Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 17:36

ik heb ook een filmpje gemaakt!!
kwaliteit helaas wat minder,maar geeft toch een idee.



nou de man is wel een beetje een sukkeltje moet ik zeggen :')
op het filmpje doet hij het niet,maar aan de rechterkant kan hij zichzelf zien volgens mij en heeft het soms nogal druk met zijn spiegelbeeld.
en het oudere vrouwtje zit nog wel eens achter de nieuwe aan, ze is vast jaloers :P
check ook de rasbora met het kromme ruggetje,die is al van jongs af aan zo.
denk toch iets met inteelt?

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:23

Dankjewel voor alle complimenten! Ik zal morgen eens een update geven van de helderheid, de Seachem purigen lijkt goed zijn werk te doen om de tannins van het hout te verwijderen!

MarliesR voor zover ik weet hebben de knorgoerami-soorten (Trichopsis) geen last van het iridovirus waar de dwerggoeramis (Trichogaster) onder lijden.

De kogel-babies zijn zo leuk! En de apistogramma ook echt mooi <3
Zoveel mooie vissen, maar er zijn limieten met wat er (verantwoord) in een bak kan, haha :') keuzes keuzes

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:11

erg is dat he, ik zie ook nog zoveel mooie vissen die ik wel graag zou willen hebben.
zijn van de apistogramma zijn er nog veel meer mooie.
van killi zijn er prachtige.
zoiets bijvoorbeeld.

Afbeelding

maar is best nog een gedoe, geloof dat je dan eitjes koopt en die eerst uit moeten komen.
dat zijn zaken waar ik geen zin in heb,is me teveel werk.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 07:50

Leuk Ellepel! Haha, sukkeltje :') Hij valt wel mooi op in het aquarium zo! Balen van de Rasbora met het kromme ruggetje. Ik heb het vaker gehoord met deze soort dat er al veel inteeltproblemen voorkomen (wat inderdaad o.a. dus kromme ruggen kan geven, net als bij guppies). Zo zonde!

Die voorbeeldfoto is inderdaad ook erg gaaf! Heb ook al wel eens bij de killi's zitten spieken haha! Niet alle soorten zijn vanaf ei. En je hebt er ook wel bij die gelukkig ook wat ouder worden dan een jaar. Op https://www.killivissenencorydoras.nl/ hebben ze er aardig wat staan. Voor mij wederom niet echt een optie omdat ze ook slakjes eten haha.

Melyoramel, ah check! Ik las het woord gourami en dwerg in 1 zin en alarmbelletje ging gelijk af :') . Wel echt rottige ziekte ook.

En zat gave soorten inderdaad :D :D
Ik had zelf nog de Betta mahachaiensis gevonden laatst. Ook erg mooi! En tenminste niet van die "kreupel makende" overdreven vinnen
Afbeelding

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:44

Dit zijn de waardes van vandaag

Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:45

Ik kan zelf niks met zo'n foto met een potje. Als je wil dat we meedenken kan je denk ik beter even de moeite nemen de waarden uit te schrijven. Zo'n foto vertekend bovendien ook makkelijk de toch al niet altijd makkelijk af te lezen kleuren. Houd er sowieso rekening mee dat een teststrip een nuttige indicatie kan zijn, maar ook doorgaans nogal afwijkt van de daadwerkelijke waarden.

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:52

Wat heerlijk om terug te bladeren en foto's en filmpjes te bekijken. Leuk om ideeën op te doen en er komen ook echt goede adviezen voorbij. Zelf kan ik helaas geen advies geven, alleen maar bijleren. Heb nog nooit zoveel over aquariums gelezen als de afgelopen maanden :7

Ik heb inmiddels de spinnen in het aquarium geplakt :j gelukkig zijn ze van plastic anders zou ik er toch niet graag met mijn handen tussen zitten :')

Ik vind hem alleen nog te kaal, dus heb een lading plantjes en een Moss ledge besteld. En ook maar gelijk wat legholen want ik denk dat ik voor de bodemlaag een paartje L010A rineloricaria red wil, maar dan moet er ook nog kienhout in, dus even kijken hoe ik dat dan zou willen.

Afbeelding

Ik ben trouwens heel erg benieuwd naar dat aquarium in een vaas/halve bol gebeuren, dat ga ik eens door een zoekmachine gooien en plaats vooral foto's van hoe dat werkt/eruit ziet als je tijd en zin hebt :o

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 16:09

Het groeit vanzelf vol, Lisette, maar soms is het lastig om te wachten, haha. Ik heb afgelopen zaterdag weer 4 handen vol plantjes weg kunnen gooien want het groeit lekker wild hier.

De L010A heb ik ook al een tijdje op het oog! Maar ik heb al bodemvisjes (corydoras) en algeneters (otocinclus), dus de L010a zijn overbodig :o Hele leuke vissen!

Die halve bol heet ook wel een Wabi Kusa. Dat is meer een stijl, en dat kan je doen met een halve bol, een vaas, een klein aquarium, een terrarium etc. Wat je zelf leuk vind :) Maar ik moest toch spullen kopen, dus hey, ik dacht, waarom niet? Eens iets anders!
Ik ben nog heel hard aan het nadenken hoe ik het wil maken :D

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:04

Heb al even voorbeeldjes zitten bekijken, onwijs mooi, maar ik zou bang zijn dat ik zou vergeten water te geven, buiten doen de planten het hier geweldig, maar mijn binnenplanten weet ik soms maar net op tijd te redden :(:) :')

Maar aangezien ik hier wel enigszins aangestoken ben was ik vanmiddag al wel aan het bedenken of ik van mijn 54l geen betta bak kon gaan maken, heb in principe alles in huis O:) alleen waar ik hem dan neer moet zetten moet ik even over denken...

Er zaten nog maar weinig plantjes in de bak, dus mocht nog wel wat bij gelukkig, maar over een paar maanden zal ik vast af en toe eens denken of ze nou echt wel allemaal nodig waren :))

Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:19

Lisette03, wat leuk geworden zeg! Echt een beetje zo'n "kijkdoos" waar je steeds weer wat in kan ontdekken, leuk gedaan! Ohh en die plantjes kan ik ook af en toe wel groot kijken :+ Duuuuurt lang haha.

Melyoramel, haha het enige wat hier elke weer met met handen vol de container in doe zijn de drijfplantjes :')


Mijn appelslakkenkweek loopt inmiddels ook echt top trouwens _/-\o_ Heb zeker een paar honderd babies inmiddels, de eersten zijn bijna op een voerbare maat :D En nog zo'n 15 eipaketten hangen ook. Elke paar dagen lijkt er eentje bij te komen.

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 17:40

Oh appelslakken heb ik ook naar zitten kijken, leuk, welke kleuren heb je?
Oh wacht je gebruikt ze als voer, dat is waar ook dan maakt de kleur niet uit :o :D

Dankjewel! Ben er ook blij mee hoe het geworden is, zit regelmatig even voor het raam te kijken, dat ik denk nu moet ik echt even wat nuttigs gaan doen. En dan zitten er nu alleen maar een paar garnaaltjes uit de oude bak in.

Ben nog hard aan het denken over welke vissen er in.
Wat er nu in mijn hoofd zit (kan dus nog aan alle kanten veranderen)
- bodem 2x L010A
Ik was steeds aan het zoeken naar een paartje voor bovenin, tot ik ineens deze tegenkwam.
- midden schooltje werneri's of vuurtetra
- boven schooltje ringbandsnoekjes
Zou dat kunnen in 115l (nouja 100 effectief) 2 schooltjes van 10 en 2 niet al te grote L nummers?

Er zitten dus al garnaaltjes in, ooit blauwe gekocht, nu allerlei kleurtjes, wildkleur waar weer van alles uitkomt, rood, geel, bijna zwart met wit. Best leuk om te zien.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 18:58

PanamaD schreef:
Dit zijn de waardes van vandaag

[ [url=m/hEp608.jpg]Afbeelding[/url] ]



als ik het zo zie zit alles een beetje in het midden? dus niet veel mis mee?
hoe gaat het nu in de bak?


lisette, wat leuk zo.
zou wel kijken dat de bodemvissen die jij hebben wil zich niet klem zetten in je huisjes die je in de bak hebt staan? (zo had ik een ancistrus dood in een bloempotje die klem zat)
ringbandsnoekjes zijn leuk,kijk wel voor wat drijfplantjes er in, en ik meen dat ze wel eens wat ruziemaken onderling?
maar ja dat doen bijn rasbora galaxys ook vaak,die jagen de hele bak door achter elkaar aan.
wat eigenlijk best leuk is :')

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 19:17

Oja dat zou wel banketstaaf zijn als ze vast komen te zitten in t kasteeltje.
Kunnen ze achteruit, want anders moeten legholen ook voor en achter vrijliggen?

Als drijfplantjes heb ik Salvinia en de bestelde hydrocleys nymphoides maakt als hij het goed doet bladeren tot aan het wateroppervlak, die wil ik linksvoor in de bak plaatsen.

Mannetjesringbandjes onderling schijnen idd niet echt heel aardig te zijn tegen elkaar, er werd een groepje van 10 geadviseerd zodat niet steeds dezelfde de pineut zijn.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 20:11

Kijk dan, kleine fatso
Er wordt in elk geval duidelijk goed gegeten

Afbeelding

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 21:47

Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 07:50

:') :')

Lisette03 schreef:
Oh appelslakken heb ik ook naar zitten kijken, leuk, welke kleuren heb je?
Oh wacht je gebruikt ze als voer, dat is waar ook dan maakt de kleur niet uit :o :D

Dankjewel! Ben er ook blij mee hoe het geworden is, zit regelmatig even voor het raam te kijken, dat ik denk nu moet ik echt even wat nuttigs gaan doen. En dan zitten er nu alleen maar een paar garnaaltjes uit de oude bak in.
.


De appelslakken zijn ook echt wel leuk vind ik! Ik heb ze wel gewoon in de woonkamer staan, in een semi-ingerichte bak (wil ik nog verder gaan aankleden, maar had even alle tijd nodig voor de babies haha). Ben begonnen met allemaal gele, maar heb nu ook een paar roze en witten :D Zou er nog wel meer kleurtjes bij willen! Toch leuk om naar te kijken ook.

De anubias hebben ze inmiddels moeten inleveren, die is ook naar de babies gegaan :')
Afbeelding

Afbeelding


Leuk hè, gewoon zo lekker naar bakje kijken! Ik had dat hier ook met het eerste bakje toen er zelfs alleen nog maar 10 slakjes in zaten. Toch steeds even kijken toch best leuk om te zien wat ze allemaal doen :D

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 11:57

Mooie foto’s MarliesR.
Zijn ook echt heel scherp.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:07

Ik word lichtelijk jaloers als ik al jullie mooie bakken zie.

Ik heb ook weer een vraag. Hoe groot zijn pasgeboren garnalen, en hoe zien die er voor het blote oog uit? Internet zegt alleen maar dat ze eruitzien als volwassen garnalen maar dan klein, maar is dat ook al echt zichtbaar?

Ik heb namelijk hele kleine beestjes in mijn bak van ongeveer een speldenprik groot, maar weet niet zeker of dat baby's zijn of ongedierte. Ze zitten wel daar waar de (onvindbare) zwangere altijd zat.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:26

Afbeelding

Ik had hier een baby garnaal.
Maar ik ontdekte ze pas toen ze zo groot waren. Weet niet of ze nog kleiner zijn. Haha

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:38

ja ik heb ze echt inmini :j
kleine rode streepjes zijn het bijna.
foto heb ik geprobeerd,maar dat word wazig.

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:46

Denk niet dat ze groter dan een mm of 2 uit het ei komen? Die eitjes zijn ook maar kleine dingetjes tenslotte.

Ik heb last van puntalg op het raam, zou komen door voedingstekort? heb kleitabletten bij de planten, plantstart onder het zand en grind en vloeibare voeding wekelijks toegevoegd...
Moet ik dan toch echt aan de co2?

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 20:13

Een uur googlen heeft inmiddels opgeleverd dat ik cypridopsis vidia in het aquarium heb zitten. Maar de garnaaltjes kan ook niet lang meer duren denk ik.

Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 22:33

Afbeelding
Kan mijn vorige bericht niet meer aanpassen, maar hier zie je allemaal kleine bruine puntjes op de ramen. Niets op de planten.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 07:54

is dat niet gewoon bruine stof wat van je hout komt?
kun je er gewoon afvegen :j
ik heb in het bakje op het werk puntalg,maar dat is groen.
doe ik ook niks aan behalve weghalen.
eventueel je waterwaardes eens nakijken om te kijken of er iets scheef zit.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:49

simpie94 schreef:
Mooie foto’s MarliesR.
Zijn ook echt heel scherp.


Thanks! Wel echt fijn dat die telefoons tegenwoordig gewoon echt wel mooie foto's kunnen maken! Zet hem dan wel vaak op "handmatige" stand.


Lumi, Ah je was er ondertussen dus al uit. Volgens mij zijn mosseldiertjes wel een teken dat je waterkwaliteit goed is :D


Lisette03, ik zou het eerst gewoon weghalen en eens zien wat er over de tijd gebeurd. Het heeft soms ook gewoon echt wel even nodig voor een bak echt stabiel wordt. Ik merk het hier ook dat mijn aquaria nog steeds in aanpassingsfase zitten, en die draaien nu iets van 3,5 maand. Als je geen hele specifiek moeilijke planten hebt, is CO2 volgens mij echt niet perse nodig hoor. Dat hadden ze vroegah immers ook niet :D (ik heb er zelf dus wel ook echt mijn planten op uitgezocht).