Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizy29

Berichten: 6244
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:55

Zijn de volgende al op komst?

Hier heeft onze breder dan hoog ooi gisteren gelammerd...

Afbeelding

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:18

Maar 2? Serieus? :')

Nog eventjes geduld! Moet straks even op de kalender kijken maar denk dat de volgende is uitgerekend voor binnen anderhalve week. Geniet momenteel van een paar nachten doorslapen. _O-

lizy29

Berichten: 6244
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:29

Ja precies zoals gescand. En ze zijn niet eens enorm :')

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:20

Het schaap is nog steeds breed. Ik heb het ook wel gehad hoor, dat ik vroeg 'je wilt toch niet zeggen dat je het hier bij laat". Verwacht je wel 4 en dan komen er 2 heel normale lammen.

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:31

Ik heb lang geleden schapen stage gelopen, de ooien die op punt stonden van bevallen werden dan in een apart hokje gezet, maar ik kan me niet meer herinneren vanaf wanneer ze uit het hokje mochten. Kan iemand mij dat vertellen? Werd nieuwsgierig naar hoe het ook al weer ging.

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:40

24 tot 48 uur houden wij aan :) Wij laten ze wel nooit in het hokje bevallen. Wij hebben schrik dat het lam sterft door klem te liggen. Ze zoeken nog al de hoeken en kantjes op.

lizy29

Berichten: 6244
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:56

Wij laten het afhangen van de ooi, het aantal lammeren, hoe sterk die lammeren zijn en of we de hokken snel weer nodig hebben omdat we een babyboom hebben.

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:33

lizy29 schreef:
Wij laten het afhangen van de ooi, het aantal lammeren, hoe sterk die lammeren zijn en of we de hokken snel weer nodig hebben omdat we een babyboom hebben.

Zo doe ik het ook en ik laat ze ook in het grote hok aflammeren. mijn hokken om ze apart te zetten zijn ook niet echt klein 1,5 bij 1,5 zoiets. Ik laat ze er gemiddeld 2 dagen in.

lizy29

Berichten: 6244
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:43

Hier lammert het in principe ook in het grote hok ja. Tenzij we moeten ingrijpen en ze daarvoor eerst moeten vangen := maar dan staan we er met onze neus bovenop.
Gedurende het lammeren van het natuurlijke dekseizoen is het eerder 2 dagen, tijdens die van de inseminatie is het soms maar een halve dag.
De tweeling die gisteren geboren is, is zo sterk en de moeder is zo goed dat ze helemaal niet opgesloten hebben gestaan. Bij eenlingen doen we dat wel vaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:36

Lizy, ik heb het even bekeken en de volgende ooi zit maandag op 140 dagen :)

lizy29

Berichten: 6244
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:37

Spannend!

Wij moeten nog tot zeker eind van de maand wachten tot het gaat beginnen. En dan lekker verspreid over een week of 5 :=

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:40

Oh god, ik ben nu al moe na 2 weken. De laatste nachten toen enkel Dolores nog moest waren best zielig. Wekker ging en ik werd gewoon niet meer wakker. Vriend stond dan maar te schudden aan mij omdat het mijn beurt was :')

lizy29

Berichten: 6244
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:46

Maar wij staan niet iedere 2 uur op. Controleren rond een uur of 1 in de nacht voor het laatst en dan tegen 6 uur weer. De ervaring leert dat als het begin van de nacht nog rustig is, het dat meestal ook blijft tot de vroege ochtend. Overdag controleren we wel meer. Maar dit is een groep van 132 ooien dus dat is te overzien.

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:53

Hier 2 ooien gehad nu. 1 stond haar zelf om 01.00 nog vol te vreten. Om 3.00 zagen wij wat beginnende tekenen en 4.45 lammeren. De andere om 3.00 nog niets aan te zien en om 5.00 lag het er droog naast. Ik vertrouw ze hier dus niet _O-

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:16

zijn er nog wat geboren?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:18

Deugenietje schreef:
zijn er nog wat geboren?

Als ik goed gelezen heb nog een weekje dat de volgende ooi uitgeteld was?

Moestuin, hoe gaat het nu met de lammetjes die niet door hun moeder werden geaccepteerd?

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:29

Die hebben E colli opgelopen en daarvoor worden ze nu behandeld. Zelfs al hebben ze voldoende biest gehad, je merkt heel goed dat niets op kan tegen moedermelk!

Er is een ooi nu op dag 142. Dus ze kan elk moment bevallen *\o/*

Morgen komt de dierenarts 4 scannen. De geit, want die is of schijnzwanger geweest of die heeft verworpen. Dan ook nog 3 aangekochte ooien. 1 moet binnen 11 dagen bevallen maar 0,0 uier. De andere gingen we ophalen en was het opeens: Oh ja, de ram is wel uitgebroken een paar maand geleden :+ En nummer 4 gewoon omdat ze er toch is. Kunnen wij extra controleren.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:40

Slechte foto maar dit is Sirry nu! Één en al ondeugd :')

Afbeelding

En jullie hadden nog een filmpje tegoed! Ondertussen zijn ze al 2 weken oud en al dubbel zo groot :D (En met 3 extra want toen was de drieling er nog niet)

https://youtu.be/N94Lr4GYtd0

fjordjes

Berichten: 12067
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:06

Ohhh wat schattig! Ik ben naast paarden gek op schaapjes! Ik heb ook de schapenstage gedaan voor m'n opleiding, geweldige tijd was dat! Liefst zou ik nog een keer lammetjes willen knuffelen/de fles geven maar ben bang dat dat niet kan vanwege corona.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:56

Hopelijk zijn ze snel van de E colli af.

Wat schattig hoe ze rondspringen in het stro <3

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 02:02

Trivia van de dag, e coli besmetting in lammeren noemen ze hier "slefaveiki" = kwijlziekte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 05:28

Interessant Kuggur! Klopt helemaal! De suffolk lammetjes hebben vanaf geboorte echt hopen slijm gehad. De eerste uren vind je dat normaal, maar na een dag ga je jou toch vragen stellen. Elk uur schepte wij het slijm uit de mondjes. Direct antibiotica opgestart. Gelukkig op tijd voor het ooitje, helaas te laat voor het rammetje. Overigens geen diarree od. Enkel het vele slijm (en achteraf gezien ook de gehele zwakte) waren indicatoren. Maar zoals gezegd, dat zijn ook zaken die voorkomen rond de bevalling en die niet direct een belletje doen rinkelen. Het was dus een kwestie van tijd voor de andere papfleslammetjes het ook kregen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:59

Lucy de geit is dragend *\o/* Het is ons een raadsel waarom zij opeens zo een uier kreeg en die nu weer weg is maar ach. Ze loopt zelfs al vrij op het einde en de gok is 1 lam.

De andere 3 zijn ook dragend. Vind het enkel wat zonde voor het jonge ooitje. Zijn vaak wel pittige bevallingen. Of dat is toch onze ervaring.

lizy29

Berichten: 6244
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:07

Hoe oud was die ook alweer? En waardoor gedekt?

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:27

Nu 13 maand en door een blue de maine. Ik weet dat meerdere al dekken op die leeftijd, maar wij hebben (als wij ze op die leeftijd dragend kopen) altijd al voor gehad dat het 1 single lam is met smalle bekken. Ze bevallen dan eigenlijk nooit zelfstandig.