contact te staan met de hand, maar trekt daarin niet. Louis daarentegen gaat nog alle kanten op haha, maar ik verwacht ook nog niet zo veel van hem met amper 6/7 maanden levenservaring. Hij loopt braaf naast je als je een snoepje in de hand hebt, maar kan ook nog zo heerlijk compleet afgeleid zijn van alles wat er om hem heen gebeurt. :D Zo vrij en onbevangen, ik hoop dat het nog lang zo blijft.

Moondust

Berichten: 261
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:54

Skippy01 schreef:
Oh, maar ik geef Toby's riem ook echt niet aan een kind hoor. Hij is braaf aan de riem, maar als hij een vogel ziet, springt hij dus wel eens naar voren. Met een snelheid en kracht die een kind niet gaat opvangen. Maar in principe loopt hij wel braaf. Heb véél meer werk aan wandelen met de hond van mijn ouders, die wil alleen maar voorop lopen, en hangt zichzelf rustig half op om maar voor Toby te blijven. Die moet ik veel meer begeleiden, sturen en corrigeren met wandelen.


Oh ik bedoelde niet letterlijk het kind de riem geven hoor! ;) Dat zou hier inderdaad ook geheid mis gaan bij de eerste de beste vogel/kat/eekhoorn in zicht. Ik bedoelde qua kind-wandeltempo als reactie op Limoen enz. Daar zou Nacho echt voor geen meter rekening mee houden. :D Het ‘veel werk’ is wel herkenbaar!

Gitta_ schreef:
Nacho. <3


Bondi loopt wel braaf mee aan de riem, maar niet met een boogje in de lijn. Hij vind het altijd wel prettig om in direct contact te staan met de hand, maar trekt daarin niet. Louis daarentegen gaat nog alle kanten op haha, maar ik verwacht ook nog niet zo veel van hem met amper 6/7 maanden levenservaring. Hij loopt braaf naast je als je een snoepje in de hand hebt, maar kan ook nog zo heerlijk compleet afgeleid zijn van alles wat er om hem heen gebeurt. :D Zo vrij en onbevangen, ik hoop dat het nog lang zo blijft.


Oh heerlijk inderdaad, zo’n door van alles totaal gefascineerde pup <3 Nacho blijft in ieder geval lekker lang in die fase haha!

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:26

Wat een leukerd die Nacho <3

Paarden hier aan huis, met wat pensionpaarden erbij, maar mijn honden lopen bijna nooit los op het terrein (wel op hun eigen afgesloten deel van terrein natuurlijk) en van honden van pensionklanten wil ik ook dat ze aangelijnd blijven. Maar dat heeft er ook mee te maken dat we ook koeien, geiten en kippen hebben en het daarvoor ook veilig moet blijven. We lopen hier wel heel luxe zo van het terrein af het hondenlosbos in dus zo kunnen pensionklanten ook hun hond makkelijk mee het bos in nemen naast paard.

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 00:41

Afbeelding
Wat een leuk topic. Ik heb 2 podencos. Zou graag nog een puppy willen. Maar weinig fokkers in Nederland
Ze kunnen helaas niet los.

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 06:46

Ik weet een nest in Noorwegen te liggen.. :=
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 07:43

In Scandinavië zijn ze inderdaad behoorlijk populair. Ik weet dat de PPP (Portugese podengo pequeno) in Finland echt enorm aan populariteit wint de laatste jaren. De ibicenco doet het in de VS ook goed. Maar ja, importeren moet je wel echt willen, want dan krijg je ze natuurlijk later, wat het trainen van recall nog lastiger maakt ;)
We hadden in NL een fokker van podengo medio, maar die is volgens mij naar Duitsland verhuisd en geen idee of er nu in NL nog iemand zit. Als ik voor een pod van een fokker zou gaan, zou dat een PPP zijn, maar dat moet je willen natuurlijk, dat is maar 5kg hond ;)

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:03

Mariska_28 schreef:
Ik weet een nest in Noorwegen te liggen.. :=
[ [url=m/1KWdqb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wauw!
Zit inderdaad een beetje met die 15 weken...
ik wacht nog even af..

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:48

Zijn er hier mensen bekend met greyhound fokkers trouwens? Voor de volgende greyhound zou ik graag een pup willen hebben ipv een rescue, maar deze zijn echt onvindbaar!

Vraag me ook soms af wat er met het ras gebeurt als de renbanen sluiten,... of er dan nog wel gepassioneerde fokkers zijn die dit mooie ras in stand willen houden omdat het gewoon zulke gezonde en vriendelijke huisdieren zijn, die niet alléen voor de racesport moeten bestaan.

Hetzelfde met galgos eigenlijk.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:15

Maar galgos worden ook nog 'gewoon' voor de jacht gebruikt in Spanje, dus als renbanen sluiten hebben die nog een functie. Ik zie ze in Spanje nog niet zo een twee drie stoppen met jagen...
Ik ben misschien te optimistisch, maar ik denk wel dat er altijd liefhebbers zullen zijn voor greyhounds, dus zolang er onder die liefhebbers mensen bereid zijn ook te fokken, sterven ze zomaar niet uit hoor. Dan krijgen ze gewoon een 'nieuwe taak'. Dat zie je bij veel rassen gebeuren toch? Zo heel veel terriers zijn er ook niet meer echt bezig met vossen en dassen uit holen jagen, en hoewel ratten vangen nog wel gebeurt, is dat ook op veel kleinere schaal. En toch zie je op iedere hoek van de straat wel een terrier - hoewel sommige rassen daarvan wel 'vulnerable' zijn en door liefhebbers in stand worden gehouden.