Windhonden liefhebbers!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:36

Bij ons in de buurt heeft iemand een pup uit Duitsland gehaald.
Ken ook iemand die met galgo’s fokte, maar daar verdiende ze niets aan dus ze heeft nu commerciëlere honden. Galgo’s worden namelijk teveel uit Spanje gehaald.

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 19:43

Ja galgo’s kan je zo op bestelling uit Spanje laten komen |(
Otje en ik hebben een bijpassende onesie :):) voor het pyjama kerst diner dit jaar _O-
Afbeelding
Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:45

gr_roos schreef:
Bij ons in de buurt heeft iemand een pup uit Duitsland gehaald.
Ken ook iemand die met galgo’s fokte, maar daar verdiende ze niets aan dus ze heeft nu commerciëlere honden. Galgo’s worden namelijk teveel uit Spanje gehaald.


Dan zat de liefde voor het ras ook wel erg diep :') :n
Podengo's worden ook uit het buitenland gehaald (de mijne inclusief), maar ik snap ook heel goed waarom iemand voor een fokker kiest en een pup uitzoekt. Ook als er van dat ras genoeg in asiels zitten. Het 'importeren' gebeurt veelal op idealistische gronden, of, zoals bij mij: op dat moment een oudere pup/ puber zoeken ipv een jonge pup. Maar een pup van acht of tien weken heeft natuurlijk ook enorme voordelen :j

foxytoffee

Berichten: 128
Geregistreerd: 14-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 19:49

Warboel schreef:
Ja galgo’s kan je zo op bestelling uit Spanje laten komen |(
Otje en ik hebben een bijpassende onesie :):) voor het pyjama kerst diner dit jaar _O-
[ [url=m/0eVrQQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/R0dx0j.jpg]Afbeelding[/url] ]



Waar heb je die vandaan!? _/-\o_ *\o/* <3 <3 geweldig!

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 20:04

Hunkemöller! _O- echt geniaal, ik had het online besteld en in de winkel afgehaald en volgens mij hebben nog meer klanten die er stonden ook gelijk een bijpassende onesie voor zichzelf en hun hond besteld :') zei al tegen die verkoopster, normale meisjes kopen sexy ondergoed bij jullie en ik haal een grote tas hier af gevuld met bijpassende onesies voor mezelf en mn hond :')
Ik heb deze voor Ot en mij: https://www.hunkemoller.nl/onesie-fleec ... 70220.html

Hier staan ze allemaal: https://www.hunkemoller.nl/nachtmode/onesie

Maar ze hebben er nog meer, ook panterprint en kerstprint {:)

Isabel_k

Berichten: 4769
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:07

Oh briljant. Ik heb gelijk op de site gekeken maar mijn maat is er niet meer :(

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 20:09

Oh balen! Ze zijn denk ik ook keihard gegaan afgelopen weekend... ik had m vorige week ergens besteld := blij dat ik er niet over nagedacht heb maar ‘m gewoon gelijk besteld heb :')

Moondust

Berichten: 261
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:41

Bluebeauty, ik vind podenco’s zúlke prachtige honden! Ik hoor vaak dat ze een behoorlijk eigenzinnig karakter hebben, die van jou ook?

Tempura, dit vroeg ik me laatst ook af!
De fokkers van Nacho zeiden ons dat zij merkten dat de vraag naar whippet pups de laatste jaren wat meer “in opkomst” is. Ik hoop stiekem dat dat een beetje voor windhonden in het algemeen geldt. Misschien dat we dan nog eens een greyhound of galgo pup bij een Nederlandse fokker kunnen vinden.

Oh Warboel, fantastisch die kerst outfit van jullie! _/-\o_

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 07:44

Moondust schreef:
Bluebeauty, ik vind podenco’s zúlke prachtige honden! Ik hoor vaak dat ze een behoorlijk eigenzinnig karakter hebben, die van jou ook?

Tempura, dit vroeg ik me laatst ook af!
De fokkers van Nacho zeiden ons dat zij merkten dat de vraag naar whippet pups de laatste jaren wat meer “in opkomst” is. Ik hoop stiekem dat dat een beetje voor windhonden in het algemeen geldt. Misschien dat we dan nog eens een greyhound of galgo pup bij een Nederlandse fokker kunnen vinden.

Oh Warboel, fantastisch die kerst outfit van jullie! _/-\o_


De vraag was niet aan mij gericht uiteraard, maar ik denk niet eens dat eigenzinnig de beste omschrijving is. Pods hebben zo'n enorm diepgeworteld instinct dat ze daar altijd eerst op vertrouwen. Jachtinstinct is natuurlijk de bekendste, maar überhaupt vertrouwen ze enorm op hun instinct. Ze zijn verder super lief en zacht en vinden hun mensen echt super tof in mijn ervaring. Die van mij WIL ook best wel braaf zijn en luisteren, maar hij vindt ook wel dat dingen op zijn manier doen gewoon het beste idee ever is. Dat kun je eigenwijs noemen, ik noem dat meestal 'street smarts' :') Eigenwijs vind ik onze Doodle meer. Die steekt soms gewoon moedwillig een middelvinger op zogezegd. Dát heb ik Toby nog niet zien doen, die is gewoon overtuigd van zijn instinct. Maar dat instinct zorgt wel dat hij in NL écht niet los kan - althans, niet zoals ik woon: woonwijken en bos, daar is gevaar van drukte en verkeer aan de ene kant en altijd iets te jagen aan de andere.
In huis is hij dan weer een geweldige mix tussen katachtige en hond. Hij wil warm, hoog en zacht liggen, maar is ook super 'velcro', als in: plakt aan mij. Daarnaast ook super communicatief. Als hij iets bedacht heeft, gaat hij heel ver om je dat duidelijk te maken. Met geluid, gebaren, door met dingen aan te komen. Ik heb hem bijv nooit geleerd de post te halen. Maar ja, de post viel wel op zijn kussen: hop, hij kwam het zo brengen. En met een hoop prijzen en knuffelen, brengt hij nu de post steeds. En ik ken meer pods die zo functioneren. Toby is overigens Portugees (en vermoedelijk niet zuiver) - Portugezen schijnen nog iets meer overtuigd van hun eigen gelijk te zijn dan Spanjaarden van wat ik hoor van mensen die beide hebben.

foxytoffee

Berichten: 128
Geregistreerd: 14-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 08:27

Warboel schreef:
Oh balen! Ze zijn denk ik ook keihard gegaan afgelopen weekend... ik had m vorige week ergens besteld := blij dat ik er niet over nagedacht heb maar ‘m gewoon gelijk besteld heb :')


Ik heb ze zojuist besteld! *\o/* *\o/* ben zo benieuwd!

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 10:17

Nice! :D

Ot is in haar feestoutfit vandaag **\O/**
Afbeelding

bluebeauty
Berichten: 568
Geregistreerd: 12-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:24

Gefeliciteerd warboel! Ot is echt heeel leuk!

Ik heb deze podenco’s nu bijna 3 jaar. Ze zijn nu 10 jaar. 1 is gefokt in Nederland en de andere is er later uit Spanje bijgekomen. Ik vind ze heel rustig. Misschien omdat ze al iets ouder zijn.
Ze zijn heel rustig, tussen het wandelen door liggen ze de hele dag op hun kussen. Ze zijn gevoelig en heeeel lief.
Inderdaad een heftig instinct. Buiten zijn ze soms best pittig. Steeds op zoek naar muisjes in de bermen.. als ze een haas of een ree zien, moet ik ze heel goed vasthouden. Ze kunnen echt niet los.
Ik loop veel met ze. Ongeveer 2 uur per dag. Ik verneem ook dat ze dat nodig hebben.
We hebben sindskort een hek laten plaatsen van 1.80 hoog. Heel duur... maar zooo fijn. Ze kunnen heel hoog springen. Ik hoor zelfs van iemand die ook podencos heeft dat hij het hek 1.20 hoog heeft...
Ik vind het een fantastisch ras... ze zien er ook zo grappig uit met de oren...
veel verschillende “gezichtsuitdrukkingen”
Commandos doen ze inderdaad niet altijd wat op..
Ik laat ze niet alleen in de woonkamer. Dan gaan ze op naar eten en trekken ze de prullenbak omver bijvoorbeeld

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:10

@bluebeauty ik vind die van mij ook rustig in huis ja :j
De eerste drie jaar niet, laat volwassen, maar sindsdien wel. Kan uuuuuuren slapen :)
Toby kan overigens wel alleen in de woonkamer inmiddels, dan gaat hij op de bank liggen slapen.

SassyMoon
Berichten: 294
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:39

Wat een leuk topic, ik ben heel lang groot bewonderaar van windhonden en wil ik er al heel lang 1 adopteren. Helaas is het er nog nooit van gekomen. Het zijn over het algemeen best grote honden en ik ben ook steeds onzeker of ik ze wel een geschikt tehuis kan bieden. Ik volg al een tijdje de stichtingen die Galgo's redden. De Podenco's van bluebeauty vind ik echt prachtig, wat een statige honden. Maar ik denk dat ze wat meer uitdaging nodig hebben in het dagelijkse leven dan Galgo's?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:44

@sassymoon in welk opzicht onzeker over het kunnen bieden van een geschikt thuis? galgo's zijn over het algemeen genomen best snel tevreden namelijk: elke dag even flink racen, de normale wandelingen en verder vooral een zachte en warme plek op te slapen. Mijn tante had er meerdere en soms had je niet eens in de gaten dat ze er waren, tot er eentje toch wel graag aandacht wilde en zijn kop op je schoot kwam leggen. Enige is wel dat je omheining de tuin bij voorkeur wel echt hoog moet zijn :)
Pods hebben inderdaad wel iets meer nodig, hoewel die in huis ook wel snel tevreden zijn hoor, maar ze zijn gemiddeld wel actiever en speelser - en ze hebben een mening over alles, dat heb ik met die galgo's veel minder gemerkt.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:49

Ik denk dat je met een kleinere woning of regelmatig van huis zijn beter een windhond kan hebben dan een klein keffertje bijvoorbeeld. Die van mij is zooo makkelijk := Die gaat liggen en hoor je de rest van de dag niet, op 5 minuten gek doen na :)) Ik kan zonder problemen uren van huis zijn en madam slaapt gewoon verder.
Die ging op ons kleine bootje waar ze nauwelijks de kont kon keren al mee op vakantie en je had er nauwelijks last van, en ze geniet dan met volle teugen.

xoranlover

Berichten: 6604
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:52

Bij vrienden van mij hadden ze 5 afghanen thuis. Eerlijk? Die hoorde of zag je niet. Ja als je binnenkwam maar daarna ging het liggen. Mensen die op de baan wel eens kwamen kijken snapte niet dat we zulke drukke honden thuis konden houden. Maar echt zo druk als ze daar zijn... zo rustig waren ze thuis op de dolle 5 minuten na.

SassyMoon
Berichten: 294
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:46

Dank jullie wel voor jullie reacties. @8nnemiek, ik heb nu 2 kleine keffertjes :o , nouja ze keffen niet zoveel meer nu ze aardig doof beginnen te worden. Twee bejaarde Chihuahua dames, ik heb nu ruim 25 jaar (grotendeels met veel plezier) Chihuahua's gehad (ze worden best oud), maar nu echt toe aan wat anders/ groters. Op dit moment zou nog een hond erbij niet in de auto passen als we een paar dagen willen gaan kamperen, wat we afgelopen zomer hebben ontdekt en zeer regelmatig doen.

@skippy:We hebben best een groot huis, helaas niet zo'n grote tuin (ca 10 bij 6,5 m), wel een schutting van 1.80 m met bovenaan schrikdraad om buurtkatten uit de tuin te houden en onze 2 Cornish Rex katten erin. Voordeel van de Chi's is dat ze door het kattenluik kunnen en dus altijd lekker van de tuin kunnen genieten.

Wel fijn te lezen dat ze toch wel een paar uur alleen thuis kunnen zijn. Elke dag flink kunnen rennen wordt dan wel een uitdaging? De tuin is daar dan helaas te klein voor.
Laatst bijgewerkt door SassyMoon op 04-12-20 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

SassyMoon
Berichten: 294
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:50

Ik heb er ook over zitten denken om ons tzt op te geven als gastgezin voor bv GINN. Om zo toch eens te kunnen ervaren hoe het is met een windhond samen te leven.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:51

Hebben ze bij jullie geen overzichtelijke plaatsen om ze te laten rennen? Toby is klein genoeg om in de tuin te racen, maar neem ik ook wel eens mee naar een van de veldjes in t dorp die omheind zijn, dan kan hij even écht voluit. Na een kwartier of twintig minuten is hij dat voluit racen ook wel weer beu overigens.

SassyMoon
Berichten: 294
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 12:59

Zover ik heb kunnen vinden, hebben we geen veilig omheind veld beschikbaar waar ze kunnen rennen hier in de buurt helaas.

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 13:52

Ik ben Otje wel eens kwijt, dan ligt ze lekker opgerold onder een dekentje ergens uren te maffen :+
De uitlaatdienst waar ze 2x per week mee meegaat belde me laatst of ik Otje meehad want ze zag d’r niet... toen lag mevrouw ook lekker opgerold te slapen. Had niet eens door dat er iemand binnen kwam. Uitlaatdienst is gewend dat de honden gelijk vol blaffend aan komen stuiven als ze de deur open maakt _O-

SassyMoon
Berichten: 294
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:01

Ik ben stille meelezer (geweest) van jou topic over Otje, prachtig hondje. Had eerder nog niet van dit ras gehoord. Super grappig dat ze niet eens op de mevrouw van de uitlaatservice reageerde!

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:11

Wij zitten in een héél klein appartementje en onze hond doet het goed en geeft geen kik. Het is niet 'ideaal', tuurlijk zou wat meer ruimte en een grote tuin leuker voor hem zijn. Maar windhonden passen zich t.o.v andere rassen heel goed aan aan kleiner en simpeler leven. Ze vragen niet veel en hebben niet veel nodig. In ons vakantiehuis (met grote omheinde tuin), heeft hij in 1 week tijd hier 2x gebruikt van gemaakt om te plassen en dan hup naar binnen. Windhonden hebben de behoefte om te rennen, maar zullen dit heel vaak ook niet doen omdat ze er geen zin in hebben. Als onze grey los is dan gaat hij 9/10x niet rennen. Galgo's daarentegen hebben een tikkeltje meer behoefte aan lekker kunnen rennen. Podenco's weet ik niet veel over, maar zijn qua gedrag écht heel anders. Je hebt er meer hond aan.

success :)!

SassyMoon
Berichten: 294
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 16:52

@Tempura, bedankt voor je reactie. Ik heb al eerder bij het vergelijken van Galgo's en Grey's het idee gehad dat een Grey wat beter bij mij zou passen en jouw verhaal bevestigd dat ook wel weer. Alleen zijn ze over het algemeen wel weer een maatje groter dan de Galgo.