Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 20 [ 487 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

 
Profiel   

Mijn honden zijn aardig bejaard en ivm oa allergie en lijf is het na hun in principe huisdierloos. De gedachte daaraan maakte me niet blij. Ik was al aan het rondkijken wat ik zou kunnen houden dat allergie arm/loos is. Niet heel veel zorg nodig en makkelijk mee te nemen mocht het nodig zijn.

Ik neusde al in het mierentopic. Vissen vielen af ivm de verzorging. Garnalen of kreeftjes idem. Slakken hebben veel warmte nodig. En een zijdelinkse blik naar wandelende takken was wel gemaakt omdat ik die ooit als klein meisje heb gehad.

Ook papagroom hier op bokt (helaas |( leeft hij niet meer) had mijn interesse in insecten weer aangewakkerd. :j

En het toeval wil een collega van mijn maatje kwam van de week met een foto aanzetten van zijn nieuwe huisdieren die bij hem terecht waren gekomen onverwachts. En dat hij eieren overhad die in januari uitkomen al. :oo

De foto die ik kreeg <3


[ img ]

Oh die foto flappentakken <3 die zijn zo leuk. S nachts heen en weer bericht, videobellen en ja er komen eieren mijn kant op. Oeps ietsje sneller dan gedacht.

Affijn afgelopen dagen rondgeneusd naar verblijven. Wat valt dat tegen wat zijn die klein voor de volwassen beestjes (20 bij 20 bij 30 wordt groot genoeg geacht voor 15 cm grote volwassen exemplaren) - -O- . Of een te grote ingang voor de dadelijk inimini nimfjes waardoor die kunnen ontsnappen. Uiteindelijk wel wat gevonden. En wat blijkt deze man maakt ze op maat. *\o/*

Daarnaast maak ik er nepplantjes in, met levend mos gaan de takken hun water houden en kunnen de kleintjes niet verdrinken in het bakje water. En is er een jonge eucalyptus deze kant op. Die wilde ik toch altijd al hebben. Bos om de hoek dus keuze genoeg voor hun eten dadelijk en ook mijn tuin kan ze wel deels voeden.

Een voordeel mocht uiteindelijk het niet bevallen kan ik er met echte plantjes nog een leuk iets van maken.

https://hilmarderksen.nl/dieren/austral ... lappentak/
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 19:23 



 
Profiel   

Ik heb ze ook jaren gehad. Echt super leuk. Eten braam dus heel makkelijk. Voor de nimfen had ik hele jonge brandnetel blaadjes.
De vrouwtjes kunnen zichzelf bevruchten. Je krijgt dan alleen vrouwelijke nakomelingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-20 23:44 



 
Profiel   

Blijft bijzonder, geen man toch kinderen. :j . jonge brandnetelblaadjes wordt lastig vinden hier nu. Bramen genoeg in de bossen. Brandnetel heel weinig.
Ik heb geen idee of de ouders dames zijn of dame en heer. Verrassing dan. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 09:01 



 
Profiel   

Oh wat leuk! Hoe oud kunnen ze ongeveer worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 09:04 



 
Profiel   

Een jaar voor zover ik weet. Na een half jaar zijn ze volwassen. Tenzij ze heel warm gehouden worden. Dan groeien ze sneller en gaan ze eerder dood.

Eitjes van man vrouw komen na een half jaar uit. Eitjes van vrouwen na een jaar. Als je man vrouw hebt zou je dus steeds beestjes hebben omdat die elkaar aansluiten. Bij vrouw eitjes steeds tussendoor een half jaar niets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 09:06 



 
Profiel   

Leuke insecten. Ik overweeg zelf sissende kakkerlakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 16:29 



 
Profiel   

Ik volg mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 16:30 



 
Profiel   

Ja flappentakken zijn erg leuk, maar kijk wel uit waar je bramen plukt. Die van ons gingen allemaal dood toen ik een keer ergens anders dan op de normale plek geplukt had. Waarschijnlijk had een naburige boer onlangs bestrijdingsmiddelen gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 17:08 



 
Profiel   

Ik heb veel bos rondom waar geen gif in de buurt komt. En veel bramen midden in het bos ver van akkerland af. Ik heb ook brandnetels gevonden vandaag. En zelf in de tuin een paar jonge braampjes gepland. Had ik al gedaan voor mezelf net als framboos twee stuks. Lekker smikkelen.

En er zijn drie kleine eucalyptus boompjes onderweg van een bio teler. :j Die had ik eerder gehad maar helaas hadden die de warmte niet overleefd, die gebruik ik zelf oa met stomen en in de sauna. <3 een komt erin te staan in pot. Een gaat naar boven en een komt buiten te staan.

Kakkerlakken als huisdier? Ik pas ervoor. Wel een aparte keuze :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 21:56 



 
Profiel   

karuna schreef
Kakkerlakken als huisdier? Ik pas ervoor. Wel een aparte keuze :+

Op zich niet vreemder dan wandelende takken. Sissende kakkerlakken kunnen jaren oud worden, en behoorlijk groot ((en ze sissen op een manier die uniek is voor insecten). Ze zijn vleugelloos en bewegen zich vrij langzaam. Niet te vergelijken met de kakkerlakkensoorten die een plaag kunnen zijn.
Maar of dat doorgaat hangt nogal van beschikbaarheid af, en of ik ze heelhuids van de hoofdstad hierheen kan laten transporteren

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 22:57 



 
Profiel   

Ik heb sissende kakkerlakken gehad. Ze zijn echt leuk. Ze worden ook tam. Ze sissen namelijk als ze zich bedreigd voelen en na een tijd doen ze dat niet meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 23:45 



 
Profiel   

karuna schreef
Kakkerlakken als huisdier? Ik pas ervoor. Wel een aparte keuze :+

Dit vind ik echt een hele mooie reactie :')
Geen kakkerlakken, want "aparte keuze" maar wel wandelende takken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 23:54 



 
Profiel   

Ik heb ze ook gehad in een terrarium van 120 bij 50 ongeveer. Ze schoten de eieren vaak hard tegen de wanden aan. Of ze vlogen zelf weer overal tegen aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 00:46 



 
Profiel   

Sissende kakkerlakken hebben wij nog niet gehad, wel een kweek met Dubia’s als voedseldieren voor onze baardagaam. Toch zijn het ook best leuke dieren om naar te kijken, vooral de volwassen vrouwtjes zijn erg mooi. Groot voordeel is dat ze alleen voortplanten bij tropische temperaturen dus als er eentje ontsnapt krijg je geen plaag. De kweekbak staat dus ook op een warmtematje.
Gebeurt dat hier een keer dan merk ik dat trouwens meteen aan mijn hond, die keurig de plek waar het dier zit aanwijst al is het dan eerder een ontsnapte sprinkhaan of krekel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 07:58 



 
Profiel   

Tjsa geen idee waarom mijn weerzin tegen kakkerlakken aanwezig is. :n De eersten live gezien in vietnam 3 jaar geleden. Brr. Maar vanaf jongs af aan krijg ik de kriebels ervan. Misschien komt het omdat ze zo taai en bijna niet uit te roeien zijn? Radioactieve straling aankunnen? Boeiend ja voor mij als huisdier nope.

Kuggur wat zou het vervoer zo lastig maken?

Verder liggen nadenken al over inrichting.

En zoekwerk verricht mbt voedsel maar kan daar niet veel over vinden wat ze absoluut niet mogen en wat wel. Vlier, vlinderstruik, fruitboomblad, rozenblad, kamperfoelie, druif. Mogen ze dat wel of niet :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 10:34 



 
Profiel   

tiwi1969 schreef
Sissende kakkerlakken hebben wij nog niet gehad, wel een kweek met Dubia’s als voedseldieren voor onze baardagaam. Toch zijn het ook best leuke dieren om naar te kijken, vooral de volwassen vrouwtjes zijn erg mooi. Groot voordeel is dat ze alleen voortplanten bij tropische temperaturen dus als er eentje ontsnapt krijg je geen plaag. De kweekbak staat dus ook op een warmtematje.
Gebeurt dat hier een keer dan merk ik dat trouwens meteen aan mijn hond, die keurig de plek waar het dier zit aanwijst al is het dan eerder een ontsnapte sprinkhaan of krekel.


Hier ook een Dubia kweek als voedseldieren maar vind ze stiekem erg snoezig :o


Leuk die flappentakken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 10:43 



 
Profiel   

karuna schreef
Kuggur wat zou het vervoer zo lastig maken?

Niet "zou", "is".
Reykjavík is vér weg, en in ons deel van IJsland is covid nog niet aangekomen. Deze diersoort is ovivipaar, geen eitjes. Er moeten dus levende jongen vervoerd worden. Ik heb jaren geleden eens een paar aquariumvisjes zo besteld, had heel wat voeten in aarde, afhalen van het lokale vliegveldje en zo.
Gezien het nu winter is, is sterven door de kou onderweg mijn grootste zorg.
Maar ik heb geen haast, wacht sowieso tot de zomer, geschikst zou zijn ze zelf af te halen. Maar dat doe ik alleen als ik daar toch langs kom, meer dan duizend km rijden alleen voor dit grapje gaat me wat te ver. En dan moeten ze net beschikbaar zijn. Kortom, we zullen zien...
Succes met je takken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 14:44 



 
Profiel   

Dan snap ik het wel. Niet ziektes binnenslepen voor een paar beestjes en ook niet willen dat ze doodgaan onderweg.

Hier gewoon nog geduld hebben. Scheelt dat ik zoveel klusmateriaal overheb dat ik een klimconstructie kn maken waar ook de takken aan vast gemaakt kunnen worden. De eitjes hoop ik voor oud en nieuw te kunnen krijgen. De bak hoop ik maandag de exacte prijs opgave van te krijgen en wanneer deze opgehaald kan worden. Gelukkig bij mijn vader in de buurt. Goede reden voor een bezoek als dat mag dan tenminste

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 14:48 



 
Profiel   

De prijsopgave is binnen. Valt mij alles mee *\o/* nu wachten op het maken ervan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 19:45 



 
Profiel   

Super leuk! Ik krijg morgen of overmorgen eitjes binnen. Dan lang wachten tot ze uit gaan komen. De kinderen vinden het spannende leuk tegelijk. (ze zien er toch wel een beetje eng uit zeggen ze)

Hoe groot is jou terrarium?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 10:00 



 
Profiel   

Ik ga 40 bij 40 bij 60 bestellen. Meer kan ik niet kwijt die plek. Wel een die bedoeld is voor insecten en spinnen. Goede ventilatie maar ontsnappen zal heel lastig worden voor de kleine smurfjes. Verder in bestelling wat liaanhout, nepplantje, mos (hiermee wil ik de takkenwaterhouder mee afdekken zodat de kleintjes niet verdrinken en een paar echte eucalyptus plantjes ook. Als dat bevalt en het is kwa inrichting naar mijn zin mogelijk plaats ik er nog echte tilantia of bromelia in.

Ze zien er ook apart uit. De dames met hun mega stekels en rare eier achterlijf. Snap dat dat voor kinderen wel eng kan zijn.

De eitjes bij jou hoe lang moet je wachten dan? En waar ga jij ze in houden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 10:35 



 
Profiel   

Ben benieuwd naar je bak inrichting dalijk! Ik heb er sowieso een nep klimop voor erin zodat ze altijd wat te klimmen hebben. Dat van het mos vind ik een hele goede! En ziet er ook nog eens leuk uit. Onze bak is 35d x 50b x 75h

Wil zelf ook nog eucalyptus halen en vul dat aan met bramenstruiken. Hazelaar schijnen ze ook erg lekker te vinden. Ik zal het terrarium aanvullen als ze er eenmaal inzitten en weet wat voor ruimte ik over hou.

Zit zelf te twijfelen wat ik op de bodem ga doen. Voor nu heb ik zandleem combinatie. Zie dat andere vaak keukenpapier gebruiken. Is makkelijk te verschonen, kost niet veel en je ziet de eitjes makkelijk. Ik vind het alleen niet zo mooi 8)7. Ik wil dus een inrichting die perfect bij de takken passen maar ook leuk is zo midden in de woonkamer.

Ik heb nog even de tijd om er over te denken. Zal zo'n 2 maanden duren voor de 1e eitjes uitkomen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 13:21 



 
Profiel   

Ah jij hebt je bak al. Jaloers. Maar ja jij denkt er al wat langer over na natuurlijk. Wel een gewoon terrarium zie ik? Ben je niet bang dat die kleine frummels erdoor kunnen?

Ik heb bewust geen achterwand. Ze komen voor een spiegel te staan op mijn sierschouw naast de bank waardoor ik ook gemakkelijk de achterkant kan zien. Ik heb nu ook zand besteld, alleen de witte variant ipv de geelkleurige. Ik vind papier zo steriel staan -O- . En of je nu poepschept van een paard, een kippenren schoonhoud of een mini oppervlakte vrijhoudt van poepjes. :+ Dan is dat laatste voor mij echt een miniklusje. En fysiek ook goed vol te houden. Het zand kan ik daarna als "meststof" in mijn tuin kwijt. :D

Braam heb ik vol op in het bos net als beuk, berk, eik en meidoorn en vlier. en zelf nu een paarmini braam struikjes in de tuin, idem framboos, rozen en fruithout. Ook altijd een brandnetel mini hoekje ivm vlinders. Verder veel insectenvriendelijke bloeiers en planten.

Hazelaar en grote volwassen rozen heeft de medeeigenaar veel in de tuin staan. :j Ik kan alleen nergens vinden of ze vlinderstruik mogen hebben?

Het mos is een gedroogd blok waar ik naar believe stukken kan afhalen en weken voor gebruik. Daar kunnen ze mogelijk ook makkelijker water van afhalen om te drinken. De ouders nu hebben hun waterhoudef afgedekt met keukenfolie. Zo steriel. -O-

Mijn nep plantje heeft vrij ronde donker groene bladeren. Bewust zo gekozen zodat ze wat beter opvallen en wat te klimmen hebben. Het is een plant met zuignap maar ik denk dat ik hem zo kan doen dat hij als klim van beneden naar boven kan maken. Ik heb nog zitten kijken naar neprotsen met nep plantjes maar die waren allemaal te laag. Vandaar dat ik zelf ga klussen met twee u framepjes. Onbehandeld vuren hout. Ik hoop hierdoor de eet takken een beetje klimvriendelijk te kunnen plaatsen en geleiden, en op termijn als de hazelaar volgend jaar weer aangegroeid is ga ik daar het frame van maken. Maar ja die takken zijn net gehakseld twee weken geleden.

Ook al zijn het "maar" insecten ook zij hebben recht op een natuurlijk verblijf voor zover dat mogelijk is. En het is ook leuker om naar te kijken als het leeg is. Als het bevalt kan ik op termijn altijd nog op de plek van een van de honden manden een groter verblijf kwijt. Maar nu moeten ze het doen met de sierschouw. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 13:40 



 
Profiel   

Dat van de vlinderstruik durf ik ook niet te zeggen eigenlijk.
Heb het terrarium eigenlijk zo overgenomen. De achterkant kunnen ze ook naar boven klimmen als ze willen. De kleintjes komen eerst in een faunabox tot nadat ze 2x verveld zijn denk ik.

Heel eerlijk?.. denk er niet langer overna als jij. ik ken ze door dit topic := ik ging meer info zoeken op internet en vind ze qua gedrag fascinerend. De schorpioen nabootsen van de vrouwtjes en de nimfen die op de mieren lijken. maar heb inmiddels alles wat ik kon vinden uitgeplozen en ben gaan zoeken en doen en toen ging het ineens heel snel.

Welke webshop haal jij je spullen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 19:33 



 
Profiel   

Ah hihi :D Dan heb je je bak snel gevonden. Hier kon ik niet iets vinden dat paste kwa maat. Het is een mix, ben net gebeld door de webshop dat ze geen lianen hebben, na veel zoekwerk is dat wat anders geworden. Dat is de webshop van een dierenzaak in brabant ergens. Dierencompleet.

Het verblijf wordt gemaakt door een particulier bij mijn vader in de buurt. Die heeft zelf van alles zitten reptielen en voedseldieren en bij gebrek aan verblijven die hem aanstonden is hij ze zelf maar gaan maken. En af en toe maakt hij eens iets voor een ander op bestelling naar wens.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 19:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 20 [ 487 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen