Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 15 [ 352 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

 

Het is hier al bijna zo ver *\o/* 5 januari (gerekend op 145 dagen) is het gros van de schapen uitgerekend. Aangezien een schaap ook al uitzonderlijk eens vanaf 140 dagen bevalt beginnen ik deze nacht al met extra op te staan. De avond van oud op nieuw beginnen wij met om de 2 uur op te staan. De controles zijn dan om 22.00/00.00/02.00/04.00/06.00. Daarnaast hebben wij ze ook op camera.

Wij hebben 6 schapen en 1 geit uitgerekend voor deze periode. Dan nog 2 schapen eind januari en nog eentje midden februari. Alvast even een kort voorstelrondje:

Papa to be (7 schapen drachtig van hem) Major Tom, Suffolk ramlam


[ img ]

Onze 2 lievelingen: Lucy de geit en Dolores de zwartbles


[ img ]

[ img ]



[ img ]

De rest van de prachtige dames! (Waarvan een deel het al flink zwaar krijgt)


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Vriend moest nog snel een lamp vervangen en uiteraard is een ladder iets zeer engs!


[ img ]

Wie kijkt mee? :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:04 



 
Profiel   

Ja ik volg! Lammetjes zijn zo schattig. Op de boerderij waar mn pony staat zijn de eerste 2 nu al geboren, ruim een maamd te vroeg maar zo schattig

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:19 



 
Profiel   

Oh zeg, dat is wel erg vroeg op het jaar. En is papa een ander ras als de mama’s in spe ? Zijn de lammetjes voor euh .. consumptie of hobby, en houden jullie ze zelf ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:22 



 
Profiel   

Ik kom je volgen hoor. Overigens rekenen wij standaard met 5 maanden - 10 dagen. En halen ze in principe minimaal een week maar liever 2 weken voor die tijd naar binnen om te wennen aan het voer en hun voeding aan te vullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:29 



 

Wij zijn sinds dit jaar aan het overschakelen op stamboek suffolk. Zowel de papa als de 4 suffolk ooien zijn allemaal zuivere stamboekschapen. Deze houden wij echt voor de hobby. Eenmaal dat de keuringen weer mogen doorgaan nemen wij hier ook aan deel :) Dan hebben wij nog 5 andere, waaronder 1 zwartbles, 1 kruising zwartbles en 3 die swifters zouden moeten zijn maar waar ik wel twijfel over de raszuiverheid. Wij houden elk jaar 1 ramlam voor onszelf voor consumptie :j Een deel ooilammen blijven ook meestal wel. Dit jaar moeten er bv 4 ooien vervangen worden door leeftijd of andere gebreken. Al de rest is voor de verkoop. Voor de ooien zoeken wij eigenlijk altijd een goede thuis bij iemand die gewoon graag wat schapen ziet lopen of wij houden ze zelf als wij dat niet vinden. Dit jaar zijn ze ook ingezet voor begrazing in natuurgebied :)

Lizy: Leuk dat je volgt! Ze staan hier sinds gisteren ook helemaal op stal. Hiervoor hadden ze nog een uitloop maar nu is het helemaal binnen. De ooilammen zijn nu ook gesplitst (waren al lang gespeend maar ze deelden nog een stal) van de ooien zodat alles zijn rust krijgt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:35 



 
Profiel   

Omdat dit topic beter pas op BeestenBoel HuisKamer ga ik het daarheen verplaatsen.

BB --> BB-HK

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:39 



 

Wat leuk! Ik stond laatst te werken in een weiland met een kudde Suffolk schapen. Dat waren hele gezellige, niet-opdringerige knuffelschapen <3 Is dat typisch voor het ras of hadden we geluk? Ik vind ze in ieder geval zo leuk met die donkere kop en poten.

Succes met het pittige nachtritme en ik hoop mee dat alles probleemloos verloopt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 22:53 



 

Het is echt wel raseigen inderdaad :j Buiten 1 zijn het allemaal echte knuffelaars. Ze zeggen dat de rammen wel eens agressief kunnen zijn dus daar letten wij wel extra op. Ik moet zeggen dat al mijn schapen wel vrij sociaal zijn en wel eens komen knuffelen. Maar waar de rest weken tot maanden de kat uit de boom kijkt staan de suffolks na enkele dagen al eens aan het hekken voor een aai.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 23:14 



 
Profiel   

De kunst bij rammen is ze mak te maken maar niet te mak. Respect voor de mens is heel erg belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-20 23:23 



 

Rustige nacht geweest! Alles keek maar raar toen ik er deze nacht stond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-20 11:37 



 

Alles nog steeds rustig maar had het al verwacht! Zal straks een foto update plaatsen :)

Dierenarts komt straks nog wel even. Gisteren is Dolores een prolaps beginnen krijgen. Wij waren er snel bij. De baarmoeder is gelukkig terug getrokken en ze is ook gestopt met persen. Maar voor de zekerheid komen ze toch even een lepel steken. Daarmee kan ze prima bevallen maar is er geen kans meer dat de baarmoeder weer begint te zakken. Ze is wel gigantisch zwaar qua buik dus ik snap wel dat de druk wat veel wordt. Hopelijk bevalt ze netjes als eerste op 1 januari :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 12:03 



 
Profiel   

Een lepel :o? ? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 12:13 



 

Zoiets!

https://www.schippers.be/nl/--0709962.h ... L8QAvD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 13:01 



 

We starten bij Dolores


[ img ]

[ img ]

Door naar Lucy


[ img ]

[ img ]

4 van de 5 suffolk dames


[ img ]

Onze ‘punker’ Stuk nieuwsgierigheid


[ img ]


(Vr)Eettijd


[ img ]


[ img ]

Onze zwartbleskruising


[ img ]

En onze jonge stalhaan. Er loopt ook nog een witte hen rond :)


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 18:32 



 
Profiel   

Ik moest goed zoeken naar Suffolk nummer 4 op je foto _O-

Ook zelf gelijk geleerd hoe je de lepel moet zetten?
Overigens prolaps zegt in onze ervaring niets over als eerste lammeren :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 18:40 



 
Profiel   

Wat een leuk stel. Ik ben dit najaar op Texel naar zo’n boerderij geweest waar je kan knuffelen met schapen, sindsdien ben ik verliefd :D

Zie ik het nu goed dat je ook een mix van schaap/geit krijgt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 18:42 



 

lizy29 schreef
Ik moest goed zoeken naar Suffolk nummer 4 op je foto _O-

Ook zelf gelijk geleerd hoe je de lepel moet zetten?
Overigens prolaps zegt in onze ervaring niets over als eerste lammeren :=


Jep! Ik hoop het vooral voor haar want ze is er helemaal klaar mee :D
Haha ja, nummer 4 was flink verstopt :D


x_ankieee schreef
Wat een leuk stel. Ik ben dit najaar op Texel naar zo’n boerderij geweest waar je kan knuffelen met schapen, sindsdien ben ik verliefd :D

Zie ik het nu goed dat je ook een mix van schaap/geit krijgt?


Wij hebben ook enkele echte knuffel schapen. Ik moet zeggen dat ik nooit had gedacht er zo gek op te worden. Vind ze stiekem zelfs leuker dan mijn paarden. De geit is gedekt door een geit :D De papa is een Toggenburger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 18:47 



 
Profiel   

Ja was echt leuk, ze hadden allemaal verschillende rassen staan ook. Zou dat aan iedereen aanbevelen!

Wat betreft de geit, ik dacht al _O- bijzondere mix.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-20 18:59 



 

Ok, ik ben niet zo handig met instagram maar hoop dat deze link gaat werken. Voor wie geïnteresseerd is, ik ga daar ook filmpjes posten en als het lukt ga ik ook eens live proberen gaan :D


Ik gebruik Instagram als homesteadhetbroekshof. Installeer de app om mijn foto en video's te volgen. https://www.instagram.com/invites/conta ... ent=4g1xai

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-20 14:45 



 

Onze geit haar uier. Kan echt niets meer bij. Begint nu ook donker roze te kleuren dus dit wordt spannend *\o/* Tenzij ze ons fopt. Wat altijd kan :+


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-20 21:20 



 
Profiel   

Jeetje, die is goed gevuld! Kan ze daar nog wel mee lopen? :wow:
Je zou toch denken dat het ieder moment kan komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-20 21:29 



 

Oh dat ziet er oncomfortabel uit := . Spannend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-20 21:35 



 

Cayenne schreef
Jeetje, die is goed gevuld! Kan ze daar nog wel mee lopen? :wow:
Je zou toch denken dat het ieder moment kan komen!


Het is maar wat je lopen vindt :') Ze is super alert op de honden en totaal niet in haar knuffelige doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-20 21:40 



 
Profiel   

Leuk suffolks! Wij hebben ze ook jaren gehad. Hier is het eerste schaaplam voor de kerst al geboren, was niet helemaal de bedoeling, maar verder alles wel goed gegaan.
Voor de prolaps word hier meestal gewoon een vetertje gezet, en bij t werpen het knoopje eruit.
Bij de geiten zijn de eerste twintig lammeren er inmiddels ook al :j Nog een páár te gaan :+ (zo'n 300 geiten en 40 schapen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-20 21:48 



 

Wat leuk! Wat heb je nu van schaap en geit?

Lucy begint haarzelf af te zonderen. Zeer benieuwd of het gaat doorzetten deze nacht. Het is haar eerste keer dus dan zijn wij toch altijd wat aandachtiger.

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-12-20 21:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 15 [ 352 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen