Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:54

Dankje ik heb geen idee wat de prijzen zijn in Belgie.
De jonge geitjes leuk zwart met toggenburgeraftekening.

maessie

Berichten: 5758
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:20

KittyDylan, bruin en zwart bonte en witte. Lang niet alle melkerijen doen aan stamboek, maar wij wel. Gezondheidscertificaten en stamboek levert ook weer geld op, fokdieren zijn veel interessanter qua verkoop. Wat moestuin ook zegt idd.

Wij doen ook gewoon de bok er tussen, de 'belangrijkere' fokdieren worden nog wel aan de hand gedekt. Maar door een kleine tussenperiode tussen de bokken weet je ook wel van welke bok een lam is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:31

Even een filmpje :D


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:54

<3 stuiterballen

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:19

Wat een leuk gezicht <3

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:48

Even een mindere update, maar ik wou even afwachten voor ik hem plaatste om zeker te zijn dat wij echt niets meer hadden kunnen doen. Sirius is helaas vorig weekend overleden. Hij was ziek geworden, diagnose e colli. Wij hebben hier direct op ingespeeld en ingegrepen. Helaas overleed hij kort daarna. Ondertussen kregen ook Sirry en Nymphadora diarree. Ik heb zondag nog direct 3de lijn antibiotica opgehaald en meststalen binnen gebracht om de e colli te bevestigen maar ook om alles direct uitgebreid te onderzoeken qua resistentie. Die resultaten zijn gisteren binnengekomen en waren wel enorm verrassend. Wij zijn resistent voor alle 2delijns antibiotica met uitzondering van 1 soort. Voor al de rest moeten wij al per direct 3de lijn toedienen. Diverse soorten die hier nog nooit zijn gebruikt geven resistentie of matig gevoelig. Met alle zekerheid kunnen wij zeggen dat dit voorkomt van ooien die wij hebben gekocht. De antibiotica die Sirius dus kreeg werkte helaas niet.

Het was een verbazende conclusie want de hoeveelheid resistentie dat wij hebben kom je echt zelden tegen en zeker in zo een kleine groep. Ondertussen weten wij wel waar wij mee dealen en kunnen wij vanaf nu gerichter behandelen. Sirry en Nymphadora zijn ondertussen aan de beterhand, gelukkig. Indien iemand het rapport wil die kenner is, ik mail het gerust met alle plezier door :)

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:57

Ik zou het rapport graag van je krijgen. Altijd leerzaam en geeft misschien weer ideeën voor ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:35

Nena (lam van de keizersnede)


Afbeelding

Lucy haar baby’s


Afbeelding

En een stapeltje lammen.


Afbeelding

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:44

Wat een schatje die Nena! Jammer dat ik geen ruimte heb anders had ik ook schaapjes aangeschaft!

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:41

Nog een kleine tip voor het oormerken het uitstekende dopje hoort in de binnen kant van het oor .
Is er minderkans om uit tescheuren. Het blijft niet zo snel ergens aan of achter haken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:43

Ik weet het, was inderdaad een foutje van mij :z Is de eerste keer dat het mij is overkomen. Heb mijzelf wel verwenst toen ik het zag. Andere kant zit gelukkig wel goed :D


Afbeelding

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:16

Kan gebeuren. Zo hebben wij er een lopen met het elektronische oormerk aan de rechterkant ipv de linkerkant Oepsie :=

Hebben ze bij jullie geen eigen nummer? Of was dit gewoon bij toeval 0000?

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:27

Dit is ons eerste geoormerkte suffolk. De eerste cijfers zijn een deel van ons beslagnummer, daarna ons stamboeknummer en de laatste 4 cijfers zijn dan de telling. Zij is dus toevallig 0000 als eerste. Nymphadora is 0001. Ik heb dan nog een andere reeks nummers liggen voor de niet stamboekschapen, daar zit ik al wat verder. :)

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:25

Vandaar. Wij hebben onze foknummer er boven staan. En dan een vijfcijferig individueel nummer waarbij wij het eerste getal altijd laten verwijzen naar het jaartal. Afgelopen was dat dus 0, het jaar daarvoor 9. Dit jaar beginnen we alles met 1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:10

Ons geitenbokje is een echte speelvogel. Geen schapenrug is veilig :D Maar hij is wel zeer lief.


Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen hebben wij zwaardere warmtelampen gehangen met dit koude weer. Brrrr :brr: In theorie kunnen er 2 schapen vanaf vandaag bevallen maar daar geloof ik niet in. De verkoper heeft ondertussen al diverse dekdatums doorgegeven dus het is maar op de gok _O-

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:12

Aww die bokjes zijn zo leuk <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:26

Wat worden ze al groot!


Afbeelding

Afbeelding

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:31

<3

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:26

Het blijft genieten die koppies. Ik smelt ook altijd weer even weg als ik de stal in loop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:14

5,5 weken en 20 kilo. Jeetje toch :')


Afbeelding

Sirry! Doet het ook gewoons super goed en dat voor een fleslam. Was ook al 15 kilo als ik de weging goed heb onthouden.


Afbeelding

En heel erg hoogzwanger. 150 dagen nu.


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:17

Oh enne, de meesten zal de verouderde stal wel al zijn opgevallen. Deze bestelling is vorige week besteld door ons, volgend jaar zitten wij in onze gloednieuwe stal met alles erop en eraan *\o/*

Veno Kontinuset - COMPLEET - 150kg × 1
Veno Zelfsluitendvoerhek - 1m, 4,02m × 1
Veno Venohek met poort in frame - 1,00m, 1,86m × 1
Veno Zelfsluitendvoerhek - 1m, 3,50m × 1
Veno Voerhek met afsluitbare goot en ruif × 1
Veno Afsluit gaaspaneel t.b.v. ruif - STANDAARD × 2
Veno Poort in frame - HORIZONTAAL - ZONDER drempel × 1
Veno Venohek - 0,85m, 1,86m × 2
Veno Venohek - 1,00m, 1,50m × 1
Veno Venohek - 1,00m, 2,00m × 1
Veno Steunpoot - VAST × 1
Veno Wandbevestiging met rond gat × 5
Veno Steunpoot met dubbel lip 180° - VAST × 6
Veno Sluitpen met veiligheidsbeugel × 18
Veno Kraamhokhek - KUNSTSTOF - 0,85m, 1,50m × 8
Veno Steunpoot - VERPLAATSBAAR × 4
Veno Opzetruif met goot × 2
Veno Emmerbeugel 12L × 4

Anoniem

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:43

Oeh tof! Maar het stoorde me niet, ik vind oudere stallen altijd zo sfeervol <3 En 20 kg al, dat wordt een buffel :D

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:08

Paaslammer dat wordt al zakgeld met pasen (kun je al vast een deel van de nieuwe stal inrichting betalen ) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:35

Haha, zullen zeker paaslammeren zijn! Ze passen al niet meer op mijn weegschaal _O-


culaccino schreef:
Oeh tof! Maar het stoorde me niet, ik vind oudere stallen altijd zo sfeervol <3 En 20 kg al, dat wordt een buffel :D


Ja, sfeervol is het zeker! Maar het is minder handig ze in de hooiruif kunnen gaan staan, niet alles is schaap proof dus moest sowieso aangepast/aangekocht worden. Maar de stalstructuur blijft wel hetzelfde! Die is echt prachtig.

En ondertussen hebben wij er eentje bij <3

Afbeelding

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Volgen jullie mee? Lammetjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:32

Die voerhekken hebben wij ook (al meer dan 20 jaar)bevalt goed er kan geen lam door.
Hooiruiven gebruik ik niet .Het nadeel van de voerhekken zij dat de halsen kaal worden als je ze niet scheert.