Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:39

jippie *\o/* *\o/*

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:58

Melyoramel, ohhh, lastig dat ze zich nu niet laten vangen haha! En nu dus andere visjes meegenomen, maar jeetje, die ene ziet er wel heel slecht uit zeg, hopelijk komen ze er doorheen

Captain, jeetje, blijft wel duren met die bak zo voor je…

maralyn, Oeh, dat klinkt goed met je filter! Als het goed is zou het met mijn nieuwe JBL 1502 ook zo makkelijk moeten kunnen zijn. Ik moet alleen nog even moed verzamelen om hem te installeren haha. Ging er vanuit dat er vast wel een goede stap-voor-stap YouTube voor zou zijn, maar kon nog niet echt wat vinden in het Nederlands of Engels.


Hier komen morgen 4 verschillende pakketjes met aquariumspullen :') :') Ernstig. Als het goed is ook de nieuwe plantjes *\o/* Ben heel benieuwd!

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:03

Spannend Marlies!!!!

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:43

J0anieke schreef:
Oh dat verklaard! Ik kan me aan de andere kant ook niet voorstellen dat ze zich fijn voelen in zo'n bak met zoveel licht...

Kwam er net achter dat de dario dario (Bengaals vuurtje) uit hetzelfde biotoop komt. Mijn viskeuze begint nu weer anders te worden, zoveel leuke visjes... :D


Hahah ik weet het! Dat had ik ook al ontdekt, haha.
Er zijn zoveel vissen die ik nog eens wil :+
De Dario dario komt sowieso nog in dit aquarium!

1 van de brigittae gaat het niet redden, die ligt nu op de grond, maar kan nog kleine stukjes zwemmen. We zullen zien.
De rest doen het wel goed, en de 6 garnalen die ik van mijn grote bak had overgezet zijn lekker biofilm aan het smikkelen :D

Ben benieuwd, Marlies!

mariettek

Berichten: 1690
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:14

Wat sneu van die boraras Brigittae. Zijn naar mijn idee best sterke vissen, maar ook zij hebben natuurlijk hun limiet.

Hier is echt wel flink verschil in kleur tussen de visjes. De allergrootste is ook het helderse van kleur. De ukkies zijn echt een stuk bleker.

Afbeelding



Ondertussen ook de eerste vervellingen van de garnalen gevonden. Had niet verwacht dat ik die beestjes ook zo leuk zou vinden. Ben echt wel blij met al dat kleine gefriemel in het aquarium!

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:11

leuk he, en als de bakken allemaal ook goed draaien en je er weinig werk van hebt is het echt heel leuk.
:D

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:53

Vervelling van de garnalen? Ik dacht al wat gaan er steeds veel dood. Maar dat is het _O-

mariettek

Berichten: 1690
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:02

ellepel schreef:
leuk he, en als de bakken allemaal ook goed draaien en je er weinig werk van hebt is het echt heel leuk.
:D


Niet helemaal mee eens, probleemloos is wel heerlijk, maar het inrichten vind ik juist het allerleukste. Helaas kun je niet bezig blijven, want dan worden het wel heel veel aquaria _O-

Maar in verband met nog wat mos willen toevoegen in de bak, toch maar een stuk hout gekocht en nieuw mos erop bevestigd. Kan ik toch bezig blijven :D

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:35

Mijn shallow is binnen! :):)
Afbeelding

Ik kan m alleen nog niet vullen, want de ondergrond is niet gelijk... Iemand een idee waarmee/hoe ik dit het beste op kan lossen?
Afbeelding

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:36

In mijn 1 meter aquarium zou ik graag een paar Sulawesi slakken willen toevoegen. Heeft iemand hier daarmee ervaringen?

JOanieke, misschien bovenop de zachte ondermat nog een hardhouten rechte plaat?

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:41

Yaaaay *\o/*

Zou die mat er juist niet voor moeten zorgen dat eventuele oneffenheden van de grond opgevangen worden? Dus dat het aquarium in het mat 'zinkt'?

Hoeveel ruimte heb je tussen je aquarium en de bovenste plank? Ik vind de 14 cm van mijn vorige aquarium tot de plank al lastig werken XD


De brigittae doen het goed! (Zij die het overleeft hebben).
Ik zie er nu 7 van de 8 goed rondzwemmen, actief, lekker bij elkaar en ze eten ook. Eentje begint ook al echt rood te worden in vergelijking met de rest.
Dit is ook de minst kieskeurige qua eten, de rest heb ik echt van 'eet meer!' en deze eet alles :Y)


Afbeelding

mariettek

Berichten: 1690
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:44

Is alleen dat hoekje niet gelijk, of is het op meer stukken?

In het eerste geval kun je onder het foam wat opvullen (kan zelfs met papier oid, als het maar wat druk kan hebben). In het tweede geval zul je toch moeten gaan kijken naar een plaat oid die voorkomt dat je glasplaat ongelijk belast wordt.

Alhoewel het een shallow is, dus je zou ook kunnen gokken dat het gewicht van het water meevalt en hem gewoon vullen. Een gokje blijft het wel, al heeft mijn juwel aquarium een metalen rand aan de onderkant en is de druk dus ook niet volledig gelijk. Misschien dat ik zelf de gok wel zou durven nemen (zeker met nog wat karton onder de deuken).

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 19:48

Als ik naar de bovenste foto kijk, is de kastplank niet 100% recht? Er lijkt een bolling in te zitten. Daarom vraag ik me af of je dat met alleen een ondermat kunt opvangen.

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:02

Het is inderdaad de kast, zo ongelijk als de pest.. Had het al iets verwacht, maar niet zo erg :') Ik ga er een houten plaat tussen leggen en neem de gok er denk ik maar op :=

Ik heb 6cm werkruimte, dus wordt leuk.. :D Gelukkig heb ik dunne handen en armen :')

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:07

ja ik zat al te kijken,hoe wil je het onderhoud gaan doen dan?
vind het wel spannend hoe je dat zo maakt

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:50

mariettek, Oh wat een mooie foto zo met dat groen en rood <3 ! Hier trouwens ook een boel lol met het inrichten. Kwam er vandaag wel achter dat dat met een 450liter toch écht wel weer heel anders is dan in een 60cm bakje whaha. Trapje op, trapje af, tot je oksels in het water… :') :')

J0anieke, oeh fijn dat je shallow ook binnen is! Alleen wel lastig nu met die ongelijke ondergrond. Hopelijk vind je daar een goede oplossing voor zonder echt de hoogte in te hoeven gaan gezien hoe weinig ruimte je al hebt ook. 6cm werkruimte, ik beneid je niet whaha.

Ann, geen ervaring mee, maar moet zeggen dat de appelslakken hier veel leuker zijn dan ik had verwacht haha! Beetje jammer dat die in de grote bak straks wss snel weg zijn :+

Melyoramel, fijn dat de overlevers een beetje beginnen bij te trekken!


Hier vandaag de nodige pakketjes met aquariumspullen binnen vandaag. Erg blij met mijn opvoerpompje voor de waterwissels _/-\o_ . Heb er een die zowel droog als nat opgesteld kan worden. Voor droog heb ik alleen nog even een extra slang nodig, die was nu niet meer in de juiste maat op voorraad. Maar ben er nu al heel blij mee! Met zo'n 200 liter water per week wisselen is emmertjes écht niet grappig :') . En heb nu ook voor beide slakkenbakken een Aqual mini pat. Man wat heb ik een hekel aan dat SuperFish standaard filter, wat een herrie :+ . Nu beide mooi stil sponsfilter. Op termijn doe ik er waarschijnlijk nog eens zo'n extensie aan voor een dubbele spons, of daar ook HMF filters, lekker weinig onderhoud. Maar vond het qua kosten wel ff best weer zo haha.

En minstens zo belangrijk, mijn plantjes waren binnen *\o/* Morgen alleen nog de kikkerbeet, maar dat is een in vitro bakje, dus dat gaat het beeld niet zo enorm meer veranderen :')

De kap er af gehaald (blijft een klusje zeg :') ) en voorzichtig getest over het hout al bleef staan, en zowaar, het kwam niet meer omhoog! Had ik stiekem eigenlijk nog niet verwacht, dus heel erg blij mee :D

Mooi pakket :D
Afbeelding

Al verdwijnt het in zo'n groot aquarium allemaal ook maar zo :')
Wil er echt nog veel meer bij, maar het moet ook qua kosten wel een beetje doenbaar blijven. Ga even kijken hoe het de komende weken gaat groeien. Het is tegenwoordig ook zo weer online bijbesteld als ik het toch echt te weinig vind voor de puffers komen.

Foto van status tot dusver! Het is nog niet helemaal naar mijn zin, maar was echt kapot dus later weer verder. Moet ook nog steeds die pomp installeren, zo stom -O- .

De lichtere stukken hout wil ik allemaal uiteindelijk helemaal met mos begroeit. Die rechts gaat verder naar achteren als de interne pomp er uiteindelijk uit kan 4 weken na het plaatsen van de nieuwe. En als het goed is gaan die sowieso ook nog donkerder kleuren zodat ze niet meer zo uit de toon vallen (en anders dus gewoon helemaal groen van het mos :D Maar ook dat is een beetje te duur om gelijk genoeg van te kopen).

Wel echt lastig om goed op de foto te krijgen.
Afbeelding

Oh en bleek het hout aan de bovenkant toch net niet genoeg afgezaagd te hebben. Vind het zo spannend, maar dus iets te voorzichtig gedaan. Nu staat de kap wat omhoog :') Dus daar moet ik ook even nog een keer mee bezig. Hopelijk boven de anubiassen zitten daarbij

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 20:57

Oooh is al mooi geworden, Marlies! Ik vind het spiderwood met de wortels zo echt super gaaf!

En ik zie Echinodorus bleheri in je pakket, denk ik? Die heb ik ook. Ging de eerste paar maanden wat traag, en toen ineens, na 5 maanden schoot ie die hoogte in! Die heeft met gemak de 40 cm hoogte van mijn aquarium bereikt en de bladeren hangen aan het oppervlak, want verder omhoog kunnen ze niet :') Die wordt zeker heel mooi bij jou, dat weet ik zeker!

mariettek

Berichten: 1690
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:05

Mooi hoor! 450 liter is wel gaaf! Wat zijn de afmetingen van het aquarium? Of heb ik daar overheen gelezen?
Zo'n bolle ruit vind ik ook wel echt een meerwaarde geven.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:07

wat voor jou eventueel wel wat is is om hier in Assen bij pets en co in warenhuis van der veen te kijken?
hij heeft momenteel de planten voor halve prijs dacht ik.
vind de kwaliteit daar vaak wel goed,mooie grote anubias die goed aan slaan.

als het eenmaal mooi groeit dan gaat het ook snel en kun je stekken van je eigen planten nemen.
zo ben ik hier nu met mijn mos aan het stekken,wil dat ook op meer takken hebben.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:27

Melyoramel schreef:
Oooh is al mooi geworden, Marlies! Ik vind het spiderwood met de wortels zo echt super gaaf!

En ik zie Echinodorus bleheri in je pakket, denk ik? Die heb ik ook. Ging de eerste paar maanden wat traag, en toen ineens, na 5 maanden schoot ie die hoogte in! Die heeft met gemak de 40 cm hoogte van mijn aquarium bereikt en de bladeren hangen aan het oppervlak, want verder omhoog kunnen ze niet :') Die wordt zeker heel mooi bij jou, dat weet ik zeker!


Ja de hoge aankoopprijs was ze vandaag weer vergeven <3 Ben er echt heel blij mee! En de Echinodorus heb je inderdaad goed gespot! Die staat nu in het midden(achter) van de bak. Vond het tof dat die echt zo groot kunnen worden! Kunnen hier natuurlijk zo'n 60cm de lucht in :D Las inderdaad al dat ze soms opeens knetterhard kunnen gaan groeien. Heb er in elk geval al kleinbolletjes bij gedrukt :D

mariettek schreef:
Mooi hoor! 450 liter is wel gaaf! Wat zijn de afmetingen van het aquarium? Of heb ik daar overheen gelezen?
Zo'n bolle ruit vind ik ook wel echt een meerwaarde geven.

Hij is 150cm lang en ongeveer 60cm hoog. De diepte is aan de zijkanten 40cm, in het midden 60cm.

Moet zegen dat het zeker wel mooi is. Als ik zelf een nieuwe had gekocht zou ik wel voor een rechte ruit zijn gegaan omdat het de bolling ook wel extra vervorming geeft. Maar al met al heel blij mee!


ellepel schreef:
wat voor jou eventueel wel wat is is om hier in Assen bij pets en co in warenhuis van der veen te kijken?
hij heeft momenteel de planten voor halve prijs dacht ik.
vind de kwaliteit daar vaak wel goed,mooie grote anubias die goed aan slaan.

als het eenmaal mooi groeit dan gaat het ook snel en kun je stekken van je eigen planten nemen.
zo ben ik hier nu met mijn mos aan het stekken,wil dat ook op meer takken hebben.

Had ik op Facebook geloof ik inderdaad voorbij zien komen. Maar Assen is voor mij nog best een eindje rijden en ik vind het met Aquaplantsonline erg prettig dat ik zeker weet dat de planten onbespoten zijn (aangezien ik ook garnalen in de bak erbij wil doen). En dan heb ik geen benzine- en parkeerkosten er overheen.

Denk dat ik volgende week garnalen ga regelen na het installeren van nieuwe filter en bijstellen van het water met de nieuwe osmose-mix. Wel gunstig als die zich al goed in de bak redden voor de puffers komen. De meeste spotted congo's laten garnalen grotendeels met rust. Maar het is wel gunstig als ze alle verstopplekken al goed weten te vinden gok ik zo.

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:39

Je moet er wat voor over hebben hè, met zo weinig ruimte.. Als t niet te doen is kan ik evt nog de bovenste houten plank eraf halen tijdens onderhoud.

Leuk dat planten pakketje Marlies!

Ik heb vandaag trouwens ook 10 hara jerdoni gehaald. Zitten nu even in de 55 liter, maar gaan volgende week over in de shallow. Ik ga zand en filter medium gebruiken uit een van de andere aquaria, dus kan al snel visjes erin doen :D

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 21:54

marlies, jehebt deze bak nog maar net staan toch?
zou garnalen ook niet te snel er in doen :o
beter ook met hen even goed indraaien want ook zij zijn gevoelig voor nitriet.
dus nog paar weekjes geduld als ik jou was.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:13

ellepel schreef:
marlies, jehebt deze bak nog maar net staan toch?
zou garnalen ook niet te snel er in doen :o
beter ook met hen even goed indraaien want ook zij zijn gevoelig voor nitriet.
dus nog paar weekjes geduld als ik jou was.


Het is niet een helemaal nieuwe bak he, deze hebben we tweedehands overgenomen en filter dus ook met beleid verhuisd (in grote ton met eigen water en thuis gelijk weer aan).

Weet hoe gevoelig ze zijn, aquarium voor de garnalen die wél helemaal nieuw is (nou ja, ook tweedehands, maar niet draaiend overgenomen en filter en inrichting helemaal nieuw :+ ) laat ik braaf 6 weken indraaien. Die heeft nu ook drijfplantjes, stuk mooier met dat felle LED licht :D

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:38

oh ok,ja dat heb ik gemist dat je het filter ook er bij had.
dat scheelt dan wel ja.


bakje is mooi hoor,ben benieuwd over een tijdje!

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:40

Wie van jullie voert er ook diepvries voer zit haast te denken dat dat mijn alg probleem is aangezien ik er met mijn oude aquarium nooit last van had.. Al geef ik niet veel vind ik

Zijn platen van de parel die ikzelf in stukjes hak en dan perblokje voer
Laatst bijgewerkt door snorkel1986 op 02-03-21 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt