Show je aquarium III!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:15

MarliesR, ik vind je kogeltjes zoo heerlijk om naar te kijken! Ze zijn zoo schattig…

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 10:00

Afbeelding

Weer eens een overzicht fotootje. Eigenlijk weinig te melden. Het draait 8-) verder geen gekke dingen. Nadeel is dat je niet even leuk nieuwe visjes kan kopen _O-

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:25

Jaa updates!

Marisje herkenbaar, met mijn eerste garnalen was ik ook iedere dag aan het tellen of ze er nog allemaal waren. Tegenwoordig is dat geen doen meer :+

PanamaD wat voor een lijm heb je gebruikt? Ik gebruik cyanoacrylaat, en daarmee lukt het prima om planten op hout/steen en steen met hout aan elkaar te plakken. Bij de grotere stukken moet je wel flink wat lijm gebruiken en goed laten drogen, maar dat gaat het hier meestal prima.

simpie94 ik leef met je mee! Ik wil graag dwergknorgoeramis in de bak, en qua bioload moet dat zeker gaan, maar ik weet niet hoe goed het zal gaan met de killis. Die doen vrolijk en vredig zwemmen met de corydoras en otocinclus, maar de goeramis zijn net als de killis een beetje territoriaal. Dus ik probeer het niet, maar ik wil ze wel heel graag!


Afbeelding

Alle drie de aquaria draaien goed hier! De shallow heeft een grote trimbeurt gehad, en forest-scape groeit ook super (vooral de Rotala rotundifolia, en de Monte carlo ondanks dat het een low-tech tank is).
En hoewel ik de gouden gloed nog steeds wel iets vind hebben, wil ik de bak ook wel kraakhelder willen zien. Dus filtermateriaal gehaald (Seachem Purigen) die dat eruit zou moeten filteren, dus we gaan het zien.

Afbeelding


En stil zitten kan ik niet, dus een nieuw projectje gehaald, een Wabi Kusa (dus eigenlijk gewoon een vaasje die je gaat inrichten als mini aquaterra) :+

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:24

wauw <3

echt heel mooi!
ben benieuwd naar je laatste projectje

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:41

Wat een leuke updates komen er voorbij! Gaaf project, Melyoramel. :) Boven heb ik nog een leeg 1 meter en een 60 cm aquarium staan. Misschien straks daar ook iets nieuws in opstarten als ik weer meer tijd heb...

Hier een tijdje druk geweest met andere zaken en het aquarium (op een wekelijkse waterwissel na) wat aan zijn lot overgelaten, maar dat schijnt ook prima te werken. De overgebleven, met de planten meegelifte garnalen doen hun best om hun populatie weer op peil te krijgen.

Afbeelding

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:38

Melyoramel, prachtig die eerste bak!

We gebruiken ADM scaping clue. Gaan jou tip proberen!

Ondertussen ziet de bak er zo uit. 1 stuk hout hebben we tussen de stenen terug kunnen zetten. Vandaag neons, pleco’s en modderkruipertjes erbij gedaan

Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:22

modderkruipertjes?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:37

Kuhlii’s :D op de 2e foto zit er 1 voor bij het raam

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:00

ach ja ik zie het!
ik dacht al van wat is dat nou weer voor vis :D

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 08:52

Leuk om te zien dat alle aquaria zo goed loopt bij iedereen.
Ik heb nu 2 jonge platys en meer planten in mijn aquarium gedaan. Zodat de nieuwe baby's hopelijk meer schuil ruimte hebben.
PanamaD wat leuk dat jij ook kuhlis hebt. Ik vind ze zo leuk. Ik heb er 6.
Afbeelding

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 09:34

Dit is wel vreemd. Zelf nooit mee gemaakt. Herkennen jullie dit?

Alle jonge neon’s zaten vanmorgen aan de oppervlakte. Nu lijken ze al wat beter maar toch vind ik dit raar. Ze hebben sowieso gister teveel gegeten (ging even mis met doseren) dus vandaag krijgen ze niets, volle buikjes. Maar verklaard dat ook waarom ze aan de oppervlakte zwemmen?

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 12:33

Doen vissen vaak bij zuurstofgebrek

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 12:55

Zo’n vermoede had ik idd ja. Hoe kunnen we dit t beste aanpakken? We dachten dat we genoeg planten erin hadden namelijk.

We hebben nu zo’n bruis pompje er even in maar die maakt snachts teveel herrie. Doen we hier goed aan of niet?

moeten we een zuurstofsteen aanschaffen of hebben jullie een betere tip?

Ufurio4e, we hadden er 2 en hebben er 5 bij gedaan. Zijn idd heel leuk! Of nja vriendlief vind ze heel leuk. Ik ben meer van de Cory’s hahah

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:05

Ik gebruik zelf söchting oxydators

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:39

PanamaD ik heb inderdaad ook nog corys rond zwemmen. Zo'n leuk gezicht.
Hopelijk voelen de neons zich weer beter.
Ik heb ze gisteren rode muggen larven gevoerd. Bij mij krijgen ze ook even 2 dagen geen eten meer!

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:54

J0anieke schreef:
Ik gebruik zelf söchting oxydators

Top ga er naar kijken

Maar betekend dit dat we er voor vast aan zitten aan extra zuurstof? Of kunnen we dit ook oplossen op een andere manier? Bak is trouwens 180liter

Ufurio4e schreef:
PanamaD ik heb inderdaad ook nog corys rond zwemmen. Zo'n leuk gezicht.
Hopelijk voelen de neons zich weer beter.
Ik heb ze gisteren rode muggen larven gevoerd. Bij mij krijgen ze ook even 2 dagen geen eten meer!

Ze voelen zich nu weer goed. Scholen mooi en zwemmen niet meer boven. Maar hoe dat vannacht is is even afwachten
We hebben nu 4 cory’s zitten maar die wil ik wel uitbreiden naar wat groter schooltje. Dit waren visjes die van ons kleine bakje weg komen en ik wil ze houden.

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 13:54

J0anieke schreef:
Ik gebruik zelf söchting oxydators

Hier ook goede ervaringen met bovenstaande oxydators. Ik vind ze beter zuurstof toevoegen dan een zuurstofpompje. Ik heb er nu extra in staan ivm het warme weer, 3 mini oxydators in een 84 liter aquarium. De vissen en de garnalen hebben de warme temperaturen prima doorstaan zonder koelen.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 14:38

Ann schreef:
J0anieke schreef:
Ik gebruik zelf söchting oxydators

Hier ook goede ervaringen met bovenstaande oxydators. Ik vind ze beter zuurstof toevoegen dan een zuurstofpompje. Ik heb er nu extra in staan ivm het warme weer, 3 mini oxydators in een 84 liter aquarium. De vissen en de garnalen hebben de warme temperaturen prima doorstaan zonder koelen.

Bedankt voor de tip! We gaan deze toevoegen aan de bak

Welke maat raden jullie aan bij deze bak van 180l? Maat D of kan kleiner ook?

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 15:18

Mijn grote aquarium was ook 180 liter en daar had ik 3 mini's in. Mooi verdeeld over het aquarium, maar 1 grotere zal denk ik ook prima volstaan?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 16:00

panama wat voor pomp heb je nu in de bak dan?
als je de uitstroom goed op het oppervlak richt en het beweegt komt er op die manier toch wel zuurstof in het water.
dan is toch helemaal geen extra toevoeging nodig?

zou niet meteen wat gaan kopen als dwt niet persé nodig is
je hebt teveel gevoerd, was dat echt veel te veel?
volgende x dan beter een kleine waterwissel doen daarna anders kan het ook nog zijn dat het daar van kwam.


heb je foto van de bak?

ho wacht,vorige pagina he,
nou moet toch raar zijn als daar geen zuurstof in zit.
kan het niet gewoon zijn dat ze reageren op de kuhlli en plecos?
zeker kuhliis kunnen in het begin heel zenuwachtig heen en weer zwemmen, moeten ze niet gewoon even wennen?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 20-06-21 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 16:06

ellepel schreef:
panama wat voor pomp heb je nu in de bak dan?
als je de uitstroom goed op het oppervlak richt en het beweegt komt er op die manier toch wel zuurstof in het water.
dan is toch helemaal geen extra toevoeging nodig?

zou niet meteen wat gaan kopen als dwt niet persé nodig is
je hebt teveel gevoerd, was dat echt veel te veel?
volgende x dan beter een kleine waterwissel doen daarna anders kan het ook nog zijn dat het daar van kwam.
heb je foto van de bak?


We hebben een oase biomaster 300 als buitenfilter. Hebben de uitstroom nu idd meer op de oppervlakte ook voor meer beweging

Het voer van de vissen ging wel op maar ze hadden allemaal dikke buiken. Die buikjes zijn nu zichtbaar dunner, dat wel. Uit de oude bak gingen ook 3 zalmpjes mee, 1 daarvan is vannacht dood gegaan

Jij raad aan het even aan te kijken? We geven veel geld uit dus als we hierop kunnen besparen zou dat top zijn, is t nodig dan is dat uiteraard zo!

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 16:10

ja had net mijn bericht nog aangepast. zou niete meteen wat kopen,kijk even aan.
zitten ze nu al meer naar beneden dan?

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 16:14

Heb je je waterwaarden ook gemeten?

De combinatie aardig wat vis toevoegen én (te)veel voeren zou heel makkelijk een nitrietpiek gegeven kunnen hebben. De vissen krijgen hierdoor zuurstoftekort en gaan aan het oppervlakte hangen. Allicht dat je filterbacteriën (een deel van) het nitriet inmiddels toch om hebben weten te zitten naar nitraat waardoor ze zich nu weer beter lijken te gedragen. Maar mijn eerste stap bij vissen die aan het oppervlakte hangen zou altijd zijn om een grote waterwissel te doen (minimaal 50%, maar 80 ~ 90% kan ook). Die waterwaarden kan je dan het beste meten op het "oude" water zodat je weet waar je mee van doen hebt.


Edit; even teruggezocht, en volgens mij heb je dit filter pas 16 dagen geleden aangesloten? Dan lijkt me de kans op een nitrietpiek bijna 100%. Een aquarium heeft tijd nodig om goed in te draaien (opbouwen van de juiste bacteriën die de voor onze vissen gevaarlijke stoffen om kunnen zetten via ammonia naar nitriet en dan via andere bacteriën die nitriet weer naar nitraat). Bij het gewoon indraaien ontstaat er vaak een nitrietpiek na ongeveer 21 dagen, afhankelijk van enkele factoren.

Maar op het moment dat je (voor je cyclus te vroeg) al vissen gaat toevoegen, zal dit in een soort stroomversnelling komen.

Mijn advies zou dan ook zijn om minstens 80% water te wisselen en als je de mogelijkheid hebt even een druppeltest te halen voor in elk geval ammonia en nitriet. Het mooiste is echter bijvoorbeeld een koffertje van Colombo. Die kosten relatief niet zoveel en dan heb je ook de andere relevante er gelijk bij. Met de nitraat test erbij kan je dan ook zien of je cyclus op gang is of niet.

Indien je na de waterwissel dan nog steeds nitriet meet, kan je gelijk nog een grote waterwissel er achter aan doen, net zo lang tot je 0 nitriet meet. Daarna dagelijks meten tot de waarden weer goed zijn (en als de cijfers wel weer oplopen dus gelijk weer een waterwissel).


ellepel, hoe gaat je triootje nu samen? Zijn ze al wat gewend? En inmiddels vast meer op kleur gekomen nog? Wel echt mooie visjes ook! :D

Nessa, leuk bakje zo! Wat kwam er ook al weer in? Haha dat opstartschimmel op het hout is toch altijd wat he. Die “bomen bij mijn kogelvissen hebben er ook echt een periode zó lelijk uitgezien haha. Ik haalde het alleen weg als het wel echt heel dik er op kwam te zitten. Inmiddels is het voor 95% verdwenen.

Dode garnalen verkleuren inderdaad, maar de neocaridina’s zijn ook niet echt “kleurvast”. Dus met enige regelmaat kunnen er ook andere kleuren uit blauwtjes komen!

Marisje76, leuk een zwangere garnaal!

simpie94, er kan altijd een bak bij, toch :') ?
Mooie grote valisneria!

Melyoramel, zijn die sowieso niet ook gevoelig voor dat iridiovirus? Lees daar zoveel ellende mee met dwerggourami’s. Je bakken zien er goed uit! Ontwikkelen mooi zo te zien! Benieuwd wat je van die Wabi Kusa gaat maken! Leuk!

Ann, haha oehhh, nog twee bakken leuke invulling te geven dus tzt! Mooi dat je bak gewoon lekker door is gedraaid. Soms heb je dat gewoon, even weinig tijd.

Ufurio4e, jeej meer planten! Ik ben echt weg van lekker vol beplante bakken haha. Die kuhilis zijn ook echt grappig. Maar volgens mij eten die ook baby slakjes, en die heb ik allemaal nu juist zo hard nodig haha.


Hier doen de baby's het echt super in hun grotere (70 liter zwemruimte) bakje! Ben benieuwd hoe snel ze zo ver zijn dat ze nog groter kunnen :D Wel lekker met die stelling dat ik alle kanten op kan qua ruimte. Heb met die filtermat nu het middelste aquarium grofweg in 1/3 en 2/3 verdeelt. Dus ze kunnen prima nog als tussenstap naar "de andere helft". En daarna het hele aquarium.

En ze eten inmiddels ook grindal wormen! Dat heeft even geduurd haha, maar nu vinden ze ze lekkerder dan de daphnia :')

Laatst bijgewerkt door MarliesR op 20-06-21 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 16:30

Toen we het bruis pompje aan zetten sinds toen zijn de visjes weer opgeknapt. Wat zal t dan zijn? Zuurstof of nitriet piek… water gaan we testen

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 16:34

PanamaD schreef:
Toen we het bruis pompje aan zetten sinds toen zijn de visjes weer opgeknapt. Wat zal t dan zijn? Zuurstof of nitriet piek… water gaan we testen


Nitriet bind zich aan de rode bloedcellen van je vissen waardoor ze moeilijker zuurstof opnemen. Hierdoor krijgen ze een zuurstofgebrek. Door een luchtpomp toe te voegen en daarmee de beschikbaarheid van zuurstof te verhogen help je je vissen makkelijker genoeg zuurstof op te nemen. Net zoals we bij hele benauwde mensen zuurstof toedienen zeg maar.